'gezonde' friet maken

25-09-2016 17:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik ben flink aan het proberen gezondere alternatieven te bedenken voor geliefde gerechten.

Heb een paar keer geprobeerd gezonde friet te maken (pastinaak en zoete aardappel) maar het lukt niet om deze 'friet' er ook als echte frieten uit te laten zien.



Wie heeft de gouden tip voor het snijden van pastinaak en zoete aardappel zodat ze nochtans een beetje op friet lijken...
En dan heb je ze mooi gesneden en dan? Frituren of bakken en een dikke laag olie?



Of doe je ze dan in de oven?
Je hebt daar gewone apparaatjes voor, genaamd 'frietsnijder' dat had je ook zelf kunnen bedenken hé...
Alle reacties Link kopieren
uiteraard uit de oven

Maar dank voor de toevoeging, mijn man zou ze alsnog gewoon in de frituur gooien en denken dat het dan gezond is omdat het pastinaak is
Alle reacties Link kopieren
De frietsnijder die ik hiervoor gekocht had werkte niet vandaar mijn vraag
Alle reacties Link kopieren
Als je ze in de oven doet kun je ook aardappel gebruiken.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Maar ik snij gewoon zelf reepjes met de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zak besteld bij mn boodschappen van de AH die morgen komen.

Net als een diepvries zak patat, maar dan dus met zoete aardappel, pastinaak friet. En wortel geloof ik?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie meedenken, ik heb last van zondagsmoeheid denk ik... Had zelf eerst kunnen googelen sorry

Ik heb een frietsnijder maar is een plastic geval die de pastinaak niet aankon. De plaatjes die ik hierboven zie zien er veel beter uit
Alle reacties Link kopieren
Denk je nou echt dat het wat uitmaakt of je een zoete aardappel of een gewone aardappel gebruikt?
.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb mij een beetje vergist in de inhoud haha ;



AH Groen­te­friet

Normale prijs per KG €3,74

800 g

Voeg toe

Deze groentefriet is een mix van vier groenten, gesneden als echte frietjes. Zo wordt het nog leuker en lekkerder om voldoende groente te eten.

Met oranje wortel, gele wortel, knolselderij en koolraap

De groentefriet bak je in de oven, met een beetje (olijf)olie

Een frituurpan is dus overbodig
quote:impala schreef op 25 september 2016 @ 17:59:

Denk je nou echt dat het wat uitmaakt of je een zoete aardappel of een gewone aardappel gebruikt?De zoete smaakt al beter.
Alle reacties Link kopieren
Moet het eruit zien als friet of zo smaken?



En waarom niet af en toe gewoon friet eten. Dat kan ook zonder saus.

Sommige 'ongezonde' dingen kun je wel vervangen, maar dan moet je dezelfde smaak/ zelfde aanblik verwachten.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 25 september 2016 @ 18:03:

[...]





De zoete smaakt al beter.Dat is een kwestie van smaak. En daar ging het niet om, toch?
.
Zie zakken met groentefrietjes zit vaak dingen toegevoegd die ik niet per se gezond noem. Dextrose bijvoorbeeld. Of palmvet of rijstbloem, extra zetmeel ect.



Ik gooi wel wat groentes onder mijn mes door of door de frietensnijder en bak ze in de oven. Lekker!
Alle reacties Link kopieren
die groentefriet van de AH klinkt als een goed idee om morgen gelijk in huis te halen





Alleen toevoegingen zijn dan weer wat jammer als het om een ietsje gezonder alternatief gaat
Alle reacties Link kopieren
een van de redenen dat ik pastinaak en zoete aardappel probeer is om mijn zoontje toch ook nog iets van groente binnen te laten krijgen op een dag ongezond. alles geprobeerd aan groente bij patat maar hij wil dan totaal niets anders
Alle reacties Link kopieren
Die groentefriet is echt niet gezonder dan gewone friet hoor. Een knap staaltje marketing, dat wel.
.
Geef mij maar echte patat met echte zelf gemaakte mayonaise. En dat is echt gezond, vet heb je nodig en aardappel is gezond
quote:BassGroove schreef op 25 september 2016 @ 18:18:

Geef mij maar echte patat met echte zelf gemaakte mayonaise. En dat is echt gezond, vet heb je nodig en aardappel is gezond



Niet elke soort vet is een vereiste hoor. Frituurvet is zeker niet iets dat je nodig hebt. Niks gezonds aan, en totaal niet nodig voor een lichaam. Dat is echt onzin.



Maar is echt wel lekkerder.
Als je variatie wil aanbrengen snap ik dat je iets anders kiest. Als je een gezondere keuze wil maken, snap ik het niet. Aardappel is niet ongezond. Het is een knol, net als een pastinaak. Het frituren maakt het ongezond, het maakt niet uit of het aardappel of groente is.
quote:impala schreef op 25 september 2016 @ 17:59:

Denk je nou echt dat het wat uitmaakt of je een zoete aardappel of een gewone aardappel gebruikt?Dit
Alle reacties Link kopieren
quote:thistime schreef op 25 september 2016 @ 18:08:

een van de redenen dat ik pastinaak en zoete aardappel probeer is om mijn zoontje toch ook nog iets van groente binnen te laten krijgen op een dag ongezond. alles geprobeerd aan groente bij patat maar hij wil dan totaal niets anders



Goh, kind is nu wat? Drie? Zeven? Tien? Dertien?

En nu al de baas?



Wij moesten vroeger eten wat de pot schaft. Desnoods patat pas nadat we de groenten op hadden.

Ging best goed eigenlijk.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven