Kliekjes eten

28-08-2016 09:57 44 berichten
Tot hoeveel dagen na het klaarmaken van het eten, eten jullie de kliekjes nog op?



Ik durf het na twee dagen niet meer te eten, maar vind het ook zonde om het weg te gooien. Misschien lees ik hier wel dat ik het gerust langer kan bewaren



Overigens is invriezen dan misschien slimmer, maar dat doe ik alleen direct na het klaarmaken van het eten. En aangezien ik altijd wel van plan ben de kliekjes binnen twee dagen op te eten, maar dit er niet altijd van komt... Vries ik het dus niet altijd in.
Alle reacties Link kopieren
Als jij vandaag kliekje A over hrbt en in een baakje stopt,kun je morgen gerust beslluitrn om datkliekje asnog in de vriezer te zetten.



Of alles standaard invriezen, hoef je het alleen savonds uit te halen en tw ontdooien en opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef het aan de hond
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet voor de zekerheid standaard invriezen? Jr geeft zelf aan dat je toch regelmatig iets weggooit en dat je dat zonde vindt.



Het hangt er een beetje vanaf wat voor eten het is. Pasta eet ik nog tot vier dagen erna. Echt goed door en door verhitten. Aardappels, groente en vlees vind ik er niet lekkerder op worden na twee dagen, dus dat bewaar ik korter.

En vaak vriezen we toch direct in.
Alle reacties Link kopieren
Maandagavond bereidt kan donderdagavond mits netjes koel en afgedekt bewaard nog prima worden gegeten. Daarna vertrouwen op neus en gezond verstand.

En de vriezer is fantastisch. Bewaar je kliekjes in zipplockzakjes en plat. Dat scheelt ruimte en is snel ontdooit.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb geen kliekjes over maar kook wel vaak bewust wat meer om de dag erna als lunch te eten of bak een kippetje meer om door de salade of soep te doen de dag erna. Meestal is alles wel op na dag 2 of het ligt in de vriezer.
Ik vries altijd alles meteen in. Als dat betekend dat ik het de volgende ochtend het er weer uit moet halen, so be it.
Als het nog goed ruikt en er goed uitziet eet ik het gewoon op.
Discipline is het toverwoord hier.

Ofwel meteen invriezen ofwel binnen twee dagen op maken.



Zelf bewaar ik restjes altijd gescheiden, zodat ik dingen los van elkaar kan gebruiken. De aardappels van maandag bak ik woensdag, de boontjes vries ik in en gaan zaterdag door de soep. Van alle restjes suddervlees maak ik ooit goulasch als het genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vries het ook meteen in. Hoe weinig ook.
Ik gooi kliekjes weg. Behalve vlees, als dat over is eten we het een dag later koud op. Ik bak vaak wat meer vlees zodat we dat de andere dag koud op brood kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren
Ideaal om bijna alle kliekjes te verwerken zijn eimuffins. Lekker bij ontbijt en lunch. Kunnen warm en koud en opgewarmd worden gegeten. En zijn minstens 4 dagen houdbaar in de koelkast.



Eten weggooien is pure verspilling en onnodig.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik vind dat eten vooral lekker moet zijn. Als eten opgewarmd wordt dan vind ik het er niet lekkerder op geworden en zeker niet als het ook nog eens ingevroren is geweest. Ik vries hooguit wat nasi of macaroni in. Ik heb er ook geen moeite mee om eten weg te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Bepaalde soorten eten zijn zelfs lekkerder als kliekje dan vers gemaakt, vind ik tenminste. Opgebakken aardappeltjes bijvoorbeeld, of rijstkoekjes.



Ik kijk en ruik of het nog goed is en tot nu toe nog nooit ziek geworden. Als het niet meer goed is, proef je het vaak bij de eerste hap al, als je niet hebt geroken of gezien dat het bedorven is.
quote:Fame schreef op 28 augustus 2016 @ 10:02:

En de vriezer is fantastisch. Bewaar je kliekjes in zipplockzakjes en plat. Dat scheelt ruimte en is snel ontdooit.OT: Wat doe jij met de ziplock zakjes na gebruik? Weggooien? Ik vind ze zo degelijk, ze kunnen nog wel 5 keer mee, maar hoe maak je ze schoon?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren de soep van vorige week zondag opgegeten. En in de tussentijd is hij nog een keer opgewarmd geweest.

Het was wel vegetarisch, ik denk dat vlees minder lang goed blijft.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:00gjes schreef op 28 augustus 2016 @ 10:47:

[...]



OT: Wat doe jij met de ziplock zakjes na gebruik? Weggooien? Ik vind ze zo degelijk, ze kunnen nog wel 5 keer mee, maar hoe maak je ze schoon?Binnenstebuiten keren, hand erin en onder de hete kraan schoonmaken? Zoiets? En dan binnenstebuiten drogen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 28 augustus 2016 @ 10:39:

Ik vind dat eten vooral lekker moet zijn. Als eten opgewarmd wordt dan vind ik het er niet lekkerder op geworden en zeker niet als het ook nog eens ingevroren is geweest. Ik vries hooguit wat nasi of macaroni in. Ik heb er ook geen moeite mee om eten weg te gooien.Ligt er helemaal aan hoe je het opwarmt of verwerkt. Maar dat is de kunst.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:may_ka schreef op 28 augustus 2016 @ 10:55:

Ik heb gisteren de soep van vorige week zondag opgegeten. En in de tussentijd is hij nog een keer opgewarmd geweest.

Het was wel vegetarisch, ik denk dat vlees minder lang goed blijft.Door goed te verhitten verleng je de houdbaarheid.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Blondie456 schreef op 28 augustus 2016 @ 10:39:

Ik vind dat eten vooral lekker moet zijn. Als eten opgewarmd wordt dan vind ik het er niet lekkerder op geworden en zeker niet als het ook nog eens ingevroren is geweest. Ik vries hooguit wat nasi of macaroni in. Ik heb er ook geen moeite mee om eten weg te gooien.Smaken verschillen maar dat vind ik echt geen vreten. Ik vries wel de saus in, maar de pasta kook ik dan weer vers bij zo'n kliekje.
Alle reacties Link kopieren
quote:00gjes schreef op 28 augustus 2016 @ 10:47:

[...]



OT: Wat doe jij met de ziplock zakjes na gebruik? Weggooien? Ik vind ze zo degelijk, ze kunnen nog wel 5 keer mee, maar hoe maak je ze schoon?

Ik pleur ze gewoon weg, zo duur zijn ze niet en vind het te veel moeite om ze te spoelen na gebruik. Maar dat is hoe ik erover denk.



Hier vries ik het meteen na bereiding in, in die dichtritszakken en dan plat in de vriezer.

Mocht ik het willen eten is het smorgens uithalen voor de avond.

Bewaren doe ik hooguit 4 dagen.
quote:Fame schreef op 28 augustus 2016 @ 10:56:

[...]





Binnenstebuiten keren, hand erin en onder de hete kraan schoonmaken? Zoiets? En dan binnenstebuiten drogen.Maar doe jij dat? Of mik je ze gewoon weg?
Ik zet kliekjes meestal gelijk in de vriezer, dingen als pastasaus en eenpansgerechten. Pasta of rijst heb ik nooit over want dat weeg ik af. Groente gaat direct weg, en als ik incidenteel een stukje vlees over heb zet ik het in de koelkast zodat ik het de volgende dag op brood kan eten of zo. Of ik vergeet het, en dan gaat het alsnog weg.
quote:sssssst schreef op 28 augustus 2016 @ 10:59:

[...]



Smaken verschillen maar dat vind ik echt geen vreten. Ik vries wel de saus in, maar de pasta kook ik dan weer vers bij zo'n kliekje.





Eens.

Het ligt er dus aan wat je onder lekker eten verstaat en of je weet wat je wel en niet moet invriezen en hoe daarna te verhitten.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een koelkast met 3 lades in de nul-graden zone. De ideale kliekjesplek: Het is er zo koud dat je het rustig een week kan laten staan maar het bevriest niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven