Gerechten voor de kleine beurs

31-10-2016 13:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik dacht dat het leuk zou zijn om een topic te starten waarin we met elkaar goedkope recepten kunnen delen. Zelf woon in samen met mijn vriend en wij leven momenteel van alleen een Wajong (dit wordt als het goed is binnenkort aangevuld naar bijstandsniveau). We hebben het dus niet breed en moeten het doen van 40 euro in de week. Hier in zitten ook kosten voor de huisdieren en persoonlijke hygiëne. Nu lukt ons dit aardig maar soms is het nog wel moeilijk om een weekmenu bij elkaar te puzzelen. Ik vroeg me af of mensen wat tips hebben en natuurlijk doe ik zelf ook mee om anderen misschien wat inspiratie te geven!
Dit is hier een tophit, en echt heerlijk!



Italian Wonderpot

Nodig voor een goede 4-persoons pot:

0,7 liter water + 1,5 blokje groentebouillon

2 eetlepels olijfolie

350 gram spaghetti

1 blik tomatenblokjes

1 middelgrote ui (in stukjes snijden)

4 teentjes knoflook (uitpersen of in kleine stukjes snijden)

snufje zout

verse peper naar smaak en evt. wat gedroogde rode peper

halve lepel Italiaanse keukenkruiden

Parmezaanse kaas of fètakaas

Je gooit dus eigenlijk gewoon alles bij elkaar in de pan. Breek de pasta in kleinere stukken en roer alles even rustig door elkaar.

Breng het geheel met deksel op de pan op hoog vuur tot het kookpunt. Laat de boel dan op medium vuur en zonder deksel zo’n 10-15 minuten zachtjes doorkoken of tot de pasta volgens jou gaar is. Geloof me, dat gaat dus best snel.

Roer zoveel (en rustig) mogelijk in de pan tijdens het kookproces. Schep de pasta gelijk in diepe borden of in een mooie schaal. Doe er wat Parmezaanse kaas of fetakaas overheen.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje buiten de recepten om. Hebben jullie je aangemeld bij de voedselbank? Met 40 euro leefgeld per week hebben jullie daar wel recht op. Dit scheelt ook weer in de boodschappen
Alle reacties Link kopieren
@Canvas: dat klinkt best wel lekker!



@Boterbloem87: Nee wij wonen sinds 2 weken samen en zijn nog vol op aan het regelen. Een aanvulling van de bijstand aanvragen duurt helaas een aantal weken waardoor wij nu dus even in deze situatie zitten. Is het mogelijk om bij de voedselbank aan te kloppen voor alleen een paar weken dan? Ik had hier ook nog niet aan gedacht dus bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Jahoor je kan dit voor aan aantal weken krijgen. Op dit moment hebben jullie er recht op. Ze beoordelen je financiën van dit moment en niet van de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal dit dus als ik jullie was zeker aannvragen!
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik straks meteen even bellen hoe of wat, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Als je FB hebt, misschien heb je iets aan de pagina 'low budget koken en boodschappen doen'. Daar zijn best veel huishoudens die het met dat bedrag of soms nog minder moeten doen.

En op deze pijler is er een al lang lopend topic, zal even kijken of ik dat kan vinden met veel goede tips (en wel meer losse topics, scrol maar eens door de index) .
Alle reacties Link kopieren
zie dit topic vrekwaardig eten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt thee!
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Eurokoken.nl



Heb t echt net ontdekt, dus kan je niet vertellen of t iets is. Maar goedkoop wel :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Versnellingsbak schreef op 31 oktober 2016 @ 19:09:

Eurokoken.nl



Heb t echt net ontdekt, dus kan je niet vertellen of t iets is. Maar goedkoop wel :-)



Ik zal eens kijken zo! Bedankt.

Zelf heb ik ook nog een receptje:



Dit recept is voor 4 personen:



Spaghetti (Lidl): €0,59

Courgette (Lidl): €0,49

Doperwtjes uit de diepvries (Lidl): €0,89

Hamblokjes (Lidl): €1,99

Crème fraiche (Lidl): €0,35

1 Bouillonblokje

1 Knoflookteen

Peper

Bakboter/olie



1. Zet water op voor de spaghetti en kook in een andere pan de doperwtjes samen met het bouillonblokje. Snijd intussen de courgette in blokjes. Als de doperwtjes koken duurt het ongeveer 4-5 minuten tot ze gaar zijn. Als de doperwtjes gaar zijn giet ze dan af en vang een kopje bouillon op. Als het water voor de spaghetti kookt, voeg dan de spaghetti toe en kook deze tot het gaar is.



2. Doe een beetje boter of olie in de pan en bak hierin de courgette gaar. Pers hierbij de knoflookteen en bak deze even een minuutje mee.



Voeg vervolgens de uitgelekte doperwtjes toe en pureer dit geheel met het kopje opgevangen bouillon tot een gladde saus. Een volle lepel crème fraiche en peper naar smaak toevoegen en nog even pureren.



4. Voeg als laatste de ham blokjes toe en roer deze door de saus. Schep vervolgens de uitgelekte spaghetti door de saus en meng dit goed door.



Kosten zijn rond de 4 euro, dus 1 euro per persoon. Wij vinden het hier erg lekker en het zit nog vol met groenten ook.
Echt lekkere zuurkoolschotel, voor 4 personen.



500 gram gehakt

2 blikjes tomaten puree

pakje wijnzuurkool van 500 gram.

1 1/2 kilo aardappels

kopje heet water

1/2 eetlepel mosterd

zout en peper



Aardappels schillen, in stukken snijden en koken. Zuurkool volgens de beschrijving op het pakje koken. Van de zuurkool en aardappels een stamppot maken met wat mosterd erdoor.

Gehakt rullen en kruiden met zout en peper, de tomatenpuree even mee bakken, dan het kopje heet water toevoegen. Dat even mee laten pruttelen. Een beetje van de gehaktjus door de zuurkool stamppot doen.

Het gehakt met jus in een ovenschaal doen, de zuurkoolstamppot er overheen en 5-10 minuten onder de grill zetten.



Bij de AH zijn kleine zakjes zuurkool te koop, dan kan je het recept halveren. Je kan het ook prima invriezen en in de oven opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Vegetarische roti



1 grote ui

1 vleestomaat

500 g sperziebonen

kg aardappels

eieren

knoflook & curry

tomatenpuree

bouillonblokje

wraps

olie



Ui, knoflook, vleestomaat bakken, sperziebonen en aardappels erbij met veel curry, tomatenpuree, bouillonblokje en water laten sudderen voor 20 minuten. Serveren met gekookte eieren *vlees kan ook maar is duurder op warmgemaakte wraps. Flinke pan eet je paar dagen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miminha schreef op 03 november 2016 @ 04:37:

Vegetarische roti



1 grote ui

1 vleestomaat

500 g sperziebonen

kg aardappels

eieren

knoflook & curry

tomatenpuree

bouillonblokje

wraps

olie



Ei, knoflook, vleestomaat bakken, sperziebonen en aardappels erbij met veel curry, tomatenpuree, bouillonblokje en water laten sudderen voor 20 minuten. Serveren met gekookte eieren *vlees kan ook maar is duurder op warmgemaakte wraps. Flinke pan eet je paar dagen van.Oehh lekker, ik hou van roti!
Alle reacties Link kopieren
Nog een goedkoop gerecht uit de Surinaams Indiase keuken dan maar:



Pindasoep ( vega, hoort eigenlijk met kip)



Ui

prei

paprika

champignons

bouillon

pindakaas

olie

knoflook & hete peper



Groenten aanbakken in olie, bouillon met water en pindakaas erbij, laten sudderen 20 minuten. Serveren met witte rijst.



Echt arme mensen in ontwikkelingslanden eten vaak eenvoudige rijstgerechten, als rijst met tonijn of rijst met bonen, eieren en bakbanaan. Met een gesnipperd uitje en tomaatje erbij wordt het al een complete maaltijd.



Een Nederlandse poor man's classic is maaltijdsoep (al dan niet uit blik) met broodjes erbij.
Alle reacties Link kopieren
Laatst een lekkere soep gegeten, wij aten hem toevallig met kip maar zonder moet ook erg lekker zijn:



Oosterse noodle soep met taugé



1 zak diepvries sperziebonen

Halve zak diepvries erwtjes

Taugé

1 pakje udon noodles

2 bouillon blokjes

1,5L water

2 eetlepels ketjap

2 eetlepels pindakaas

2 theelepels sambal

Snufje zout & peper



1. Doe 1,5L water in een pan en voeg hier de bouillon blokjes, ketjap, sambal en pindakaas aan toe. Breng dit aan de kook.



2. Als de bouillon kookt voeg je hier de doperwtjes en sperziebonen aan toe samen met de udon noodles. Kook dit zo'n 8 minuten tot alles gaar is en voeg naar smaak peper en zout toe.



3. Leg een handje taugé onder in elke kom en schep hier de soep overheen.



Wij vonden de smaak van de bouillon echt onwijs lekker! Je kunt naast de taugé ook wat fijngesneden chinese kool toevoegen maar dit kost wel weer extra. Lekker met een broodje erbij.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Surinaamse bami:

Ui

Teentje knoflook

Champignons

350g spaghetti

Ketjap



Kook de spaghetti. Snipper de ui en de knoflook. Bak deze aan in een beetje olie. Snij de champignons in plakjes en bak mee. Giet de spaghetti af en doe bij de champignons. Ketjap erdoor roeren. Eet smakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Gister ''Tacotaart'' gegeten van http://www.lekkerensimpel.com, als je de spullen in de aanbieding haalt valt het reuze mee qua kosten. IPV geraspte kaas kun je er natuurlijk ook gewoon een paar plakjes op leggen als je dat al hebt liggen, dat hebben wij ook gedaan.



200 gr gehakt

300 ml gezeefde tomatensaus

1 ui

2 tenen knoflook

1 paprika

1 blikje mais

5 wraps

2 tl Mexicaanse kruidenmix (zelfgemaakt of kant-en-klaar)

50 gr geraspte kaas



Bereidingswijze:

Verwarm je oven voor op 200 graden. Snijd de paprika, knoflook en ui in stukjes. Giet een scheutje olie in een pan en bak het gehakt rul met de kruiden. Voeg vervolgens de ui, knoflook en paprika toe en bak een minuut of 5 mee. Vervolgens voeg je de tomatensaus en mais toe en bak je de saus nog circa 5-10 minuten.Tacotaart

Vervolgens kun je beginnen met het maken van de laagjes. Eerst een wrap, laagje saus, wrap, laagje saus en ga zo door totdat je saus op is. Verdeel over het laatste laagje saus wat geraspte kaas.

Zet de tacotaart voor ongeveer 15 minuten in de oven totdat de kaas gesmolten is.
Alle reacties Link kopieren
Nog een receptje wat we al 2 keer hebben gemaakt ondertussen en dat betaalbaar is mits de ingrediënten in de aanbieding worden gehaald. Erg lekker!



Prei stamppot met spekjes en kruidenkaas



Nodig:

Aardappelen

Prei

Kruidenkaas

Spekjes

Melk

Zout/peper



1. Kook de aardappelen tot deze gaar zijn en snijdt intussen de prei. Bak vervolgens de spekjes en als deze gaar zijn voeg je de gesneden prei toe. Bak dit tot de prei glazig is.



2. Giet de aardappelen af en stamp deze met een beetje melk en een flinke schep kruidenkaas. Roer hier de spekjes met prei doorheen en voeg naar smaak zout en peper toe.
Meestal komt de bladerdeeg in de aanbieding in december, op rol, die in de koelvers ligt. Vaak zijn ze dan 1 euro per rol. Daar kun je heerlijke dingen mee maken, vullen met vlees/groente/kaas en zoet met appel/chocola/kaneel. En dat kun je ook mooi vlechten of er sterretjes uitdrukken met een koekjesvorm. Eierstruif eroverheen voor een goudbruin laagje, daar kun je eventueel kaas overheen strooien of iets anders. Moet geloof ik 20 minuten in de oven bij 200 graden maar dat staat op de verpakking.



Of je maakt er pizza's mee, of je doet er knoflook op, in de oven, is het knoflookbrood. Kun je alle kanten mee op. Je hebt trouwens ook mix voor hartige taart, die is ook niet duur. Daar kun je ook quiches mee maken. Ik maak er altijd van alles mee, met die bladerdeeg voor de kerst, ook bv hapjes, als je vierkantjes ervan snijdt en er een beetje ham, kaas, of kruiden oid erop gooit en in de oven. Is toch wat anders dan normaal, en een beetje feestelijk.



Kun je ook een toetje mee maken, door het te bakken zonder vulling (met droge bonen erin in de oven) en dan fruit (uit blik) erover en stijfgeslagen eiwit met citroen bv of slagroom. En poedersuiker erover. Poedersuiker kun je trouwens zelf maken he, van kristalsuiker, een laagje op een broodplank strooien en dan met de deegroller eroverheen, voila, poedersuiker.



Bladerdeeg is trouwens ook gewoon in de diepvries te koop natuurlijk, in vierkantjes, is ook prima spul en niet duur. Fijne feestdagen toegewenst.
Alle reacties Link kopieren
aubergine in plakken , zout en citroensap erop doen aan beide kanten , ca 5 minuten wachten en dan droogdeppen met keukenpapier.



Past voor 2 personen koken intussen.

In koekenpan olie doen, eerst worstel in kleine stukjes bakken dan aubergine erbij ca 7 minuten,

blik tomaten erbij , knoflookteentje erbij .Alles doorelkaar doen en gerapte )parmezaanse)kaas nog even erbij laten smelten.
quote:Ameliaaa schreef op 06 december 2016 @ 19:16:

Meestal komt de bladerdeeg in de aanbieding in december, op rol, die in de koelvers ligt. Vaak zijn ze dan 1 euro per rol. Daar kun je heerlijke dingen mee maken, vullen met vlees/groente/kaas en zoet met appel/chocola/kaneel. En dat kun je ook mooi vlechten of er sterretjes uitdrukken met een koekjesvorm. Eierstruif eroverheen voor een goudbruin laagje, daar kun je eventueel kaas overheen strooien of iets anders. Moet geloof ik 20 minuten in de oven bij 200 graden maar dat staat op de verpakking.



Of je maakt er pizza's mee, of je doet er knoflook op, in de oven, is het knoflookbrood. Kun je alle kanten mee op. Je hebt trouwens ook mix voor hartige taart, die is ook niet duur. Daar kun je ook quiches mee maken. Ik maak er altijd van alles mee, met die bladerdeeg voor de kerst, ook bv hapjes, als je vierkantjes ervan snijdt en er een beetje ham, kaas, of kruiden oid erop gooit en in de oven. Is toch wat anders dan normaal, en een beetje feestelijk.



Kun je ook een toetje mee maken, door het te bakken zonder vulling (met droge bonen erin in de oven) en dan fruit (uit blik) erover en stijfgeslagen eiwit met citroen bv of slagroom. En poedersuiker erover. Poedersuiker kun je trouwens zelf maken he, van kristalsuiker, een laagje op een broodplank strooien en dan met de deegroller eroverheen, voila, poedersuiker.



Bladerdeeg is trouwens ook gewoon in de diepvries te koop natuurlijk, in vierkantjes, is ook prima spul en niet duur. Fijne feestdagen toegewenst.Leuke tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven