Gehakt geheimen

21-01-2014 12:22 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien vriend het meest blij is met een gehaktbal, wil ik mijn gehaktballenrepertoire eens uitbreiden. Dus hoe maak jij hem?



Ik wil wel eens iets anders dan het uitje/kerrie/zout/peper gebeuren
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
gehakt, ei, wat gehaktkruiden (is een mix), en wat knoflook en paneermeel (al dan niet gekruid).



gehakt, ei, wat gehaktkruiden en geraspte kaas en paneermeel (al dan niet gekruid).



Beide versies zijn ook lekker met een uitje er bij door.



Hoe 'kruidig' ik de gehaktballen die dag wil hebben, laat ik afhangen van wat ik er verder bij doe.
Op z'n indisch vind ik ze het lekkerst



http://www.makkelijkerecepten.net/indis ... aktballen/
Stroganoff mix! Zo lekker! Doe ee vaak nog een uitje door voor de smaak, dan lekker braden in de croma
Alle reacties Link kopieren
Gebruik eens het bretonse zakje, heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Beetje parmezaan erdoor of wat peterselie. Maak er een keer gehaktbrood van of gooi ze door een tomatensaus, lekker met pasta.
Alle reacties Link kopieren
nootmuskaat/ witte en zwarte peper/ knoflookpoeder/koriander/gemberpoeder/foelie/3 korrels suiker/heel klein beetje zout/ei/ui en beschuit. Alles op gevoel.



Die zakjes en mixen vind ik veel te zout.
Alle reacties Link kopieren
Laatst had ik italiaanse kruiden, kleine stukjes paprika en parmezaanse kaas er door gedaan. Geserveerd met tomatenbasilicumsaus werd het erg gewaardeerd door mijn gehaktballenliefhebber . Lekker met ciabatta of pasta.
500 gram gehakt voor 4 ballen



Flinke scheut ketjap

2 tenen geperste knoflook

1 theelepel sambal badjak

1 ei

1 fijngesnippert uitje

Gehaktkruiden, let op dat je niet uitschiet!!

Paneermeel

Lik mosterd.



Kneed alles door elkaar en maak 4 platte ballen. Ballen in croma aan beide kanten dichtschroeien en daarna per kant 10 minuten zachtjes laten bakken op laag vuur ( ik draai hem nét een tikje hoger) op het kleinste pitje.





Hemels lekkere ballen!!
Alle reacties Link kopieren
Wat raar, ik zie dat er 8 reacties zijn maar kan alleen mijn eigen OP lezen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Van de mixen gebruik ik nog wel eens de 'sate' gehakt mix. Ik ga die anderen ook eens proberen
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Voor wat meer Oosters: ketjap, gembersiroop en beetje sweet-chilisaus er doorheen (naast de gebruikelijke kruiden).
Alle reacties Link kopieren
Hier mijn recepten voor de ultieme Hollandse en de ultieme Marrokaanse gehaktballen. De eerste eet ik als grote bal bij de stamppot, de tweede doet het als veel kleinere bal goed op borrels en partijen of in de zomer bij een couscoussalade.



Hollandse bal:



- pond rundergehakt

- 1 ei (maakt het smeuig)

- flinke schep paneermeel (maakt het stevig)

- klein ragfijn gesnipperd uitje

- 2 teentjes knoflook, geperst

- flink zout en peper

- eetlepel mosterd

-scheut whocestersaus

- flink wat druppels tabasco



Alles mengen, 4 of 5 flinke ballen draaien en die bakken in half olie en half roomboter.



Marrokaanse ballen

-pond gehakt

- 1 ei

- flinke schep paneermeel

- kleine ui, ragfijn gesnipperd

- 2 tenen knoflook geperst

-flink zout en peper

- flinke eetlepel gemalen komijn

- flinke eetlepel pittige paprikapoeder

- bosje platte peterselie en/of verse koriander- fijngesneden



Alles mengen, kleine balletjes draaien, bakken in olie, als ze bruin zijn een schep tomatenpuree toevoegen en een bouillonblokje. Op het eind een schep yoghurt door de saus roeren.
Lekker met ketjap idd! Maak ze eens bij rijst. Ik gebruik dan peper, zout, gefrituurde uitjes (ín het vlees dus) en knoflook. Daar gaat een scheut ketjap bij in. Dan bakken in croma en een fikse scheut ketjap en wat water. Lekker laten sudderen. De ketjap uit de pan is lekker over de rijst. Maak de gehaktballetjes niet te groot. Ergens tussen een gewone gehaktbal en een soepballetje.
half zakje nasikruiden er door
Alle reacties Link kopieren
Met de vleessamenstelling van je gehakt kun je ook variëren.

Sowieso is gehakt van een echte slager al veel smakelijker. Liever een kleiner, maar lekker balletje, dan een grote supermarktbal.

Ik gebruik vaak half half-om-half gehakt en half rund. Dit wordt steviger dan een h.o.h. bal, maar smeuïger dan een rundergehaktbal (tip van de slager)
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi er currypasta doorheen en maak kleine balletjes.
Ik haal meestal gemengd gehakt, en het liefst nog met kruiden.. C1000 had dat vaak..
Alle reacties Link kopieren
Google even op Rick Stein's Moroccan Meatballs. Die zijn echt geweldig.
En als je toch aan het googelen bent: die van Jonnie Boer zijn erg lekker en lukken altijd.
Of geheimen gehakt



Of gehaktgeheimen? Doe mij die maar!
Alle reacties Link kopieren
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 21 januari 2014 @ 13:38:

Of geheimen gehakt



Of gehaktgeheimen? Doe mij die maar!Pas op, ze gaan gehakt van je maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor vandaag 2 soorten balletjes gemaakt. 1 variant met knoflook en verse munt gemarineerd in yoghurt en de andere variant is met fijngehakt gedroogd fruit zoals abrikoos, dadels en gehakte walnoot. Deze moet je serveren met liefst zelfgemaakte chutney. Echt heel lekker en apart!!
Alle reacties Link kopieren
Oh die gehaktballetjes van rick stein moet ik echt eens maken!
Klinkt raar maar is heerlijk: een half zakje droge uiensoep erdoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven