Gehakt geheimen

21-01-2014 12:22 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien vriend het meest blij is met een gehaktbal, wil ik mijn gehaktballenrepertoire eens uitbreiden. Dus hoe maak jij hem?



Ik wil wel eens iets anders dan het uitje/kerrie/zout/peper gebeuren
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
quote:GreetBilspleet schreef op 21 januari 2014 @ 12:37:

500 gram gehakt voor 4 ballen



Flinke scheut ketjap

2 tenen geperste knoflook

1 theelepel sambal badjak

1 ei

1 fijngesnippert uitje

Gehaktkruiden, let op dat je niet uitschiet!!

Paneermeel

Lik mosterd.



Kneed alles door elkaar en maak 4 platte ballen. Ballen in croma aan beide kanten dichtschroeien en daarna per kant 10 minuten zachtjes laten bakken op laag vuur ( ik draai hem nét een tikje hoger) op het kleinste pitje.





Hemels lekkere ballen!!Ooohhh, deze lijken me heerlijk!!! Ben dol op sambal.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe meestal een zakje bretons en dan zelf nog wat ketjap en sambal erdoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:tjuny schreef op 21 januari 2014 @ 12:55:

Met de vleessamenstelling van je gehakt kun je ook variëren.

Sowieso is gehakt van een echte slager al veel smakelijker. Liever een kleiner, maar lekker balletje, dan een grote supermarktbal.

Ik gebruik vaak half half-om-half gehakt en half rund. Dit wordt steviger dan een h.o.h. bal, maar smeuïger dan een rundergehaktbal (tip van de slager)half om half is half rund
Alle reacties Link kopieren
Pondje gehakt, een ei en paneermeel, gesnipperd uitje en in blokjes gesneden paprika, een teentje knoflook, lekker wat sambal en ketjap manis, Chili kruiden en zout en peper.

En dan in een lekkere dikke croma jus.



Mijn man vind ze heerlijk zo, ik wil gewoon een bal gehakt zonder al die gekkigheid erin.
Alle reacties Link kopieren
@ksenija, ik denk dat tjuny bedoelt dat ze half-om-half gebruikt en rundergehakt en dit mengt. Dan is je verhouding varken/rund niet meer 50/50 maar 25/75 (meer rund dus in totaal).
Alle reacties Link kopieren
Mijn recept voor een gehaktbal die thuis altijd gejuich oplevert:



1 kilo gehakt (h.o.h.)

paneermeel

1 ei

maggi (echt een flinke scheut, denk aan drie eetlepels)

mosterd, drie theelepels

peper en zout



Heel eenvoudig, maar erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi er vaak uitgebakken ui, spek en knoflook in met wat kruiden. Heerlijk! Wel meestal rundergehakt.
Alle reacties Link kopieren
uitje, beetje curry, knoflook, worchestersaus, curry, zout en peper
Alle reacties Link kopieren
Gebruik eens gehakt van de slager, dat smaakt sowieso al heel anders dan gehakt van een supermarkt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb nog een leuke



Stroganoffkruiden zoals al eerder genoemd en dan een ei koken en om dat hardgekookte ei "vouw" of maak je de gehaktbal.... Oftewel een gehaktbal met een verassing in het midden... Errug lekker!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Beng schreef op 21 januari 2014 @ 14:32:

@ksenija, ik denk dat tjuny bedoelt dat ze half-om-half gebruikt en rundergehakt en dit mengt. Dan is je verhouding varken/rund niet meer 50/50 maar 25/75 (meer rund dus in totaal).



Juist, dat bedoel ik!!!

En gehakt van de slager ruikt bij het rul bakken zonder ook maar iets te te voegen al lekker, terwijl sommig supermarktgehakt je de eetlust bij voorbaat al ontneemt. Allen maskeren met veel specerijen/kruiden/uien helpt dan nog, blèh.
Alle reacties Link kopieren
oh heerlijk! ik ben gek op gehaktballen, maar dan wel van gemengd gehakt, en dat is helaas geen optie met mijn afvalplannen... heb het geprobeerd met rundertartaar maar dat worden een soort tennisballen
Alle reacties Link kopieren
Nou hangmat het eten van 1 gehaktbal met gemengd gehakt kan echt niet zo heel veel kwaad hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:m31 schreef op 21 januari 2014 @ 14:49:



Stroganoffkruiden zoals al eerder genoemd en dan een ei koken en om dat hardgekookte ei "vouw" of maak je de gehaktbal.... Oftewel een gehaktbal met een verassing in het midden... Errug lekker!!Het ei wel gepeld in het gehakt doen
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 21 januari 2014 @ 14:49:

Gebruik eens gehakt van de slager, dat smaakt sowieso al heel anders dan gehakt van een supermarkt.



Het gehakt van Aldi kwam qua kwaliteit, smaak, versheid en reinheid (bacteriegroei) het beste uit de test. Mager rundergehakt van C1000 scoorde het ebst.

Raar gedoe, dat slagersgehakt altijd beter zou zijn. Het vlees komt allemaal uit hetzelfde slachthuis, en tenzij je scharrel- of biovlees neemt van dezelfde koeien.



Het begrip 'Keurslager' heeft bijvoorbeeld niets met het vlees zelf te maken, maar met winkelinrichting, hygiëne e.d.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 21 januari 2014 @ 15:11:

Nou hangmat het eten van 1 gehaktbal met gemengd gehakt kan echt niet zo heel veel kwaad hoor.TE lekker... binnenkort maar eens doen, ik ben even weer erg streng want heb 6 weken stil gestaan met afvallen en moet nu weer even braaf eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:m31 schreef op 21 januari 2014 @ 14:49:

Ja, ik heb nog een leuke



Stroganoffkruiden zoals al eerder genoemd en dan een ei koken en om dat hardgekookte ei "vouw" of maak je de gehaktbal.... Oftewel een gehaktbal met een verassing in het midden... Errug lekker!!Ook wel "gehaktbal kiekeboe". Voor een vermakelijk en educatief filmpje over deze gehaktbal: http://www.youtube.com/watch?v=kN4ohaed8Jo



Filmpje is hilarisch!
Hangmat, ik gebruik voor mijn recept of mager rundergehakt of tartaar. Ik koop nooit half om half. Omdat ik er een heel ei door doe, wordt het smeuïger en ik heb altijd heerlijke ballen, en zo kan je gewoon elke week een lekker balletje eten
Alle reacties Link kopieren
Hahaaa... Ja Sweetfirefly wel eerst pellen natuurlijk

Je kunt overigens van alles in die bal proppen wat je lekker vind, maar dat ei is toch wel heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
@Greetb*lspleet, ik vind ze ook met ei erdoor niet te vreten, stuiterballen
Vreemd want ik heb mijn gehaktballen nooit met stuiterballen geassocieerd, mijn vriend ook niet en recept heb ik overgenomen van mijn moeder, die deze ballen aan mij en mijn zussen serveerde. Ook vroeger werden ze niet vergeleken met stuiterballen. Mijn vriend vindt mijn ballen goddelijk lekker.



Ligt het niet aan de manier hoe je ze bakt?
Alle reacties Link kopieren
Ah daar heb je het al, je moeder maakte ze ook al niet van half om half, dan heb je nog nooit een echte, smeuige vette bal gegeten

Ik zie op je plaatje alleen een hoop lekkere jus. Ik gruwel sowieso van vet vlees.
Ik heb overigens wel eens een vette bal gegeten, één hap en de rest hoefde ik niet (juk)



Ik heb liever een sappige, malse bal zonder dat vet om je oren spuit.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivadiva85 schreef op 21 januari 2014 @ 14:46:

uitje, beetje curry, knoflook, worchestersaus, curry, zout en peper



Zelfde hier. Alleen ook een beetje paprikapoeder erbij en een snufje oregano.



En het grote geheim een boterham in lauw water natmaken en meeprakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven