Kan ik dit nog eten?

26-03-2017 23:09 22 berichten
Hoi,



Gisteravond heb ik een bakje gekruiden rijst maaltijd met wat groenten, feta en olijven meegenomen van een selfservice restaurant en in de koelkast gezet.

Vanochtend eruit gehaald, wilde het als lunch meenemen, maar is er niet van gekomen. Wel de hele dag buiten de koelkast gestaan (op een koude plek, dat dan weer wel).



Als ik dit nu weer in de koelkast zet, kan ik het dan morgen nog eten? Het is vrij veel, ik vind het lekker, en ik gooi niet graag eten weg
Ik zou dat gewoon eten.
Ik zou het morgen nog eten. Overmorgen zou ik dan niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Als het gewoon goed ruikt en smaakt, dan zou ik het gewoon opeten.
Alle reacties Link kopieren
ja hoor, makkelijk. Er zit geen vlees in ?



( en al zat er vlees in, als het koel heeft gestaan dan zou ik morgen gewoon even goed ruiken. bedorven vlees ruik je echt heel snel en goed. )
Dus.
Alle reacties Link kopieren
Nee, slecht plan. Rijst bederft vrij snel.



Kijk even of je al roze pluisjes ziet .
Alle reacties Link kopieren
Als je niets ziet bewegen dan kan je het gewoon eten.
Jolanda
Hangt ervan af of je een paar dagen verlof wil van je werk of school of niet.



Indien wel verlof nodig: Opeten die handel!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eerst proeven en als het nog goed smaakt gewoon opeten.
Met rijst zou ik dat zeker niet doen! Dat bederft waar je bij staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet meer eten. Je weet niet hoe en hoe lang het bij dat restaurant gelegen heeft voordat jij het kocht.
Alle reacties Link kopieren
Weer wat geleerd, dat rijst snel bederft. Je zou denken het is gekookt, dus steriel. Zal zo es even googelen hoe dat komt.

Gegoogled

Dus blijkbaar zit er een bacterie op die bij koken juist actiever wordt

Staat op deze site dus weet niet of het echt betrouwbaar is

http://eten-en-drinken.in ... -bewaren-en-opwarmen.html
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Nee. Rijst bederft heel snel.
Alle reacties Link kopieren
Echt?!

net rijst gegeten waarvan ik niet meer weet wanneeer ik die gekookt had (wel tussen afgelopen zondag en nu, maar kan maandag maar ook woensdag geweest zijn.



o o van sommige dingen kan je maar beter onwetend blijven :(
quote:_Aphia_ schreef op 26 maart 2017 @ 23:52:

Echt?!

net rijst gegeten waarvan ik niet meer weet wanneeer ik die gekookt had (wel tussen afgelopen zondag en nu, maar kan maandag maar ook woensdag geweest zijn.



o o van sommige dingen kan je maar beter onwetend blijven :(Waarom zou je überhaupt iets eten wat al 7 dagen in een bakje zit? Of het nu groente, vlees of rijst is, het is gewoon aan het rotten, en rap ook.
Alle reacties Link kopieren
waarom je iets opeet uit een bakje? omdat je honger hebt!



Ik gooi bijna nooit eten weg.

En het is max 6 dagen he ;)



ik dacht dat gekookte rijst juist extra lang houdbaar was. Als er iets met vlees of zuivel in had gezeten dan had ik het wel al eerder opgegeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 26 maart 2017 @ 23:49:

Weer wat geleerd, dat rijst snel bederft. Je zou denken het is gekookt, dus steriel. Zal zo es even googelen hoe dat komt.

Gegoogled

Dus blijkbaar zit er een bacterie op die bij koken juist actiever wordt

Staat op deze site dus weet niet of het echt betrouwbaar is

http://eten-en-drinken.in ... -bewaren-en-opwarmen.html



Niet zo zeer 'actiever' hetgaat eerder gewoon niet helemaal dood bij hitte. Het maakt sporen en die zijn goed bestand tegen allerlei invloeden van buitenaf (zoals hoge temperaturen) , uit een spore groeit zo weer een hele nieuwe bacterie.

Steriel maken is trouwens onmogelijk bij koken. Op het lab verhitten wij het tot 121 graden voor 15min, dat haal je met gewoon koken niet.



Maar ff OT, ik zou 't alsnog wel eten eigenlijk als het gewoon goed ruikt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de toelichting Oddish. Maar koken maakt dus ook al niet steriel Ik krijg hier onderhand een soort smetvrees. Hoe krijgen jullie op het lab het water op 121 graden? Kan men dat thuis ook zo doen?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 27 maart 2017 @ 00:22:

Bedankt voor de toelichting Oddish. Maar koken maakt dus ook al niet steriel Ik krijg hier onderhand een soort smetvrees. Hoe krijgen jullie op het lab het water op 121 graden? Kan men dat thuis ook zo doen?

Op het lab zal dat wel in een autoclaaf gedaan worden. Thuis kun je een snelkookpan gebruiken, dan wordt de temperatuur ook hoger door de hogere druk. Ik weet alleen niet naar welke druk je moet voor 121 graden en of een commercieel verkrijgbare snelkookpan dat haalt.

Overigens eet ik vrij veel na een paar dagen in de koelkast, maar rijst bewaar ik 1 dag, niet langer, aangezien dat inderdaad snel bederft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat niet doen. Ik denk dat ik het vlees eruit zou halen en dat doorwarmen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vlees 2 minuten bij 70 graden verwarmen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Probleem ligt vooral bij eventuele toxinen die al gevormd zijn; die krijg je er niet meer uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven