Gezellig kletstopic met alles omtrent koken en eten

27-08-2016 13:56 1624 berichten
Ik moest even slikken bij het bedenken en openen van dit topic, omdat ik natuurlijk heel erg aan MV moest denken en dat als ze er nog was, ongetwijfeld gezellig mee zou tikken..... MV



Ik als serieverslaafde ben nu series aan het kijken over voedsel, eten, koken, beleving, smaak etc. Eerder deze week The mind of a chef uitgekeken en zeer goed vermaakt ermee. Nu Cooked, heel interessant. Chef's table staat op de planning.

Anyway, ik bedacht mij dat ik het heel erg mis om met mensen te praten over koken, eten, ingrediënten, gerechten, trends, smaak, keukens (als in cuisine, niet die van Brugman ) en recepten enzo.



Ik ben in de 20 en ik merk dat vrouwen van mijn leeftijd zich niet zo met koken bezig houden. Ze gaan lieverd lekker uit eten. Als ik soms vertel dat ik bouillon ga trekken morgen, kijken ze me verdwaasd aan. Mensen in mijn omgeving hebben het vaker over welke stoommaaltijd lekker is of welke diepvriespizza het meest overeenkomt met die van de Italiaan. Koken lijkt iets te zijn wat of zo snel en makkelijk mogelijk moet zijn tegenwoordig. Maar goed, 'leuk' topic moet dit worden



Welkom iedereen die wilt kletsen over eten en koken Wat houdt je momenteel bezig in de keuken/aan de eettafel? Zijn er recepten die je nog eens een keer wil proberen? Welke keukens ben je nieuwsgierig naar? Vertel vertel
Alle reacties Link kopieren
ben niet van het koken maar de film burnt is leuk!! gaat ook over koken en wel interessant
Alle reacties Link kopieren
Cooked is leuk he? Ik heb de meeste boeken van Michael Pollan gelezen, is één van mijn helden op denken over voedsel-vlak. Chef's table vind ik minder, ik kan niet zo goed tegen die persoonsverheerlijking van die kerels en het gaat mijns inziens veel te weinig over eten. Alleen de aflevering over die New Yorkse kok die ook een eigen boerderij als toeleverancier heeft enzo, die vond ik wel gaaf. Volgens mij de tweede aflevering. Oh ja, de documentaire over NOMA vond ik ook mooi.



Ik heb de afgelopen 2 jaar de koksopleiding gedaan en besteed ongeveer de helft van mijn werkende leven in keukens, de andere helft nog in mijn oude vak. In mijn omgeving is koken absoluut wel normaal en ook een geanimeerd onderwerp van gesprek, trouwens (ik ben ook wel wat ouder dan jij) en ook in hipster-land is het wel erg in om met voeding bezig te zijn. Dus ik denk dat het ook wel een beetje aan je omgeving ligt. Jammer, het is zo leuk om over te praten



Momenteel ben ik even te druk met mijn andere vak om veel met koken bezig te zijn, misschien dat ik wel vanavond een afleveringetje Masterchef Australia ga terugkijken. Vond ik vorig jaar echt super-inspirerend.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel meeschrijven. Als ik de meeste mijn vriendinnen vraag of ze de tomaten willen ontvellen kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom en hebben ook echt geen idee hoe. Ik ben ook half in de 20.
Ik barst los



I soepen en stoofgerechten. Laatste tijd helemaal into soto ajam en ramen. Ik heb eindelijk mijn soto ajam recept verfijnd en die kan dus in mijn receptenboek. Heeft trouwens 3x gekost voordat ik tevreden was.



De Aziatische (noedel)soepen doen het goed hier, dus sinds kort voor het eerst geprobeerd om een goede bouillon te maken voor ramen. Is heel goed gelukt voor een 1e keer, de 2e keer hoop ik het te perfectioneren. Maar tering, wat is kombu duur zeg!



Op de planning staat de Indische en de Italiaanse keuken op de planning, want heb hier een paar van die kleine kookboekjes liggen en ga er wat uit proberen.



Oh ja, als ik kon kiezen, dan zou ik in een volgend leven willen opgroeien in India. Die keuken met die kruiden is fantastisch!!
quote:girlpower1993 schreef op 27 augustus 2016 @ 14:01:

ben niet van het koken maar de film burnt is leuk!! gaat ook over koken en wel interessantJa zeker! Ik heb hem ook gezien en vond het als een film over koken van de bovenste plank erg leuk. En Bradley Cooper is natuurlijk ook om te versmaden
Alle reacties Link kopieren
Wat is je recept voor ramen?
Alles komt goed, alleen de rest niet
quote:Lapflop schreef op 27 augustus 2016 @ 14:06:

Ik wil wel meeschrijven. Als ik de meeste mijn vriendinnen vraag of ze de tomaten willen ontvellen kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom en hebben ook echt geen idee hoe. Ik ben ook half in de 20.



Haha, ik had jou wel hier verwacht. Tevens als Moosey, omdat ik haar net ook zag op jouw topic over de groentevraag mbt de foodtruck



Ik had dat desbetreffende topic gelezen en ik voelde de passie voor koken en eten ervan af spatten Maar als ik het goed onthouden heb, heb je een Turkse man toch? Weet alleen niet meer of je zelf van Turkse afkomst ben



Ik heb een goede tip voor snel tomaten ontvellen opgedaan van een Indiase kookguru die ik zag tijdens een aflevering tMoaC: een stukje van de zijkant van de tomaat eraf snijden en dan raspen. Wat je dan overhoudt is het velletje.
quote:Moosey schreef op 27 augustus 2016 @ 14:06:

Cooked is leuk he? Ik heb de meeste boeken van Michael Pollan gelezen, is één van mijn helden op denken over voedsel-vlak. Chef's table vind ik minder, ik kan niet zo goed tegen die persoonsverheerlijking van die kerels en het gaat mijns inziens veel te weinig over eten. Alleen de aflevering over die New Yorkse kok die ook een eigen boerderij als toeleverancier heeft enzo, die vond ik wel gaaf. Volgens mij de tweede aflevering. Oh ja, de documentaire over NOMA vond ik ook mooi.



Ik heb de afgelopen 2 jaar de koksopleiding gedaan en besteed ongeveer de helft van mijn werkende leven in keukens, de andere helft nog in mijn oude vak. In mijn omgeving is koken absoluut wel normaal en ook een geanimeerd onderwerp van gesprek, trouwens (ik ben ook wel wat ouder dan jij) en ook in hipster-land is het wel erg in om met voeding bezig te zijn. Dus ik denk dat het ook wel een beetje aan je omgeving ligt. Jammer, het is zo leuk om over te praten



Momenteel ben ik even te druk met mijn andere vak om veel met koken bezig te zijn, misschien dat ik wel vanavond een afleveringetje Masterchef Australia ga terugkijken. Vond ik vorig jaar echt super-inspirerend.



Cooked is heel leuk gedaan. Aangename stem om naar te luisteren, informatief zonder een documentaire te zijn en ook humoristisch. Gewoon echt zeg maar.

En het is denk ik inderdaad mijn omgeving. Die trend die Pollan beschrijft in de 2e aflevering Water vind ik heel typerend. Mensen zijn steeds minder bezig met koken en alles erom heen. Daar speelt de voedselindustrie en de bedrijven erom heen goed om in. Alles wordt makkelijker en goedkoper. Zonde. Ik vind het jammer dat mensen steeds minder vaak en minder tijd besteden aan eten.



Ik kijk ook een beetje tegenop om Chef's table te gaan kijken Niet voor niets heb ik die gezien, want ik heb dus ook niet zoveel van die machochefs. Ik hou gewoon van koken, passie en natuurlijk loop ik warm voor mooie producten maar ik ben maar een gewone vrouw haha

Wat leuk dat je van eten en koken je beroep heb gemaakt. Hoe is het om een professional te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kook/eet/voedsel gek



Ik ben 28, heb als tiener een koksopleiding gedaan en op een uitstapje bij de Etos na altijd in de horeca of anderzijds 'met eten' gewerkt.

Nu werk ik bij een bakkerbart, ben onlangs m'n eigen foodtruck begonnen met Midden Oosterse specialiteiten en werk ook in een overdekte foodhal bij een zaak met Midden Oosterse gerechten.

Alles draait om eten dus en ik maak het liefst alles zelf, weinig pakjes, zakjes.

Door mijn (Turkse) man ben ik in aanraking gekomen met veel verschillend eten, de Turkse keuken is uitgebreid.

We eten graag Indiaas, Indisch, Turks, Surinaams.
Alle reacties Link kopieren
Lovestar ik denk dat je me misschien met iemand anders verward. Ik heb een Nederlandse man uit een aardappelen -groente -vlees gezin. Gelukkig houd hij wel erg van lekker eten (maar niet van koken), maar ik heb wel langzaam bepaalde keukens er in moeten verwerken om de shock niet te groot. Ik kook zelf nooit agv.



Ik voel me een beetje geïntimideerd door jullie opleidingen. Voor mij is het puur een passie. Ik ben beter in patisserie dan andere gerechten, en daar zitten dan ook mijn uitgebreidste uitprobeer-sessies in. Als ik niet mijn huidige vak had gedaan had ik geprobeerd banketbakker te worden. Ik vind het dan ook altijd heel grappig als iedereen dramatisch doet bij de toetjes in masterchef, want dat is de enige test waarvan ik denk dat ik die wel zou kunnen.
30-er hier met een passie voor koken en eten!

Geen koksopleiding oid, maar gewoon als hobby.

Ik probeer altijd zo vers mogelijk te koken/bakken. Geen voorgemixte pakjes dus.

Ik heb geen echte specialiteit, ik houd wel van variatie.
quote:Lovestar schreef op 27 augustus 2016 @ 14:07:

[...]





Ja zeker! Ik heb hem ook gezien en vond het als een film over koken van de bovenste plank erg leuk. En Bradley Cooper is natuurlijk ook om te versmaden Draak van een film, maar heerlijke man
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic lovestar (verkapte tvp)!
Alle reacties Link kopieren
Zag trouwens 2 (?) maanden terug een interessant programma op NPO3 met een kok (zag hem ook voorbijkomen in MC Engeland maar weet z'n naam niet meer) met als tegenstander een wiskundige 'kok' en ze maakten beide dezelfde gerechten. Het ging om tomatensoep, een biefstuk en lavacakejes. Vond het erg leuk!
quote:yasmijn schreef op 27 augustus 2016 @ 14:12:

Wat is je recept voor ramen?



Hij is in mijn ogen nog niet perfect hé?



Voor ongeveer 2-3 liter.

Eerst een dashi maken: 30 gram kombu opzetten met water, zachtjes laten sudderen. Na 45 min verwijderen en dan 30 gram gedroogde Aziatische/Chinese paddestoelen (shiitake bv) laten trekken voor een uurtje. Evt. kan je ook 20 gram katsuoboshi erbij doen. Dit geeft net iets meer umamismaak en wat meer pit.

Ik ga het de volgende keer weglaten om te kijken of het afdoet aan de algehele smaak. Want is vrij prijzig en wellicht is de dashi met de kombu en paddestoelen ook wel goed.

Kombu kan je in de koelkast bewaren en in reepjes snijden die je bv kan opeten in de ramen of in een wokgerecht. Het is na die 45 min gaar en eetbaar. De katsuoboshi kan je gebruiken om furikake te maken



Als de bouillon trekt, ondertussen 1- 1,5 kg varkensnek in de oven op 200 graden roosteren totdat het beetje bruin is/korstje heeft .Maar ik heb schouderkarbonade aan 1 stuk gekocht, want dat was wat de slager had wat het meest erop leek. dat in vuistgrote stukken laten snijden.

Het geroosterde varkensvlees, 2 kippepoten en evt een stuk gerookt spek bij de bouillon doen. Gerookte spek is niet per se nodig. Zou een gerookt smaakje afgeven aan de bouillon, maar ik proefde dat niet echt. Denk dat het recept waarvan ik het heb (Momofuku) wel te proeven is, want zij gebruiken baconeindjes. Die is niet echt verkrijgbaar in NL. Gerookt spekstuk is wel erg lekker om daarna een paar plakjes van af te snijden bij de ramen



6 lenteui-eindes in ringen (dus het groene apart), 1 ui in stukken, 1 grote (wortel)peen in stukken/stukjes toevoegen en laten trekken maar. Ik denk dat ik het ongeveer 2 uur op heb laten staan. Dan zijn de groenten wel stuk gekookt en het varkensvlees zacht.



Ik vind dit lekker om in de ramen te eten, maar het is geheel freestyle.

Paksoi of Chinese kool

Gebakken blokjes tofu

Naruto (als je toko dat verkoopt, ziet er zo leuk uit en anders een andere viscake)

Lente-ui in ringetjes, die je apart heb gelegd

Bamboescheuten

Reepjes kombu en shiitake (van de dashi). Evt stukjes gescheurde geroosterde nori ook lekker.

Tauge

Noedels natuurlijk. Let op dat je alkaline noedels gebruikt, want die blijven stevig, chewy. Het zijn de bekende krulnoedels. Je herkent ze als het goed is aan de term zuurteregelaar E500 of E501. Of koop die van het merk Hakubaku, die heeft ramennoedels.



Let een beetje op de kooktijd van de ingrediënten. Kool en de viscake duurt wat langer. Tauge deed ik onderin de kom waarin ik de ramen schept.

Schep bouillon over in een andere pan (als je een deel wilt invriezen) en doe dan de ingrediënten in de gewenste volgorde erin. Evt kan je daar ook je noedels mee koken. Ik zie ze vaak in apart water gekookt worden, maar het lijkt mij niet van toegevoegde waarde



Als er iets niet duidelijk is of iets vreemds, laat maar horen
Alle reacties Link kopieren
Oh hier ook een verkapte tvp. Ik hou ook enorm van koken,maar merk dat ik er tegenwoordig minder tijd voor maak. Ik het weekend vind ik het heerlijk om de keuken in te duiken, maar door de week blijft het vaak simpel.

Hoewel vriendinnen die komen eten dat dan vaak niet zo simpel vinden wegens inderdaad geen pakjes en zakjes;)



Ik probeer in het buitenland altijd zoveel mogelijk uit en ga in nl vaak nog even door (zo hadden we mijn pasta periode, mijn noodle periode, mijn visperiode,mijn tapasperiode ;)) , dus vind ook buitenlandse kookprogrammas en youtubers altijd heel inspirerend. Zeker als ze standaardgerechten maken. (Alsof je naar een nl-er zit te kijken die boerenkool maakt)
quote:yasmijn schreef op 27 augustus 2016 @ 14:12:

Wat is je recept voor ramen?Scheutje spiritus in het water en nadrogen met de zaterdagkrant. Schoon en streeploos
quote:Kuzu schreef op 27 augustus 2016 @ 14:21:

Hier ook een kook/eet/voedsel gek

...

Door mijn (Turkse) man ben ik in aanraking gekomen met veel verschillend eten, de Turkse keuken is uitgebreid.

We eten graag Indiaas, Indisch, Turks, Surinaams.quote:Lapflop schreef op 27 augustus 2016 @ 14:35:

Lovestar ik denk dat je me misschien met iemand anders verward. Ik heb een Nederlandse man uit een aardappelen -groente -vlees gezin. Gelukkig houd hij wel erg van lekker eten (maar niet van koken), maar ik heb wel langzaam bepaalde keukens er in moeten verwerken om de shock niet te groot. Ik kook zelf nooit agv.



Ik voel me een beetje geïntimideerd door jullie opleidingen. Voor mij is het puur een passie. Ik ben beter in patisserie dan andere gerechten, en daar zitten dan ook mijn uitgebreidste uitprobeer-sessies in. Als ik niet mijn huidige vak had gedaan had ik geprobeerd banketbakker te worden. Ik vind het dan ook altijd heel grappig als iedereen dramatisch doet bij de toetjes in masterchef, want dat is de enige test waarvan ik denk dat ik die wel zou kunnen.



Oh wacht, ik zie het

Sorry, komt door jullie ava's. Het zijn beide schattige, lieve vogelfiguren Ik zit hier hard te lachen door mijn vergissing



Ik heb btw ook geen opleidingen gedaan. Ik vind het doodeng dat ik dan 'geen fouten' mag maken Ik vind het juist wel leuk om aan te rommelen Ik ben wel echt een informatieslurper. Lees graag food/kookblogs en gewoon op internet surfen en zoeken.

Ik vind desserts/patisserie en 'hartig' koken 2 verschillende werelden vaak. Ik kan niet kiezen en heb zo mijn buien/periodes dat ik of met de oven in de weer ben of op het fornuis



@Kuzu

Had je het door dat ik het over jou had

Ik begrijp trouwens dat je zelf NL bent? Hoe heb je Turks leren koken?
quote:thee schreef op 27 augustus 2016 @ 14:47:

Zag trouwens 2 (?) maanden terug een interessant programma op NPO3 met een kok (zag hem ook voorbijkomen in MC Engeland maar weet z'n naam niet meer) met als tegenstander een wiskundige 'kok' en ze maakten beide dezelfde gerechten. Het ging om tomatensoep, een biefstuk en lavacakejes. Vond het erg leuk!



Ik was veel tijd kwijt aan het schrijven van het recept van de ramen, dus ik ga er later op zoek naar. Maar zou ik graag willen zien Klinkt wel als iets wat ik leuk zou vinden



Laat even weten als je het weer weet/gevonden heb!
quote:elf12 schreef op 27 augustus 2016 @ 14:55:

[...]





Scheutje spiritus in het water en nadrogen met de zaterdagkrant. Schoon en streeploos





Was te verwachten deze
quote:Lovestar schreef op 27 augustus 2016 @ 15:03:

[...]







Was te verwachten deze Sorry! Ik houd ook van te slechte grappen
quote:_Webs_ schreef op 27 augustus 2016 @ 14:54:

Oh hier ook een verkapte tvp. Ik hou ook enorm van koken,maar merk dat ik er tegenwoordig minder tijd voor maak. Ik het weekend vind ik het heerlijk om de keuken in te duiken, maar door de week blijft het vaak simpel.

Hoewel vriendinnen die komen eten dat dan vaak niet zo simpel vinden wegens inderdaad geen pakjes en zakjes;)



Ik probeer in het buitenland altijd zoveel mogelijk uit en ga in nl vaak nog even door (zo hadden we mijn pasta periode, mijn noodle periode, mijn visperiode,mijn tapasperiode ;)) , dus vind ook buitenlandse kookprogrammas en youtubers altijd heel inspirerend. Zeker als ze standaardgerechten maken. (Alsof je naar een nl-er zit te kijken die boerenkool maakt)



Geen pakjes en zakjes=ingewikkeld Heel herkenbaar.



En die verschillende periodes...Ook heel herkenbaar. Ik zit overduidelijk in de soep/noedelsoepperiode



Oh ja, pho staat als volgende op de lijst als ik iets wil perfectioneren. Had het eerder al gemaakt, maar was nog niet helemaal tevreden.
quote:elf12 schreef op 27 augustus 2016 @ 15:05:

[...]





Sorry! Ik houd ook van te slechte grappen



Ik ook hoor

Moest mijzelf te bedwingen om niet te schrijven: ramen, niet die je moet zemen
Wij eten en koken Indisch, Javaans en Surinaams, wegens afkomst.

In onze familie leer je koken als je kan lopen. Als je geen fatsoenlijke rendang kan maken word je onterfd



Maar, eerlijk is eerlijk. Een goeie pan boerenkool stamppot met worst vind ik echt einde. Heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven