Gecondenseerde melk

09-02-2013 12:41 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kon je toch caramel van maken?



Iets met het blikkie in zijn geheel au bain marie koken toch?

Hoe werkt dat en hoe lang moet het enzo?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek dit al een tijdje voor een recept! Waar heb je het gekocht??
Alle reacties Link kopieren
In de supermarkt.



AH heeft het, Jumbo, en bij ons ook de Agrimarkt.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Maar ik las pas de wijze Vivadames dat je er op bovenstaande wijze caramel van kunt maken en ik wil het testen dus.



Weet alleen niet precies hoe.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Zo dus:

http://www.wikihow.com/Ma ... -Sweetened-Condensed-Milk



ook lekker is geen caramel van maken maar een key lime taart mmmm



Oja in de supermarkt moet je zoeken naar die van Friese vlag. Staat bij de melkdingen voor in de koffie.
Alle reacties Link kopieren
Blikje in een pan water mikken en 4 uur koken. Heerlijk!
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Oh bedankt! Ik zoek zeker in het verkeerde schap, beter kijken dus

Met jouw vraag kan ik je helaas niet helpen....
Dat heet dulche de leche. Als je daarop googled dan vind je tal van recepten.



Je zet een pan op het vuur vol water met daarin een blikje (of meer) gecondenseerde melk. Het blikje moet helemaal onder water staan en zonder wikkel.

Aan de kook brengen en 3 tot 4 uur laten koken op laag vuur. Des te langer des te meer karamelsmaak.



Let op dat het blikje goed onder water blijft staan anders heb je risico op ontploffing En pas op als je het blikje eruit haalt, het is erg heet!
Daar was laatst ook een topic over, nav dat topic heb ik het ook gemaakt. Lekkerrrr!!

2,5 a 3 uur koken in een pan met ruim water (altijd blikje onder water laten staan), af laten koelen en smullen maar!



gecondenseerde melk koken
Alle reacties Link kopieren
quote:ravel schreef op 09 februari 2013 @ 12:47:

Zo dus:

http://www.wikihow.com/Ma ... -Sweetened-Condensed-Milk



ook lekker is geen caramel van maken maar een key lime taart mmmm



Oja in de supermarkt moet je zoeken naar die van Friese vlag. Staat bij de melkdingen voor in de koffie.Oh zalig, alleen zo lekker als daar eet je het nooit ben ik bang. De echte key limes kun je hier ook niet kopen denk ik...
Alle reacties Link kopieren
En als je het blikje er uit haalt, kun je het dan gelijk open maken of moet het eerst afgekoeld zijn?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Vinyl schreef op 09 februari 2013 @ 12:50:

[...]



Oh zalig, alleen zo lekker als daar eet je het nooit ben ik bang. De echte key limes kun je hier ook niet kopen denk ik...



Ik heb nooit de echte geproefd dus ik weet niet wat ik mis ;)

De zelfgemaakte met 4 gewone limoenen gemaakt en erg lekker
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 09 februari 2013 @ 12:50:

En als je het blikje er uit haalt, kun je het dan gelijk open maken of moet het eerst afgekoeld zijn?Eerst afkoelen!!! Echt, anders spuit het eruit en dan is het dus ook nog gloeiend heet...
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat is niet zo handig idd.

En wat kan ik er nog mee behalve zo opeten?



Want dan ga ik idd nog wat blikjes halen en kook ik er een stuk of wat tegelijk, als het zo lang moet koken en het daarna eeuwig goed blijft.
668, the neighbour of the Beast
Je kunt het gebruiken in vulling voor taarten, je kunt er taarten mee maken, over het ijs scheppen, cupcakes mee vullen, brownies mee maken...
http://www.kayotic.nl/blog/dulce-de-leche
Alle reacties Link kopieren
Add water from time to time because the water will evaporate, and exposed cans explode



Dat is ook wel handig om te weten lijkt me..
Alle reacties Link kopieren
Vorige week nog gedaan, 2 uur koken is voldoende, wel zorgen dat blikje onder water blijft omdat het anders kan knappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het laatst ook gemaakt! Heerlijk, in een taart van jamie oliver. Alleen je moest het 3 uur koken en dat was net iets te lang voor mijn smaak. 2,5 was denk ik ook goed geweest.
Dulce de leche is superlekker. Wel een beetje tricky om te maken. Ik kook het ongeveer in twee uur gaar, vind ik het lekkerst. Hou wel het volgende in acht!!!!



Voorzorgsmaatregelen:

-oude pan, het blikje kan je pan nl aantasten.

-ALTIJD BLIKJE GEHEEL ONDER WATER HOUDEN (ivm explosiegevaar)

-blikje is superheet na twee uur koken, dus voorzichtig uit het water halen of afgieten. Laten rusten in de gootsteen of op fornuis.

-blikje pas openen als je het kunt vasthouden met blote handen. (ivm explosiegevaar)
Alle reacties Link kopieren
Banoffee pie maken! http://en.m.wikipedia.org/wiki/Banoffee_pie
Alle reacties Link kopieren
Moet je het blikje in het water laten afkoelen? Of kun je 'm daar wel uit halen zo gauw het water niet meer kookt?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er dulce de leche ijs van maken, als je een ijsmachine hebt dan! Met 200 ml geklopte slagroom, een halve liter blanke vla en dus het gekookte blikje. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Bij onze AH staat het bij de kokosmelk, en de aziatische producten. Dus als het bij de koffiemelk niet te vinden is even daar kijken :-)
Als je het blikje 4 uur kookt, is het heel dik, bijna toffee. Als je het 2 uur laat koken, heb je donkere maar toch smeuige caramel. Believe me, ik heb al heel wat caramel gemaakt van gecondenseerde melk, en 4 uur is echt aan de te lange kant. Tenzij je er balletjes van wilt rollen, om er echt snoepjes van te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven