Je lekkerste recept voor lamsvlees!

03-06-2007 10:21 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een nieuwe islamitische slager ontdekt hier in de stad, met de wereld aan lamsvlees voor een wel heel schappelijke prijs.



Nu kan ik heel lekker lamskoteletjes maken (bijv. grillen met honing en rozemarijn), maar eigenlijk heb ik verder niet veel ervaring met lam.



Wie wel en wat is je lekkerste recept?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren


Mediterrane lamsburgers met pesto en mozzarella

Voorbereiding:   minuten

Bereidingstijd:  25 minuten

Aantal porties:  4







Benodigdheden



500 g lamsgehakt

2 sjalotjes, fijngesnipperd

1 teentje knoflook, geperst

1½ eetlepel groene pesto

zout en versgemalen peper

2 eetlepels olie

1 vleestomaat, in plakken

1 bol Mozzarella, in 4 plakken

1 klein Turks brood, in 4 punten

zak gemengde salade met rucola

 



Bereidingswijze



Kneed in een mengkom het lamsgehakt met sjalotjes, knoflook, pesto, zout en versgemalen peper goed door elkaar en vorm hiervan 4 grote lamsburgers van ca. 2 cm dik.

Bestrijk de lamsburgers met olie en grill deze op de BBQ in ca. 4-5 minuten per zijde goudbruin en gaar.

Leg op elke lamsburger een plak tomaat en mozzarella. Laat de kaas zachtjes smelten en neem de lamsburgers van de BBQ

Serveer de lamsburgers met rucola tussen Turks brood.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
MV, ik denk niet dat het de bedoeling is dat je de hele allerhande site hier knipt en plakt, PW vraagt namelijk naar lievelingsrecepten.

PW, leuk topic :D



Ik heb ergens een recept liggen voor een stoofschotel met lamsnek, dat zal ik vandaag is ff opzoeken.



Vanavond eten we lamskoteletjes van de bbq.

Die marineer ik in olijfolie, wat tomatenazijn, heel veel knoflook en rozemarijn.

(ipv tomatenazijn doet sherry het ook goed met lamsvlees en dan met wat honing in de marinade)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk hier ook even mee, ben benieuwd.



De lamskoteletten gaan hier altijd in de olie/knoflook/rozemarijn/peper/zout. Twee dagen in de koelkast marineren. En op de grill.
Alle reacties Link kopieren


MV, ik denk niet dat het de bedoeling is dat je de hele allerhande site hier knipt en plakt, PW vraagt namelijk naar lievelingsrecepten.

PW, leuk topic :D





Is niet uit de allerhande. Ik heb een hele uitgebreide Grieks kookschrift.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Pfff MV wat maakt dat nu uit, de allerhande, de boodschappen, een receptensite, een 'eigen' kookschrift met van het net geplukte recepten.....

Praten (schrijven) over eten doe je met je hart niet met een virtuele schaar en lijm.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
De kant en klare lamsshoarma is ook lekker pw.hier is ie al gemarineerd en al.Ik doe het op turks brood met rucola en eigenmaakte knof.saus.MMMMMMMM lekker stinken.



Receptje van jou ziet er lekker uit myleen.Ga ik ook echt een keer maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook nog weleens doe is kleine balletjes maken van lamsgehakt (net als gewone gehaktballen met een eitje, peper, zout en wat gemalen beschuit mengen)

Lekker veel oregano en een fijngesneden uitje erdoor kneden.

Dan maak je een tomatensaus: uitje fruiten, vuur laag, (veel) knoflook, oregano, tomatenblokjes uit blik, wat tomatenpuree (ik doe er ook nog weleens wat fijngesneden gedroogde tomaten door), balletjes erin en zachtjes gaar laten worden.



Ik koop op vakantie altijd van die gedroogede kruidenmengsels, ik heb een paar potten met Griekse kruiden staan die ik vaak door het gehakt doe.

Ook met basilicum ipv oregan is het erg lekker.



Salie en lams is ook een goede combi.

Lekker om salie in de marinade te doen en dan later nog wat salieblaadjes in de olie bakken en op het vlees leggen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Lekker Zuss! Ik maak op min of meer dezelfde manier wel eens verrassingballetjes: met een stukje geitenkaas of feta erin.



Ik ben gek op lamsstoofpotjes. Daarbij volg ik zelden een recept. Ui, knoflook en paprika zitten er altijd wel in, net als tomaat. Soms aubergine en courgette, soms kikkererwten. Als kruiden salie, rozemarijn en/of ras el hanout (Marokkaans kruidenmengsel). Ik eet er rijst, couscous of pide bij.



Maar echt favoriet is roti-lam van lamslappen, ui, aardappel, boontjes, hindoestaanse kerrie, soms een tomaatje en een ei.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, waarom heb ik er nooit aan gedacht om roti met lam te maken ipv met kip?

Wat voor vlees gebruik jij daarvoor Yette?



En dat kruidenmengsel koop je dat gewoon bij de marokkaanse slager?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Goed topic he Zuss? Hoe zou ik nou op het idee komen he? :D



Klopt wel, dat ik eigenlijk meer op zoek ben naar 'wat doe jij met lamsvlees' dan naar kant en klare recepten. Die kan ik ook wel van alle receptensites halen die ik in mijn favorieten heb staan. Het gaat me echt om de eigen draai die je er aan geeft....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Overigens wil ik ook nog op zoek naar een recept van Aioli, zoals we die gister kregen Zuss. Dat vond ik echt heel erg lekker!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
@ Zuss

Ik gebruik lamslapjes. Hindoestaanse kerrie komt van de toko, da's echt andere dan de kerrie van de supermarkt en ras el hanout haal ik uit het kruidenrek van de turkse super, maar een marokkaanse halalslager heeft het waarschijnlijk ook wel. Uit datzelfde rek gebruik ik ook regelmatig de kebabkruiden.
Alle reacties Link kopieren
Lamslapjes voor de roti Yette? Kun je het recept hier uitschrijven? Klinkt errug goed! En wat voor lam gebruik je voor de stoofpotjes? Ben zelf ook erg van de stoofpotjes.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Yet, Hindoestaanse kerrie heeft hier al een tijdje een vaste plek gekregen op het plankje   'kruiden waar we niet zonder kunnen' . Volgens mij is het recept dat ik voor roti gebruik ook van jou.

Die ras -nog-wat ga ik morgen zoeken. We hebben hier en een turk en een marokkaan dus het komt goed. En anders ga ik ff naar de Kanaalstraat in Utrecht als de vrije dagen erop zitten.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Die aioli was errug lekker ja!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Lamsbout uit de oven. Ooit geleerd te maken op een geweldige franse kookvakantie, we logeerden in een 350 jaar oude boerderij, midden in de bergen, en elke dag goddelijk lekker eten :)



Het is niet voor iedere dag, maar voor een Groots diner erg geschikt.



Provençaalse lamsbout



ca. 10 personen

Provençaalse lamsbout



1 lamsbout van 2 kg. met been



bouquet garni van tijm, laurier, rozemarijn, munt en salie



1 bol knoflook



3 glazen witte wijn



3 dl. lamsfond



0,5 dl. olijfolie



40 gr. boter, peper, zout

Pel de bol knoflook. Maak met een scherp mes inkepingen in de bout

en stop hierin de knoflooktenen. Hak alle kruiden fijn en meng ze met

elkaar en met peper en zout. Leg de bout op de bakplaat, giet de olijfolie

eroverheen. Verdeel de kruiderij erover en dan de vlokjes



boter. Verwarm de oven voor op 200°C, zet de bout er ca. 1,5 uur in. Bedruip

regelmatig en keer de bout na 40 minuten om.



Haal de bout van de bakplaat en hou hem warm door hem in aluminiumfolie te

wikkelen. Giet het vet van de bakplaat af.



Deglaceer met de witte wijn (deglaceren = het loskoken/loskrabben van aanbaksels

in het kookvocht). Doe dit vocht in de sauspan samen met de lamsfond. Kook

in tot een goede smaak is verkregen. Bind af met lopend meel (= een beslagje

van water en bloem).
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nu maar bekennen dat ik best een rare tic heb. :$

Als ik een groot stuk vlees heb dat be-olied en gekruid moet worden dan meng ik de olie en de kruiden en smeer het dan met m'n blote handen op het vlees. En niet zomaar smeren, nee het is meer masseren. Dat vind ik zo'n lekker gevoel dan sta ik helemaal te genieten :D
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Lamslapjes voor de roti Yette? Kun je het recept hier uitschrijven? Klinkt errug goed! En wat voor lam gebruik je voor de stoofpotjes? Ben zelf ook erg van de stoofpotjes.
Voor stoofpotjes (wat roti eigenlijk ook is) gebruik ik lamslapjes, of poulet. Maar lamsbout kan denk ik ook, ik heb alleen iets tegen botten en graten :$. Ik vraag de slager meestal gewoon hoe lang het moet.



Recepten gebruik ik over het algemeen alleen maar als richtlijn, dus het is elke keer nèt wat anders. Hoeveelheden doe ik gewoon de aanbevolen dagelijks hoeveelheid per persoon, maar soms wat meer vlees omdat het zo lekker is :D Hieronder is voor 4 personen.

Houdt er rekening mee dat de garingstijd van het gebruikte vlees kan verschillen, dus voeg de rest van de ingrediënten op zo'n tijdstip toe dat het vlees lekker zacht is, maar de aardappels en boontjes niet uit elkaar vallen. 



Roti-lam
(of kip of rund)



De roti zelf haal ik bij de toko, dat scheelt een hoop werk. 



Pond lamsvlees (of kip of rund) in flinke stukken snijden. In een wok of braadpan olie verhitten en er 1 grof gesnipperde ui met 1 gehakt teentje knoflook in  fruiten. 2 el hindoestaanse kerrie (ook van de toko) en de stukken vlees erbij en die dichtschroeien goed blijven roeren dat de kerrie niet aanbrandt. Wat hete bouillon erbij en (afhankelijk van het gebruikte vlees) een kwartier stoven. 

1 kg aardappelen in hapklare blokken toevoegen en weer bouillon bijschenken tot alles onder staat.  Na ongeveer een kwartier 8 ons diepvriesboontjes of stukjes kousenband erbij doen (dat laatste vind ik meestal te duur, dus doe ik bijna altijd alleen boontjes, of half-half). Nog wat kerrie erbij als je het niet geel genoeg meer vindt. Indien nodig bouillon - stukje bij beetje- blijven aanvullen tot het geheel gaar is en het vocht sausdik is geworden.

Op het eind de roti's even opwarmen (in de magnetron). Als je er nog voor ieder een gekookt ei doorschept tot ook die geel van de kerrie zien, heb je roti speciaal.



Andere opties: samen met de uien kan je er sambal of een (Mme Jeanette) gehakt pepertje bij doen, vlak voor de bouillon een blikje tomaten puree, en/of een paar minuten voor het eind blokjes vleestomaat of sweet chili sauce erdoor.



Erbij op tafel: mme Jeanette sambal, komkommer, warme roti's (die je scheurt en gebruikt om je eten mee op te pakken)


Ik moet nu maar bekennen dat ik best een rare tic heb. :$

Als ik een groot stuk vlees heb dat be-olied en gekruid moet worden dan meng ik de olie en de kruiden en smeer het dan met m'n blote handen op het vlees. En niet zomaar smeren, nee het is meer masseren. Dat vind ik zo'n lekker gevoel dan sta ik helemaal te genieten :D



Doe ik ook
Alle reacties Link kopieren


kwijl wat een lekker topic ik ben gek op lamsvlees.Ik ga de receptjes zeker eens uitproberen.

Alle reacties Link kopieren
De slager haalt het bot er zo voor je uit hoor Yette.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Weet ik wel :D

Eigenlijk neem ik alleen lam met botten voor een feestelijk recept van een kookworkshop bij Ramon Beuk (die van Born to Cook) Zal het posten zodra ik tijd heb. Nu eerst aan tafel!
Gisteren bij Life & Cooking. Leek mij bijzonder lekker. Hele lamsbout van de barbecue.





Benodigdheden





1 royale lamsbout

zout

3 eetlepels rodewijnazijn

3 eetlepels gedroogde oregano

1 theelepel koekkruiden

3 eetlepels vloeibare honing

5 eetlepels olijfolie

gemalen, gedroogde rode peper

15 blaadjes salie

15 teentjes knoflook



Voorbereiding

Snijd met een scherp mes op regelmatige afstand een diepe inkeping in het vlees. Wrijf het vlees in met zout en laat het zo 45 minuten liggen. Zo trekt het zout lekker in het vlees en krijg je straks een lekker korstje. Dep het vlees droog.

Meng in een kommetje de azijn, de oregano, de koekkruiden, de honing, de olie en naar smaak rode peper. Wrijf het vlees ermee in. Stop in elke inkeping een blaadje salie en een gepelde teen knoflook. Laat de marinade op kamertemperatuur ca. 45 minuten intrekken.



Bereiding

Bereid de barbecue voor indirect grillen voor.

Leg de bout op het rooster, sluit de barbecue en rooster het vlees afhankelijk van de dikte 45 minuten tot een uur. Controleer eventueel met een vleesthermometer. Bij 50 graden kerntemperatuur neem de je de bout van de barbecue en laat je hem minimaal 15 minuten in een op 75-100 graden voorverwarmde oven rusten. Zo blijven de sappen bij het aansnijden in het vlees.

Snijd het vlees van het bot. Lekker met geroosterde groenten (aubergine, paprika, courgette, lente-uien.



Serveertips

Lekkerder nog: laat de marinade een nacht in de koelkast intrekken. Laat het vlees de volgende dag wel in ca. 1 uur op kamertemperatuur komen.



Lamsbouten koop je bij een (Islamitische) slager
Alle reacties Link kopieren
Yesss, er was al iemand die het grotendeels voor me op het net heeft gezet :D 



Dit recept doen we alleen met bijzondere gelegenheden. Maar de risotto maak ik vrijwel wekelijks op deze manier. Risottorijst koop ik in grote zakken bij de turkse winkel, maar sommige supermarkten hebben het ook (dus niet die voorgekruide meuk uit pakjes)



De hoeveelheid risotto verdubbel ik minstens een keer. Voor 4 personen gebruik ik meestal 250 gram rijst, 1 liter bouillon en ongeveer 1 ons parmezaan.



Ramon's Lamsbout op risotto en een saus van verse pomodori

(voor 4 personen)



Ingrediënten:





3 lamsracks

olijfolie

margarine

3 theelepel gehakte kruiden (rozemarijn, tijm, oregano)

½ gesnipperde ui

4 teentjes knoflook

1 rode peper

100 gram arborio rijst

4 deciliter bouillon

50 gram Parmezaanse kaas

7 verse pomodori tomaten

3 theelepel suiker (optioneel, eerst proeven of het nodig is. In navolging van Ramon Beuk laat ik dit zelf weg, maar dan moet je dus wel goede rijpe tomaten hebben)

½ deciliter rode wijnazijn (ja, dit lijkt veel, maar gewoon wel doen :D)

Bereiding ('s middags)



Kruid de lamsracks met peper en zout, verhit een pan met olie en half margarine en bak de lamsracks aan beide kanten bruin. Plaats de lamsracks op een ovenplaat, bestrooi ze met de gehakte kruiden, 2 gesneden knoflook teentjes, 1 gehakte rode peper en besprenkel ze met olijfolie. Plaats het vlees in de oven op de hete lucht stand van 70°C. Het vlees nu net zo lang in de oven laten staan tot een kerntemperatuur van 60°C bereikt is. (dat is lang! Het duurt uren, maar dan heb je ook wat)



De ui in de olijfolie aanfruiten, rijst toevoegenenkrt meebakken. Helf van de bouillon toevoegen en et geheel aan de kook brengen. Dan de deksel op de pan en het vuur eronder uitzetten. Laten staan tot het moment van serveren.   



Ontvel de tomaten en snij ze in blokjes van ongeveer 2 centimeter. Verhit de olijfolie in een pan, voeg 2 fijngesneden knoflookteentjes toe en bak deze op hoog vuur kort aan. Blus af met de rode wijnazijn en voeg suiker toe. Plaats de tomaten in de pan en laat het geheel met deksel en op half vuur garen. Breng het op smaak met zout en peper



Serveren ('s avonds)



De rijst op het vuur zetten en al roerend de rest van de ouillon toevoegen  tot de rijst gaar en smeuïg is. Meng de kaas door de rijst.

Het tomatenmengsel verwarmen en op smaak brengen met peper, zout en eventueel wat extra suiker.

Snij met een scherp mes het vlees.



Schenk de saus in met midden van het bord zodat er een cirkel in het midden openblijft. Leg een bergje risotto in het midden en leg daar het vlees op. Garneer royaal met verse kruiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven