Hoe eten jullie je groenten?

27-10-2014 13:46 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Vraagje: hoe eten jullie je groenten?

Ik lust groenten alleen als ze geprakt zijn tussen

mijn aardappels door met jus of in een wok!

Ik wil niet altijd alleen maar wokken of de groenten op de andere manier eten maar wil het ook gewoon leren eten.

Hebben jullie tips waardoor ik het misschien lekkerder ga vinden?

Zodat als ik een keer krieltjes eet ik niet zoals zo vaak alleen sla erbij eet!
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op maandag 27 oktober 2014 14:26 Geprakt tussen de aardappels met jus vind ik juist helemaal niet lekker.



Gestoomd als bijgerecht, met een beetje boter en zout. Hmmm. Heb jij zo'n stoom apparaat?
Alle reacties Link kopieren
Het liefst stomen of roerbakken met heel veel kruiden. Niet onder elkaar geprakt of met jus iig.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Ik ben zo slecht in koken en verzinnen wat we gaan eten,maar hou wel van lekker eten.

Hopelijk nu meer variatie en een betere kokkin
Alle reacties Link kopieren
Op allerlei manieren.



Vandaag rauwe tomaatjes bij me om tussendoor op te smikkelen op mijn werk.

Vanavond wil ik een spinazietaart maken en dan worden 1 pak diepvriesspinazie, een stel eieren en fetablokjes door elkaar geklutst en dan een met bladerdeeg beklede springvorm in.



Gisteren: omelet met gebakken ui en champignons.

Zaterdag: tomaat op mijn boterham en verder wat rauwe paprika en komkommer bij een verjaardagsbuffet.

Vrijdag: roergebakken zak gemengde groenten met rijst, tofublokjes en satesaus.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Als je groenten niet geprakt met jus en aardappels wilt eten, dan prak je het toch gewoon níet door je aardappels heen? Dan eet je het toch gewoon los op?



Spinazie: verse spinazie roerbakken met knoflook, is in een paar minuten klaar. Erbij een stukje zalm en krieltjes/aardappelpuree/rijst.



Rode kool: eet ik altijd uit een potje, dan zit er appel door heen. Erg lekker en daar hoef je niet veel meer aan toe te voegen.



Andijvie en boerenkool: altijd in stamppot.



Witlof: harde kern eruit snijden, kort koken en daarna in de oven met wat kaas erover. Heerlijk! Of ongekookt in een salade met appel/peer, (blauwe) kaas en walnoten, yum!



Sperziebonen: kort koken in water met zou en klaar! Te lang koken van de groenten maakt ze vies (zoals "oma" het vroeger maakte, zeg maar). Verder zijn sperziebonen erg geschikt om te gebruiken in (Indonesische) stoofpotjes.



Aubergine, courgette, paprika, wortel: heerlijk grillen! In een pan of in de oven, onder de grillstand. Alleen even insmeren met een beetje olijfolie. Daarbij een stukje vlees, zoals kip en wat rijst bijv.



Van courgette kan je ook erg goed soep maken, evenals van pompoen en wortel.



Champignons kan je ook goed mee laten grillen in de oven, of ik plakjes meebakken met het vlees.



Je kan veel groenten ook goed koud eten. Een tomaat/komkommer salade staat zó op tafel en is ook erg gezond!



Kan je hier iets mee?
Stomen: een apparaat is niet nodig. Je kan gewoon een stoommandje boven een pan met kokend water hangen. Of zelfs een vergiet met daarop weer de deksel van de pan werkt.



Zie hier alle mogelijkheden:



http://www.aziatische-ingredienten.nl/tag/stoommandje/
Ik hou alleen van geprakte groente als het om een stamppot gaat. Verder gekookt, gebakken, gewokt, in de oven.
Ze moeten wel gaar zijn. Ik lust wel een rauwe wortel, een rauwe ui, komkommer, zuurkool of een bloemkoolroosje tussendoor.



Maar als maagvulling moet het echt gekookt zijn.
quote:sjiz schreef op 27 oktober 2014 @ 14:31:

[...]



Oke ik snap het!

Maar wat eet je dan als je bijvoorbeeld filetlapjes met krieltjes of gebakken zoete aardappel eet als groenten erbij?

In zulke gerechten wil ik meer variatie.





Zoiets eten we meestal maar 1 keer per week, hier weet ik inderdaad ook de minste variatie in. Het kan dan iets Hollands zijn, worteltjes, sperziebonen, spruitjes, peulen of broccoli. Die stoom ik of kook ik in water. Heb dan verder geen kruiden of sausje nodig. Geroerbakken of gegrillde courgette vind ik er ook lekker bij (ook bij vis trouwens)

Een andere dag van de week maken we een stamppot op basis van aardappel en een groente.



En de vijf andere dagen van de week varieer ik mijn gerecht op een andere manier, en dus ook de groenten. Een pasta, rijstgerecht, maaltijdsalade, curry, ovenschotel, noodles, wraps etc.



Misschien ook leuk om een mee te lezen op het weekmenu-topic? Heb ik ook al leuke ideeën opgedaan.
Alle reacties Link kopieren
Supersoufighter: super bedankt.. Hier kan ik zeker wat mee

En .. Goeie opmerking van je, maar ik eet alleen aardappels samen met groenten! Als ik groenten niet zou prakken zou ik niet heel gauw meer voor aardappels kiezen, eerder krieltjes of zoete aardappel
Alle reacties Link kopieren
Bedankt NYC!!
quote:Frizz schreef op 27 oktober 2014 @ 14:17:

Maar lust je geen énkele groente zo? Ook geen groenten die van nature zoet zijn zoals worteltjes en pompoen?



Mijn nieuwe favoriet:



http://www.ah.nl/allerhan ... rdappelsalade-met-yoghurt



Kan ik van blijven eten, echt goddelijk.



Geraspte rauwe wortel, honing, rozijnen door kwark of dikke yoghurt. Is ook een lekkere manier om extra groente te eten.

Dat kan ook met ui en eigenlijk alle groenten die rauw gegeten kunnen worden. Courgette en heel veel koolsoorten.

Dit kan ook op brood en dan alle soorten.

Op het laatst kort meekoken met de soep kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Broccoli kort koken (of stomen), afgieten en in een schaal met een bodempje vinaigrette kiepen, even omhusselen en in laten trekken en klaar ben je.



Rode kool kan ook prima rauw als salade, met stukjes sinaasappel en rozijntjes wordt het lekker zoet, als je dat lekker vind kun je ook komijn toevoegen, dressing houd je dan simpel met wat sinaasappelsap & olijfolie.



Bietjes en komkommers in het zuur, wel een dag van tevoren maken en dan in de koelkast laten marineren. Met witte wijnazijn, suiker en verse dille.



Prei en venkel kun je goed combineren, bijvoorbeeld in een ovenschotel, strooi er wat goede schapenfeta overheen, krieltjes erbij en je hebt een hoofdgerecht.



Spinazie ook eens van de plaat proberen, flinke laag spinazie op de ovenplaat, geroosterde pijnboompitten en wat Parmezaanse kaas erover en dan zo in de oven, lekker met brood.



Spinazie en kikkererwten zijn ook lekker samen, uitje bakken, kikkererwten (geweekt & gekookt of uit blik) erbij, spinazie erbij en dan serveren met gepofte tomaatjes uit de oven, daar hoeft dan eigenlijk helemaal niets meer bij.



Nu moet ik wel zeggen dat bij mij de groenten de basis vormen, ik ben al ruim 20 jaar vegetariër en heb nooit geleefd met de Hollandse pot dus wat lekker is bij een filetlapje ofzo, geen idee
quote:zonnetje1080 schreef op 27 oktober 2014 @ 16:14:



Nu moet ik wel zeggen dat bij mij de groenten de basis vormen, ik ben al ruim 20 jaar vegetariër en heb nooit geleefd met de Hollandse pot dus wat lekker is bij een filetlapje ofzo, geen idee Sauzen op mayonaisebasis, zoals pepersaus of mosterdsaus.
Alle reacties Link kopieren
wij doen onze groenten alleen oraaal
De meeste groentes eet ik gewokt, door de pasta of rijst.

Rode bietjes prak ik door de aardappels met vegajus, bloemkool prak ik door de aardappels met een sausje, spinazie ala creme prak ik door de aardappels.
Alle reacties Link kopieren
Groenten zijn bij mij ook de basis van gerechten, je kan ze op zoveel verschillende manieren klaar maken en eten. Daar is toch geen beginnen aan om dat allemaal hier neer te plempen.



Ik begin meestal met wat ik in huis of de tuin heb, soms google er een recept bij en soms weet ik al wat ik er mee wil doen. Vanavond wordt het een quiche met uien, knoflook en prei en gerookte zalm en gorgonzola met een salade van tomaten, rode paprika, avocado en pompoen- en zonnepitjes en een dressing van appelazijn, olijfolie, verse basilicum en peper en zeezout.



Bij zoete aardappelfriet uit de oven en een kipfilet eten we vaak groenten die op zich weinig nodig hebben om lekker te zijn, bijvoorbeeld haricot verts, peultjes, spruiten, broccoli met een klontje roomboter en wat zeezout.



Groenten prakken doen wij alleen met stamppot eigenlijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik hou niet echt van groente, eet er ook niet echt veel. Het komt vaak neer op pasta- en rijstgerechten waar altijd ui doorheen gaat, meestal paprika, verse tomaten of tomaten uit blik, en soms wortel voor de vitamine A.

Heel af en toe maak ik een stamppot, maar Hollandse kost is niet mijn favoriet.



Oja, en door (pasta)salades gaat uiteraard sla, komkommer, soms spinazie, bosui, cherrytomaatjes.



Bij mijn ouders eet ik graag ouderwets rodekool door de aardappelen geprakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjiz schreef op 27 oktober 2014 @ 14:29:

[...]



Dat lust ik wel!! Maar vind ik net als wortels iets voor als tussendoortje of savonds op de bank!

Ik bedoel dus echt meer spinazie, rode kool etc

Verse rode kool recept.



http://www.ah.nl/allerhan ... ool-met-appel-en-worstjes
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Als ik ui en tomaat bij mijn groente optel dan is het 300-350 gram groenten per persoon.
@sjiz, nee ik heb gewoon een ouderwets metalen stoommandje.
Bloemkool is bijvoorbeeld gekookt gewoon niet zo interessant omdat bloemkool een hele neutrale smaak heeft. Dus bloemkool maak ik altijd lekker gekruid. Bijvoorbeeld uit de oven met marokkaanse kruiden of in de curry. Of in de gado gado met pittige pindasaus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind groente niet heel erg lekker. Tenminste, van wat je gekookt eet,eet ik alleen de sterkere smaken (asperges, artisjok etc) graag. Broccoli lust ik wel, maar doe je me geen plezier mee. Ook niet gestoomd, ook niet in een lekker sausje.

Salades eet ik dan weer wel erg graag

Boonsoorten, veldertjes, tuinbonen etc vind ik dan weer wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Aaah bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik merk alleen wel dat ik dus niet de enige ben die prakt hihi, maar goed.. Ik heb weer meer ideetjes en ga het gewoon proberen!
Probeer rode kool trouwens ook eens op een andere manier dan traditioneel gekookt met appel. Op o.a. pinterest staan een hele hoop recepten. Als je rode kool in een salade verwerkt is het opeens heel anders dan je misschien gewend bent en dan opeens ook lekkerder met andere dingen dan aardappels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven