Jouw lekkerste stamppot?

26-10-2014 03:35 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak graag stamppot, van boerenkool tot andijvie tot spruitjes met wortelen. Meestal met een Oosters tintje qua kruiden, met koriander, curry, kruidnagelen gember etc.

Wat is jullie favoriete stamppot-recept?
Alle reacties Link kopieren
quote:viiiiie schreef op 26 oktober 2014 @ 05:48:

Bonenstamppot: gesneden snijbonen en witte bonen met een lekker speklapje.Blote billetjes in het gras heet dat bij sommige volksstammen. De speklap gaat retour voor de liefhebber.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op zondag 26 oktober 2014 12:39 Is de hutspot met nasikruiden al genoemd? Dat maakt hutspot op slag eetbaar en zelfs lekker!Zalig! Met unox pittige worst!
Alle reacties Link kopieren
De scheut azijn maakt de andijviestamppot nog lekkerder en i.p.v. spekjes kun je ook spiegeleieren erbij maken.

Nog een lekkere stamppot: met sperziebonen en snijboontjes.
Alle reacties Link kopieren
O wat een heerlijke dingen zie ik!

De shoarma gebruik ik dan weer in de stamppot andijvie. Naar schoonmoeders recept!
Alle reacties Link kopieren
De variant andijvie en shoarma lijkt me wel erg lekker.

Het is de moeite waard om te proberen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 26 oktober 2014 @ 12:39:

Is de hutspot met nasikruiden al genoemd? Dat maakt hutspot op slag eetbaar en zelfs lekker!



Ik hoor dit vaker, maar ik vond het echt zonde van de hutspot. Niet lekker.



Het recept voor paksoi-stamppot met gerookte zalm, kokosmelk en sambal is trouwens heel simpel:

- Kook de aardappelen en stamp deze met kokosmelk. Roer er vervolgens sambal door (op smaak, steeds een klein beetje en dan proeven want 'op de gok' valt vaak tegen)

- Meng gesneden en gewassen paksoi en gerookte zalmblokjes/-snippers door de gestampte aardappelen.

- Zet de pan nog even op laag vuur, goed blijven roeren, zo wordt de paksoi half lauw.



Zelf vind ik het lekkerder met paksoi die een beetje gefruit is, ik fruit die dus van tevoren in een wok. Dan zet ik de stamppot na het mengen niet meer op het vuur, want de paksoi is dan al warm. Vervolgens meng ik de zalmsnippers erdoor (wel koud, die warmen wel op door de hete stamppot).
Alle reacties Link kopieren
Wat een lekkere variaties komen hier voorbij mmm. Voor mij blijft de allerlekkerste toch zuurkool met ananas en worst. Ga volgende week maar eens wat recepten van hier proberen.
Ooh als ik echt wil doe ik het hoor ik laat me niet afkaken yoe
Alle reacties Link kopieren
andijvie met spek

boerenkool met worst

ennn spinazie met bal gehakt!
A woman with class is timeless
quote:Jaja007 schreef op 26 oktober 2014 @ 13:14:

De variant andijvie en shoarma lijkt me wel erg lekker.

Het is de moeite waard om te proberen.Als je dan toch aan het proberen bent: roer er een paar in reepjes gesneden gedroogde abrikozen door. Ook erg lekker!
Aardappels, rucola, appel, spekjes en walnoten.

Aardappels, groene kool. kerrie en stukjes worst.

Aardappels, bietjes, appel, spekjes, geitenkaas en cashewnoten of walnoten.
Alle reacties Link kopieren
andijvie met karnemelk ze tip (Warme kanemelk) en gebakken spekjes
Alle reacties Link kopieren
Andijviestamppot vind ik het lekkerst gemengd met een scheutje yoghurt. Thuis aten we het dan met spek, tegenwoordig eet ik het met feta en evt. walnoten
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeetjemina schreef op 26 oktober 2014 @ 08:18:

Rucola-basilicumstamppot

Deze vind ik heerlijk!



Dat lijkt me heerlijk! Ga ik morgen maken.

Dank allemaal voor de reakties. Malika, wat grappig dat je niet wist wat stamppot is. Nu wel toch? Ik maak overigens bijna altijd vegetarische stamppot, soms met biologische spekjes, worst maken de mannen er zelf maar bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wieowie schreef op 26 oktober 2014 @ 18:07:

andijvie met karnemelk ze tip (Warme kanemelk) en gebakken spekjesKarnemelk, een vriendin doet dat altijd bij de boerenkoolstamp: heel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Mis de bonen, twee favo, kruimige aardappelen, snijbonen, spekjes stampen en twee rode paprika in reepjes erdoor.

En stopverf (op z'n grunnings). Iets meer werk. Verse bonen, drogen, als ze bruin en droog zijn punten, draden eraf, weken in water, later koken met een stuk spek, en als het gaar is stampen met de kruimige aardappelen.

En dan vergeet ik de bonen in zout, snijbonen maken, laag om en om, bonen, zout. als het gegeten kan worden, spoelen, weken in water (dikste zout eraf). Koken, met stukje spek en stuk droge worst, later als het gaar is stampen met de kruimige aardappelen.
Alle reacties Link kopieren
Pastinaak stamppot met kaas uit de oven, zo lekker.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Stampot met roergebakken witlof, peer en tijm. Stukje gegrilde zalm erbij mmmmmmmmmm
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 26 oktober 2014 @ 11:50:

[...]





ik bak het spek in eigen vet en daar gooi ik dan voordat ik het bak, die shoarmakruiden en knoflook door, dat bak ik mee met het spek.

kan ook nog wat peper door, niet te zuinig met kruiden

ik doe er op het moment dat ik het vuur uitzet, ook nog een half pakje margarine (bakboter) in, dat smelt dan



als de boerenkool klaar is, stamp ik dat spek - kruiden - botermengsel er door

't is geen magere maaltijd Da's wel vet ja, ga zelf een iets magere versie bedenken, maar weet zeker dat het lekker gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:tbl1966 schreef op 26 oktober 2014 @ 21:28:

Pastinaak stamppot met kaas uit de oven, zo lekker.Ik pastinaak, die gaat ook op de lijst! Dank.
quote:Teigera schreef op 26 oktober 2014 @ 11:37:

Rauwe andijviestamppot met geroosterde grof gehakte hazelnoten

Boerenkoolstamppot met brie en rauwe ham

Spruitjesstamppot met geitenkaas en uitgebakken bacon



Naast de "ouderwetse" stamppotten met worst en mosterd, ook heerlijk.Maak je dan gewoon de boerenkool zoals normaal en voegt dan brie en rauwe ham door als het geheel verder al af is?
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 27 oktober 2014 @ 11:52:

[...]

Maak je dan gewoon de boerenkool zoals normaal en voegt dan brie en rauwe ham door als het geheel verder al af is?Precies dat . Heel gemakkelijk. Meestal roer ik de brie er in stukjes doorheen, omdat ik t lekker vind als t al ietsje smelt, en de rauwe ham snij ik grof en strooi ik op het bord eroverheen.
Alle reacties Link kopieren
Sandt, je hebt me overtuigd door er wel gerookte kip bij te doen.

Lekker!!!

Dit recept wordt een blijvertje.
26-10 : 11.37u

Rauwe andijviestamppot met geroosterde grof gehakte hazelnoten

Boerenkoolstamppot met brie en rauwe ham

Spruitjesstamppot met geitenkaas en uitgebakken bacon



Dat klinkt ook heel erg lekker . . . . maar dan wel met de brie van de Lidl
quote:Noah_ schreef op 27 oktober 2014 @ 18:33:

Sandt, je hebt me overtuigd door er wel gerookte kip bij te doen.

Lekker!!!

Dit recept wordt een blijvertje.Heb je het vandaag gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Hutspot en andijvie stamp. De hutspot wel met gestoofde wortels en gebakken uien en niet ouderwets alles in een pan en dan stampen.

De andijvie stamp met hele fijngesneden andijvie die heel even aangebakken is in het spekvet en lekker veel spekjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven