Gerechten mooi op de foto zetten

16-07-2015 10:04 142 berichten
Met enige regelmaat post ik recepten die ik bedacht heb online en daar hoort natuurlijk ook een foto bij. Als ik deze foto's vergelijk met de ontzettend mooie foto's die je vind in kooktijdschriften en kookboeken waar ze de meest simpele dingen er fantastisch uit kunnen laten zien heb ik nog heel wat te leren.



Oefening baart zeker kunst maar ik wil graag leren hoe ik dit beter kan aanpakken, hoe kan je je bord het beste opmaken, waar moet je rekening mee houden etc. etc. Online vind ik wel cursussen over foodstyling of over fotografie. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of goede tips die ik direct kan toepassen?
Alle reacties Link kopieren
In tijdschriften is meestal niet het echte gerecht, maar eten geprept voor de foto.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Veel op instagram kijken.
quote:boebezoebe schreef op 16 juli 2015 @ 10:08:

In tijdschriften is meestal niet het echte gerecht, maar eten geprept voor de foto.



+1



Een kennisje van mijn man doet dat voor haar werk. Ze maken het gerecht dan wel zoals op het recept, maar vervolgens halen ze bijvoorbeeld alle stukjes vlees eruit en leggen die zoveel mogelijk bovenaan, zodat het veel gevulder lijkt dan het in werkelijkheid is. Om maar een voorbeeldje te noemen.
Youtube: https://www.youtube.com/results?search_ ... oodstyling
Daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan maar het klopt natuurlijk wel dat het daar niet altijd "echt" is. Ik heb begrepen dat je ook speciale sprays hebt waardoor het eten meer gaat glanzen en er mooier uitziet voor de foto maar er zeker niet beter door smaakt. Ik wil het daarna natuurlijk wel gewoon opeten :-D



Maar toch, als je je bord mooi opmaakt en de juiste kleurcombinaties gebruikt (mooi servet op de juiste plek etc) kan het allemaal wel mooier overkomen op de foto. Daar zou ik nog wel meer over willen leren.



Op instagram en andere blogs kijk ik wel regelmatig en post ik zelf ook vaker wat maar daar staan ook genoeg foto's bij die echt niet even mooi gemaakt zijn...
Zijn er hier nog andere bloggers? Hoe zorgen jullie ervoor dat het er lekker uitziet?



Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn foto's vinden tot nu toe maar een link hier plaatsen van mijn fb pagina mag natuurlijk niet wegens spam...
quote:ikeaverslaafde schreef op 16 juli 2015 @ 10:13:

Youtube: https://www.youtube.com/results?search_ ... ingBedankt, ik zal de filmpjes morgen eens gaan bekijken als ik toch veel te lang in de trein zit. Dank je!
doet me denken aan dit topic: Wie wil/kan even met mij meedenken of tips geven? (sorry, geen echte tip, maar misschien dat MV wel tips voor jou heeft)
Alle reacties Link kopieren
Een deel van de foto's die je van eten ziet is inderdaad bewerkt: met haarlak nespoten bijvoorbeeld, of zelfs volkomen nep (scheerschuim in plaats van slagroom bijvoorbeeld).



Maar als je het echt en eetbaar wil houden:

- zorg dat er genoeg bord zichtbaar blijft, dat oogt frisser, dus niet het hele bors volleggen.

- zorg dat het bord schoon is (ook geen beetjes saus bijvoorbeeld)

- saus: liever een paar drupjes dan een plas

- zorg dat je de verschillende elementen van je gerecht nog kunt zien. Dus niet je saus overal overheen bijvoorbeeld, of een enorme pluk sla bovenop iets anders.

- zorg dat de achtergrond leeg (of, althans, vrij van dingen die niet met je eten van doen hebben, als jij een servet decoratief op de achtergrond wil draperen kan dat natuurlijk) is. Dat betekent in praktijk voor mij dat ik mijn halve tafel moet leegruimen om één bord mooi op de foto te krijgen.



En mijn allernelangrijkste tip: doe het licht aan. Bijna alle foto's die je hier bijvoorbeeld op het forum ziet zijn duidelijk 's avonds gemaakt tijdens een romantisch etentje. Dat is goed voor de sfeer, maar niet voor je foto's. Ik maak foto's van eten het liefst overdag, zodat ik dingen mooi in de zon kan zetten.



En verder? Oefenen!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Na Foodstyling is je bordje niet meer eetbaar. Er wordt bv. stikstof gebruikt om het mooi te laten dampen. Is een behoorlijk ingewikkelde techniek, er zijn maar een paar fotografen die dat goed kunnen!



Je eigen bordje zal er dus nooit zo uitzien.
Volgens mij gebruiken professionele fotografen heel veel trucjes. Zo weet ik dat ze als ze een mooie berg spaghetti fotograferen daar een ronde schaal onder leggen. Het is dus niet werkelijk een mooie berg. Verder worden foto's natuurlijk vaak bijgewerkt in photoshop e.d.



Je zou ook een fatsoenlijk boek kunnen kopen (of lenen bij de bieb) om alvast een begin te maken. Het boek Food Photography, from snapshot to great shots van Nicole S. Young is een aardig (heel technisch) boek. Als je Engels goed is kun je op Amazon zoeken, daar hebben ze veel.
Alle reacties Link kopieren
er wordt een hoop gesjoemeld om alles er goed te laten uitzien - bij kaas bruinen bijvoorbeeld niet alle kaassoorten even mooi, dus vaak wordt het recept dan niet eens aangehouden (wat lekkerder is om te eten is niet noodzakelijk mooier om te shooten)

groenten en fruit worden gesprayd voor glanseffect



voor de foto's zou je ook op sfeer wat meer kunnen inzetten: leuke placemats, houten plank, mooi servies, ingrediënten erbij uitstallen, etc
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:Marloes85 schreef op 16 juli 2015 @ 10:16:

Op instagram en andere blogs kijk ik wel regelmatig en post ik zelf ook vaker wat maar daar staan ook genoeg foto's bij die echt niet even mooi gemaakt zijn...Je kijkt naar en volgt natuurlijk de mensen die dat wél doen
quote:belgali schreef op 16 juli 2015 @ 10:33:

voor de foto's zou je ook op sfeer wat meer kunnen inzetten: leuke placemats, houten plank, mooi servies, ingrediënten erbij uitstallen, etc



Dat is ook één van de dingen die ik zou willen leren, om dit beter in te kunnen zetten. Natuurlijk kan je daarop oefenen maar de ene persoon is er beter in dan de ander en ik denk niet dat het mijn sterkste punt is.



Aan de tips van may_ka heb ik zeker wat, ik zie ook dat vooral het soort licht heel veel invloed heeft op de kwaliteit van je foto. Ik merk ook dat mijn foto's in de zomer wanneer het langer licht is mooier zijn dan in de winter wanneer het meestal donker is als ik ga eten en dus een foto maak.



@may_ka, blog je zelf ook? Kan ik je foto's/blog ook ergens vinden?



@dierenrijk, slim om eens in de bieb te gaan kijken, ik vergeet altijd helemaal dat die ook nog bestaat door alle info die op internet te vinden is. Mijn engels is goed maar ik vind nederlands wel net wat fijner lezen.
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen zijn ook gewoon niet mooi te fotograferen heb ik het idee.



Mijn schoonzusje in Amerika die blogt over eten en zij maakt haar foto's bijna altijd van boven af en dat ziet er dan zo uit:

quote:tinypotato schreef op 16 juli 2015 @ 10:34:

[...]





Je kijkt naar en volgt natuurlijk de mensen die dat wél doen Uiteraard en je leert er ook zeker van maar om dat dan om te zetten naar wat ik beter kan doen vind ik nog lastig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 16 juli 2015 @ 10:38:

[...]





@dierenrijk, slim om eens in de bieb te gaan kijken, ik vergeet altijd helemaal dat die ook nog bestaat door alle info die op internet te vinden is. Mijn engels is goed maar ik vind nederlands wel net wat fijner lezen.Sacha de Boer heeft mooie fotoboeken over eten!
quote:dolfje schreef op 16 juli 2015 @ 10:39:

Sommige dingen zijn ook gewoon niet mooi te fotograferen heb ik het idee.



Mijn schoonzusje in Amerika die blogt over eten en zij maakt haar foto's bijna altijd van boven af en dat ziet er dan zo uit:

[img]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... YuwDV8zc2t[/img]



Ik wissel altijd af maar maak juist ook vaak foto's van de zijkant, afhankelijk van het gerecht. Zoals deze van mijn cannelloni van vorige week die ik wel goed gelukt vond. [img]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5613C872[/img]



Maar deze foto van mijn uien/basilicumbrood en de foto van de salade komt toch niet zo mooi over als dat ik had gewild.



[img]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5659D796[/img]



[img]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56598891[/img]
Oeps, ik moet nog even de rechten aanvragen om plaatjes te mogen plakken.
Dit zijn de foto's van Marloes:













Alle reacties Link kopieren
diepe kommetjes zijn ook niet te fotograferen ... zo'n shot van bovenop doet geen recht aan het gerecht - dan zou ik kiezen voor een ruimer diep bord of eventueel voor een doorzichtig glazen bakje
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
mes rechts



Ik vind de bovenste matig omdat de scherpte voor mijn gevoel niet goed is, ik had liever het doorgesneden stukje scherper gezien dan het allervoorste.



Het brood is wel mooi maar het licht is links een beetje donker op die foto.
Alle reacties Link kopieren
Food photography gaat vaak niet om vers bereid voedsel. Soms worden kunststof props ingezet en soms worden gerechten gefixeerd met lak.
Shoot first, ask questions later!
Dank je wel Marana, kwa scherpte heb je wel gelijk, daar zal ik de volgende keer beter op letten!



En idd m'n bestek ligt verkeerd om

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven