Hoe maak jij curry?

25-03-2014 17:38 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de laatste tijd diverse foto's voorbij komen op diverse social media van de heerlijkste curry's (ze zien er in elk geval heerlijk uit). Nu wil ik het zelf ook weleens proberen te maken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende manieren om een curry te maken, ik weet niet waar ik nou moet beginnen! Ik zie recepten met enkel groenten en vlees door elkaar gemengd, en recepten met een saus erbij. Met currypasta, of met tientallen kruiden. De grootst mogelijke keur een groenten en kruiden...

Als ik al eens 'aziatisch' kookte (lees: iets met rijst) dan was dat met behulp van een pak kip madras of een pot chicken tonight . Ik weet nu dus niet zo goed wat ik nou precies moet doen. Welke groenten zijn lekker, welke kruiden? Met of zonder currypasta?

Ik houd niet van curry met zo'n groene saus, wel van geel en rood is ook wel oke. Liefst iets met kip, en zonder vieze kikkererwten.



Hoe maken jullie curry? Hebben jullie tips voor mij, wat lekker bij elkaar smaakt bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het basisrecept van Jamie Oliver, die vind ik erg lekker. Afhankelijk van waar ik zin in heb, voeg ik daar dan dingen aan toe. Meestal maak ik hem vegetarisch (met paprika, courgette en aubergine), soms met vis (een stevige soort).



Toevoeging: het liefst maak ik curry een dag vantevoren, dan is hij qua smaak stukken lekkerder, voller.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd currypasta in combinatie met kokosmelk. Een plakje ontbijtkoek er verbrokkeld doorheen voor de binding. Verder kun je vanalles door de curry doen aan groenten. Meestal doe ik er (zoete) aardappel doorheen in.blokjes en daarnaast groenten naar keuze. Kip kan er ook goed door, of garnalen.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je thais of indiaase curry?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 25 maart 2014 @ 17:43:

Bedoel je thais of indiaase curry?Zo'n nitwit ben ik dus: dat verschil weet ik niet eens Ik vind chicken tonight en kip tandoori van knorr/honig oid heel lekker
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vegetariër en maak altijd deze:



http://www.ah.nl/allerhan ... et-aardappel-en-bloemkool
Alle reacties Link kopieren
Deze bedoel ik:

http://www.bristolfoodie. ... 0%93-tried-tested-recipe/

Als basisspecerijen heb je daarvoor nodig: fenugriek, mosterdzaad, curry leaves, geelwortelpoeder en chilipoeder. Een keer inslaan bij een asiatische winkel, en je kunt maanden vooruit....
Alle reacties Link kopieren
quote:_zaza_ schreef op 25 maart 2014 @ 17:49:

Ik ben vegetariër en maak altijd deze:



http://www.ah.nl/allerhan ... et-aardappel-en-bloemkoolHet valt me op, dat recepten in de allerhande niet meer 'from scratch' zijn zoals vroeger, maar dat er hoe langer hoe meer van die kant en klaar produkten in verwerkt worden. Een curry wordt dus niet meer gemaakt van specerijen en kruiden, maar dat gebeurt met een pot kruidenmengsel...
Alle reacties Link kopieren
quote:paperchase schreef op 25 maart 2014 @ 17:49:

[...]





Zo'n nitwit ben ik dus: dat verschil weet ik niet eens Ik vind chicken tonight en kip tandoori van knorr/honig oid heel lekker



OK.



Basic Thaise curry



neem rode curry pasta uit een pot van de albert heijn, twee eetlepels, dit even aanfruiten met een een gehakte uit en stukjes kip. pakje kokosmelk erbij, aan de kook brengen. groente erbij die je lekker vindt. (ik hou van sugar snaps / paprika / aardappel / bloemkool), gaarkoken in minuutje of 20.

Afmaken met beetje vissaus en beetje limoensap en veel koriander.

Serveren met pandanrijst.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 25 maart 2014 @ 17:55:

[...]



Het valt me op, dat recepten in de allerhande niet meer 'from scratch' zijn zoals vroeger, maar dat er hoe langer hoe meer van die kant en klaar produkten in verwerkt worden. Een curry wordt dus niet meer gemaakt van specerijen en kruiden, maar dat gebeurt met een pot kruidenmengsel...Klopt. Dat is omdat de allerhande geen blad is dat gaat over koken, maar over de verkoop van zoveel mogelijk (A-merk) AH producten.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Groene curry vind ik het lekkerst. Ik heb het een keer zelf gemaakt maar hoewel dat ik het niet erg vind om lang in de keuken te staan vond ik het toch wel veel werk. Nu haal ik zo nu en dan een pot groene curry pasta bij een Thaise supermarkt in de buurt, dat is een plastic pot en daarin zit een plastic zak groene curry, Thai Yo of zoiets. Je kunt er inderdaad van alles indoen, meestal neem ik wat peultjes of boontjes, dunne schijfjes wortel, ringetjes prei, rode paprika, paddenstoelen, kleine bloemkoolroosjes, mini maiskolfjes, bamboespruitjes en verse ananas of mango. Het kan met kip, reepjes biefstuk, garnalen, varkenshaas of wat je maar wilt, ook met tofu. Ik wok alles in olie met een schep currypasta, dan afblussen met een blikje kokosmelk. Op het laatst wat verse koriander toevoegen. Wat ik erg leuk vind, is dat mijn moeder van 90 zich hier helemaal klem aan kan eten (zolang er maar geen garnalen inzitten). Alleen maak ik het voor haar allemaal iets gaarder.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
soms een pot Patak currysaus en soms currypasta, aangevuld met kokosmelk en tomaten en groentes en kip of lamsvlees.

Ben nog steeds van plan om eens echt zelf een kruidenmengsel in elkaar te zetten. De ingrediënten zijn in huis, maar verder ben ik nog niet gekomen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wow, bedankt voor alle ideeën so far! Er zit hier in de buurt een gigantische toko, dus daar ga ik komend weekend maar eens heen dan :-).
Alle reacties Link kopieren
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 25 maart 2014 @ 17:55:

[...]



Het valt me op, dat recepten in de allerhande niet meer 'from scratch' zijn zoals vroeger, maar dat er hoe langer hoe meer van die kant en klaar produkten in verwerkt worden. Een curry wordt dus niet meer gemaakt van specerijen en kruiden, maar dat gebeurt met een pot kruidenmengsel...Nee, klopt. Maar wel makkelijk..
Alle reacties Link kopieren
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Laatst zag hoe Jamie oliver een currysaus maakte in de blender:

Currypasta, stuk gember, rode peper, stuk citroengras, kokosmelk, koriander. Hoeveelheden weet ik niet meer. Blenderen tot een geheel en dan met vlees/groente/rijst opeten. Zag er lekker uit.
Alle reacties Link kopieren
Uienringen aanzetten met flink wat kerriepoeder. Kipfiletblokjes erbij. Roerbakgroenten erdoor en laten bakken.

Twee lepels Patak's currypasta (mild)

Blikje cocosmelk en blikje tomatenblokjes erbij.

Pandanrijst erbij, lekkerrrrrr!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat ook errug lekker is, een paar eetlepels rode thaise currypasta in de hartige taart; gehakt met een uitje rul bakken, paprika, prei of wat je lekker vindt erbij, twee eetlepels pasta, creme fraiche en dit in een taartvorm met diepvries quichedeeg. Geklutste eitjes erover voor de binding en hop in de oven, smullen!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik gebruik Thaise currypasta en kokosmelk. Kip veel groene/gele groenten en als laatste paksoi, heel kort erbij, dat het knapperig blijft!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 25 maart 2014 @ 18:39:

Ik gebruik Thaise currypasta en kokosmelk. Kip veel groene/gele groenten en als laatste paksoi, heel kort erbij, dat het knapperig blijft!Als ik gele curry gebruik, bak ik de kip niet eerst aan maar kook ik 'm in dunne reepjes in de curry, jij ook?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:felice71 schreef op 25 maart 2014 @ 18:27:

Wat ook errug lekker is, een paar eetlepels rode thaise currypasta in de hartige taart; gehakt met een uitje rul bakken, paprika, prei of wat je lekker vindt erbij, twee eetlepels pasta, creme fraiche en dit in een taartvorm met diepvries quichedeeg. Geklutste eitjes erover voor de binding en hop in de oven, smullen!







Nice! Ga ik ook eens proberen
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Gebakken ui en kip en nog wat groente waar ik trek in heb.

Sausje van kokosmelk, scheut gezeefde tomaten, kwark, veel koriander, limoen. En verder nog wat kruiden wat ik tegen kom in mn laatje
Alle reacties Link kopieren
Meestal maak ik rode curry met kipfilet, uien en paprika.



Eerst kipfilet in stukjes aanbraden, dan uit de pan en warm houden. In achtergebleven vet twee of drie uien bakken, en even later ook een rode paprika. Dan een of twee eetlepels rode curry pasta (van Thai Kitchen) erbij, aanbakken, beetje heet water erbij, dan kokosmelk of creme fraiche erdoor. De kipfilet er nog bij en serveren met rijst.
Alle reacties Link kopieren
Curry? Dit is bij ons curry:



kon het niet laten.

gaat nu naar de recepten site van de AH

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven