Kerstvoer 2016 - inspiratietopic!

06-12-2016 12:11 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als morgen op mijn vrije dag de kerstboom eenmaal staat zal ik me direct met Mariah uit de speakers maar eens buigen over de menuplanning voor dit jaar. Echter hebben we afgelopen weekend al 2 dagen achter elkaar gegourmet als onderdeel van de Sinterklaasvieringen, dus dat valt voor de kerstdagen in ieder geval af



Omdat ik zelf nogal zoekende ben dacht ik dat een inspiratietopic vast geen kwaad kan :-) Dus deel hier je tips, tricks en menukeuzes naar hartenlust om elkaar op (hopelijk) goede ideeën te brengen!



Vooralsnog zien de indeling van mijn eetmomenten er als volgt uit:



Kerstavond: thuis met schoonouders, dus 4 volwassen en dochter (1,5). Het koken komt op mij neer, wat ik met alle plezier doe, maar wel met een recept waarvan ik zeker weet dat ik er succes mee heb Vooralsnog heb ik het idee om iets ultiem-kersterigs op tafel te zetten (3-gangen), maar de exacte invulling ligt dus nog open. Denk aan voorafje vis, hoofd kip, kalkoen of vlees en toetje toe. Tiramisu is m'n specialiteit maar heb ik al meermaals geserveerd, dus daar moet ook nog een alternatief voor komen.



1e kerstdag: bij ouders, met 8 volwassenen en dochter. Een iedereen-neemt-wat-mee-diner, waarbij de gangen nog verdeeld moeten worden. Uitdaging is dat er 2 familieleden met voedselallergie (kaas, noten, melk) zijn, dus ben wat beperkter in gerechtkeuze (of moet 2 verschillende dingen maken)



2e kerstdag: thuis met vriend en dochter. Vriend stelde voor om sushi te bestellen, wat me enerzijds heerlijk lijkt, maar anderzijds waarschijnlijk niet het kneuterige kerstgevoel bezorgt waar ik zo dol op ben Kaasfondue hebben we recent gedaan maar is niet zo zijn ding, en gourmetten heeft hij voorlopig ook wel weer genoeg gedaan.
Alle reacties Link kopieren
2de kerstdag smulstenen, heel kersterig gevoel gegarandeerd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees mee!



Ik vier alles in één keer op Eerste kerstdag. We zijn dan met 6 volwassenen en een kind van 2 jaar oud. Plan is om een voorgerecht te maken wat voor kind als hoofdgerecht door kan gaan, daarna kan kind op bed en gaan de volwassenen verder met de andere gangen. Hoeveel en wat....nog geen idee. Mag best uitgebreid en een bijpassende wijn wordt ook wel op prijs gesteld.



Tweede kerstdag wordt bij ons waarschijnlijk iets simpels als pannenkoeken. Vinden we ook lekker :-)
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog geeeen idee!

Kerstavond zijn we lekker met zijn tweetjes, dus dat worden kleine hapjes en dingetjes voor bij de cadeautjes en de film, denk ik zo. Eerste Kerstdag komt schoonfamilie bij ons eten, maar of dat gourmet of een diner wordt moet ik nog even kijken. Het liefst geen gourmet ivm verhuizing, nieuwe spullen, nog-witte muren etc... maar aan de andere kant heb ik het zo ontzettend druk momenteel dat het wel lekker makkelijk is en ik geen zin heb om een dag van tevoren de hele middag in de keuken te staan.

Tweede kerstdag gaan we bij mijn ouders op de koffie. Misschien dat man en ik de restjes van 1e kerstdag opeten?
Ik lees ook even mee. Wij gaan kerstavond naar mijn moeder, dan nemen we allemaal iets mee. Het idee is om een soort Italiaans buffet te maken. Wij maken salade caprese met gegrilde aubergine en een schaal tiramisu. Er komt ook carpaccio, bruchetta, soep en iets aan pasta gerechten.



Eerste kerstdag zijn we samen thuis en worden het waarschijnlijk kleine hapjes die we gespreid over de avond opeten. Stokbroodje met smeersels, olijven, kaasjes, worst, nootjes, dat soort dingen.



Tweede kerstdag komt mijn vader eten en willen we een driegangenmenu koken. Maar wat precies....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik als voorgerecht een salade wel handig vind, kan kind ook makkelijk van mee-eten. Maar ik hou eigenlijk niet zo van (koude) salades in de winter...*zeurmodus* Ik zag ook al ergens een recept voor pompoenkroketjes, klinkt ook lekker. Al is dat denk ik meer een hapje dan een voorgerecht.



Ik kwam als bijgerecht gnocchi gemaakt van zoete aardappel tegen. Dat lijkt me ook een kanshebber, dat past wel bij veel vleessoorten en is ook goed al een dag van te voren voor te bereiden (ook niet geheel onbelangrijk).



En als toetje overweeg ik een meringuetaart. Staat in de kerst delicious van dit jaar en ziet er heeeeel erg lekker uit!
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Op kerstavond doen we denk ik niets speciaals, man en ik (dan 24 weken zwanger) film kijken en lekker genieten van de 'kerstvakantie'.

Eerste kerstdag gaan we naar mijn ouders, helaas willen hun gourmetten, vanwege lastige eters waarschijnlijk ook het beste idee.

Op tweede kerstdag gaan we naar mijn schoonouders. Ieder koppel (schoonouders/ wij/ schoonzus en partner) zorgt voor een gang. Wij hebben het voorgerecht, ik ga mij lekker uitleven met aziatische steamed buns, waarschijnlijk met varkensvlees, knapperige groente en een dipje.
Alle reacties Link kopieren
24 dec overdag: bij vrienden. Gewoon kleine hapjes denk ik.



Kerstavond: bij ouders. Kleine daar op bed. We zijn met 6 volwassenen.

Rond "etens"tijd een salade met a la minute gemarineerde tonijn met een soja sesam dressing en wasabi mayonaise.



Rond 10/11 uur(traditie nog van vroeger) biefstuk met witbrood, champignons en erna kerststol met roomboter



1e kerstdag: schoonouders. Ik ga koken. We zijn met 6 volwassenen en onze kleine. Gaat daar waarsch gewoon op tijd naar bed, maar wij eten: lamsbout uit de oven met groentefriet(bataat, koolraap, pastinaak) en een groene salade

Nagerecht de christmas ball van jamie oliver!



2e kerstdag: brunch bij ouders met allemaal lekkere broodjes, beleg en sapjes

Savonds lekker met zn 3tjes thuis op de bank. Wij waarschijnlijk sushi! En die kleine gewoon iets geschikts voor hem.



Vorig jaar deden we een winter bbq. Dat was ook superleuk! Met zijn allen in de tuin. Gasverwarmers aan, vuurkorven erbij en dan wild op de bbq(struisvogel, hert, kangaroo, eend, wild zwijn)
Leuk idee die winter bbq!



Wij vieren 3x, en maken iets wisselend per dag. Kerstavond neem ik iets meer op me, dus denk dat ik dan een soepje en een toetje doe (zag een mooie taart in Foodies). Eerste kerstdag zijn we met een hele grote familie, dus dan doe ik of het toetje (ik dacht panna cotta in glaasjes, zoiets qua stijl klik).
quote:Konijntje999 schreef op 06 december 2016 @ 13:53:

Als iemand nog fijne dessert recepten voor groepen heeft hoor ik het natuurlijk graag!Semifreddo is altijd een groot succes (een soort van tot ijs opgestijfde slagroom met eiwit, met een smaakje). Je kunt de basis neutraal maken en dan de basis smaak geven door verschillende dingen toe te voegen, waardoor het toch elke avond net even anders is. Je kunt bijv denken aan een limoncello variant, eentje met chocola en eentje met rood fruit en verkruimelde merengue.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja semifreddo had ik ook op mijn lijstje met kanshebbers staan!
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!



@april88, uit nieuwsgierigheid, wat is de christmas ball van Jamie Oliver? Google levert geen zinnige resultaten op
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond zijn we met zijn viertjes en maken we of 3 gangen of hapjes. Kaarsjes aan, misschien een leuke film op Netflix aan die voor ons allemaal leuk is. 1e kerstdag komt schoonfamilie hier en gaan we gourmetten. 2e kerstdag naar mijn ouders, daar maken we allemaal een gang. Dochter wilde graag het nagerecht maken met mij, dus dat doen wij samen. Man en zoon zijn wat minder van het koken Nagerecht wordt kleine desserts waar iedereen zelf van kan pakken.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
quote:laura24 schreef op 06 december 2016 @ 14:12:

Leuk topic!



@april88, uit nieuwsgierigheid, wat is de christmas ball van Jamie Oliver? Google levert geen zinnige resultaten op



Oeps foutje: christmas bomb



http://www.jamieoliver.co ... pes/winter-pudding-bombe/
Alle reacties Link kopieren
quote:april88 schreef op 06 december 2016 @ 14:28:

[...]



Oeps foutje: christmas bomb



http://www.jamieoliver.co ... pes/winter-pudding-bombe/Die ziet er wel heel smakelijk uit!
Alle reacties Link kopieren
Wat doen jullie met je aardappel-bijgerechten op het moment dat je vlees uit de oven (rollade oid) hebt? Gekookte aardappels vallen hier af, want dat vind ik niet leuk genoeg voor Kerst en schoonfamilie is geen fan van aardappelpuree. Uiteraard heb je de boontjes, spruiten, stoofpeertjes etc, maar welk 'aardappelgerecht' kunnen jullie mij aanraden? We hebben geen friteuse.
Alle reacties Link kopieren
Kings, Google eens op jacket potatoes! Hasselback potatoes zijn eveneens een optie, of anders aardappelgratin?
Kings, hier zijn gebakken aardappeltjes uit de oven gegarandeerd succes. Vastkokende krieltjes, incl schil in partjes. Wat olijfolie en kruiden (peper, zout, Italiaanse kruiden, beetje paprikapoeder, maar net wat je lekker vindt) erdoor mengen. Zo'n 25 minuten op 200 graden in de oven (tussendoor even husselen). Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips! Het ging alleen juist om dingen die NIET in de oven moeten, aangezien deze dus bezet is door het vlees.
Alle reacties Link kopieren
Oeps, haha! Dat had ik niet goed uit je vraag gehaald Mijn eerste ingeving voor een aardappelgerecht is een aardappeltortilla! Uit de pan dus, haha! Zoiets?

Kun je eventueel ook nog wat groente in verwerken als je het wat minder aardappelig wilt hebben.
Ik zag van de week een aflevering van Jamie Oliver met een 30 minuten menu.

Dat was het allereerste gerecht dat hij op de koksschool leerde.

Daar had hij een combinatie van gerechten op de kookplaat in ovenschalen die hij telkens afdekte met folie om te laten garen.



Er zat o.a. kippenborst met mosterdpoeder bij.

Aardappelschijfjes (via keukenmachine in gelijke dikte gesneden) en dat leek me erg lekker.



Het was op Kitchen24 te zien en misschien dat daar nog wel wat meer te vinden is.

Hij deed het meeste wel met verse ingrediënten. Heel geschikt voor kerst dus.

Vooral de manier van bereiden vond ik wel interessant en leerzaam genoeg om even te volgen.

Hij zei er de allereerste keer 1,5 uur over gedaan te hebben. Dat dan weer wel.

Maar een ovenschotel kan je ook een dag eerder doen en dan de dag erna afwerken in de oven.

Is het minder vers, maar niet iedereen heet Jamie.

Okoko heeft een aantal recepten van hem staan. Die zijn vaak zelfs lekker als je er een paar ingrediënten weg laat.



Ik geloof dat deze het was, maar dan toch een beetje anders. https://www.okokorecepten ... rdappelen-rozemarijn-oven

Het vlees uit de oven kan je ook warm houden op een plaatje, maar dan oppassen met garen.



Meer recepten van Jamie. Ik vind zijn olie wel erg vet, maar het verse en snelle. Daar houd ik wel van.

https://www.okokorecepten ... mie-oliver/kook-met-jamie

De groenten vond ik niet zo, maar alles kan bij aardappeltjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:KingsAndQueens schreef op 07 december 2016 @ 12:42:

Bedankt voor jullie tips! Het ging alleen juist om dingen die NIET in de oven moeten, aangezien deze dus bezet is door het vlees. Vlees moet toch altijd nog een tijdje rusten als het uit de oven komt. Als ik dus een aardappelgerecht uit de oven wo dan maak ik het altijd bijna af, zodat het alleen nog even warm moet worden. Kan prima met roast potatoes, gegrilde groenten, gratin etc etc.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
de door mij genoemde gnocchi zou misschien ook kunnen als aardappelbijgerecht?
het is wat het is
Ja, broccoli met knoflook en lees zelf maar verder. Dit lust ik wel.

https://www.okokorecepten ... iver-broccoli-soja-gember

Gember, limoen, knoflook en sesam is een heerlijke combinatie. Van het kookvocht een dressing maken heb ik ook wel gedaan. Is lekker en makkelijk. In het kookvocht zit veel van de smaak in.

Zonder sesam ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips! Dankjewel. Het is natuurlijk ook weer zo dat ik de aardappelgerechten daarvoor al af kan bakken en dus alleen even op hoef te warmen.

Die tortilla ziet er ook leuk uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven