Gezellig kletstopic met alles omtrent koken en eten

27-08-2016 13:56 1624 berichten
Ik moest even slikken bij het bedenken en openen van dit topic, omdat ik natuurlijk heel erg aan MV moest denken en dat als ze er nog was, ongetwijfeld gezellig mee zou tikken..... MV



Ik als serieverslaafde ben nu series aan het kijken over voedsel, eten, koken, beleving, smaak etc. Eerder deze week The mind of a chef uitgekeken en zeer goed vermaakt ermee. Nu Cooked, heel interessant. Chef's table staat op de planning.

Anyway, ik bedacht mij dat ik het heel erg mis om met mensen te praten over koken, eten, ingrediënten, gerechten, trends, smaak, keukens (als in cuisine, niet die van Brugman ) en recepten enzo.



Ik ben in de 20 en ik merk dat vrouwen van mijn leeftijd zich niet zo met koken bezig houden. Ze gaan lieverd lekker uit eten. Als ik soms vertel dat ik bouillon ga trekken morgen, kijken ze me verdwaasd aan. Mensen in mijn omgeving hebben het vaker over welke stoommaaltijd lekker is of welke diepvriespizza het meest overeenkomt met die van de Italiaan. Koken lijkt iets te zijn wat of zo snel en makkelijk mogelijk moet zijn tegenwoordig. Maar goed, 'leuk' topic moet dit worden



Welkom iedereen die wilt kletsen over eten en koken Wat houdt je momenteel bezig in de keuken/aan de eettafel? Zijn er recepten die je nog eens een keer wil proberen? Welke keukens ben je nieuwsgierig naar? Vertel vertel
Alle reacties Link kopieren
Erzed, die inschatting vind ik dus erg moeilijk, Opgegroeid in een huis waar niet gekookt werd. Of alleen nasi / friet/pizza. Zorgde zelf vaak voor eten wat opwarm was. Klinkt trouwens als een lekker recept! Ga het zeker eens proberen.



Aangezien ik maar een student ben en samen met mijn vriend alles moet betalen qua onderhoud voor 250 is het soms moeilijk. Ik zou graag veel liever vis eten, maar dat is duur. Hoe is vis uit de diepvries uit de winkel? De moeite waard of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ja snap ik dat het lastig inschatten is. Bij veel gerechten kun je gewoon kijken naar de kleur (wordt het te donker of zwart) of kijken naar de bodem van de pan door te roeren (bakt het aan). En natuurlijk proeven! Als jij het lekker vindt, dan is het goed!



Vis uit de diepvries is prima zolang je het ergens in verwerkt. Een bevroren stukje zalm vind ik niet zo lekker opgebakken. Vers daarentegen....
Alle reacties Link kopieren
Ja het gaat natuurlijk niet om zo opbakken. Dan zou ik verse vis bakken. Ik vind het echter te duur om bijvoorbeeld zalm in een lasagne te doen. Dus daarom de vraag.



Ik ga het misschien proberen. Hebben jullie een voorkeur?
quote:veronica22 schreef op 18 januari 2017 @ 21:52:

Ja het gaat natuurlijk niet om zo opbakken. Dan zou ik verse vis bakken. Ik vind het echter te duur om bijvoorbeeld zalm in een lasagne te doen. Dus daarom de vraag.



Ik ga het misschien proberen. Hebben jullie een voorkeur?Diepvrieszalm voor lasagne is prima, vind ik. Geroookte zalm is nog lekkerder (lasagne met spinazie, ricotta en gerookte zalm ).
quote:veronica22 schreef op 18 januari 2017 @ 11:13:

Hier helaas niet zo'n soep eters, behalve als we uit de kou komen op de fiets word het wel eens opgewarmd. Maar die hebben we dus gewoon in de kast staan.



Die hele vriezer heb je dus niet echt nodig



Scheelt wel weer ruimte haha.
Ah wat lief Erzed

Het wordt voor mij ook even wennen. De drang om te koken is nu minder, doe nu ook wat sneller wat makkelijks. Maar ook om iets meer bijzonders te maken is minder. Ach, zo gaat dat eenmaal



Wel weer fijn dat je nu tevreden mensen om je heen heb die je kookkunsten waarderen



Wat een lekkere en makkelijke saus! Doe je er verder nog iets bij qua kruiden?
Alle reacties Link kopieren
Ik hou zelf heel erg van oregano door m'n Italiaanse gerechten, dus dat doe ik er wel eens doorheen. Je hoeft er echt geen zout bij te doen, de chorizo is zout zat. Als je van pit houdt kun je er nog een vers gevijzeld rawit pepertje doorheen doen.



Maar op deze manier kun je natuurlijk eindeloos variëren. Bijvoorbeeld met spinazie, zalm, ui knoflook en wat roomkaas.

Hmmmm ik krijg er spontaan zin van in eten?
Ja, dat heb ik ook altijd. Praten over eten>> trek



Wat zijn jullie tips voor een stamppot? Ik ken de 'geijkte' groenten, maar ben op zoek naar wat anders dan anders. Bepaalde groenten en 'opfleur' tips. Bv beetje kokosmelk om te stampen
Alle reacties Link kopieren
Deze?



https://www.ah.nl/allerha ... /oosterse-boerenkoolstamp
Oeh, dat is best een spannend combinatie. Ga ik proberen!



Jij geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Nee, maar iemand rade mij die wel een keer aan. Altijd al van plan om die te maken.



Laat mij weten hoe die was.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou juist van de geijkte stamppotten! Mijn schoonmoeder doet nasikruiden door de hutspot. Is dat ook spannend?
quote:Lovestar schreef op 19 januari 2017 @ 19:10:

Ja, dat heb ik ook altijd. Praten over eten>> trek



Wat zijn jullie tips voor een stamppot? Ik ken de 'geijkte' groenten, maar ben op zoek naar wat anders dan anders. Bepaalde groenten en 'opfleur' tips. Bv beetje kokosmelk om te stampen



Hier favoriet: stamppot andijvie met zoete aardappel (ipv normale aardappel), stukjes gegrilde paprika en zongedroogde tomaat erdoorheen, en blokjes feta.

Zoete aardappel is natter, dus jus is niet nodig. Ziet er door de kleurcombi ook nog eens mooi uit!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt lekker elf! Ik ga het eens proberen! Wat is een beetje de verhouding?
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand een lekker recept voor brood? Lichte tarwe. Ik at het vroeger thuis uit de broodmachine maar die heb ik niet. En ook geen keukenmixer. Het liefst een recept zonder melk. Online zijn er zoveel dat ik niet weet welke ik moet bakken. Liefst ook een die gewoon op een plaat in de oven kan.



Ik eet nu vaak wit. Wat super ongezond is maar tarwe uit de winkel/de lekkere is gewoon te duur....
quote:erzed schreef op 20 januari 2017 @ 08:34:

Klinkt lekker elf! Ik ga het eens proberen! Wat is een beetje de verhouding?



Ik ben echt ontzettend slecht in afwegen maar ik denk dat ik voor 2 personen ongeveer 750 gr zoete aardappel gebruik en 400 gr. andijvie (een volle zak is dat als het goed is).

2 gegrilde paprika's en een paar zongedroogde tomaatjes, en een half blok feta.



Lekker zoet door de aardappel en hartig door de andere ingrediënten.
quote:veronica22 schreef op 19 januari 2017 @ 19:48:

Nee, maar iemand rade mij die wel een keer aan. Altijd al van plan om die te maken.



Laat mij weten hoe die was.



Zal ik doen!



Ik zat nu ook te denken aan andijvie met shoarma. Volgens mij een geijkte, maar dan in de categorie net iets anders. Ook lekker!



Geen recept voor licht tarwebrood....Wellicht dat Ibi je kan helpen, de broodbakker onder ons. Anders maar blijven kopen zolang je geen alternatief heb?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga die van de koopmans proberen. Bevalt die en ie ik het vaker haal ik beter deeg.



Mijn omgeving vind dat ik mij aanstelt, zelf maken is duurder dan bij de bakker (niet waar) en geen verschil tussen dit en goedkoop supermarkt brood. Erg demotiverend.



Hoe was je andijvie en stamppot?
Niet die andijviestamppot gegeten. Was meer als idee haha.



Mensen weten soms niet meer wat lekker en goed brood was.....Is echt zo vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Oh klonk wel als een lekker idee.

Ik ga in de loop van de week of weken een zelf gemaakt brood maken. Die echter in een bakblik moet volgens recept die heb ik niet dus gooi hem in een ovenschaal. Vorm maakt mij niet uit maar smaak vooral. Ik zal de vorm wel zoveel mogelijk op een brood laten lijken. Ben benieuwd hoe die van koopmans is.



Was al aan het kijken op marktplaats voor een machine die zijn allemaal goed betaalbaar, maar schaf ik toch liever een nieuwe aan uiteindelijk. Denk je niet?
Hmmmmm, vers brood... Vroeger (heel vroeger) maakte ik dit regelmatig zelf, handgekneed. Maar ik neem er gewoon de tijd niet meer voor.

Misschien toch weer eens oppakken, want het is zoooo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Elf nog tips voor iemand die het voor het eerst gaat doen? Heb trouwens ook een gasoven
Phoe, tips.... Effe denken hoor, zo lang geleden. Haha!

Wat ik mij kan herinneren: bloem, water, gist (en een heel klein beetje suiker om de gist beter te laten werken).

Alles doorelkaar en gaan roeren en daarna kneden, totdat je met je vingers een dun laagje deeg kunt maken die niet scheurt.

Laten rijzen met een vochtige theedoek erover, op een beetje een warme plek. Bijvoorbeeld bij de verwarming.

Daarna nog een keer doorkneden en eventueel nog een keer laten rijzen (dacht ik).

In de oven zet je een (ovenbestendig schaaltje) met water zodat de lucht in de oven vochtiger is. Ik weet niet meer waarom, maar dat had ik ooit gelezen (in jawel, een boek!).



Maar google vooral voor een goed basisrecept! En wellicht zijn er Youtube filmpjes met kneedtechnieken :-)
Dit was dus echt de tijd van de boeken, we hadden thuis een gasoven en de broodbakmachine was toen ook nog niet betaalbaar

Maar het lukte me wel!

Later deed ik er ook nog gedroogde kruiden en zongedroogde tomaat door voor een Italiaanse tintje.
Alle reacties Link kopieren
Water eronder, goede tip, bijna helemaal vergeten. Maar zie dat inderdaad terug in verschillende recepten.

Dus ik ga koopmans proberen, met de hand en water eronder. Hopelijk wordt het wat lekkers.

k hou jullie op de hoogte. Jullie zelf nog leuke eetplannen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven