Gluten en koemelkvrij of niet?

19-04-2014 22:59 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, lees al wel een tijdje mee en ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb al vanaf mijn kindertijd last van eczeem als ik gluten en koemelk eet/drink. Nu is het in de loop van de jaren (ik ben nu 25) wel een stuk minder geworden. En kan ik hier door dit met mate te eten/drinken best mee leven. Maar daar zit hem nu juist het probleem, het met mate vind ik zooo moeilijk! Daarom zit ik altijd in perioden dat ik het heel streng vol houd, dan voel ik me in alle opzichten ook beter en val ik meestal ook wat af, totdat het er langzaam weer in sluipt en ik weer enorm van mezelf baal als het op het punt komt dat ik mezelf 's nachts helemaal open krab.



Zijn er meer mensen die hier evaring mee hebben hoe doen jullie dit?

Wat ik vooral moeilijk vind:

1. Wanneer je bij andere mensen eet en je steeds moet uit leggen waarom je niet gewoon brood eet. (zeker als ze je een paar weken terug dat wel hebben zien eten) ik voel me dan altijd zo'n zeur

2. De planning die ervoor nodig is altijd melk/glutenvrij eten bij je te kunnen hebben. Even ergens een broodje halen gaat niet.

3. De kosten van melk/glutenvrije producten, ik heb ongeveer een budget van 150 per maand voor boodschappen



Om het eerste punt op te lossen zou ik natuurlijk rigoreus kunnen besluiten om voor altijd gluten/koemelkvrij door het leven te gaan, maar ik weet niet of ik dat vol kan houden.

Gluten en koemelkvrij of niet?

Totaal aantal stemmen: 4

Ja, geen gluten/ koemelk meer, het gaat om je gezondheid. (75%)
Nee, leer jezelf beheersen en doe het met mate (25%)
Nee, wat een onzin koemelk/gluten laten staan, probeer dit e Geen stemmen
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 april 2014 @ 01:16:

[...]



Tuurlijk wel.

Acne = geen weerspiegeling van je darm, maar wel van hoe je lichaam omgaat met hormonen bijvoorbeeld.



Mazelen, vijfde, zesde ziekte, waterpokken, heeft niks te maken met je darmen maar wel met virussen



rimpels? staat los van je darmen
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2014 12:18
Reden: op de man!
% gewijzigd
Gewoon toegeven dat je fout zit volstaat.
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2014 12:17
Reden: provocerende opmerking verwijderd
% gewijzigd
stom filmpje ook. het gaat helemaal niet over een onderzoek, dat maak je er zelf van. Een chemicus vertelt een verhaaltje. Hij vertelt dat de oermens geen graan at, en dus is graan niet gezond.

Tja, die oermens werd hooguit 40, daarbij at ie wel rauw vlees (oei, don't try this every day at home)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2014 09:56
Reden: provocerend
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO; Ga eens naar je huisarts. Volgens mij praat je jezelf een paar dingen aan, misschien vind je het juist wel leuk als mensen zien dat jij geen gewoon brood eet en speciaal brood moet eten.



Ik krijg ook buikpijn van melk, maar ga er niet dood aan dus zie het niet als een allergie. Ik drink wel gewoon andere dingen :p
Geniet van elke dag!
To, je zou ook eens kunnen googelen op het G.A.P.S. protocol.

Dit is een manier om op natuurlijke wijze je darmwand te herstellen,

misschien kun je over een tijdje dan weer meer voedingsmiddelen verdragen, misschien ook niet.



Een (natuur)voedingsadviseur zou je hierbij misschien kunnen helpen, helaas hebben artsen niet zoveel kaas gegeten van wat voeding kan betekenen voor onze gezondheid.

Zij hebben medicijnen gestudeerd...en proberen meestal oplossingen te vinden in de vorm van een of ander medicijn.
Van lactose intolerantie krijg je geen huiduitslag, dat krijg je alleen van een allergie. Dan maakt je lichaam namelijk anti stoffen aan.

Hoezo zou ze trouwens weer naar de dokter moeten als ze zelf al merkt dat de exceem minder wordt/wegblijft als ze bepaalde dibgen niet eet. Dat zie je heel vaak bij exceem (ken een aantal mensen die dat hebben).



TO: dat uitleggen, lekker niet doen als je daar geen zin in hebt.

Heb je overigens al eens naar soyaproducten gekeken?

De yoghurt en melk in het koelvak zijn prima te doen!

En speltbrood, in mijn woonplaats hebben ze dat gewoon bij de bakker. Die is heerlijk trouwens! (al weet ik niet of dat glutenvrij is...)
Gezellig gekibbel over wie er het meeste gelijk heeft.... kinderachtig hoor... wat heeft TO daar nou aan...



zalig pasen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens met een aantal mensen hier dat je je het beste nog eens kunt laten testen. Dat je klachten hebt lijkt me duidelijk, maar het is wel belangrijk om te weten waar het vandaan komt. Daarbij, als je bijvoorbeeld wel coeliakie hebt, is het helemaal geen optie meer om te smokkelen.



Btw is spelt níet glutenvrij. Wordt veel gedacht, maar is dus absoluut niet waar.
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 20 april 2014 @ 07:03:

Gezellig gekibbel over wie er het meeste gelijk heeft.... kinderachtig hoor... wat heeft TO daar nou aan...



zalig pasen... Kibbelen is idd een beetje flauw maar ik snap de discussie wel. Het lijkt wel mode om geen gluten te eten. Ik wil niks over TO zeggen, maar ik merk doordat ik een glutenvrije zoon heb, dat iedereen er alles vanaf lijkt te weten omdat ze ook ' ervoor gekozen hebben' om geen gluten te eten (want de oermens at dat ook niet) en geen melk te drinken (want dat is immers voor kalfjes ?!?) Dat irriteert me dan wel ja. Dus in die zin eens met Meds.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat iemand haar gezellige zondag ontbijt op wil offeren aan een idee. Zolang je niet zeker weet wat in je inmiddels volwassen lijf de problemen veroorzaakt, kun je ze niet goed bestrijden.

Je hoeft het niet helemaal zelf uit te zoeken, waarom vraag je niet eerst hulp voordat je je hele omgeving zich aan jouw eventueel succesvolle eliminatie dieet laat houden?
quote:Madderijn schreef op 20 april 2014 @ 08:51:

Ik snap niet dat iemand haar gezellige zondag ontbijt op wil offeren aan een idee. Zolang je niet zeker weet wat in je inmiddels volwassen lijf de problemen veroorzaakt, kun je ze niet goed bestrijden.

Je hoeft het niet helemaal zelf uit te zoeken, waarom vraag je niet eerst hulp voordat je je hele omgeving zich aan jouw eventueel succesvolle eliminatie dieet laat houden?Misschien heb je zelf nooit erge jeuk gehad? Dan zou je het wel begrijpen misschien...daarnaast weet ze al waar ze allergisch op reageert, maar vindt ze het gewoon moeilijk om zich aan het dieet te houden en bovendien hoeft het ontbijt echt niet minder gezellig te zijn en kun je zelf ook wat dingetjes meenemen om je omgeving er niet extra mee te belasten.
Er bestaat naast coeliakie ook glutenintolerantie, geen auto-immuunziekte, alleen een allergische reactie. Het kan zijn dat je dit hebt, maar als je zolang geleden een diagnose hebt gekregen van je huisarts is het echt wel handig om hier opnieuw naar te laten kijken door een MDL arts. Dan zal je een tijd weer gluten moeten eten, om antistoffen goed te kunnen meten.

Zelf heb ik coeliakie en heb helemaal geen moeite om niet te smokkelen. Als ik een klein foutje maak, dan word ik ziek, smokkelen kan gewoon niet. En zo lastig is glutenvrij eten niet, zeker thuis is het prima te doen. En ja, het is duur, dat is nou eenmaal zo. Dus bak ik veel zelf.
Alle reacties Link kopieren
Coeliakie is hetzelfde als glutenintolerantie. Glutenallergie bestaat niet (wel tarweallergie, maar dat is heel zeldzaam). Bedoel je misschien glutensensitiviteit?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken twee mensen met coeliakie en die worden zo ziek als een hond als ze per ongeluk toch gluten hebben gegeten. Dan kijk je inderdaad wel uit. Het is trouwens best lastig om gluten te vermijden omdat het in zo veel onverwachte producten wordt gebruikt (als "plakmiddel", in ham en bouillonblokjes). Je moet dus goed alle etiketten lezen.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 20 april 2014 @ 09:34:

Coeliakie is hetzelfde als glutenintolerantie. Glutenallergie bestaat niet (wel tarweallergie, maar dat is heel zeldzaam). Bedoel je misschien glutensensitiviteit?Dat zijn namen die wel door elkaar gebruikt worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:shisha schreef op 19 april 2014 @ 23:37:



Voor onderweg een zakje chips naturel, een gekookt eitje, een nieuwe haring, rijstwafel met boter en vlees, Gehaktballetjes die je over hebt van het avondeten, kippenpootje, droge worst, patatje, nootjes...zorgen dat je goed ontbeten hebt,



Je doet een aantal suggesties, waar je wel mee uit moet kijken als het om gluten gaat. Gehaktballetjes kan alleen als ze niet met paneermeel aangemaakt zijn. Ook moet je uitkijken met heel veel kruiden. Kippenpootjes moet je dus ook uitkijken met de kruiden waarmee het gemarineerd is. Worst is zeker ook niet altijd glutenvrij dus ook goed op de etiketten kijken (maar dat is sowieso de gouden regel bij glutenvrij leven). Patatje moet je 100% zeker van zijn dat het niet gebakken is in hetzelfde vet als bijvoorbeeld kroketten en andere snacks of in een pan waar in het verleden dergelijke dingen in gebakken zijn.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
quote:pinkie80 schreef op 20 april 2014 @ 09:50:

[...]





Je doet een aantal suggesties, waar je wel mee uit moet kijken als het om gluten gaat. Gehaktballetjes kan alleen als ze niet met paneermeel aangemaakt zijn. Ook moet je uitkijken met heel veel kruiden. Kippenpootjes moet je dus ook uitkijken met de kruiden waarmee het gemarineerd is. Worst is zeker ook niet altijd glutenvrij dus ook goed op de etiketten kijken (maar dat is sowieso de gouden regel bij glutenvrij leven). Patatje moet je 100% zeker van zijn dat het niet gebakken is in hetzelfde vet als bijvoorbeeld kroketten en andere snacks of in een pan waar in het verleden dergelijke dingen in gebakken zijn.Klopt hoor, wat je zegt. Maar van je eigen avondeten kan je wel meer maken en de dag daarna meenemen als lunch. Dan heb je er zelf al op gelet dat het glutenvrij is. En patat van de Mac in Nederland kan.
Alle reacties Link kopieren
Na er nog een nachtje over geslapen te hebben zie ik het toch minder zitten om het opnieuw te laten testen. Ik merk dat ik op deze dingen reageer, dus wat voegt een onderzoek daar dan nog aan toe? Daarnaast is het inderdaad gelukkig geen allergie, maar een overgevoeligheid, ik wordt niet doodziek, dus laat de artsen zich dan liever met echt zieke patienten bezig houden. Ik heb vroeger wel eens een eliminatie dieet gedaan (op aanraden van een natuurarts), wat dus betekende 6 weken heel streng geen gluten en koemelk , om ze daarna weer toe te voegen. In die 6 weken werd mijn huid steeds rustiger en daarna weer slechter. Maar dat is een tijd geleden, dus dat zou ik zelf nog een keer kunnen doen, om te kijken of ik nog steeds zo reageer. 6 weken vind ik nog te overzien.



Ik ben het trouwens niet met mrsnem eens dat ik het leuk vind om mezelf intressant te maken door dingen niet te eten. Het liefst zou ik de hele dag pizza eten en bier drinken als ik me daarbij nog enorm fit kon voelen, mezelf niet open zou krabben en niet dicht zou groeien, maar dat gaat niet.



Maar juist door dit soort meningen vind ik het moeilijk om voedsel met gluten/melk te weigeren in gezelschap. Ik word er niet doodziek van, gelukkig niet, maar ik voel me beter zonder. En daarom mijn wensen aan mijn omgeving opleggen is inderdaad best egoistisch.
Alle reacties Link kopieren
Itchy, ik heb twee vriendinnen bij wie onomstotelijk is vastgesteld dat ze geen glutenallergie (intolerantie, sensitiviteit oid) hebben. Met de meest uitgebreide onderzoeken. Toch hebben ze allebei heftige diarree als ze het wel eten. Ze zijn glutenvrij gaan eten, en zeker niet om interessant te doen - want wat is er zo interessant aan een godsvermogen kwijt zijn aan glutenvrij spul en je omgeving de zenuwen bezorgen als je komt eten??? - en sindsdien zijn hun darmen tot rust gekeerd.



Wetenschappelijk wellicht niet verklaarbaar. Maar zij luisteren naar hun eigen lichaam. Dat ze iets vertelt. Als jij jeuk krijgt van bepaalde producten en je merkt dat het wegblijft als je het niet eet, dan weet je naar mijn mening genoeg.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wil je eczeem voorkomen, dat doe je door éérst de oorzaak te zoeken. Dat was mijn punt.

Als dan blijkt dat het inderdaad de gluten-en-koemelk is, en niet stress, chocola, waspoeder, crème, aardbeien, alléén gluten of alléén koemelk is, kun je daar een plan op maken.

Nu is het net alsof ze uit wanhoop iets kiest, dat elimineert, en dan moet het goed zijn. Onder de vlag 'ik ben niet ziek, dus ik ga niet naar de dokter'. Je kan het ook omdraaien: ik wil niet ziek worden, dus vraag ik aan de dokter uit te zoeken waar ik ziek van wordt zodat ik dat kan vermijden en geen cortico's hoef te smeren.

Als jij jeuk krijgt van zeg eens paella, van welk ingrediënt is dat dan? Dat moet je toch eerst uitzoeken voordat je alle losse ingrediënten nooit meer gaat eten?
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 20 april 2014 @ 09:48:

[...]





Dat zijn namen die wel door elkaar gebruikt worden.Welke bedoel je? Glutenintolerantie is toch hetzelfde als coeliakie?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:itchy88 schreef op 20 april 2014 @ 12:11:

Na er nog een nachtje over geslapen te hebben zie ik het toch minder zitten om het opnieuw te laten testen. Ik merk dat ik op deze dingen reageer, dus wat voegt een onderzoek daar dan nog aan toe? Daarnaast is het inderdaad gelukkig geen allergie, maar een overgevoeligheid, ik wordt niet doodziek, dus laat de artsen zich dan liever met echt zieke patienten bezig houden. Ik heb vroeger wel eens een eliminatie dieet gedaan (op aanraden van een natuurarts), wat dus betekende 6 weken heel streng geen gluten en koemelk , om ze daarna weer toe te voegen. In die 6 weken werd mijn huid steeds rustiger en daarna weer slechter. Maar dat is een tijd geleden, dus dat zou ik zelf nog een keer kunnen doen, om te kijken of ik nog steeds zo reageer. 6 weken vind ik nog te overzien.



Ik ben het trouwens niet met mrsnem eens dat ik het leuk vind om mezelf intressant te maken door dingen niet te eten. Het liefst zou ik de hele dag pizza eten en bier drinken als ik me daarbij nog enorm fit kon voelen, mezelf niet open zou krabben en niet dicht zou groeien, maar dat gaat niet.



Maar juist door dit soort meningen vind ik het moeilijk om voedsel met gluten/melk te weigeren in gezelschap. Ik word er niet doodziek van, gelukkig niet, maar ik voel me beter zonder. En daarom mijn wensen aan mijn omgeving opleggen is inderdaad best egoistisch.Nou, dan zou ik inderdaad 6 weken gluten weglaten uit je dieet (goed etiketten lezen dus!) en vervolgens weer toevoegen en een dagboek bijhouden van je huidklachten. En vervolgens hetzelfde doen met lactose. Wat je vervolgens doet met die informatie, moet je natuurlijk zelf weten. Je hebt er zelf de voor- en nadelen van als je toch gluten en/of lactose consumeert.
Ga in therapie!
TO: heel verstandig om iig weer op onderzoek uit te gaan! Al zou ik wel hetzelfde doen met de koemelk.



Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is het placebo-effect. Dat jij weet dat je glutenvrij eet, en dat je huid daarom rustiger is, omdat jij denkt dat het minder een probleem is als je glutenvrij eet.



Ik heb dat wel eens gezien bij iemand. Zwaar allergisch voor ei, en als hij wist dat het ergens in zat, werd hij spontaan niet lekker. Wist hij het niet, dan at hij het zonder problemen. Geen enkele reactie, niet in huid (ook eczeem) en niet in misselijkheid/braken/hoofdpijn of wat dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven