Kerstmenu, maar dan net wat anders

02-11-2014 16:13 31 berichten
Zo, nu ik weer kan posten, quoten en smileys plakken, eens kijken of een nieuw topic ook lukt



Al jaren vieren we een van de Kerstdagen met mijn ouders, zus en zwager en dit jaar is het bij ons. Nu zijn mijn ouders van het uitgebreide culinaire Kerstmenu, kunnen ook erg goed koken. Daar komen de meest aparte creaties op tafel met Kerst. Mijn zus en zwager proberen graag wat uit op het niveau "Koken voor Dummy's". Denk: garnalencocktail, rode kool met aardappelkroketjes en een homp vlees, viënetta na. En wij zitten daar ergens tussenin.

Nu zou ik eigenlijk dit jaar eens een menu willen dat net wat anders is. Geen gourmet of fondue (hoewel, met originele ingrediënten kan dat ook erg lekker zijn), wel meerdere gangen maar bijvoorbeeld met een Oosterse draai.



Mijn nog erg vage ideeën tot nu toe:

Amuse(s): Tempuragarnaal met dip, ?

Voorgerecht: sushi/sashimi met zeewiersalade

Soep: Curry-kokossoep met biefstukreepjes

Hoofdgerecht: Japanse côte de boeuf met bimi en ... noodles of toch maar iets aardappeligs

Nagerecht: Kokosflensjes met mango en ijs



Er staat nog niks vast, maar dit is een beetje de richting waar ik in denk.

Het gaat om zes volwassenen en 1 kind, kind lust erg veel, maar wat ze niet lust kan ik makkelijk omheen werken, dus hoef ik niet veel rekening mee te houden.



Hebben jullie lekkere recepten, ideeën over wat hier bij zou passen? Niet tè simpel, maar wel een beetje feestelijk. Ik kook bv heel graag Indiaas, maar dat zie ik dan weer niet zo goed in een Kerstmenu. Iemand die dat wel ziet: enlighten me



Alvast bedankt voor de tips!
Ik dacht dat mijn familie vroeg was met bedenken van het kerstmenu (dat doen ze meestal tijdens ons Sinterklaasavondje) maar jij bent er wel heel vroeg bij haha.



Je menu ziet er heel lekker uit. Ik zou zelf een ander hoofdgerecht nemen, omdat ik het anders wat veel vlees/vis zou vinden, maar heb zo 123 geen idee.

Mag ik kerst bij jou komen eten? Ik moet het vaak doen met het kindermenu, omdat mijn familie voor mij niet vegetarisch wil koken :(
Haha, ik heb weinig tijd de komende maanden om van alles uit te zoeken en ik vind het wel leuk als ik er leuk mee voor de dag kan komen, vandaar



En vega...dan moeten we toch even de Indiase hoek in, dan eet je heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Japanse kerst? Chinees is makkelijk kun je gewoon van te voren bestellen. LOL
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oeh, klinkt lekker!

Misschien nog verse, Vietnamese loempia's serveren die de gasten dan zelf in elkaar moeten zetten. Kan je al het snijwerk van te voren doen en heb je ook actie aan tafel. Alleen rijstvellen even nat maken voordat je gaat vullen en rollen. Of rijstvellen achterwege laten en slablaadjes gebruiken.



Alle reacties Link kopieren
Wel veel vis wat niet iedereen lekker vind, dat moet je eerst even zeker weten.



Verder is het niet mijn ding, dan liever idd chinees halen

Waarom niet spaans? Lekker een tafel vol kleine hapjes, brood erbij en smeersels. Grote kan sangria (word het nog gezellig ook )
Alle reacties Link kopieren
Oosterse smulsteen schijnt het goed te doen dit jaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ieuw! Was wel een hilarisch topic



Tapas heb ik al eens gedaan, is wel de sport om steeds iets anders te bedenken. Vis en vlees zit wel goed, het zijn gelukkig mensen die alles lusten en wat ze niet kennen proeven ze tenminste gewoon.



Loempiaatjes-do it yourself is een leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Als je Indiaas leuk vind en graag kookt, waarom dan dat niet?

Wat zijn Indiase gerechten die je normaal op tafel zet?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik zelf van de Indiase keuken hou even een voorzetje voor een Indiaas diner.



Vooraf (eventueel in verschillende gangen): Onion Bhaji, Fish pakora, samosa, Garnalen.

Soep: Dal soep of een curry soep (kan de naam niet bedenken)

Hoofdgerecht: Butter chicken, tikka masala, lamb vindaloo, alu palak, alu gobi, palak paneer,

Bijgerechten: dal, raita, papadum, rijst, eventueel biryani rijst,

Na: chai, kulfi
Hmmm Kanon, klinkt goed!

Ik maak vaak dal, bhaji en pakora lukt ook aardig.

Tikka Masala en Korma, sowieso verschillende curry's.



Misschien toch ns heroverwegen.... Ik heb het plaatje in mijn hoofd dat het allemaal mooi eruit moet zien zo'n kerstmenu, en mijn creaties uit de Indiase keuken zijn lekker, maar mooi, neuh.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 02 november 2014 @ 16:47:

Oosterse smulsteen schijnt het goed te doen dit jaar.



Van horen zeggen; neem dan wel de Luxe uitvoering, de zelfreinigende, daar heb ik goede referenties van gelezen.





Die garnaal lijkt mij lekker als amuse, zag daar van de week een recept van langskomen.



Als voorgerecht misschien nog een idee;



Taud man pla (viskoekje)





Dit is wel wat prijzig;



Tonijn met japanse salade;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Of klassiek italiaans, leent zich uitstekend voor een uitgebreid menu, maar is toch net anders dan de klassieke gerechten.

Bijvoorbeeld:

Aperitivo: amuse (hambonbon met basilicummousse en een glaasje processo)

Antipasto: koud voorgerecht (zalmcarpaccio met appel)

Primo: vega pasta/risotto/lasagne (engelenhaarspagetti met parmezaan-roomsaus met citroen en peterselie)

Secondo: vlees met groente en een groene salade (lam met gegrilde groente)

Fromaggi e fruta: kaasplankje met vijgen

Dolce: zoet toetje (Toascaanse taart met peer en pure chocolade)
Alle reacties Link kopieren
Oke, de Indiase gerechten zien er niet allemaal even mooi uit. Dat kan ik alleen maar met je eens zijn ;)

Maar als je ze een beetje leuk opdient (denk: mooi bord, kruiden erover, schaal leuk opgemaakt) dan doet dat al iets. En de smaak is het allerbelangrijkste toch.



Als je naar de fotoos kijkt die MV post zie je ook wat opmaak doet. Die viskoekjes zijn zelf niet heel charmant, aar zo opgediend ziet het er leuk uit. Hetzelfde geldt voor de sashimi en garnaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 02 november 2014 @ 16:47:

Oosterse smulsteen schijnt het goed te doen dit jaar.Als je me vertelt wanneer je jarig bent krijg je van mij een smulsteen voor vier personen cadeau.
verba volant, scripta manent.
quote:*Ginger* schreef op 02 november 2014 @ 18:03:

Hmmm Kanon, klinkt goed!

Ik maak vaak dal, bhaji en pakora lukt ook aardig.

Tikka Masala en Korma, sowieso verschillende curry's.



Misschien toch ns heroverwegen.... Ik heb het plaatje in mijn hoofd dat het allemaal mooi eruit moet zien zo'n kerstmenu, en mijn creaties uit de Indiase keuken zijn lekker, maar mooi, neuh.Je kunt een kerstbord ook prachtig opmaken met Oosterse gerechten. Bijv voor de garnituur een extra dikke sushi maken, en daar voor iedereen een dun plakje van snijden. Of maak speciale wilde rijst en maak daar "nasi" van door de ingrediënten voor nasi er in stylish verantwoord gesneden stukjes naast te leggen/of in lange slierten en krullen (prei/wortel/aubergine/enz) er bovenop te doen. Als je dat stoomt, houdt het prachtig zijn kleur. Drupje ketjap er omheen/naast en je hebt een prachtig bord (en lekker ook! )
Alle reacties Link kopieren
Oja, dit voorgerecht heb ik nog;



Oosterse boomstammetjes.







Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oooh die tonijn met Japanse salade ziet er heerlijk uit!



Opmaak doet veel, ben ik met jullie eens. Ik zie alleen met de dingen die ik had bedacht wel meteen een mooi plaatje voor me, en met Indiaas bijvoorbeeld niet zo. Maar misschien moet ik het daar juist in een mooie Thali schaal zoeken. Mooie kleurrijke glazen op tafel, dat soort dingen.
Ik vind je menu uit de openingspost echt heel lekker klinken. Ik zou er echt heel blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zei net dat ik een recept van de week zag van een garnaal in tempurabeslag, maar ik bedoelde deze eigenlijk, die leek mij ook zo lekker, die zag ik van de week op tv;



https://au.tv.yahoo.com/m ... ith-zucchini-salad/#page1
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@reisa, ik zocht naar de Like knop, maar helaas :-)



@mv, goeie tip, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt allemaal erg lekker. Maar ik zou de biefstuk weglaten uit de soep. Je hebt al vrij veel eiwit in je andere gerechten. En een goede pompoensoep heeft geen vlees nodig. Verse koriander, uitje, blikje kokosmelk, zout, peper en wat kerrie poeder of currypaste is voldoende. Eventueel een wortel om de kleur wat roder te maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 04 november 2014 @ 08:27:

Klinkt allemaal erg lekker. Maar ik zou de biefstuk weglaten uit de soep. Je hebt al vrij veel eiwit in je andere gerechten. En een goede pompoensoep heeft geen vlees nodig. Verse koriander, uitje, blikje kokosmelk, zout, peper en wat kerrie poeder of currypaste is voldoende. Eventueel een wortel om de kleur wat roder te maken.Ik vind juist de soep van Ginger lekkerder klinken dan pompoensoep. En meer bij de rest passen. Lekker wat biefstukreepjes erdoor.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Misschien iets van ricepaper wraps gevuld met groentes en avocado ofzo erbij



en als je wel indaas doet dan zowieso onion bhajis en saag paneer !! heerlijk.



Mexicaans zou ook kunnen



Of italiaans en dan een lekkere rissoto oid ( is dat wel italiaans? nouja past er wel bij hahah )
Ricepaper wraps, op de ideeenlijst!



Mexicaans heb ik ook al ns gedaan(we doen dit echt al tè lang, haha!)

Italiaans, lekker, maar de specialiteit van mijn ouders. Is door hen dan ook al best wel "uitgemolken" zeg maar



Van de week nog maar eens voor gaan zitten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven