Geen vlees willen eten .. maar wel gezondheidsklachten

01-04-2017 10:50 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai, ik zit al vier jaar met een enorm dilemma. Ik ben gestopt met vleeseten uit principes. Zielig, leed enz.. Nu kamp ik al 4 jaar met serieuze gezondheidsklachten. In het begin te verklaren omdat je toch een hoop moet vervangen en moet wennen aan het nieuwe eten. Ik ben altijd een groot vleesliefhebber geweest.



Nu vier jaar verder heb ik nog steeds gezondheidsklachten. Mijn ijzerwaarden waren dusdanig laag dat mijn ferritine ook laag werd met als resultaat, bloedarmoede. Ik heb drie masnden staalpillen geslikt. Eerst 2 pd. Dit hielp niet. Toen 3 en uiteindelijk weer na jaren op een mooie 8. Ik heb menstruatie klachten gekregen. Schildklier doet raar en ik voel mij slap en moe. Ik heb kijn eetpatroon door een diëtiste laten screenen, en met iets meer brood op het menu zit ik nu op een dieet die niets geks zou kunnen veroorzaken. Dus veel volkoren producten, vleesvervangers, peulvruchten, noten , fruit, groente en vis. Nu ben ik laatst bij de endocrienoloog geweest. En nu word ik weer doorgelicht.

Die twijfel die ik heb dat het toch echt door het stoppen met vlees komt wil niet weggaan. Nu is het makkelijk gezegd, probeer het een maand en dan weet je het. Tja .. ben niet voor niets gestopt. Maar om nou heel mujn gezondheid naar de knoppe te laten gaan zie ik ook niet zitten.



Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Vleeseten voor je gezondheid belangrijk

Totaal aantal stemmen: 127

Ja (33%)
Nee (54%)
Misschien (13%)
Alle reacties Link kopieren
Al rollen ze de rode loper uit voor de varkens bij het slachthuis, al staan er 10 huisartsen naar te kijken....ze worden allemaal vergast.



Maargoed, de lijdensweg van vissen is misschien nog wel erger....
Of je vlees nodig hebt is heel persoonlijk. In mijn familie is het eten van vlees noodzakelijk om op de been te blijven. Meerdere mensen in mijn familie hebben geprobeerd geen vlees meer te eten, maar allemaal niet kunnen volhouden vanwege bloedarmoede, allerlei tekorten, duizelingen, bleek zien, haaruitval, tot aan flauwvallen en je constant moe en slap voelen. Valt voor sommige mensen niet op te vangen door andere voedingsmiddelen helaas.



Dit is trouwens ook bevestigd door een arts. Schijnt in sommige families voor te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 03 april 2017 @ 16:05:

Of je vlees nodig hebt is heel persoonlijk. In mijn familie is het eten van vlees noodzakelijk om op de been te blijven. Meerdere mensen in mijn familie hebben geprobeerd geen vlees meer te eten, maar allemaal niet kunnen volhouden vanwege bloedarmoede, allerlei tekorten, duizelingen, bleek zien, haaruitval, tot aan flauwvallen en je constant moe en slap voelen. Valt voor sommige mensen niet op te vangen door andere voedingsmiddelen helaas.



Dit is trouwens ook bevestigd door een arts. Schijnt in sommige families voor te komen.



Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Als het uberhaupt al genetisch bepaald zou kunnen worden dan is het nog steeds een raar verhaal aangezien jouw ouders uit twee verschillende families komen, jij en je partner als je die hebt ook, je grootouders ook.



Ik zou het eerder zoeken bij het niet goed vervangen van het vlees. In feite is alles wat in vlees zit te vervangen door plantaardige voeding muv B12.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 03 april 2017 @ 15:58:

[...]





Diervriendelijk vlees bestaat niet....Meer vraag naar vleesvervangers zorgt er ook voor dat er meer vleesvervangers verkocht worden plus dat je een duidelijk statement maakt.



Die sterretjes zijn echt bedacht om ons een vals gevoel te geven dat we iets goed doen. Biologisch, 1,2,3 beter leven ster maakt in de praktijk vrij weinig uit, zeker als het om slachten gaat. Veel van de dieren gaan naar precies hetzelfde slachthuis of het nou een kiloknaller of een 'biologisch' dier is.



Goed verwoord!



In de UK wordt het vergassen van varkens als een diervriendelijke manier gezien om hen te doden. De waarheid is echter dat zij daarbij van binnen uit verbranden en dat dit een minuut of 20 duurt voordat zij dood gaan. In die tijd gillen ze het uit en proberen te ontsnappen. Wat nou diervriendelijk.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
In NL bij Vion is het ook standaard om CO2 vergassing toe te passen. Ik denk niet dat het 20 minuten duurt (dan zou het economisch voordeliger zijn om een stroomstok te gebruiken als verdoving), maar ruim een halve minuut is vrij normaal.



De Tweede Kamer heeft in 2015 in meerderheid voor een verbod gestemd na een motie van Thieme ondersteund door videomateriaal, maar helaas is het nog steeds toegestaan. Als je 650 varkens per uur wilt slachten moet je op zoek naar een efficiente manier om dat te doen....
quote:ikbenjevriend schreef op 03 april 2017 @ 16:32:

[...]





Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Als het uberhaupt al genetisch bepaald zou kunnen worden dan is het nog steeds een raar verhaal aangezien jouw ouders uit twee verschillende families komen, jij en je partner als je die hebt ook, je grootouders ook.



Ik zou het eerder zoeken bij het niet goed vervangen van het vlees. In feite is alles wat in vlees zit te vervangen door plantaardige voeding muv B12.Het is de ene kant van mijn familie. En ja, ik heb er helaas ook last van. Ik eet dus bewust wel vlees, maar wel zeer weinig. 2x per week een klein stukje, biologisch.
quote:ikbenjevriend schreef op 03 april 2017 @ 16:32:

[...]





Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Als het uberhaupt al genetisch bepaald zou kunnen worden dan is het nog steeds een raar verhaal aangezien jouw ouders uit twee verschillende families komen, jij en je partner als je die hebt ook, je grootouders ook.



Ik zou het eerder zoeken bij het niet goed vervangen van het vlees. In feite is alles wat in vlees zit te vervangen door plantaardige voeding muv B12.



Mijn ( zéér hypochondrische familie ) beweert dat ook want er is inderdaad een genetische afwijking bij sommige families met voorouders uit het Middellandse Zee gebied.

Bij mij en een aantal familieleden komt bloedarmoede frequent voor maar ik weet bij mezelf of ik nou vlees eet of niet, zo nu en dan daalt mijn HB hoe dan ook daar hoef ik niet specifiek meer vlees voor te eten want ijzer haal ik ook uit appelstroop op bruin brood, spinazie, vis, brood, bonen,.... you name it.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof eigenlijk niet in de noodzaak van vlees eten. Er zijn mensen die maar heel moeizaam b12 opnemen, maar dat staat los van hun dieet. Ik eet zelf al 12 jaar ofzo geen vlees meer en mijn bloedwaarden zijn uitstekend. Zelfs tijdens chemotherapie bleef mijn bloedbeeld zeer goed (zodanig dan aan de bloedwaarden niet was te zien dat ik zware chemotherapie onderging). Toen ik nog vlees at was mijn hb veel lager, dat komt niet door vlees maar wel door de rest van m'n dieet toen.



Diervriendelijk vlees bestaat niet. Biologisch vlees komt van dieren die een beter leven hebben gehad, langzamer gegroeid zijn en minder troep hebben gegeten. Dat is zeker fijner dan de reguliere bio-industrie, maar ze zijn nog steeds geslacht en dat gebeurt in Nederland niet diervriendelijk. Als je perse af en toe vlees wilt eten, rundergehakt komt van oude melkkoeien (relatief duurzaam en veelal redelijk goede leefomstandigheden) of kies voor wild (echt wild dus, je kunt bv pakketten kopen bij De Hoge Veluwe).
Het gaat niet echt om wel of niet geloven in de noodzaak. De ene heeft er nu eenmaal last van wanneer hij stopt met vlees eten en de ander totaal niet. Dit alles bij een gezond en voedzaam dieet.



Heeft volgens mij ook iets te maken met de tak waar je vanaf stamt. Bloedgroepen schijnen er ook iets mee te maken te hebben. Je hebt groepen mensen die het prima doen op alleen plantaardig en anderen totaal niet.
quote:ikbenjevriend schreef op 03 april 2017 @ 15:58:

Die sterretjes zijn echt bedacht om ons een vals gevoel te geven dat we iets goed doen. Biologisch, 1,2,3 beter leven ster maakt in de praktijk vrij weinig uit, zeker als het om slachten gaat. Veel van de dieren gaan naar precies hetzelfde slachthuis of het nou een kiloknaller of een 'biologisch' dier is.Onzin. Met slachten maakt het inderdaad niks uit. Maar de rest van zijn leven is er een groot verschil tussen biologisch en kiloknaller. Qua diervriendelijkheid, qua milieubelasting, en qua gezondheid voor jou (geen medicijnresten en bestrijdingsmiddelen enzo).
quote:valerievaldera schreef op 03 april 2017 @ 18:28:

Het gaat niet echt om wel of niet geloven in de noodzaak. De ene heeft er nu eenmaal last van wanneer hij stopt met vlees eten en de ander totaal niet. Dit alles bij een gezond en voedzaam dieet.



Heeft volgens mij ook iets te maken met de tak waar je vanaf stamt. Bloedgroepen schijnen er ook iets mee te maken te hebben. Je hebt groepen mensen die het prima doen op alleen plantaardig en anderen totaal niet.





Daar is onderzoek naar geweest en blijkt grote onzin te zijn. Wel schijnen Aziatische mensen minder goed melk te verdragen omdat ze een stofje in de darmen missen en/of iets met melksuikers, zoiets.

Ik heb ooit eens gekeken naar het bloedgroep dieet bij mijn bloedgroep en daar stond een cartoon bij van een Arabier met een enorme grote neus. 'k Stond ervan te kijken dat zoiets nog mag
Mijn dokter bevestigde dat het voor de ene mens meer geschikt is voor de ander. Heeft te maken met hoe goed je lichaam in staat is bepaalde voedingsstoffen uit planten te halen. Ik vond het in elk niks om steeds zo slap te zijn, zwart voor de ogen en flauw te vallen.



Klachten verdwenen toen ik weer wat vlees begon te eten.
quote:valerievaldera schreef op 03 april 2017 @ 19:38:

Mijn dokter bevestigde dat het voor de ene mens meer geschikt is voor de ander. Heeft te maken met hoe goed je lichaam in staat is bepaalde voedingsstoffen uit planten te halen. Ik vond het in elk niks om steeds zo slap te zijn, zwart voor de ogen en flauw te vallen.



Klachten verdwenen toen ik weer wat vlees begon te eten.Maar was dat dan ijzergebrek, of iets anders? Want met bijvoorbeeld 2x per week een klein stukje vlees eten krijg je echt niet ineens gigantische hoeveelheden ijzer binnen. Niet genoeg om serieuze bloedarmoede (en daar denk je wel aan bij de klachten die je noemt) vlug op te heffen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janamica schreef op 01 april 2017 @ 10:57:

[...]





Ja, maar wat als ik qua voeding geen tekort zou mogen hebben, en het toch steeds gebeurd.Dan is er iets aan de hand dat niet met je eetpatroon te maken heeft. Of bedoel je dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij eet, al is het verstandig voor een vegetariër om op tekorten te letten, vooral b12.



Maar de mens is wel een roofdier, we zijn er letterlijk op gebouwd. Roofdieren hebben wat diepliggende ogen die dicht naast elkaar staan, terwijl graseters de ogen ver uit elkaar hebben staan. Vergelijk maar een roofvogel met een duif;







Nog duidelijker

Gazelle



Cheetah





Mens

Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ohja je hebt gelijk, nou ik gq zo nog ff naar buiten om wat muizen te vangen
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me serieus af of het komt door het geen vlees eten. Ik eet al bijna 15 jaar geen vlees meer en eet verder niet bizar gevarieerd of gezond, dat wil zeggen, ik eet wat ik wil zonder op te letten op de extra vitamines en mineralen. Toch laat ik elk jaar bloedprikken en ben zo gezond als een hoentje. Natuurlijk kan het per persoon en lichaam anders zijn. Is het niet een idee om een soort van flexitarier te worden, dus eenmaal per week o.i.d. biologisch vlees te eten?
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 03 april 2017 @ 15:47:

Koop goed diervriendelijk vlees Gewoon 2 a 3 keer per week is voldoende. Geef je meteen ook een duidelijker signaal af dan géén vlees kopen.

Het is namelijk een kwestie van vraag en aanbod. Geen vraag word gewoon verdrongen door de massa die goedkoop vlees wil. Word de vraag naar goed vlees hoger word er ook meer goed vlees geproduceerd.



Juist, het is een kwestie van vraag en aanbod. Geen vlees eten is dus de vraag naar vlees reduceren. Dat is het meest duidelijke signaal dat je af kunt afgeven, lijkt me.



En het scheelt een kleine 80 kilo vlees op jaarbasis (vleesconsumptie gemiddelde Nederlander). Vlees dat dus helemaal niet geproduceerd hoeft te worden, ook niet biologisch.
óu sont les neiges d'antan

quote:kopjekoffie70 schreef op 05 april 2017 @ 00:12:

Maar de mens is wel een roofdier, we zijn er letterlijk op gebouwd. Roofdieren hebben wat diepliggende ogen die dicht naast elkaar staan, terwijl graseters de ogen ver uit elkaar hebben staan. Mensapen hebben hun ogen op dezelfde plek als wij, en dat zijn toch echt geen roofdieren. Integendeel. Orang-oetans zijn voor 100% vegetariër, chimpansees voor 99% of zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:JesyDoe schreef op 01 april 2017 @ 10:57:

Eet jij veel soja producten? Daar is van bewezen dat het allerlei gezondheidsklachten geeft zowel hormonale als schildklier.Wat een onzin. Dat is helemaal niet bewezen
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 03 april 2017 @ 15:58:

[...]





Diervriendelijk vlees bestaat niet....Meer vraag naar vleesvervangers zorgt er ook voor dat er meer vleesvervangers verkocht worden plus dat je een duidelijk statement maakt.



Die sterretjes zijn echt bedacht om ons een vals gevoel te geven dat we iets goed doen. Biologisch, 1,2,3 beter leven ster maakt in de praktijk vrij weinig uit, zeker als het om slachten gaat. Veel van de dieren gaan naar precies hetzelfde slachthuis of het nou een kiloknaller of een 'biologisch' dier is.Helemaal mee eens. Ik word er zo boos van als mensen het hebben over "diervriendelijk vlees". Wat is er in godsnaam diervriendelijk aan een dier vermoorden (ookal heeft hij er zelf geen pijn van) en hem helemaal in stukken hakken? Sorry maar het gaat er bij mij gewoon niet in.
Alle reacties Link kopieren
quote:yolo8 schreef op 05 april 2017 @ 09:22:

[...]

Helemaal mee eens. Ik word er zo boos van als mensen het hebben over "diervriendelijk vlees". Wat is er in godsnaam diervriendelijk aan een dier vermoorden (ookal heeft hij er zelf geen pijn van) en hem helemaal in stukken hakken? Sorry maar het gaat er bij mij gewoon niet in.Dat geen pijn wil ik graag nuanceren. Varkens worden in Nederland 'humaan' verdoofd door CO2 gas, kijk gerust even op YouTube hoe 'humaan' je dit vindt.
Alle reacties Link kopieren
Kippen worden ook vergast net als varkens. Dat gaat met honderden tegelijk. En vissen......het is jammer dat ze geen stembanden hebben anders was daar al lang iets aan gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 03 april 2017 @ 17:30:

[...]



Het is de ene kant van mijn familie. En ja, ik heb er helaas ook last van. Ik eet dus bewust wel vlees, maar wel zeer weinig. 2x per week een klein stukje, biologisch.Denk je serieus dat je met 2 kleine stukjes vlees per week genoeg ijzer binnenkrijgt? Vlees is echt geen magische ijzerbom, hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 05 april 2017 @ 00:12:

Ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij eet, al is het verstandig voor een vegetariër om op tekorten te letten, vooral b12.



Maar de mens is wel een roofdier, we zijn er letterlijk op gebouwd. Roofdieren hebben wat diepliggende ogen die dicht naast elkaar staan, terwijl graseters de ogen ver uit elkaar hebben staan. Vergelijk maar een roofvogel met een duif;

[afbeelding]

[afbeelding]



Nog duidelijker

Gazelle

[afbeelding]

Cheetah

[afbeelding]



Mens

[afbeelding]Vergelijk dan ook eens onze tanden en spijsverteringssysteem met roofdieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven