Keukenapparaten

09-01-2012 15:17 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke keukenapparaten kan je niet missen in je keuken als je een beetje leuk wilt koken?
Alle reacties Link kopieren
Hoe minder apparaten je gebruikt, hoe minder je hoeft op te bergen (die keukenmachines enz. nemen belachelijk veel kastruimte in beslag) en schoon te maken.

Meest gebruikte apparaten zijn hier: (gas)fornuis, oven en magnetron (en dan eigenlijk alleen voor dingen die nog niet helemaal goed ontdooid zijn of om een restje van iets op te warmen) verder zijn goede, scherpe messen inderdaad ook onmisbaar en eventueel een goede mixer met deeghaken.
Alle reacties Link kopieren
Oven en magnetron versta ik niet onder keuken-apparaten, daarbij denk ik aan keukenmachines (ergens in de kelder), friteuses (onlangs weggegeven), BBM, ook weggegeven, snijmachine, ook weggegeven. Alleen de staafmixer wordt een enkele keer gebruikt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Oven en een goed mes. Mes dagelijks en over om de dag. Er valt altijd wel iets te bakken in het leven :-)
Alle reacties Link kopieren
Keukenmachines die in kast staan worden doorgaans niet gebruikt, ik lach me altijd rot om vrienden/collega's met de meest luxe uitgevoerde keukens die zo in een designblad kunnen, maar die helemaal niet kunnen/willen koken. Hier staat alles klaar voor gebruik, en alle losse onderdelen in aparte Curver-boxen in de kast. Zo opgeruimd dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis dus nog een staafmixer. Kunnen die ook hakken? Dat is handig! Ik zit te denken aan het aanschaffen van een keukenmachine, alleen de grootte houd me tegen.
Alle reacties Link kopieren
Neem dan gewoon een goede staafmixer met een losse hakmolen erbij.



Tip, neem een staafmixer met een roestvrijstalen voet/ombouw. Die van plastic smelten in je hete soep. (Sprak zij uit ervaring)
Voor mij de oven en ik zou graag een keukenmachine willen. Dan kan je de mixer en blender de deur uit doen.
Hier staat in de kast:

- contactgrill, gebruik ik voor tosti's, vlees / groente grillen

- broodrooster, spreekt voor zich



En sindskort ben ik de trotse eigenaresse van een keukenmachine Ik heb hiervoor 2 halfgare mixers en een op-sterven-na-dood blender weggegooid.



Ik heb deze gekocht en die bevalt tot nu toe erg goed.



Ik gebruik tot nu toe de blender, juicer, raspen, snijmachine, sapcentrifuge en mixer. Heb een curver box in mn kast staat waar alle onderdelen inzitten.
Eerder maakte ik trouwens brood in de BBM, maar nu maak ik alleen nog (gevuld) brood in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook graag en veel, vaak best uitgebreid.



Mijn apparaten, in top-10 volgorde:



1: staafmixer met hakmolen. Ik heb 'm van Kenwood, is echt fantastisch veel beter dan de Braun die ik had. Onmisbaar voor soepen (linzen-, pompoen-,) mayonaise en het hakmolentje voor pesto en tapenade en dergelijke.



2: keukenmachine: raspen van grote hoeveelheden groenten (courgette voor de lasagne of courgettekoekjes, wortel of kool voor rauwkostsalade), mixen (cakedeeg e.d.). Ik heb er eentje met blender (smoothies van overrijp fruit) én sapcentrifuge. Voorwaarde is wel dat het apparaat met meest gebruikte onderdelen op je aanrecht staat en de hulpstukken in een grote bak in een kastje voor het grijpen.



3: contactgrill. Maken we tosti's in, roosteren we bruschetta's, bakken hamburgers.



4: stoomapparaat. Ideaal vooral voor rijst, geeft me meer ruimte op mijn (helaas slechts 4-pits) kookplaat. Is ook handig als ik tussendoor weg moet (kind halen/brengen van sport bijvoorbeeld), de rijst kan niet mislukken in dit ding en de bijbehorende curry is zo opgewarmd als ik thuisben.



Wat staat er verder bij mij stof te happen/heb ik weggegooid/weggegeven?

* broodbakmachine. In de oven gaat het net zo goed en het kneden is nou net het leukste deel van brood bakken, dat doe ik wel met de hand.

* electrische poffertjesplaat. Uren tutten voor 10 poffertjes, dat doe ik niet. We eten ze wel bij een poffertjeskraam.

* ijsmachine. Ook weer veel getut voor een klein beetje ijs, vond het niet echt wat (maar ik geef niets om ijs).

* friteuse. Ramp om schoon te maken, vet wordt ranzig als je het niet vaak gebruikt. Patat halen we bij de snackbar en als ik verder iets frituur (ik maak bijv. graag zelf falafel) doe ik dat in de wok met wat olie. Veel makkelijker, maar ik kook dan ook op inductie, niet op gas.
anoniem_59773 wijzigde dit bericht op 09-01-2012 16:08
Reden: typo
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:_maris_ schreef op 09 januari 2012 @ 16:02:



Ik heb deze gekocht en die bevalt tot nu toe erg goed.



Ik gebruik tot nu toe de blender, juicer, raspen, snijmachine, sapcentrifuge en mixer. Heb een curver box in mn kast staat waar alle onderdelen inzitten.Die heb ik ook! Had een Philips, maar die heb ik door een stomme actie gesloopt (nee, je kunt geen hele kilo geweekte kikkererwten tot falafeldeeg draaien in een keer)! Ik ben er ook blij mee, was al fan van de staafmixer van Kenwood.
Alle reacties Link kopieren
O ja, de Actifry en de stomer nog vergeten. Wordt ook veelvuldig gebruikt. Friteuse heb ik wel, maar al minstens tien jaar niet gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 09 januari 2012 @ 16:07:

[...]





Die heb ik ook! Had een Philips, maar die heb ik door een stomme actie gesloopt (nee, je kunt geen hele kilo geweekte kikkererwten tot falafeldeeg draaien in een keer)! Ik ben er ook blij mee, was al fan van de staafmixer van Kenwood.
Alle reacties Link kopieren
Ik snijd gewoon alles zelf, ik heb wel een keukenmachine en een staafmixer, maar die gebruikte ik alleen toen mijn dochter nog niet oud genoeg was om met de pot mee te eten. Nu staan ze ergens onderin de trapkast te verstoffen. Je kan met een snijplank, een goed mes, een kookplaat en oven heel ver komen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Keukenmachine, blender, sapcentrifuge, KitchenAid, tosti-ijzer, grillplaat en een goed messenset.



De keukenmachine en KA gebruik ik vrijwel elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn pastamachine niet meer willen missen. Vind het zo leuk om zelf pasta te maken.



En ik vind een staafmixer en goede messen onmisbaar.
Alle reacties Link kopieren
Net gekookt en al het hakwerk met een magimix (alleen dan van de lidl) gedaan. Wat handig! Nu dus nog een staafmixer aanschaffen. Ik zou ook wel zo'n kitchenaid willen, maar wat zijn die dingen duur!
Alle reacties Link kopieren
Door nare omstandigheden ben ik de helft kwijt maar ik heb nu van electrische spullen;



Oven/grill/magnetron ineen

tosti apparaat

blender

sinaasappelpers (gebruik ik bijna nooit)

Een mega mega mega grote pizza/hapjes electrische pan. Gekregen op verjaardag maar past niet in de kasten dus nog nooit gebruikt. Geprobeerd op MP te verkopen maar half NL heeft er eentje die er niets mee kunnen.

Een blender voor shakes, gebruik ik ook niet heel veel.

En een mixer, als ik gevuld brood maak in de oven dan heb ik die nodig.

bbm

(en nieuw gehad een friteuse, ben aan het experimenteren, gaat goed)



(voor af en toe heb ik een kaasfondue en gourmetset, eentje van 30 jaar die het nog perfect doet)



Ben nu even geld aan het wegleggen voor de verzendkosten van een tajine die ik kan overnemen van een forumster. Oke niet electrisch maar wel leuk.



Ja verder zou ik het wel weten als ik een prijs win. Allereerst een mooie messenset. Met alle mogelijkheden om het te winnen doe ik mee maar helaas nog niets. Ik zou wel leuke dingen weten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Goede messen (global oid). Verder is alles overbodig
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 09 januari 2012 @ 15:33:

Zelf pasta draaien, zelf ravioli maken, zelf brood bakken, dat soort dingen, zelf sauzen maken, ook mayonaise en pesto's. Koop ik nooit kant en klaar.Vast heel lekker, maar stop je daar niet een hoop tijd in?
De vaatwasser (!), 6 pits inductieplaat, wokbrander, 2 heteluchtovens, stoomoven, magnetron en onze verse bonen koffieautomaat. Van de losse elektrische apparaten o.a. de keukenmachine (mixer, blender, hakken/snijden, kneden enz...), het tosti/wafel/pannenkoekjes-ijzer en de waterkoker.



Ik kook graag en ook graag uitgebreid. Dat is gewoon een stuk makkelijker in deze keuken dan in onze vorige keuken. Helemaal als we gasten krijgen zoals morgen. Ik heb net vast een deel van een kleine Indische rijsttafel gemaakt en daar heb je behoorlijk wat pannen voor nodig plus de nodige "pitten" om ze op te zetten. Ik zet graag alles tegelijk op, anders ben je de hele avond aan het koken en ik doe ook graag nog wat anders.
Alle reacties Link kopieren
met stip op 1 in mijn keuken;

mn moulinex grill,heteluchtoven,

2 staafmixer met hakmolen,

3 braun stomer,

4 de bmm,

5 contactgrill,

6 braun,keukenmachine.

7 ijsmachine.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ook zelf pasta, maar daar gebruik ik geen machine voor. Je kunt het nl heel goed uitrollen, en ravioli steek je dan uit met ronde vormpjes. Werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Aahhh, tuurlijk, ik heb ook een ijsmachine... hoe kon ik die vergeten
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 09 januari 2012 @ 21:04:

[...]



Vast heel lekker, maar stop je daar niet een hoop tijd in?



Kost wel wat tijd ja, meer dan kant en klaar, maar ook weer niet zoveel extra tijd. Heb er handigheid in. Door de week kook ik sneller dan in het weekend.



Sommige dingen vries ik ook wel eens in, zoals ravioli of zelfgemaakte bapaobroodjes. Pesto of mayo draai je in een oogwenk en kun je wel even bewaren in de koelkast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven