Goed Indonesisch basiskookboek

24-10-2016 19:48 23 berichten
Mijn man is geboren in Indonesië. Afgelopen zomer zijn we er voor het eerst geweest en sindsdien heeft hij heimwee naar de Indonesische keuken. Voor Sinterkerst wil ik hem graag een goed basiskookboek voor de Indische keuken cadeau geven.

Maar ja, welke is goed? Ik heb al wel eens een aantal gekocht, maar die waren het achteraf toch niet. Ik ben op zoek naar een boek waar basisrecepten en variaties in staan. Zeg maar een boek dat ook door een Indonesiër zou worden gebruikt.



Wie heeft de gouden tip?



Terima Kasih!
Alle reacties Link kopieren
Het boek van Bep Vuyk.



https://www.bol.com/nl/p/ ... ookboek/1001004006526507/
Alle reacties Link kopieren
Het boekje van Oma Keasberry. Indische Keukengeheimen, of hoe heet het. Echt zo'n ouderwets goed boek, waarschijnlijk alleen tweedehands te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Even een Tvp.



Ben ik ook wel heel benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom van oorsprong uit de marinestad, veel Indonesische mensen daar. Ik graaf ook regelmatig op deze site, maar dat is dan weer geen boek:



https://www.kvmo.nl/image ... klijkmarine1269977934.pdf
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 24 oktober 2016 @ 19:51:

Het boek van Bep Vuyk.



https://www.bol.com/nl/p/ ... ookboek/1001004006526507/





Heee Mango, hoe gaat het met je juli 2010 zoontje



Wilde ik ook zeggen. Heeft mijn moeder heerlijk uit gekookt voor mijn in Nederlands Indië geboren vader.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Het punt met Indisch eten is dat jouw man vermoedelijk op zoek zal zijn naar de smaken die hij als authentiek herkent, terwijl elk dorp zo ongeveer zijn eigen specifieke recepten heeft. Zo gaat mijn oude Indische tante naar Indische middagen en eet daar nooit lekker, ondanks dat de kok uit dezelfde regio komt.



Ik zou daarom vooral heel veel gaan experimenteren. Ongeveer elk gerecht begint met knoflook en uien, boemboe en water. Boemboe's kunnen per merk enorm verschillen, dus het loont de moeite om er verschillende (van de toko) uit te testen. Van daaruit kun je dan kijken welke je het lekkerst vindt, en daar langzaam dingen aan toe gaan voegen om de echt goede smaak te krijgen (goelee djawa, salam blad, sereh, kokos, pepertjes, enz). Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, zul je gevoel hebben gekregen voor de smaken en kun je langzaam aan gaan proberen om de boemboes zelf na te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een Indische man, die gelukkig zelf heerlijke familierecepten kookt.

Daarnaast het boek van Beb Vuyk voor als we eens iets anders Indisch eten.
Alle reacties Link kopieren
En idd Nummerzoveel heeft gelijk, het eten wordt per regio net even anders gekruid. Maar Beb geeft een fijne basis waarbinnen je zelf kunt gaan experimenteren.

Heeft je man geen ouders/ familie die recepten voor je hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 24 oktober 2016 @ 19:51:

Het boek van Bep Vuyk.



https://www.bol.com/nl/p/ ... ookboek/1001004006526507/





Waarschijnlijk ontelbaar vaak herdrukt, en de absolute kookbijbel voor de Indische keuken.





Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Niet te vinden in de kookboeken, maar het handgeschreven recept van mijn Indische oma. Als voorproefje op al het lekkers dat je straks gaat maken.





175 gram boter

219 gram donkerbruine suiker

10 minuten roeren.

7 eidooiers één voor één er in.

10 minuten mixen.



166 gram bloem zeven en

10 theelepels kaneel

5 theelepels kruidnagel

3 theelepels nootmuskaat

2 theelepels kardemom

roeren met een lepel.



7 eiwitten stijfslaan.



Alle 3 de resultaten luchtig door elkaar lepelen.

(Gas)oven op 2,75 of 3.

+ Anderhalf uur bakken.



De vreemde gewichten kun je toeschrijven aan 80 jaar bakervaring.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel Bep Vuyk als Oma Kaesberry in de kast staan, maar vind beide boeken een erg hoog "sherry en ketjap"-gehalte hebben. Leuk als je indisch wil koken zonder toko in de buurt, maar als je authentiek Indonesisch zoekt, zou ik een ander boek zoeken.



Waar ik een stuk enthousiaster over ben, is het boek "Indonesisch koken, het basiskookboek" van Lonny Gerungan. Dat is ingedeeld per regio, met verschillende variaties van hetzelfde gerecht. En het is authentiek Indonesisch, dus niet Indisch. (De eigengeilereij van Lonny in het voorwoord, dat moet je maar overslaan of er erg hard om lachen. )



Verder zijn er een paar goede sites met Indische gerechten (kokkieslomo.nl, kokkieblanda.nl of roysrecepten.nl bijvoorbeeld) met een grote hoeveelheid recepten. Maar dat geeft wat minder leuk cadeau met Sinterkerst.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van mijn Indische schoonmoeder jaren geleden Keyner's kookboek gekregen. Staan heerlijke recepten in en het staat simpel beschreven. Weet alleen niet of het nog te krijgen is.
Alle reacties Link kopieren
Ook de boeken van Ciska Cress zijn goed. En van Lonny "De authentiek Indische Keuken".

Voor oma Kaesberry moet je al Indisch kunnen koken, de recepten zijn soms heel sumier, ik vind dat geen kookboek voor beginners.

En van Bep Vuyk ben ik geen grote fan om dezelfde reden als Beeldig hierboven, het hoge ketjap en sherrygehalte.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu pas dat t echt indonesisch moet zijn. Ik heb een boek staan "The best of indonesian cooking" Geschreven door Yasa Boga.

uitgegeven door times editions. Dat is een best goed boek.
quote:patchouli_ schreef op 24 oktober 2016 @ 19:51:

Het boek van Bep Vuyk.



https://www.bol.com/nl/p/ ... ookboek/1001004006526ki507/Deze!
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik ga de tips op bol.com even goed bekijken. Ik had zowel die van Lonny als van Bep al gezien en die spraken me wel aan. Ik heb geen toko naast de deur, maar zeker wel de mogelijkheid om er regelmatig naar toe te gaan.

Mijn man is geadopteerd en kent zodoende zijn familie niet. We zijn tot nu toe op Java en Bali geweest en heerlijk gegeten. vooral waar door lokals voor ons werd gekookt.



Patchouli, die site was ik ook al tegen gekomen. Zo iets zoek ik, maar dan in een boek. Ik kan hem natuurlijk ook printen en inbinden, maar een boek voelt anders.



Snoesje: jouw gerecht, wat is dat? Een toetje? moet ik dat bakken in een cakevorm?



Felice, met onze juli 2010'er gaat het prima. Hij zit in groep 3 ondertussen. Heerlijk ventje! Hoe gaat her met jou? En met je dochter?
Alle reacties Link kopieren
Indisch en Indonesisch zijn ook 2 totaal verschillende dingen. Het indisch is simpel gezegd lndonesisch aangepast op Westerse smaken en monden.

Vuyk en Kaesberry zijn heel erg op de Hollandse monden aangepaste recepten.
Deze FB groep is een echte aanrader.



https://www.facebook.com/groups/Roysrecepten/?fref=nf



Hij heeft ook een website http://www.roysrecepten.nl/
quote:priority schreef op 25 oktober 2016 @ 00:21:

Indisch en Indonesisch zijn ook 2 totaal verschillende dingen. Het indisch is simpel gezegd lndonesisch aangepast op Westerse smaken en monden.

Nee, Indisch staat voor Indonesisch gecombineerd met andere nationaliteiten. Dat kan gaan over de mens (bijv een Indo met Europees bloed) maar ook over de keuken. In Indonesië wordt vrijwel overal gekookt met een mix van lokale keukens en internationale invloeden (omdat er in Indonesië ontzettend veel "import" is geweest door de eeuwen heen).
Als je op zoek bent naar een boek met mooie plaatjes erin en verhalen, dan zijn de boeken van Mirjam van der Rijst mooi. Ze staan vol familie verhalende recepten, elk hoofdstuk staat een Indonesische familie in Nederland centraal.



Je hebt Boekoe Bangsa, Boekoe kita (in herdruk of niet te krijgen nu) en Boekoe Bagoes (de beste vehalen en recepten uit beiden).



Wat ik eruit heb gekookt vond ik erg lekker, maar weer niet of je dit precies zoekt. Ze zijn wel erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je origineel uit dat land of fusiegerechten.



Net zoals het "Chinees eten" hier bij de afhaalchinees slechts in de verte iets te maken heeft met de originele alledagkost in China.



https://www.youtube.com/r ... =original+indonesian+food

Misschien staat daar wat bij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op de Engelse interpretatie van Indische curries maar origineel Indiaas eten vind ik minder naar mijn smaak.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven