gezonde voeding, wat opeens niet meer gezond is

16-02-2017 09:54 1372 berichten
Ik als über gezond freak schrik hiervan. Ik zag net een filmpje voorbij komen op mijn tijdlijn.



Verzadigd vet per 100 gram



Zonnebloem olie zit 10,2 gram aan verzadigde vet



In olijf olie zit 14 gram verzadigde vet



In kokos olie zit 85,2 gram verzadigde vet



Het gaat toch om de verhitting en hoe je lichaam het oplost?



Ik word een beetje moe van dat alles wat gezond is opeens niet meer gezond is. Daar gaat mijn tarwegras shotje met kokos olie en gember en limoen in de ochtend
Ik kijk altijd naar wat mensen op de band bij de kassa leggen.

Om te huilen zo waardeloos!

Maar toch, het lijf kan wel wat hebben.

Het is helaas wel een feit dat aan het eind van het leven de rekening vaak gepresenteerd wordt: veel kanker en hart ellende.
quote:amarna schreef op 20 februari 2017 @ 12:09:

[...]





Precies, alles met mate.

Dat is al voldoende om dichtgeslibde aderen te voorkomen. Daar zijn geen gojibessen, chiazaadjes en grasdrankjes voor nodig.Nou, dat is niet helemaal waar. Ook als iemand leeft als jij, kan dat dichtslibben gebeuren. Alleen geloof ik niet dat dat dan het gevolg is van een ongezonde levensstijl. Mijn moeder van 72 heeft altijd heel normaal gegeten, niet te vet, niet te zout, alleen soms wat te veel suiker (maar is altijd mager geweest) en die bleek toch dichtgeslibde aderen te hebben. Tja.. Ik geloof ook niet dat gras en chia haar hadden kunnen helpen om dat te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 12:22:

[...]





Gezond eten is een erg rekbaar begrip. Er zijn mensen die dénken dat ze gezond eten.







En jij gelooft mij hierin sowieso niet

Geloof me nu maar.. ze at gezond. Dagelijks salade (vers) + andere groente enz.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 20 februari 2017 @ 12:20:

[...]





En genen doen ook een hoop, helaas. Mijn superslanke, actieve moeder, die eigenlijk altijd gezond at (met mate ook andere dingen) kreeg op haar 60e toch wel mooi diabetes, hoog cholesterol en hoge bloeddruk.Helemaal waar. Als het in de familie zit, dan moet je helaas letten op wat je eet, los van hypes.
quote:Dreamer schreef op 20 februari 2017 @ 12:20:

[...]





En genen doen ook een hoop, helaas. Mijn superslanke, actieve moeder, die eigenlijk altijd gezond at (met mate ook andere dingen) kreeg op haar 60e toch wel mooi diabetes, hoog cholesterol en hoge bloeddruk.Ook zo'n moeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Branca schreef op 20 februari 2017 @ 12:25:

[...]





Nou, dat is niet helemaal waar. Ook als iemand leeft als jij, kan dat dichtslibben gebeuren. Alleen geloof ik niet dat dat dan het gevolg is van een ongezonde levensstijl. Mijn moeder van 72 heeft altijd heel normaal gegeten, niet te vet, niet te zout, alleen soms wat te veel suiker (maar is altijd mager geweest) en die bleek toch dichtgeslibde aderen te hebben. Tja.. Ik geloof ook niet dat gras en chia haar hadden kunnen helpen om dat te voorkomen.



Precies!

Mijn moeder baalde ook enorm, maar haar vader kreeg op z'n 50e zijn eerste hartaanval en diabetes. Ook een actieve man, ook dagelijks salade en warme groente. Je kunt helaas niet alles voor zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dan zo aan Secret Eaters eten. Die eten ook elke dag salade

Ik ken haar natuurlijk niet, maar diabetes én cholesterol én hoge bloeddruk ? Maar misschien had het idd niks met voeding te maken.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Branca schreef op 20 februari 2017 @ 12:27:

[...]





Ook zo'n moeder.





Houd je daar ook rekening mee?

Ik besef namelijk heel goed dat ik, met mijn overgewicht, dús een risicofactor ben. Ik word dan ook regelmatig getest door de huisarts.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 12:28:

Ik moet dan zo aan Secret Eaters eten. Die eten ook elke dag salade

Ik ken haar natuurlijk niet, maar diabetes én cholesterol én hoge bloeddruk ? Maar misschien had het idd niks met voeding te maken.



Genen, vrouwelijke hormonen.. je kunt niet alles voorkomen.



Zo las ik laatst ook van iemand, die altijd macrobiotisch gegeten had en aan de chemo zat voor kanker. Doe je je best..
Later is nu
Ook zo'n moeder en in de familie. Dus laat me testen en hou rekening met wat ik eet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar ik geloof toch niet dat dat wat je bij Secret Eaters ziet schering en inslag is. Dat je net iets ongezonder eet dan je zelf denkt, dat kan, maar die mensen "vergeten" hele afhaalmaaltijden, zakken chips, candybars, et cetera. Dan zit je wel in een heel vreemd soort ontkenning. Je weet toch heus wel dat je die dingen gegeten hebt, je bent toch niet gek?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Dreamer schreef op 20 februari 2017 @ 12:28:

[...]







Houd je daar ook rekening mee?

Ik besef namelijk heel goed dat ik, met mijn overgewicht, dús een risicofactor ben. Ik word dan ook regelmatig getest door de huisarts.



Yep, bij ons familiair hoog cholestrol (na de overgang) in de familie is gebleken.

Ik zit nog niet in de overgang, maar houd het wel in de gaten. Heb vooralsnog een heel goed cholestrol.
Erfelijke factoren maken ongeveer 15% uit van de risicofactoren voor kanker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 20 februari 2017 @ 12:32:

Ja, maar ik geloof toch niet dat dat wat je bij Secret Eaters ziet schering en inslag is. Dat je net iets ongezonder eet dan je zelf denkt, dat kan, maar die mensen "vergeten" hele afhaalmaaltijden, zakken chips, candybars, et cetera. Dan zit je wel in een heel vreemd soort ontkenning. Je weet toch heus wel dat je die dingen gegeten hebt, je bent toch niet gek?Het is overdreven ja. Maar de kern van het verhaal klopt wel. Ik zou eerder spreken van Ignorant Eaters.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 20 februari 2017 @ 12:30:

[...]





Genen, vrouwelijke hormonen.. je kunt niet alles voorkomen.



Zo las ik laatst ook van iemand, die altijd macrobiotisch gegeten had en aan de chemo zat voor kanker. Doe je je best..Neemt niet weg dat je je kansen op bepaalde aandoeningen verkleint door gezond(er) te leven.

Als individu heb je daar weinig aan, dat soort richtlijnen gaan altijd over grote groepen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 12:36:

[...]



Neemt niet weg dat je je kansen op bepaalde aandoeningen verkleint door gezond(er) te leven.

Als individu heb je daar weinig aan, dat soort richtlijnen gaan altijd over grote groepen.Klopt, daarom in principe alles met mate en daarin zullen verschillen zijn wat die mate moet zijn, afhankelijk van genen, gewicht.
quote:Jejoue schreef op 20 februari 2017 @ 12:34:

Erfelijke factoren maken ongeveer 15% uit van de risicofactoren.



Dat vind ik goed om te horen. :-)

Mijn moeder en haar zussen hebben het alle drie. Waarvan moeder en tante 1 heel normaal eten en tante 2 juist heel bewust gezond (die neemt die 3 chocolaatjes bij de koffie niet).



Waar zit 'm die andere 85% in? Voeding en....
15% erfelijke factoren

30% voeding

30% roken

5% infectie

5% beroepsmatige blootstelling aan kanker

3% alcohol

5% te weinig lichaamsbeweging

2% ultraviolette straling

2% drugs

2% vervuiling

1% andere.



Cijfers die jaarlijks enigszins veranderen. Zo zal de rokenfactor wellicht verminderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Branca schreef op 20 februari 2017 @ 12:25:

[...]





Nou, dat is niet helemaal waar. Ook als iemand leeft als jij, kan dat dichtslibben gebeuren. Alleen geloof ik niet dat dat dan het gevolg is van een ongezonde levensstijl. Mijn moeder van 72 heeft altijd heel normaal gegeten, niet te vet, niet te zout, alleen soms wat te veel suiker (maar is altijd mager geweest) en die bleek toch dichtgeslibde aderen te hebben. Tja.. Ik geloof ook niet dat gras en chia haar hadden kunnen helpen om dat te voorkomen.Inderdaad! Vanzelfsprekend buiten erfelijke aanleg gerekend.
quote:Jejoue schreef op 20 februari 2017 @ 12:44:

15% erfelijke factoren

30% voeding

30% roken

5% infectie

5% beroepsmatige blootstelling aan kanker

3% alcohol

5% te weinig lichaamsbeweging

2% ultraviolette straling

2% drugs

2% vervuiling

1% andere.



Cijfers die jaarlijks enigszins veranderen. Zo zal de rokenfactor wellicht verminderen.Interessante cijfers, maar ik vraag me dan wel af hoe ze kunnen bepalen of iets daadwerkelijk door deze oorzaak is ontstaan of gewoon pech is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 20 februari 2017 @ 12:32:

Ja, maar ik geloof toch niet dat dat wat je bij Secret Eaters ziet schering en inslag is. Dat je net iets ongezonder eet dan je zelf denkt, dat kan, maar die mensen "vergeten" hele afhaalmaaltijden, zakken chips, candybars, et cetera. Dan zit je wel in een heel vreemd soort ontkenning. Je weet toch heus wel dat je die dingen gegeten hebt, je bent toch niet gek?



Heb het al een tijd niet gezien, maar ik denk dat een factor (valse) schaamte meespeelt.

Als je ontkent dat je die week 3x een vette afhaalmaaltijd gegeten hebt, is het niet zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 20 februari 2017 @ 12:49:

[...]





Interessante cijfers, maar ik vraag me dan wel af hoe ze kunnen bepalen of iets daadwerkelijk door deze oorzaak is ontstaan of gewoon pech is?Of een combinatie van factoren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jejoue schreef op 20 februari 2017 @ 12:44:

15% erfelijke factoren

30% voeding

30% roken

5% infectie

5% beroepsmatige blootstelling aan kanker

3% alcohol

5% te weinig lichaamsbeweging

2% ultraviolette straling

2% drugs

2% vervuiling

1% andere.



Cijfers die jaarlijks enigszins veranderen. Zo zal de rokenfactor wellicht verminderen.



Ik had een late menopauze, ben nooit zwanger geweest en heb dus nooit borstvoeding gegeven.

Deze factoren vergroten de kans op borstkanker. Hoort dat bij die 1% "overig"?
quote:Bumba1985 schreef op 20 februari 2017 @ 12:49:

[...]





Interessante cijfers, maar ik vraag me dan wel af hoe ze kunnen bepalen of iets daadwerkelijk door deze oorzaak is ontstaan of gewoon pech is?Voor een groot deel wordt dit bepaald door epidemiologisch onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 20 februari 2017 @ 12:49:

[...]





Interessante cijfers, maar ik vraag me dan wel af hoe ze kunnen bepalen of iets daadwerkelijk door deze oorzaak is ontstaan of gewoon pech is?Soms gewoon pech. Ik had een oom dit op 55-jarige leeftijd overleden is aan longkanker. Nooit gerookt, altijd gesport en gezond gegeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven