Gek gevoel op tanden....

19-10-2014 19:45 18 berichten
.....na het eten van bepaalde etenswaren. O.a. (verse) spinazie en zelfgemaakte muffins. Daarna voelen mijn tanden een beetje ruw als ik er met mijn tong langs ga. Geen prettig gevoel. Herkent iemand dit? Waar komt het door? Wat kun je er aan doen (behalve tanden poetsen)?
De spinazie eerst wassen?
Hahaha helaas, dat is die al dus dat zal niet helpen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat na het eten van een ei.



Tanden poetsen is de oplossing denk ik. Volgens mij is het eiwit of een vettig laagje.



(ik kreeg trouwens een pb, gericht aan jou, Matroesjka, in mijn inbox over een trouw-band haha)
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Dat hoort. Zuur voedsel maakt de tanden stroef oftewel slee omdat het beschermlaagje weggehaald wordt door het zuur.

Je moet de zuren in de spinazie binden met wat room of kalk, dan is dat minder. En als je tanden zo aanvoelen, niet gelijk poetsen, want dan poets je het beschermende laagje van je tanden weg.
O.L.L.A. oh hahaha, ik zal in dat topic eens melden dat dat niet helemaal goed gegaan is.
@Aviv ik heb het ook met spinazie waar ik room (nja, crème fraiche, telt dat ook?) door heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
quote:aviv_13 schreef op 19 oktober 2014 @ 20:00:

Dat hoort. Zuur voedsel maakt de tanden stroef oftewel slee omdat het beschermlaagje weggehaald wordt door het zuur.

Je moet de zuren in de spinazie binden met wat room of kalk, dan is dat minder. En als je tanden zo aanvoelen, niet gelijk poetsen, want dan poets je het beschermende laagje van je tanden weg.Das dan wel weer jammer van het ijzer natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde! Nooit gehoord dat iemand dat ook heeft haha! Vaak na eten van cake of zelfs een appel. Zo'n raar gevoel op tanden en tong inderdaad..
Ja, heel erg met spinazie. En inderdaad niet na spinazie a la crème. Maar ik heb het nooit na andere 'zure' dingen, zoals sinaasappelsap.

Laatst had Ik het na een bepaald type borrelnootjes, ik vroeg me al af wat de overeenkomst met spinazie is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het verschrikkelijk bij spinazie, echt naar! Ik gooi spinazie door puree, dan voel ik het, niet, dan is het echt minder erg.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook dat bepaalde etenswaren 'piepen' op je tanden? Sommige olijven, sperziebonen soms, of andijvie ofzo. Ik kan daar echt niet tegen.
Ik eet er niet minder spinazie om want ik vind het heerlijk, maar ben blij dat ik niet de enige ben. Ik begon te twijfelen aan de bereidingswijze ofzo.



Offtopic: ruiken jullie soms ook wasmiddel buiten?
Alle reacties Link kopieren
Jup, ook met spinazie, maar ook met paksoi.

Sperziebonen piepen hier soms ook, maar ik heb dan het idee dat ze nog iets te rauw zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook, een stroef gevoel in mijn mond vooral.

Het zou met het oxaalzuur te maken hebben dat in de spinazie zit, heb ik wel eens gelezen.
Dat piepen bij sperciebonen herken ik ook ja, maar dat vind ik niet erg, het is geen vervelend gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het inderdaad ook met spinazie.

En ja, ik ruik ook wel eens wasmiddel buiten. Ik vermoed dat ik dan ergens langsfiets waar ze net de droger aan hebben staan die de vochtige lucht naar buiten afvoert.
Ik heb het ook inderdaad, en ook wanneer ik sinas gedronken heb..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven