help! Tiramisu

28-02-2015 13:49 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben tiramisu aan het maken voor een etentje vanavond, mijn mascarpone mengsel is wel erg vloeibaar geworden. In het recept zit eigeel/mascarpone/suiker/likeur. Moet ik er op vertrouwen dat het eigeel de boel steviger gaat maken met koelen of gaat dit niet lukken? Beetje meel erin is zeker geen goed idee?

Ben geen keukenprinses, hoop dat iemand mee kan denken!
Alle reacties Link kopieren
Geen meel, dat wordt heel smerig. Ik mis het opgeklopte eiwit...
opgeklopt eiwit!



Je kan het met gelatine proberen..maar geklopt eiwit hoor er echt door heen voor die luchtigheid en op stijven. Of slagroom als je dat hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak tiramisu dus als volgt: lange vingers kort in afgekoelde espresso dopen. Mascarpone mengen met suiker, likeur/rum/wat ik maar heb staan/ stijfgeklopt eiwit en eigeel. Dit gaat op iedere laag koekjes.
Alle reacties Link kopieren
Geen eiwit in dit recept. Recept is wel heel lekker want ik heb het eerder gegeten maar het is geen luchtige tiramisu. Hoeft ook niet. Maar nu is het wel erg vloeibaar. Geen meel dus.

De bak staat nu in de koelkast, kijken of ' ie wat steviger wordt.

Heb ook geen eiwit of gelatine in huis.
hier is een recept met filmpje: http://www.ah.nl/allerhan ... 26102/makkelijke-tiramisu
Alle reacties Link kopieren
Laat me raden, je hebt het mascarpone mengsel met de mixer gedaan..?

Mascarpone altijd gewoon met de vork doorroeren en niet te veel, dan word hij idd vloeibaar. Ik zou wat gelatine proberen, de hoeveelheid voor mousse aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Mascarpone wordt zachter van doorroeren en stijft weer op bij afkoelen. Dus tenzij je er enorme hoeveelheden vocht doorheen hebt gemengd zou ik me geen zorgen maken. En anders kun je het altijd nog een tiramilkshake noemen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
als je de mixer hebt gebruikt blijft het vloeibaar. Nieuwe mascarpone gebruiken en de romig geklopte eieren door de mascarpone spatelen, niet mixen. De likeur doe je op de koek niet door de mascarpone
gelatine zou ik er ook niet door doen, brr.
Alle reacties Link kopieren
o shit, ja omdat ik een grote portie wil maken heb ik de mixer gebruikt. Anders blijf ik roeren.
Dat had ik laatst ook (ik had wel een ander recept), maar uiteindelijk kwam het wel weer goed met opstijven in de koelkast.
Ik zou opnieuw beginnen. Twee eigelen met suiker romig kloppen, twee eiwitten stijf kloppen, de eigelen door de mascarpone spatelen en dan de eiwitten er doorspatelen. Op de biscuitlaag en klaar. Kan niet misgaan
Alle reacties Link kopieren
Verdorie, heb inmiddels ook bijna geen tijd meer want hij moet nog een paar uur in de koelkast voordat ik 'm serveer.

En bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
In de vriezer dan maar en er tiramisu eis ijs (mijn dyslectisch brein) van maken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik temper de verwachtingen bij binnenkomst, dan valt het wellicht mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:gayfish schreef op 28 februari 2015 @ 15:23:

Ik temper de verwachtingen bij binnenkomst, dan valt het wellicht mee.Nooit doen! Altijd doen alsof het zo hoort.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 28 februari 2015 @ 15:27:

[...]



Nooit doen! Altijd doen alsof het zo hoort.
Alle reacties Link kopieren
Extra koekjes?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Is de tiramisu uiteindelijk stijf geworden of vloeibaar gebleven? En het belangrijkste was die lekker?
..
Alle reacties Link kopieren
Ja, spannend verhaal en goeie clifhanger.



Als TO nog op een oor ligt, is het bezoek misschien al op om verslag te doen ?
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven