Kip niet meer wassen.

17-06-2014 15:39 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
di 17 jun 2014, 13:04

'Stop met het wassen van kip!'

Zijn befaamde gebraden kipfilet zorgde ervoor dat de 79-jarige Peter Clarke doodziek werd. Net als veel anderen waste hij de kip voor het bereiden. Iets wat hij nu nooit meer zal doen.

De nacht na de maaltijd kreeg Clarke extreme buikpijn. Na onderzoeken bleek dat hij behept was met de Campylobacter bacterie die hij opliep door het wassen van de kip. Het was iets wat de man, net als bijna de helft van de bevolking, altijd deed zonder te beseffen hoe riskant het kan zijn voor de gezondheid.

Spetters

De Food Standards Agency (FDA) waarschuwde gisteren om vooral te stoppen met het wassen van de kip voor het koken vanwege verspreidingsrisico van dodelijke bacteriën door waterspetters.

Een maag-darminfectie door de Campylobacter komt in ons land veel voor, vooral in de zomer. Naar schatting is ongeveer 80 procent van de gevallen de schuld van besmet pluimvee.

Clarke tegenover de Daily Mail: ''Ik was verrast dat ik ziek werd van zo'n simpele routine als kip wassen. Gek genoeg had ik niet van de kip gegeten, dus het moest wel door het wassen komen. Vanaf dat moment heb ik geen kip meer gegeten, maar mocht ik dat toch een keer doen zal ik het vlees in ieder geval niet meer wassen.''

In ongeveer de helft van de gevallen begint een infectie met de Campylobacter bacterie met griepachtige symptomen, gevolgd door diarree, braken, buikpijn en krampen die lijken op een blindedarmontsteking. Gewoonlijk duren deze klachten ongeveer een week. In heel zeldzame gevallen kan bloedvergiftiging optreden, die soms dodelijk kan zijn. Om uitdroging te voorkomen is het vooral belangrijk om goed te drinken en voldoende suiker en zout binnen te krijgen.

To do

Tips om een infectie te voorkomen:

Was geen rauwe kip, dat is echt nergens voor nodig. Het maakt de kip niet schoner en verwijdert ook eventuele bacteriën niet.

Gebruik aparte snijplanken voor kip en andere ingrediënten.

Desinfecteer het aanrecht, theedoeken, vaatdoeken en andere gebruiksvoorwerpen die met de rauwe kip in aanraking zijn gekomen om verdere verspreiding van bacteriën in de keuken te voorkomen.

Indien mogelijk, zet deze objecten dan in de vaatwasser. De combinatie van warmte, water en wasmiddel doodt het beste bacteriën. Maak werkvlakken schoon met warm water en ontsmettingsmiddelen.

Zorg er natuurlijk voor dat de kip goed gaar is.

Gooi eten dat 2 uur buiten de koelkast heeft gestaan weg, vooral belangrijk om te onthouden bij een barbecue.

---------------------------------------------------------

Oke, dus de kip kan met bloedklonters en al zo de pan in.

Ben benieuw naar jullie mening hierover.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik was kip nooit.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik vind dat je bloed best weg kunt wassen, maar daar gaat het voor velen niet om. Die wassen al hun vlees voor het bakken en dat is dus niet nodig. Vals gevoel van hygiëne, zoals met veel dingen die mensen doen op bijvoorbeeld openbare toiletten en ja, ook in de keuken.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Ik was kip nooit. Als er onsmakelijke stukjes aan zitten snijd ik die eraf.
Je kunt ook iets wassen zonder te spetteren. In een pan bijvoorbeeld.

Ik was hem overigens ook niet.
verba volant, scripta manent.
Bloedklonters? Hemel, slacht jij die kip zelf?
Wat eten we vanavond?
quote:Fame schreef op 17 juni 2014 @ 15:41:

Ik was kip nooit.Ik ook niet en ik heb ook nooit kip met bloedklonters er aan, mijn slager haalt dat er allemaal netjes af.
Bloedklonters? Haha

Ik was de kip nooit.
Geniet van elke dag!
kip wassen?
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Zijn er mensen die kip wassen? Echt waar? Jeetje, weer wat geleerd
Ik heb geen vaatwasser
Hun, nog nooit gehoord van het wassen van de kip?? Ook wel een beetje een naieve manier om van bacteriën af te komen vind ik (als dat de reden voor het wassen was).

Ben wel altijd heel voorzichtig met kip: aparte snijplank, apart mes, was m'n handen na het snijden etc. En bloedklontjes enzo kan je er toch gewoon af snijden?
Zijn er echt mensen die hun kip wassen voor ze hem klaarmaken?!! Wauw, nooit geweten.
Kipfilet wassen? Dat doe ik dus echt nooit. Ik dacht serieus dat dit topic zou gaan om het wassen van een levende kip.
Uh...bloedklonters? Waar koop jij je kip?

Ik snijd 'vieze' delen er meteen af, snij de kip, schuif het in de pan en doe het mes en de plank meteen in de vaatwasser en was mijn handen.
Ozo.
Onze oude buren waren Surinamers en die wasten hun kip wel, weet nog wel dacht ik echt even zo keek toen ik dat voor de eerste keer zag.
Mijn schoonzus ging een keer bij mij thuis de kip wassen voordat het in de pan ging. Vond ze hygiënisch. Ik zag alleen maar een extreem vieze wasbak in mijn keuken. Nooit begrepen en volstrekt onzinnig.
Nog nooit iemand gezien die kip wast.
"Zo'n simpele routine als kip wassen" zegt Clarke.

Vreemde routines houdt Clarke er op na. NOOIT gehoord van vlees afspoelen voor het bakken/braden.

Als het vlees goed gaar is, zijn de bacterien en ziektekiemen dood.

Snijplanken en messen goed afwassen en niet met de restjes kip er nog aan voor iets anders gebruiken.

Handen goed wassen na het snijden van kip.

Ik ben zónder het beest vooraf ritueel te reinigen nog nooit ziek geworden van een kip.
Ik spoel de kip ook altijd eerst af met water ook om eventuele botsplinters direkt er mee weg te krijgen.

Thnx, voor de tip, 'k ga straks nuggets maken
Shit...

Botsplinters?! Hak jij die kip zelf in stukken? Ik eet vaak kip, ook een hele, maar botsplinters heb ik nog nooit in mijn vlees gehad. Ik heb blijkbaar een goede slager.
Een kip wassen??? Nog nooit gedaan...

Rundvlees daarentegen, dat gaat op 90 graden in de wasmachine....
Ik heb echt nog nooit gehoord dat je kip zou moeten wassen. Maar blijkbaar is dat in Engeland dus gebruikelijk. Lekker met bacteriedodende zeep, dan wordt het goed schoon.
zeer cultureel bepaald!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven