Geen vlees willen eten .. maar wel gezondheidsklachten

01-04-2017 10:50 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai, ik zit al vier jaar met een enorm dilemma. Ik ben gestopt met vleeseten uit principes. Zielig, leed enz.. Nu kamp ik al 4 jaar met serieuze gezondheidsklachten. In het begin te verklaren omdat je toch een hoop moet vervangen en moet wennen aan het nieuwe eten. Ik ben altijd een groot vleesliefhebber geweest.



Nu vier jaar verder heb ik nog steeds gezondheidsklachten. Mijn ijzerwaarden waren dusdanig laag dat mijn ferritine ook laag werd met als resultaat, bloedarmoede. Ik heb drie masnden staalpillen geslikt. Eerst 2 pd. Dit hielp niet. Toen 3 en uiteindelijk weer na jaren op een mooie 8. Ik heb menstruatie klachten gekregen. Schildklier doet raar en ik voel mij slap en moe. Ik heb kijn eetpatroon door een diëtiste laten screenen, en met iets meer brood op het menu zit ik nu op een dieet die niets geks zou kunnen veroorzaken. Dus veel volkoren producten, vleesvervangers, peulvruchten, noten , fruit, groente en vis. Nu ben ik laatst bij de endocrienoloog geweest. En nu word ik weer doorgelicht.

Die twijfel die ik heb dat het toch echt door het stoppen met vlees komt wil niet weggaan. Nu is het makkelijk gezegd, probeer het een maand en dan weet je het. Tja .. ben niet voor niets gestopt. Maar om nou heel mujn gezondheid naar de knoppe te laten gaan zie ik ook niet zitten.



Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Vleeseten voor je gezondheid belangrijk

Totaal aantal stemmen: 127

Ja (33%)
Nee (54%)
Misschien (13%)
Mijn zoon is veganist. Is echt nog nooit ziek geweest behalve een verkoudheid.

Dus dat vleeseten noodzakelijk is voor je gezondheid geloof ik niet je moet alleen wel aan de benodigde ijzers komen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je dan niet biologisch eten. Dan worden de dieren beter behandeld en kun jij je ook weer beter voelen.



Weet je écht zeker dat het aan het (niet) vlees eten ligt? Soms lijkt er een verband te zijn maar blijkt het toch toeval.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Als je zelfs nog wel vis eet en verder een gezond en afwisselend eetpatroon aanhoudt zou je geen gezondheidsklachten moeten krijgen van geen vlees eten. Ik eet al 35 jaar vegetarisch (dus ook geen vis) waarvan een groot deel veganistisch (dus helemaal geen dierlijke producten), en mijn bloedwaarden zijn altijd goed. Bij de bloedbank zijn ze zelfs altijd verbaasd over mijn ijzergehalte, dat schijnt voor een vrouw die ook nog eens vegetariër is, vrij hoog te zijn. Je hebt echt geen vlees nodig om toch alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Eet jij veel soja producten? Daar is van bewezen dat het allerlei gezondheidsklachten geeft zowel hormonale als schildklier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 01 april 2017 @ 10:55:

Mijn zoon is veganist. Is echt nog nooit ziek geweest behalve een verkoudheid.

Dus dat vleeseten noodzakelijk is voor je gezondheid geloof ik niet je moet alleen wel aan de benodigde ijzers komen.Ja, maar wat als ik qua voeding geen tekort zou mogen hebben, en het toch steeds gebeurd.
Hier nu twee jaar vegetarisch, ben bloeddonor en mijn HB is nog nooit zo goed geweest.



Je zou het kunnen proberen door alleen vlees te eten dat op biologische wijze is geproduceerd. Dan kun je je geweten koest houden en kijken of het echt iets uitmaakt. Maar het lijk me flauwekul. Je hebt vlees echt niet nodig. De oorzaak zal vast iets anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:JesyDoe schreef op 01 april 2017 @ 10:57:

Eet jij veel soja producten? Daar is van bewezen dat het allerlei gezondheidsklachten heeft als hormonale en ook schildklier.Ik ben sinds twee weken even gestopt, meer omdat ik zovaak misselijk ben. Ook na het stoppen van vleeseten gekomen trouwens. Om te kijken of dit een negatief effect heeft. Ik alleen producten van de vegaslager. Deze moeten het beste zijn, volgens horen zeggen
Ik ben een paar jaar geleden gestopt met vlees eten en mijn belangrijkste reden daarvoor was mijn gezondheid en daarna komt pas het dierenleed enzo. Heb ook altijd gezegd dat zodra mijn gezondheid eronder gaat lijden ik weer wel vlees zal gaan eten maar tot nu toe red ik heb prima zonder.



Het lijkt me sterk dat je zoveel klachten hebt puur door het niet eten van vlees/vis maar als dat echt zo is zou ik dus overwegen om weer vlees te gaan eten met mate en dan kiezen voor het meest verantwoorde stukje. Maar kan het niet zijn dat je ergens bijvoorbeeld allergisch voor bent of niet goed tegen kunt wat die klachten zou kunnen verklaren?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf vleeseter, maar ook diëtist in opleiding. Ik geloof absoluut niet dat het eten van vlees noodzakelijk is voor je gezondheid. Wel dat wat je nodig hebt aan voedingsstoffen erg individueel is en soms een zoektocht. En dat het belangrijk is een vegetarisch/veganistisch eetpatroon heel goed uit te balanceren, met aandacht voor dingen als ijzer, B12... Maar ik heb in mijn studiejaar bodybuilders zitten die veganist zijn... Het kan dus zeker.
Alle reacties Link kopieren
@Tr0tter,

Inderdaad, een vriendin van mij heeft zelfs nog nooit vlees gegeten, haar ouders zijn veganisten en dat is een stevige, gezonde vrouw. Haar moeder kookt op fantastische en gevarieerde wijze zulk lekker eten, je eet je vingers erbij op.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al 25 jaar vegetarier en gezond, dus ik lijk het niet nodig te hebben. Dat zegt echter niets over jouw lijf. Als je toch het gevoel hebt dat het door geen vlees eten komt zou ik toch weer vlees gaan eten. Als je het je kunt veroorloven biologisch vlees? En wellicht heb je met 1 keer per week vlees eten al geen klachten meer.
Dat is toevallig, ik heb dezelfde gezondheidsklachten als jij hebt en dat is begonnen in de periode dat zo nu en dan wel vlees at. Binnenkort ga ik ook langs bij de endocrienoloog voor verdere onderzoeken. Bij mij begonnen de klachten zich sterker te openbaren toen ik gestopt was met roken, ook heb ik verdikkingen bij de schildklier ( al jaren ) maar nu begin ik ze te voelen.



Sterkte, ik ben benieuwd wat er bij jou uit komt. Bij mij komt het in ieder geval niet door een vegetarisch diëet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat het enige dat je tekort komt als je geen vlees eet, vitamine B12 is. Maar ik neem aan dat daar dan ook op geprikt is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik ben twee jaar vegetariër geweest. He zal best dat het voor anderen werkt, maar ik teerde langzaam in op mezelf. Had het eerst niet zo door: viel af, had het koud en constant zin in snoep. Ik nam nog wel eieren en roomboter en een goed supplement.



Ik ben een stuk blijer nu ik weer vlees eet. Goed biovlees trouwens.
quote:-Kia-Ora- schreef op 01 april 2017 @ 10:56:

Waarom ga je dan niet biologisch eten. Dan worden de dieren beter behandeld en kun jij je ook weer beter voelen.Biologisch gaat niet over welzijn maar over duurzaamheid. De meeste welzijnsregels die bij biologisch boeren worden gehanteerd passen moderne gangbare boeren ook al toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 01 april 2017 @ 10:56:

Waarom ga je dan niet biologisch eten. Dan worden de dieren beter behandeld en kun jij je ook weer beter voelen.



Weet je écht zeker dat het aan het (niet) vlees eten ligt? Soms lijkt er een verband te zijn maar blijkt het toch toeval.Ik probeer daar dus achter te komen. Ook biologisch wil ik niet eten. Het blijft een dooddier. Maar zoals ik mij de laatste jaren voel ... ook niet fijn. Ik hoop op een gouden tip ????
Alle reacties Link kopieren
quote:Janamica schreef op 01 april 2017 @ 11:01:

[...]





Ik probeer daar dus achter te komen. Ook biologisch wil ik niet eten. Het blijft een dooddier. Maar zoals ik mij de laatste jaren voel ... ook niet fijn. Ik hoop op een gouden tip ????Tja de enige manier om erachter te komen of het verband bestaat is toch weer vlees eten. Mocht je dat gaan doen, doe het rustig aan anders wordt je alsnog ziek.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Eet al 13 jaar vegetarisch (zonders suplimenten etc.) en heb 13 jaar nergens last van.

Wel heel rot dat je zoveel kwaaltjes hebt, toch denk ik niet dat het met vlees te maken heeft, ook al begrijp ik dat je naar een aanleiding zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen het allergieën zijn? Veel allergieën uiten zich niet op de meest klassieke klachten als galbulten, jeuk en dichtzittende keel. Ook gewoon je hele lijf kan daar van uit balans raken. Je kan kijken of soja (zit ook in brood en vleesvervangers en veel meer) of noten iets doen. Overleg het ook ff met je endocrinoloog, die heeft daar ook wel een beetje kijk op.



Heel goed trouwens dat je luistert naar je lijf en wel op zoek gaat naar de oorzaak ^^
Alle reacties Link kopieren
Ik lees je verhaal en herkende veel...ik denk echt meteen aan een B12 tekort, wat meerdere mensen al schreven.

Helaas blijken veel huisartsen daar niet standaard op te laten prikken.

In het begin ( nu jaren geleden) kreeg ik wekelijks een spuit, mijn waarde van 68, terwijl dit boven de 300 moet liggen ( vlgs HA)

Nu gaat het goed met mij maar merk dat ik regelmatig wel die prik nodig heb.
Ik ben geen dietist, maar wel al meer dan 35 jaar vegetariër. Als je ijzertekort hebt, kan het zijn dat je ijzer uit groenten niet makkelijk opneemt. Dat kun je verbeteren door iets zuurs erbij, zoals een glas sinaasappelsap of een dressing met azijn.



En ik zou het een tijdje zonder die vleesvervangers doen, als je daar die groenteburgers en vegetarische slagerdingen mee bedoelt. In dat bewerkte eten zit vaak een hoop extra toevoegingen, kan zijn dat er iets in zit waar je niet goed op reageert. Met noten en rijst + peulvruchten kom je ook een eind.
Alle reacties Link kopieren
quote:sammies schreef op 01 april 2017 @ 11:15:

Ik lees je verhaal en herkende veel...ik denk echt meteen aan een B12 tekort, wat meerdere mensen al schreven.

Helaas blijken veel huisartsen daar niet standaard op te laten prikken.

In het begin ( nu jaren geleden) kreeg ik wekelijks een spuit, mijn waarde van 68, terwijl dit boven de 300 148 (nhg) moet liggen ( vlgs HA)

Nu gaat het goed met mij maar merk dat ik regelmatig wel die prik nodig heb.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
IJzer en vitamine B-12 zijn de meest voor de hand liggende dingen waar je een tekort aan zou kunnen krijgen als je geen vlees eet. Als die allebei goed zijn mag je erop vertrouwen dat het niet goed voelen niet komt doordat je geen vlees eet . Vraag even na of B12 ook gecontroleerd is; de klachten daarbij lijken wel op wat jij nu beschrijft.



IJzer kun je ook uit volkorenproducten en groente halen, B12 ook uit eieren, vis, zuivel enzovoorts. Als je als vegetariër gezond en gevarieerd eet zou er echt niets aan de hand moeten zijn.



Iemand noemde soja. Dat klinkt mij ook aannemelijker in de oren. Gebruik je veel vleesvervangers? Zo ja, check de etiketten eens en koop er de komende weken alleen zonder soja, gewoon om te kijken of dat helpt. Want met dagelijks een vleesvervanger krijg je misschien wel heel veel bewerkte sojaproducten binnen.
Alle reacties Link kopieren
B12 laten checken inderdaad en bij tekort injectie vragen

Ik ben ook al jarenlang vegetariër en mijn ijzergehalte is prima. Ik slik geen supplementen behalve vitamine D. Dus het is geen wet dat geen vlees eten leidt tot het soort gezondheidsklachten dat jij beschrijft. Maar ieder lichaam is anders, en het is een beetje een zoektocht wat voor jou werkt.

Waar ik nog aan denk, behalve wat hierboven al genoemd werd: ijzer uit plantaardige bronnen (zoals volkorenproducten of groente) neemt je lichaam makkelijker op in combinatie met vitamine C. Dus een sinaasappel bij de broodmaaltijd kan wellicht wat helpen als jouw lichaam moeilijk ijzer opneemt.

Maar je had dit soort klachten dus nooit toen je nog vlees at? en ze zijn meteen begonnen nadat je vegetariër werd? of geleidelijk aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven