gezonde voeding, wat opeens niet meer gezond is

16-02-2017 09:54 1372 berichten
Ik als über gezond freak schrik hiervan. Ik zag net een filmpje voorbij komen op mijn tijdlijn.



Verzadigd vet per 100 gram



Zonnebloem olie zit 10,2 gram aan verzadigde vet



In olijf olie zit 14 gram verzadigde vet



In kokos olie zit 85,2 gram verzadigde vet



Het gaat toch om de verhitting en hoe je lichaam het oplost?



Ik word een beetje moe van dat alles wat gezond is opeens niet meer gezond is. Daar gaat mijn tarwegras shotje met kokos olie en gember en limoen in de ochtend
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 20 februari 2017 @ 17:12:

[...]





Dat lijkt me ook nogal een misvatting. Daarmee zeg je dus eigenlijk dat suiker geen dikmaker is? Of zie ik dat verkeerd?Of je nu 1500 calorieën aan suiker eet of aan vet, maakt niets uit. Dus nee, suiker is het probleem niet, teveel calorieën wel.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens ergens in een documentaire een voorbeeld gezien. Een vergelijking van een glas cola en een banaan of een handvol amandelen. (Zoiets) Allebei evenveel calorieën, maar een totaal andere uitwerking. Doordat de cola bijna alleen uit suikers bestaat krijgt je lever een soort suikershot en gaat de lever direct aan de slag om die suikers om te zetten in vet. Van de amandelen of banaan, zitten de suikers verpakt in vezels. Die verwerking duurt veel langer, uiteindelijk bereiken lang niet alle suikers daarvan de lever. En wordt dus niet alles omgezet in vet.



Of is dat ook een broodje aap? Het klinkt wel logisch eigenlijk.
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 11:16:

[...]





Dat is idd erg weinig voor pastasaus (ik vind het nog steeds onnodig veel suiker).

Maar die gezondere pastasaus kost dus wel het dubbele: 2 euro voor 350 ml ipv 2 euro voor 690 ml.

Gezonder is dus duurder.Niet als je ook de gezondere fles pastasaus niet koopt maar de saus met tomatenblokjes uit blik maakt. Die kosten helemaal een drol.
Alle reacties Link kopieren
Ja duh. Dat was dus de kern van het verhaal. Het begon ermee dat dat wel wat duurder is. Voor die euro die de kant en klare pastasaus kost, heb je twee blikjes tomaat en verder nog niks om het op smaak te brengen.
.
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 18:57:

Ja duh. Dat was dus de kern van het verhaal. Het begon ermee dat dat wel wat duurder is. Voor die euro die de kant en klare pastasaus kost, heb je twee blikjes tomaat en verder nog niks om het op smaak te brengen.Sorry, niet goed gelezen dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 20 februari 2017 @ 17:12:

[...]





Dat lijkt me ook nogal een misvatting. Daarmee zeg je dus eigenlijk dat suiker geen dikmaker is? Of zie ik dat verkeerd?

Ja, dat zie je verkeerd.

Ik ageer tegen het feit dat een bepaalde pastasaus als ongezond wordt neergezet omdat er zo veel suiker in zit.

Vergelijkbare pastasaus met minder suiker bevat meer vet en daarmee zo'n beetje evenveel calorieën.

Als je wilt afvallen zijn beide sauzen dus even goed of even slecht. Dan is die suiker niet het probleem, maar de hoeveelheid calorieën.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 19:20:

[...]



Ja, dat zie je verkeerd.

Ik ageer tegen het feit dat een bepaalde pastasaus als ongezond wordt neergezet omdat er zo veel suiker in zit.

Vergelijkbare pastasaus met minder suiker bevat meer vet en daarmee zo'n beetje evenveel calorieën.

Als je wilt afvallen zijn beide sauzen dus even goed of even slecht. Dan is die suiker niet het probleem, maar de hoeveelheid calorieën.

Wat Dreamer en doornroosje zeggen dus.

Maar dan omslachtiger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 20 februari 2017 @ 18:48:

Ik heb eens ergens in een documentaire een voorbeeld gezien. Een vergelijking van een glas cola en een banaan of een handvol amandelen. (Zoiets) Allebei evenveel calorieën, maar een totaal andere uitwerking. Doordat de cola bijna alleen uit suikers bestaat krijgt je lever een soort suikershot en gaat de lever direct aan de slag om die suikers om te zetten in vet. Van de amandelen of banaan, zitten de suikers verpakt in vezels. Die verwerking duurt veel langer, uiteindelijk bereiken lang niet alle suikers daarvan de lever. En wordt dus niet alles omgezet in vet.



Of is dat ook een broodje aap? Het klinkt wel logisch eigenlijk.

Daar is dus heel vaak discussie over.

Volgens mij is het een broodje aap, althans zolang ik er geen overtuigend wetenschappelijk bewijs voor heb gezien.

Anderen geloven er heilig in.

En als er over weet ik veel hoe veel tijd wel wetenschappelijk bewijs voor is moet ik mijn mening herzien.

Tot die tijd blijf ik geloven dat het aantal calorieën gewoon aangeeft of je te veel eet of niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk zelf in elk geval wel verder dan alleen calorieën. Ik vind het belangrijk dat mijn lichaam er ook iets aan heeft. Of het voor puur kilo's verliezen iets uitmaakt weet ik niet, maar dat is ook niet het enige wat telt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 19:20:

[...]



Ja, dat zie je verkeerd.

Ik ageer tegen het feit dat een bepaalde pastasaus als ongezond wordt neergezet omdat er zo veel suiker in zit.

Vergelijkbare pastasaus met minder suiker bevat meer vet en daarmee zo'n beetje evenveel calorieën.

Als je wilt afvallen zijn beide sauzen dus even goed of even slecht. Dan is die suiker niet het probleem, maar de hoeveelheid calorieën.Dat is dus niet per se zo, dat een pastasaus met minder suiker als tegenhanger meer vet bevat. Er zijn ook pastasauzen die van allebei minder bevatten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 20 februari 2017 @ 19:37:

[...]





Dat is dus niet per se zo, dat een pastasaus met minder suiker als tegenhanger meer vet bevat. Er zijn ook pastasauzen die van allebei minder bevatten.Nee, en dat schreef ik ook: bij de sauzen die ik vergeleek had degenen met minder suiker meer calorieën. Maar het verschilt per pot en per merk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 20 februari 2017 @ 19:36:

Ik kijk zelf in elk geval wel verder dan alleen calorieën. Ik vind het belangrijk dat mijn lichaam er ook iets aan heeft. Of het voor puur kilo's verliezen iets uitmaakt weet ik niet, maar dat is ook niet het enige wat telt.

Maar je lichaam kan suiker gewoon gebruiken als brandstof.

En ja, het is goed om je lichaam niet alleen suiker te geven als brandstof, maar suiker is geen vergif ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 19:20:

[...]



Ja, dat zie je verkeerd.

Ik ageer tegen het feit dat een bepaalde pastasaus als ongezond wordt neergezet omdat er zo veel suiker in zit.

.Dat maak jij er nu van. Het was een heel stuk genuanceerder, wat ik erover zei. Maar kennelijk voel je je nogal aangevallen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 19:49:

[...]



Dat maak jij er nu van. Het was een heel stuk genuanceerder, wat ik erover zei. Maar kennelijk voel je je nogal aangevallen.

Wat die pastasaus betreft: zowel over dat zakje mix als over die pot had jij het voornamelijk over dat daar zo veel suiker in zit.

Meer nuance was er niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Baudolino schreef op 20 februari 2017 @ 18:48:

Ik heb eens ergens in een documentaire een voorbeeld gezien. Een vergelijking van een glas cola en een banaan of een handvol amandelen. (Zoiets) Allebei evenveel calorieën, maar een totaal andere uitwerking. Doordat de cola bijna alleen uit suikers bestaat krijgt je lever een soort suikershot en gaat de lever direct aan de slag om die suikers om te zetten in vet. Van de amandelen of banaan, zitten de suikers verpakt in vezels. Die verwerking duurt veel langer, uiteindelijk bereiken lang niet alle suikers daarvan de lever. En wordt dus niet alles omgezet in vet.



Of is dat ook een broodje aap? Het klinkt wel logisch eigenlijk.Fructose verhoogt je cholesterol en noten verlagen het.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 19:51:

[...]



Wat die pastasaus betreft: zowel over dat zakje mix als over die pot had jij het voornamelijk over dat daar zo veel suiker in zit.

Meer nuance was er niet.Dan heb ik het over deze post: impala in "gezonde voeding, wat opeens niet meer ge..."

Daarin noem je toch echt alleen de suiker als probleem.

En waarom zou ik me trouwens aangevallen voelen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 19:51:

[...]



Wat die pastasaus betreft: zowel over dat zakje mix als over die pot had jij het voornamelijk over dat daar zo veel suiker in zit.

Meer nuance was er niet.Als dat het enige is dat je is bijgebleven ? En ik heb nooit gezegd dat het ongezond is. Dat heb jij er echt helemaal zelf van gemaakt.. Beetje jammer dit. Zo lastig discussiëren als je woorden verdraaid worden.
.
quote:Jejoue schreef op 20 februari 2017 @ 19:51:

[...]



Fructose verhoogt je cholesterol en noten verlagen het.Overgewicht verhoogt het, en je krijgt sneller overgewicht van noten dan van fruit. Daarbij heeft fruit nog vele andere voordelen vanwege oa de vezels en de vitaminen.
Ik bedoelde vruchtensappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 19:59:

[...]



Als dat het enige is dat je is bijgebleven ? En ik heb nooit gezegd dat het ongezond is. Dat heb jij er echt helemaal zelf van gemaakt.. Beetje jammer dit. Zo lastig discussiëren als je woorden verdraaid worden.

Maar waarom benoem je alleen de hoeveelheid suiker? En herhaal je later nog eens dat je dat heel veel vindt.

Ik verdraai je woorden niet, ik geef alleen herhaaldelijk aan dat die suiker helemaal niet zo erg is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Jejoue schreef op 20 februari 2017 @ 20:04:

Ik bedoelde vruchtensappen.

Daar zijn we het al met z'n allen over eens, dat je die beter niet kunt drinken.



Volgens mij is Tass ondertussen wel afgehaakt
quote:Marana_ schreef op 20 februari 2017 @ 20:07:

[...]



Daar zijn we het al met z'n allen over eens, dat je die beter niet kunt drinken.



Volgens mij is Tass ondertussen wel afgehaakt In elk geval beter niet in grote hoeveelheden en niet op de nuchtere maag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 20:05:

[...]



Maar waarom benoem je alleen de hoeveelheid suiker? En herhaal je later nog eens dat je dat heel veel vindt.

Ik verdraai je woorden niet, ik geef alleen herhaaldelijk aan dat die suiker helemaal niet zo erg is.Mens, lees het zelf dan nog een keer terug Ik ga het echt niet nog ns herhalen allemaal. Daar zit niemand op te wachten.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 19:44:

[...]



Maar je lichaam kan suiker gewoon gebruiken als brandstof.

En ja, het is goed om je lichaam niet alleen suiker te geven als brandstof, maar suiker is geen vergif ofzo.Ik vind suiker ook geen vergif, maar ik vind niet: 1500 kcal = 1500 kcal hoe je die ook invult, ik denk wel dat het uitmaakt of je 1500 kcal invult met gezond eten, of met junkfood en snoep (en dan dus in kleinere hoeveelheden). Daarmee is niet gezegd dat gezond eten geen enkel grammetje suiker mag bevatten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 20:10:

[...]





Mens, lees het zelf dan nog een keer terug Ik ga het echt niet nog ns herhalen allemaal. Daar zit niemand op te wachten.



Waarom zo agressief? Ik geef toch gewoon aan over welke post ik het heb?

Ik heb van jou uit de nuance niet gezien nee, sorry als ik wat gemist heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven