Keukenmachine (food processor) of staafmixer

25-05-2016 16:38 6 berichten
Hi,



Ik wil graag een nieuw apparaat voor in de keuken aanschaffen en twijwel tussen een staafmixer (met opzetstukken zoals een bakje met mesjes, een garde etc.) of een keukenmachine (oftewel food processor).



Heeft iemand beide en kan hij/zij mij vertellen waarom ik voor welke zou moeten kiezen?



Ik vind koken leuk, gebruik de huidige staafmixer van mijn huisgenote nu voor o.a. het fijn hakken van uien, voor het maken van humus, voor het mixen van banaan met dadels etc.



Ik heb tevens een blender (die ik gebruik voor smoothies en het pureren van soep) en een handmixer (voor het mixen van beslag etc.).



Ik heb deze staafmixer op het oog.



En deze keukenmachine:



Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi



ik heb in een kookwinkel gewerkt en heb vaak deze vraag gehad.

het is erg afhankelijk van wat je wil gaan doen ermee.



de staafmixer moet je zien als primair een pureer machine, en je kan er ook bakjes bij krijgen om te hakken en snijden

de keukenmachine is juist bedoelt om te snijden en hakken maar heeft extra's om bv deeg te kneden of dingen te mixen, echt pureren kan er niet mee, maar dat kan wel in de blender



dus als je eigenlijk een machine zoekt die het snij en hak werk overneem kan je beter voor de keukenmachine gaan.

zeker in aanvulling van de al aanwezige blender,,tenzij je daar geen hete dingen in kan doen dan is een staafmixer handiger om te pureren...maar dan kan je ook voor een paar tientjes een alleen staafmixer kopen zonder alle extra bakjes.



succes,,,blijft lastige beslissing

kijk ook naar hoeveel stappen je moet nemen en of afwas om iets te gaan gebruiken,,,ben je bereid dat allemaal te pakken en te doen dan moet je dat apparaat kopen.



Masja
Ik had ooit een kenwood foodprocessor en staafmixer in een.

Superhandig. Helaas heb ik 'm over zijn toeren geholpen en was hij van binnen verbrand.... (Wel een beetje mijn eigen schuld...)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide en gebruik ook beide veel. De keukenmachine gebruik ik vooral voor het maken van taarten en dergelijke. Ik gebruik het snij-opzetstuk bijna niet omdat het schoonmaken een rot werk is zonder vaatwasser. Bij mijn staafmixer zit ook zo'n opzetstuk en gebruik ik weleens voor dit doel. Maar dan als het echt zo klein moet dat het noodzakelijk is, zoals voor het maken van pesto. Deze is een stuk afwas-vriendelijker.



Ik vind een staafmixer onvervangbaar, omdat je niet echt op een andere manier je sauzen egaal kunt mixen. Maar ik zou ook mijn keukenmachine niet willen missen. Echter vind ik deze wel vervangbaar als je een handmixer hebt en een staafmixer met opzetstukken.
Alle reacties Link kopieren
Keukenmachine alleen voor deeg en beslag. Hij staat in de kast en hij is best zwaar.

De rasp- snij- en hakfunctie wordt niet gebruikt omdat het sop de kool niet waard is. Met de hand kan je enorm snel leren snijden, veel sneller dan je de hulpstukken kan schoonmaken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De snijfunctie kan wel handig zijn als je een salade voor twintig man wil maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven