Is rauwe diepvrieszalm eetbaar?

30-05-2015 10:36 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



ik had een vraag.

Toen wij een tijdje terug in Duitsland waren, namen wij van de supermarktdaar wat vis mee. Ik ben dol op zalm en heb dus een pakje wilde graadloze diepvrieszalm meegenomen. Maar nu wilde ik dit bereiden met komkommer en roomkaas. Kan ik de zalm ook rauw eten? Er staat echter wel een bereidingsmanier op de verpakking, maar wat ik ook wil weten of het schadelijk voor je is?





bij voorbaat dank,



Elsa
Alle reacties Link kopieren
Bevroren is niet vers dus ik zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
waarom dan niet?

is het dan niet lekkerof juist schadelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al jaren diepvrieszalm van de Lidl voor mijn sushi en ik leef nog steeds.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
http://www.goeievraag.nl/ ... 4/zalm-geschikt-rauw-eten

Hier adviseert men om het alleen bij hele verse zalm te doen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Kan wel maar lijkt me niet echt lekker.
Alle reacties Link kopieren
Zalm moet eerst ingevroren zijn geweest, voordat je deze rauw mag eten. Iets met parasieten die op verse zalm leven.
Alle reacties Link kopieren
De meeste "verse vis" die je in een viswinkel koopt is ook bevroren geweest. Het is anders onmogelijk om verse vis in de Nederlandse winkels te krijgen.



Langzaam ontdooien in de koelkast en gewoon eten. Tenzij het ranzig ruikt of wanneer je zeer zwak en misselijk bent.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurritsj schreef op 30 mei 2015 @ 10:40:

http://www.goeievraag.nl/ ... 4/zalm-geschikt-rauw-eten

Hier adviseert men om het alleen bij hele verse zalm te doen.Oeh, kan ik ergens aan zien of deze vers is? wat ik weetis dat deze vissen meteen op de boot worden ingevroren
Alle reacties Link kopieren
oke, dan ben ik er denk ik wel uit. En anders weet ik dat weer voor de volgende keer. bedankt!
Eetbaar ja, of het lekker is is een ander verhaal.
quote:Elsa210 schreef op 30 mei 2015 @ 10:45:

[...]





Oeh, kan ik ergens aan zien of deze vers is? wat ik weetis dat deze vissen meteen op de boot worden ingevrorenBevroren is niet vers.
quote:Star schreef op 30 mei 2015 @ 10:47:

Eetbaar ja, of het lekker is is een ander verhaal.

Dit.



Wij aten laatst bij een zeer goede japanner, en daar stond een bordje dat alle vis min. 24 uur ingevroren was geweest. Dat moet tegenwoordig om eventuele parasieten te doden.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niet zo lekker, maar als je er genoeg kruiden bij doet en een beetje citroen dan is het vast te hachelen.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 30 mei 2015 @ 10:48:

[...]



Bevroren is niet vers.Zalm wordt na de vangst op de schepen al ingevroren. De verse zalm is dus ook weer ontdooid.
quote:parbleumondieu schreef op 30 mei 2015 @ 10:55:

[...]



Zalm wordt na de vangst op de schepen al ingevroren. De verse zalm is dus ook weer ontdooid.Weet ik, zie voorbeeld van Kirikou ook hierboven. Maar 24 uur ingevroren of twee jaar ergens bij -40 maakt wel verschil.
Alle reacties Link kopieren
Minimaal 24 uur ingevroren: dat wil zeggen dat je erop mag vertrouwen dat je niet ziek wordt door de parasieten die op verse zalm leven. En twee jaar ingevroren is inderdaad niet meer lekker. Maar de bevroren zalm van Lidl zal best wel minder lang liggen dan twee jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ingevroren vis is vaak verser dan vis die niet ingevroren is.



Je kan het dus gewoon rauw eten, als sushi of tartaar. Er zit wel verschil in de kwaliteit van de zalm. Hoe vetter, hoe lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou het niet rauw eten, want vermoedelijk is er wat temperatuurverhoging geweest tussen de winkel en je huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
(Vooral) vet van vis wordt ook in de diepvries snel ranzig. Dat is met elk soort vet verschillend maar visvet is relatief snel bedorven.



* Denk ineens aan de makreel in mijn vriezer, twee weken oud.*
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:parbleumondieu schreef op 30 mei 2015 @ 11:09:

Minimaal 24 uur ingevroren: dat wil zeggen dat je erop mag vertrouwen dat je niet ziek wordt door de parasieten die op verse zalm leven. En twee jaar ingevroren is inderdaad niet meer lekker. Maar de bevroren zalm van Lidl zal best wel minder lang liggen dan twee jaar.



Sinds het gehaktverhaal kijk ik nergens meer van op:



http://keuringsdienstvanw ... 4/afleveringen/21-06-2004

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven