Gezond broodbeleg

24-06-2016 22:39 94 berichten
Ik las op de site van het voedingscentrum dat zij vinden dat er te weinig gezond broodbeleg op de markt is.

Zelf grijp ik vaak naar dezelfde dingen (spread, 30+ kaas, halvajam, af en toe hagelslag). Onze kinderen eten het liefst chocopasta, hagelslag, pindakaas en halvajam. (Wij zijn vegetariërs).



Nu vroeg ik me af.. Wat doen jullie op brood? En heeft iemand nog leuke, gezonde ideetjes?
Alle reacties Link kopieren
Gekookt ei, banaan, advocado, tomaat, appel, aardbeien
Alle reacties Link kopieren
Laatst belegde ik een pita met pittige humus (die van de Lidl) en plakjes avocado. Dat was heel lekker!
pindakaas, kaas, sardines, tahin, cashewnotenpasta, hummus, gegrilde groenten, kipfilet, kalkoen,



hoe moeilijk kan het zijn
Alle reacties Link kopieren
Kipfilet ! Je hebt ook gerookte kipfilet, vind ik persoonlijk lekker.

En dan met tomaat/komkommer/...



Zie nu pas dat je vegetariër bent
100% pindakaas van de AH. Is alleen pinda's. Geen suiker, geen zout, geen gehard palmvet.



Groentespread, soms zelf gemaakt soms van zonnatura. En dan met rucola of spinazie (vers) erop en zonnebloempitjes.

Humus, diverse soorten te koop of zelf gemaakte.

Kaas en smeerkaas. 30+ met komkommer en tomaat erop.



Mr Kitchen Chia en Fruit spread. Erg lekker vinden de kindjes.
tapenade, pesto met tomaat, brie en honing, komkommer en aioli, tonijn, gebakken ei, gekookt ei, gepocheerd ei, eisalade, roerei, omelet met spinazie en champignons
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 22:42:

pindakaas, kaas, sardines, tahin, cashewnotenpasta, hummus, gegrilde groenten, kipfilet, kalkoen,



hoe moeilijk kan het zijn





Ook erg lekker.

Of amandelpasta!
Alle reacties Link kopieren
Hummus
Silence is golden. Duct tape is silver.
Hutenkase.

Gekookt ei.

Zelfgemaakte tonijnsalade.

Rookvlees

Rosbief
Wow, jullie hebben veel meer inspiratie dan ik, bedankt!

Goede Fee, fruit spread klinkt als iets wat mijn kinderen wel zouden kunnen waarderen. Waar koop je dat/ hoe maak jij dat?
quote:chentolove schreef op 24 juni 2016 @ 22:42:

Kipfilet ! Je hebt ook gerookte kipfilet, vind ik persoonlijk lekker.

En dan met tomaat/komkommer/...



Zie nu pas dat je vegetariër bent



Haha, geeft niks. Wie weet kunnen anderen wel iets met jouw tip.

Er zijn trouwens ook vegetarische 'boterhamworst' achtige dingen, maar daar zit veel suiker en zout in.
Wat ik op dit moment heel lekker vind is:

Boterham besmeren met (zelfgemaakte) pesto en dan beleggen met oude kaas en komkommer.



Ook lekker vind ik pindakaas met sambal en komkommer. Die tip las ik hier ooit.



En ik maak graag zelf eier-, kipkerrie- en tonijnsalade maar die heb ik niet standaard in huis.



En ik eet als ontbijt ook graag een Grieks yoghurtje met honing, bosbessen en (wal)noten. Hazelnoten combineren misschien nog lekkerder daarbij.
Alle reacties Link kopieren
Sandwich spread

Groente in aspic
Alle reacties Link kopieren
Tomaat met beetje.peper en zout en eventueel mozarella met basilicum.



Zalm of tonijn met wat groens

Gekookt ei met wat bieslook

Geitenkaas met walnootjes en honing of pesto

Appel



Of op zijn surinaams kouseband en garnalen



Geen idee of jullie wel vis eten eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hüttenkäse met komkommer/tomaat

of met een lik jam.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik eet toch voornamelijk kaas op mijn brood. Daarnaast voor de lunch vaak avocado, gerookte forel of ei. Zoet beleg hou ik niet van. Zie hier trouwens ook nog goede ideeën tussen staan!
quote:Flitseflats schreef op 24 juni 2016 @ 22:47:

Wow, jullie hebben veel meer inspiratie dan ik, bedankt!

Goede Fee, fruit spread klinkt als iets wat mijn kinderen wel zouden kunnen waarderen. Waar koop je dat/ hoe maak jij dat?





Mr Kitchen chia en fruit kan je bij de AH en Jumbo kopen, en volgens mij bij meer supermarkten.





Zelf maken doe ik met chiazaad en of gebroken lijnzaad en veel ( soms diepvries) frambozen en aardbeien en wat (echte) steviapoeder en een heel klein beetje water.



Fruit en stevia en wat water in een pannetje, zacht opwarmen en roeren tot dat de frambozen en aardbeien uit elkaar gevallen zijn. chiazaad en lijnzaad erbij en af laten koelen. Is zeker een dag of 3/4 goed in de koelkast.



Groentespread is nog makkelijker:



Verse spinazie, knoflook, beetje olijfolie, pijnboompitjes en beetje sterke kaas, peper en zout.

Staafmixer of hakmolen erop en malen maar.



Of een van deze:



http://www.keetsmakelijk.nl/zelf-groentespread-maken/

Ook zeker een paar dagen goed in de koelkast, gebruik dan ook vaak als pesto op of bij andere maaltijden.
Alle reacties Link kopieren
Broodbeleg en het voedingscentrum... Tja, da's een moeilijke. Zoals ik de site lees is bijna alles wat hier wordt genoemd een extraatje buiten de nieuwe schijf van vijf en daarvan mag je er drie tot vijf per dag. Ze geven trouwens zelf wel suggesties op de site, nadeel is dat het allemaal best bewerkelijk is voor een snelle broodmaaltijd.



http://mobiel.voedingscen ... n-lekker-broodbeleg-.aspx
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Van die kokosplakjes die je bij het zoete broodbeleg kan vinden. Vond ik heerlijk toen ik klein was. Nu ik het erover heb ga ik dat morgen eens halen bij de supermarkt mmmh.
Alle reacties Link kopieren
Appelstroop

chocopasta puur

smeerkaas oud

gesmoorde tempeh

gebakken plakjes groene banaan

zelfgemaakte salades

Sardientjes in tomatensaus
When they go low, we go high. (M.Obama)
Sla ei tomaat komkommer. Allemaal tegelijk op een volkoren broodje. Kaas erbij is nog beter.

Beetje peper en zout kan evt.
Appelstroop en chocopasta vallen zeker niet onder gezond broodbeleg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 24 juni 2016 @ 22:58:

Appelstroop en chocopasta vallen zeker niet onder gezond broodbeleg. Vind ik wel afwisseling is heul belangrijk.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Ik at ook altijd graag avocado maar van het een op het andere moment verdroeg ik die niet meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven