Geen vlees willen eten .. maar wel gezondheidsklachten

01-04-2017 10:50 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai, ik zit al vier jaar met een enorm dilemma. Ik ben gestopt met vleeseten uit principes. Zielig, leed enz.. Nu kamp ik al 4 jaar met serieuze gezondheidsklachten. In het begin te verklaren omdat je toch een hoop moet vervangen en moet wennen aan het nieuwe eten. Ik ben altijd een groot vleesliefhebber geweest.



Nu vier jaar verder heb ik nog steeds gezondheidsklachten. Mijn ijzerwaarden waren dusdanig laag dat mijn ferritine ook laag werd met als resultaat, bloedarmoede. Ik heb drie masnden staalpillen geslikt. Eerst 2 pd. Dit hielp niet. Toen 3 en uiteindelijk weer na jaren op een mooie 8. Ik heb menstruatie klachten gekregen. Schildklier doet raar en ik voel mij slap en moe. Ik heb kijn eetpatroon door een diëtiste laten screenen, en met iets meer brood op het menu zit ik nu op een dieet die niets geks zou kunnen veroorzaken. Dus veel volkoren producten, vleesvervangers, peulvruchten, noten , fruit, groente en vis. Nu ben ik laatst bij de endocrienoloog geweest. En nu word ik weer doorgelicht.

Die twijfel die ik heb dat het toch echt door het stoppen met vlees komt wil niet weggaan. Nu is het makkelijk gezegd, probeer het een maand en dan weet je het. Tja .. ben niet voor niets gestopt. Maar om nou heel mujn gezondheid naar de knoppe te laten gaan zie ik ook niet zitten.



Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Vleeseten voor je gezondheid belangrijk

Totaal aantal stemmen: 127

Ja (33%)
Nee (54%)
Misschien (13%)
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar je bord waar een deel van een dood dier op ligt. Besef dat hij of zij, net als mensen, wilde leven en vrij wilde zijn maar vermoord is om iets aan ons te geven wat we helemaal niet nodig hebben.



Kijk naar je eitje en besef dat er voor dat eitje iedere dag tienduizenden kuikentjes na geboren te zijn in een krat zonder moeder, door een vermaler wordt gegooid omdat dit kuikentje een hij is en dus geen eitjes kan leggen en dus geen economische waarde heeft.



Kijk naar je plakje kaas en besef dat er iedere dag kalfjes van hun moeder worden gescheiden en na een paar weken vermoord worden, omdat de melk die voor hem/haar bedoelt is aan ons verkocht moet worden.



Besef dat je wel iets echt goeds kan doen.



Stel jezelf de vraag: Is mijn belang om vlees/eieren/kaas te eten wat ik in feite niet nodig heb zo groot dat daar een dier zijn of haar leven voor moet geven?
quote:ikbenjevriend schreef op 06 april 2017 @ 13:20:

Kijk naar je bord waar een deel van een dood dier op ligt. Besef dat hij of zij, net als mensen, wilde leven en vrij wilde zijn maar vermoord is om iets aan ons te geven wat we helemaal niet nodig hebben.



Kijk naar je eitje en besef dat er voor dat eitje iedere dag tienduizenden kuikentjes na geboren te zijn in een krat zonder moeder, door een vermaler wordt gegooid omdat dit kuikentje een hij is en dus geen eitjes kan leggen en dus geen economische waarde heeft.



Kijk naar je plakje kaas en besef dat er iedere dag kalfjes van hun moeder worden gescheiden en na een paar weken vermoord worden, omdat de melk die voor hem/haar bedoelt is aan ons verkocht moet worden.



Besef dat je wel iets echt goeds kan doen.



Stel jezelf de vraag: Is mijn belang om vlees/eieren/kaas te eten wat ik in feite niet nodig heb zo groot dat daar een dier zijn of haar leven voor moet geven?Mijn punt was dat dit misschien goed voelt voor mij, maar wereldwijd (of alleen al in ons land) totaal niets oplost.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 06 april 2017 @ 14:34:

[...]





Mijn punt was dat dit misschien goed voelt voor mij, maar wereldwijd (of alleen al in ons land) totaal niets oplost.En als iedereen dat zegt, dan gebeurt er inderdaad nooit iets. Alle kleine beetjes helpen is mijn mening.
quote:runningmonster schreef op 06 april 2017 @ 14:51:

[...]





En als iedereen dat zegt, dan gebeurt er inderdaad nooit iets. Alle kleine beetjes helpen is mijn mening.

Nee dat ben ik niet met je eens. Helaas zal het de meeste mensen gewoon worst (geen biologische) wezen waar hun vlees vandaan komt. Ik probeer mijn best te doen, een gulden middenweg te bewandelen maar het helpt niet zolang dit soort zaken niet van bovenaf worden opgelegd. Ik denk dat het veel meer zoden aan de dijk zou zetten als kiloknallers verboden zouden worden (internationaal), bio-industrie zou worden afgeschaft, enz. Of ik dan wel of geen vlees eet (of mijn hele straat voor mijn part,)helpt geen bal.

Als we echt moeten wachten tot iedereen die keuze vanzelf maakt gaat dat de dieren niet helpen.

Het is dan mijn ideologische keus, ik was mijn handen in onschuld, maar de dieren zijn niet geholpen. Vind ik geen oplossing,
Alle reacties Link kopieren
Er zijn gelukkig steeds meer mensen die het wel een worst is wat er gebeurt met dieren, ik denk dat je dat echt onderschat. In Amsterdam schieten de vegan restaurants als padestoelen uit de grond en het vleesvervangers vak bij de AH is de afgelopen jaren echt wel gegroeid.



Mijn ervaring is dat als je helemaal stopt met het eten van dierlijke producten dat dit tot gesprekken leidt met vrienden/familie. Ze zijn geinteresseerd in de beweegredenen en als je dat goed kunt uitleggen gaan mensen er misschien zelf ook over nadenken.



Hoe meer mensen deze stap zetten hoe meer erover wordt nagedacht en hoe meer mensen ook in hun politieke keuzes naar partijen zullen overstappen die wel oog hebben voor alle bewoners van deze aarde.



Verder moeten we onze kinderen niet voor de gek houden. Zij moeten de connectie maken tussen wat er op hun bord ligt en wat daarvoor nodig is. Ik denk dat weinig kinderen vlees willen eten als ze erachter komen wat er in een slachthuis gebeurt.



'Dingen van bovenaf opleggen' leidt volgens mij alleen maar tot grote weerstand.



Maar je kan jezelf misschien ook eens de vraag stellen: waarom zou ik het niet doen. Je kan het toch proberen? Het is niet dat als je een dergelijke stap neemt in je leven dat dat dan definitief is.
quote:ikbenjevriend schreef op 06 april 2017 @ 15:31:

Er zijn gelukkig steeds meer mensen die het wel een worst is wat er gebeurt met dieren, ik denk dat je dat echt onderschat. In Amsterdam schieten de vegan restaurants als padestoelen uit de grond en het vleesvervangers vak bij de AH is de afgelopen jaren echt wel gegroeid.



Mijn ervaring is dat als je helemaal stopt met het eten van dierlijke producten dat dit tot gesprekken leidt met vrienden/familie. Ze zijn geinteresseerd in de beweegredenen en als je dat goed kunt uitleggen gaan mensen er misschien zelf ook over nadenken.



Hoe meer mensen deze stap zetten hoe meer erover wordt nagedacht en hoe meer mensen ook in hun politieke keuzes naar partijen zullen overstappen die wel oog hebben voor alle bewoners van deze aarde.



Verder moeten we onze kinderen niet voor de gek houden. Zij moeten de connectie maken tussen wat er op hun bord ligt en wat daarvoor nodig is. Ik denk dat weinig kinderen vlees willen eten als ze erachter komen wat er in een slachthuis gebeurt.



'Dingen van bovenaf opleggen' leidt volgens mij alleen maar tot grote weerstand.



Maar je kan jezelf misschien ook eens de vraag stellen: waarom zou ik het niet doen. Je kan het toch proberen? Het is niet dat als je een dergelijke stap neemt in je leven dat dat dan definitief is.

Mijn volwassen dochter is al jarenlang vegetariër. Ze woont in Rotterdam, dus geen conservatieve omgeving, maar er is echt geen behoefte aan gesprekken hierover. Mensen vinden het eerder lastig met etentjes enzo. Zelf wil ze niet drammerig overkomen dus gaat niet de zendeling uithangen.

Ikzelf maak mijn eigen afwegingen hierin. Helemaal geen dierlijke producten vind ik onzin, maar ieder het zijne.

En over het "van boven opleggen", waarom niet? Roken in openbare gelegenheden mag ook niet meer. Er zijn gewoon veel te veel financiële belangen in het spel. Waar een wil is, is een weg. Via belastingen ofzo. Dat wordt ook overwogen voor ongezonde voeding.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je helemaal geen dierlijke producten onzin?
quote:ikbenjevriend schreef op 06 april 2017 @ 16:02:

Waarom vind je helemaal geen dierlijke producten onzin?Het voert te ver om hier een hele ideologische discussie over te gaan voeren. Het komt er in het kort op neer dat ik geen bezwaar heb tegen het scheren van schaapjes bijvoorbeeld. Geen wol willen gebruiken vind ik dus onzin. Of onzin....dat klinkt veroordelend en zo bedoel in het niet. Ik vind het geen probleem, laat ik het zo zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 06 april 2017 @ 15:31:

Er zijn gelukkig steeds meer mensen die het wel een worst is wat er gebeurt met dieren, ik denk dat je dat echt onderschat. In Amsterdam schieten de vegan restaurants als padestoelen uit de grond en het vleesvervangers vak bij de AH is de afgelopen jaren echt wel gegroeid.



Mijn ervaring is dat als je helemaal stopt met het eten van dierlijke producten dat dit tot gesprekken leidt met vrienden/familie. Ze zijn geinteresseerd in de beweegredenen en als je dat goed kunt uitleggen gaan mensen er misschien zelf ook over nadenken.



Hoe meer mensen deze stap zetten hoe meer erover wordt nagedacht en hoe meer mensen ook in hun politieke keuzes naar partijen zullen overstappen die wel oog hebben voor alle bewoners van deze aarde.



Verder moeten we onze kinderen niet voor de gek houden. Zij moeten de connectie maken tussen wat er op hun bord ligt en wat daarvoor nodig is. Ik denk dat weinig kinderen vlees willen eten als ze erachter komen wat er in een slachthuis gebeurt.



'Dingen van bovenaf opleggen' leidt volgens mij alleen maar tot grote weerstand.



Maar je kan jezelf misschien ook eens de vraag stellen: waarom zou ik het niet doen. Je kan het toch proberen? Het is niet dat als je een dergelijke stap neemt in je leven dat dat dan definitief is.



Vegetariers/vegan leeft sowieso heel erg onder de jongerenpopulatie dus dat is al een goede stap in de richting! Mijn graag vleesetende vriendinnen zijn in de loop van de tijd opeens ook dingen gaan inzien en eten nu niet tot nauwelijks vlees meer. Er wordt nu ook veel meer in de media erover gesproken. Het Voedingscentrum adviseert veel minder vlees te eten. Langzaam maar zeker komt er een beweging op gang en vanuit de politiek worden ook maatregelen bedacht (bv een flinke vleestax). Daar word ik blij van



Weet je er zullen altijd mensen blijven die er niks om geven. Maar uiteindelijk zal een groot deel van de mensheid toch moeten inzien dat dit dierenleed waanzin is, en plus (misschien voor de meesten een belangrijker punt): het is de grootste milieuvervuiler.



Ik wil niemand iets opdringen verder. Maar ik kan wel zeggen dat ik zelf enorm van eieren en kaas hield en toch vegan ben gaan proberen, ik stond er heel open in en als ik zin had in een ei of in een plak kaas dan wilde ik dat gewoon eten maar de grap is dat ik vrij snel al niet eens behoefte meer had aan eieren en kaas en sindsdien nooit meer een doos eieren heb gehaald. Kaas nog wel heel af en toe, maar het begint me steeds meer tegen te staan. En ook niet geheel onbelangrijk is dat ik veel meer vers aan het koken ben met meer groenten en kruiden en mijn eten smaakt lekkerder dan ooit. En daar voel ik me dan weer gezond bij
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 05 april 2017 @ 17:23:

[...]





Ik denk dat de meeste vegetariërs en veganisten voor de optie 'de veeteelt verdwijnt uit Nederland en wordt niet vervangen door importvlees' gaan. Ik heb overigens helemaal niks tegen Nederlandse boeren, ik heb grote principiële bezwaren tegen veeteelt voor consumptie. Dat is iets totaal anders. Ik ken veel boeren en heb veel bio-industrie van binnenuit gezien. Alle boeren die ik ken hebben liefde voor hun dieren en zorgen goed voor ze (als in: eten, drinken en medische zorg wanneer nodig). Dat deze zorg wat mij betreft zwaar onvoldoende is om van een goed leven te spreken mag ook duidelijk zijn. Dieren krijgen nauwelijks de kans om in normale familiebanden te leven, komen veelal niet buiten, zijn zodanig doorgefokt dat ze optimaal rendement opleveren met alle bijhoren kwalen van dien, etc. Ik snap oprecht niet dat je als consument vlees kunt eten van een dier dat zijn hele leven in een donkere stal heeft doorgebracht. Vooral niet omdat diezelfde consument wel vindt dat honden meerdere keren per dag uitgelaten moeten worden (waarom je hond wel en een varken of kip niet???). Daar zijn niet de boeren debet aan, maar de consument en de overheid. Boeren leveren gewoon simpelweg waar markt voor is.Dat is allang niet meer zo hoor. Misschien je kennis eens opfrissen?
Alle reacties Link kopieren
quote:yolo8 schreef op 05 april 2017 @ 20:34:

[...]





placebo effect



100 gram rundvlees... 2,5 mg ijzer /100g

100 gram spinazie... 4,1 mg ijzer /100g





En dat is hetzelfde ijzer? offeh, toch niet . Net als bloed hé. Met b negatief zou ik toch echt geen a infuusje willen maar ja met jouw theorie zou dat makkelijk moeten kunnen want hee bloed is bloed toch?



Het gaat trouwens niet zozeer om ijzer maar ook om de eiwitten En een dierlijk eiwit krijg je nou eenmaal niet uit een plant.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 06 april 2017 @ 12:48:

Ik word zo verdrietig van dit topic

Het lijkt of je het nooit goed kunt doen. Ik ben heel erg begaan met dieren en eet 2x per week vlees. Biologisch vanwege het prettigere leven van de dieren. Maar dan hoor je weer van de horrorslachthuizen. .....

Vleesvervangers eet ik nooit. Wel peulvruchten, noten, eieren, kaas en veel groente en fruit. Altijd volkorenbrood en -pasta.

Als ik zeker wist dat het dierenleed onmiddellijk zou stoppen zou ik vegetariër worden. Maar dat is dus niet zo. Zo zit de wereld niet in elkaar.

Ik hoop hiermee een gulden middenweg te bewandelen en door biologisch vlees te eten de vraag naar kiloknallers te verminderen.

Maar hoe het echt het beste is...........wie kan het me vertellen.Wat mij betreft klinkt het prima wat je doet.
quote:Trevina schreef op 06 april 2017 @ 12:22:

Mijn (vegetarisch etende) ex kreeg bij de bloedbank altijd complimenten vanwege zijn hoge HB.



Ik vind het (voor mezelf) slim om jaarlijks

HB en ferritine en ook B12 te laten checken.

B12 doen ze niet standaard. Daar moet je echt om vragen.

Eventueel kan je je bloed twee keer per jaar laten checken.



Medische adviezen mogen trouwen niet op het VF, dus ik hoop dat de tips in dit topic wel 'toegestaan' zijn.

Heel fijn dat dit bij veel mensen zo werkt en ik geloof ook zeker dat het voor de meeste mensen prima is om geen vlees te eten. Ik ken een paar mensen die veganistisch eten en die zijn prima gezond, niet vaker ziek dan een ander en zien ook niet zo bleek enzo.



Voor mijn familie en voor mij werkt het (helaas) niet zo, dus passen wij daar ons eten op aan.
quote:nina1966 schreef op 06 april 2017 @ 20:56:

Dat is allang niet meer zo hoor. Misschien je kennis eens opfrissen?Natuurlijk is dat nog steeds zo. Kalfjes worden nog steeds binnen een dag bij hun moeder weggehaald. Zelfs in de biologische zuivelindustrie.
quote:nina1966 schreef op 06 april 2017 @ 20:59:

Het gaat trouwens niet zozeer om ijzer maar ook om de eiwitten En een dierlijk eiwit krijg je nou eenmaal niet uit een plant.Je hebt ook helemaal geen dierlijke eiwit nodig om gezond te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 06 april 2017 @ 20:56:

[...]



Dat is allang niet meer zo hoor. Misschien je kennis eens opfrissen?



Graag even een onderbouwing hiervoor, je roept maar wat en je gooit ook nog je eigen glazen in met je opmerking dat veganisten verantwoordelijk zijn voor ontbossing in brazilie voor sojateelt terwijl 90% van die soja als veevoer wordt gebruikt.



Doe eens een keer je huiswerk voordat je hier dingen gaat roepen die niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 06 april 2017 @ 21:09:

Je hebt ook helemaal geen dierlijke eiwit nodig om gezond te blijven. Precies dit! Ik doe intensieve krachttraining en dat gaat uitstekend op plantaardige eiwitten. Sterker nog, er zijn genoeg topsporters en bodybuilders die veganistisch eten. Als zij voldoende eiwitten uit planten halen dat is dat voor de rest ook echt voldoende.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 06 april 2017 @ 13:20:

Kijk naar je bord waar een deel van een dood dier op ligt. Besef dat hij of zij, net als mensen, wilde leven en vrij wilde zijn maar vermoord is om iets aan ons te geven wat we helemaal niet nodig hebben.



Kijk naar je eitje en besef dat er voor dat eitje iedere dag tienduizenden kuikentjes na geboren te zijn in een krat zonder moeder, door een vermaler wordt gegooid omdat dit kuikentje een hij is en dus geen eitjes kan leggen en dus geen economische waarde heeft.



Kijk naar je plakje kaas en besef dat er iedere dag kalfjes van hun moeder worden gescheiden en na een paar weken vermoord worden, omdat de melk die voor hem/haar bedoelt is aan ons verkocht moet worden.



Besef dat je wel iets echt goeds kan doen.



Stel jezelf de vraag: Is mijn belang om vlees/eieren/kaas te eten wat ik in feite niet nodig heb zo groot dat daar een dier zijn of haar leven voor moet geven?Stel je deze vraag eens.

Stel dat we alleen nog maar het vlees eten dat een vol leven heeft gehad Dat we maar nét zoveel kaas eten dat een kalfje nog kan drinken en koe niet iedere 2 jaar hoeft te kalven.

Ok kaas word dan wel 4 x zo duur als beluga kaviaar maar ach...

Vroeger deed men het toch ook zo Koe leefde tot ze niet meer kon en dan werd alles maar dan ook alles gebruikt. Geen overschot aan mest, geen velden voor soya voor de vleesvervangers en iedereen een koe voor de deur die gezellig graast.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 06 april 2017 @ 16:02:

Waarom vind je helemaal geen dierlijke producten onzin?Heb jij wel eens naar het menselijk gebit en darmstelsel gekeken?
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 06 april 2017 @ 21:40:

[...]

Stel je deze vraag eens.

Stel dat we alleen nog maar het vlees eten dat een vol leven heeft gehad Dat we maar nét zoveel kaas eten dat een kalfje nog kan drinken en koe niet iedere 2 jaar hoeft te kalven.

Ok kaas word dan wel 4 x zo duur als beluga kaviaar maar ach...

Vroeger deed men het toch ook zo Koe leefde tot ze niet meer kon en dan werd alles maar dan ook alles gebruikt. Geen overschot aan mest, geen velden voor soya voor de vleesvervangers en iedereen een koe voor de deur die gezellig graast.Vroeger was er ook slavernij en mochten vrouwen niet stemmen. Omdat we iets vroeger deden wil dat nog niet zeggen dat het ethisch is.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 06 april 2017 @ 21:42:

[...]



Heb jij wel eens naar het menselijk gebit en darmstelsel gekeken?



Ja ons darmstelsel is langer dan dat van de gemiddelde carnivoor, veel te lang om rottend vlees door te laten gaan (rara waarom komt darmkanker toch zoveel voor in het westen). En ons gebit: herbivoren hebben maalkiezen en rara dat hebben wij ook. Maar als jij denkt dat je een carnivoor bent ga dan morgenochtend even naar buiten en probeer een eekhoorn ofzo te vangen en dood te bijten en met haar en al op te eten.



Voedingscentrum:



Onbewerkt mager vlees past in een gezond eetpatroon, vooral vanwege de eiwitten, vitamines en mineralen. Het is niet nodig om vlees te eten, je kunt het vervangen door andere producten.



http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx
quote:nina1966 schreef op 06 april 2017 @ 21:40:

geen velden voor soya voor de vleesvervangers Ben je nou dom of negeer je de feiten die niet in je straatje passen? Dat er zoveel oerwouden worden gekapt komt voor het overgrote deel omdat er zoveel soja nodig is als veevoer, NIET voor vleesvervangers. Die soja is namelijk biologisch en wordt in Zuid-Europa verbouwd. Vleeseten zorgt dus voor ontbossing.
quote:valerievaldera schreef op 06 april 2017 @ 21:03:

[...]



Heel fijn dat dit bij veel mensen zo werkt en ik geloof ook zeker dat het voor de meeste mensen prima is om geen vlees te eten. Ik ken een paar mensen die veganistisch eten en die zijn prima gezond, niet vaker ziek dan een ander en zien ook niet zo bleek enzo.



Voor mijn familie en voor mij werkt het (helaas) niet zo, dus passen wij daar ons eten op aan.Net zoals de Masai.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 06 april 2017 @ 20:56:

[...]



Dat is allang niet meer zo hoor. Misschien je kennis eens opfrissen?



Ik zou willen dat je gelijk hebt, maar helaas. Kuikens komen uit de broedmachine en worden daarna in grote schuren in zes weken opgefokt tot ze 2 kilo wegen. Dan worden ze hardhandig gevangen en in kratten afgevoerd naar slachthuizen. Beter leven kippen mogen een week langzamer groeien en krijgen een minimale hoeveelheid stro. Een zandbad, scharrelen, naar buiten of in familieband leven gebeurt allemaal niet. Biologische kippen mogen wel naar buiten, groeien langzamer, maar hebben ook nog nooit hun moeder gezien.



Biggetjes worden wel de eerste weken bij de moederzeug gehouden, maar deze kan door de kooiconstructie niet zelf voor haar biggen zorgen zoals ze dat zou doen. Er is geen stro of nestmateriaal beschikbaar en zodra biggen geen moedermelk meer nodig hebben om te overleven worden ze bij de moeder weggehaald. Varkens komen in hun leven 1x buiten en dat is tijdens het transport naar het slachthuis. Ze zien nooit gras, water of modder, hebben zeer weinig leefruimte, nauwelijks afleiding, varkens zijn zindelijk maar hebben geen kans om hun behoeften op een andere plek te doen dan waar ze slapen, de luchtkwaliteit in de stal zo zodanig dat varkens vaak longproblemen hebben en ook varkens moeten onnatuurlijk snel groeien. Daarnaast hebben veel varkens de pech dat ze niet in Nederland maar in Zuid Europa worden geslacht, duizenden kilometers in vrachtwagens zonder water...



Ik ben nu heel benieuwd naar jouw bronnen die iets anders dan bovenstaande vertellen...
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 06 april 2017 @ 21:03:

[...]



Heel fijn dat dit bij veel mensen zo werkt en ik geloof ook zeker dat het voor de meeste mensen prima is om geen vlees te eten. Ik ken een paar mensen die veganistisch eten en die zijn prima gezond, niet vaker ziek dan een ander en zien ook niet zo bleek enzo.



Voor mijn familie en voor mij werkt het (helaas) niet zo, dus passen wij daar ons eten op aan.



Waarom werkt het niet? Wat komen jullie tekort en waarom komt het alleen in jouw familie voor?



Denk dat er meer aan de hand is want 2x per week iets moeten eten omdat je anders ziek wordt lijkt mij niet gezond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven