Koken uit de koelkast, voorraadkast, met restjes

23-04-2017 10:19 62 berichten
Tegen voedselverspilling, om geld te besparen, uit een soort challenge, omdat je geen zin hebt in weer die supermarkt, gewoon omdat het kan... of all of the above..



Ik vind het altijd leuk om van niets iets te maken en een maaltijd op tafel te flansen zonder dingen te hoeven kopen. Gewoon van ik nog had. Of kliekjes als een soort van "halffabrikaten" gebruiken en er iets heel anders van maken.



Zijn er nog meer mensen die dit ook leuk vinden? Ik ben benieuwd naar tips/tricks.
Alle reacties Link kopieren
quote:HasseSimonsdochter schreef op 23 april 2017 @ 10:58:

Even gekeken, heb ook nog twee bakken druiven

Slecht inkoopbeleid...

Zijn niet echt goed genoeg voor salade, wat zou ik daarmee kunnen?Druivenjam?

https://www.keukenliefde.nl/druivenjam- ... rt-kaneel/
Heel veel groente kun je gewoon door de pasta, rijst of bami of zo gooien als je anders niet weet wat je er van kunt maken. Zo hebben wij eens spruiten door de mie gedaan, was echt lekker hoor! Anders inderdaad een soepje maken. Komkommer kun je ook op brood doen bij kaas of humus of zo. En anders door een salade of gewoon los als extra bij de gebakken aardappelen of de spaghetti. Zet dingen als druiven 's avonds bij je op tafel als je op de bank tv zit te kijken. Gaat zo op!



Ik koop eigenlijk nooit in op wat we die week gaan eten. Onze koelkast ligt eigenlijk altijd vol met allerlei soorten groente en fruit, en we zien per dag wel wat we er van maken. Er komt altijd wel iets lekkers uit! En we gooien nooit wat weg.
Komkommer eet ik nog wel op brood met kaas of ik maak zoetzure komkommer. Verder gooi ik wel veel groenten weg. Ik hou niet van smoothies van groenten en ben ook niet gek op soep.
Alle reacties Link kopieren
als je druiven zo niet meer goed genoeg zijn voor salade, misschien zoiets proberen:

http://www.lepeltjeliefde ... -van-venkel-radicchio-en/



ik heb ook eens een salade recept gemaakt van frisee sla (beetje bitter, dat contrasteert goed) met blokjes oude kaas, walnoten en druiven die even gebakken waren en afgeblust met een lepel sherry. Was ook erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
die zoete worteltjes zou ik ook door een salade mikken (bv. met andere gegrilde groentes, linzen en geitenkaas), en van het restje aardappelpuree kun je bv. ook koekjes maken met wat prei en feta, eitje erdoor, koekjes vormen, eventueel nog door wat bloem halen en bakken (wel voorzichtig omdraaien)
Ik probeer dit ook voortaan te doen, ik mikte zoveel weg.. Was echt belachelijk. Meestal kom ik eerlijk gezegd niet veel verder dan soep dus ik lees mee!

Alhoewel ik enkele weken geleden een echt super lekkere pasta saus had gemaakt met wat overgebleven groente, kruiden en room.
quote:royy schreef op 23 april 2017 @ 11:16:

Van overrijpe bananen maak ik bananenbrood. Supersimpel en haske lekker.Oh die blijven hier ook vaak n paar over.. mag ik misschien het receptje? Meestal maakt mijn man er een milkshake van maar dit is een keer wat anders!
Alle reacties Link kopieren
Restjes groenten eindigen hier steevast als quiche, of miniquiches die ik dan in porties invries. De grote kale stronken van bijvoorbeeld broccoli kunnen daar ook prima in, ook in soep trouwens.
idd een soep van maken, of quiche.

Ik heb meestal onderin de koelkast een bakje staan, waar de restjes in gaan en dan maak ik er soep van.

Of je kunt er een frittata van maken https://www.ah.nl/allerha ... R-R615032/snelle-frittata kun je ook verschillende groente in doen
Alle reacties Link kopieren
Restjes groente (en evt vlees) gaan hier vaak in een grote omelet. Of ik gooi ze in een ovenschotel, aardappel-schijfjes of puree erop en dan de oven in. Als ik nog gehakt ofzo in de vriezer heb, dan gaat dat er vaak ook nog bij.

In de pastasaus is ook een goed idee, kan zowel in tomatensaus of romige saus. En als ik erg lui ben maak ik een roerbakschotel. Bijvoorbeeld sojasaus of oestersaus erbij en eten met rijst.

Restjes vlees heb ik meestal niet, maar ik combineer bovenstaande vaak met wat er in de vriezer (kip, vlees) of voorraadkast (tomatenblokjes, houdbare room etc.) ligt
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg er altijd wel een kick van als ik niks hoef weg te gooien
Alle reacties Link kopieren
Ook heb ik altijd wel vis in blik op voorraad. Kan prima bij die omelet of als vulling in een quiche. (Naast die restjes groente dan dus hè.)
Alle reacties Link kopieren
O, vier op een rij
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd van te voren een lijstje en ga dan boodschappen doen. Weet dus al wat er de komende 3/4 dagen op t menu staat. Sommigen vinden dat saai maar ik vind t ideaal. Kan precies genoeg inkopen voor ons gezin en gooi ook vrijwel niets weg. Hooguit een keer een teveel gekookte aardappel ofzo.



Als ik al een keer groenten overhoud dan gaat t de vriezer in, 1x in de zoveel tijd ontdooi ik alles, tomaten enz erdoor en we hebben een lekkere pastasaus. Fruit koop ik wekelijks op de markt en gaat schoon op, soms een overrijpe banaan die de vriezer ingaat voor een smoothie.



Het enige wat ik eigenlijk vaak weggooi zijn kapjes brood... als we toevallig soep eten bewaar ik ze voor erbij met wat roomboter oid. Maar zou niet echt goed weten wat ik er verder mee zou kunnen.. om zo als brood te eten vind ik niet lekker. Wat doen jullie met kapjes brood?
quote:peaches100 schreef op 23 april 2017 @ 12:07:

[...]



Oh die blijven hier ook vaak n paar over.. mag ik misschien het receptje? Meestal maakt mijn man er een milkshake van maar dit is een keer wat anders!Ik gebruik altijd deze en die is erg lekker!: https://www.dehippevegeta ... -suikervrij-bananenbrood/



Je kunt ook gewone melk gebruiken als je dat liever doet natuurlijk. Verder vind ik dat het slecht rijst met bakpoeder, dus ik doe in plaats daarvan altijd wat appelazijn door de melk roeren en wat baking soda door het meel. Dan rijst het uitstekend! Dingen als vanille zijn optioneel, ik heb dat meestal niet in huis en mis het ook niet als het er niet door zit. Bovenop het brood (en erdoor) kun je echt vanalles doen: noten, krenten/rozijnen/cranberries, kokosrasp, cacao nibs, havervlokken, wat je maar in huis hebt!
mijn vriezer ligt vol met overrijpe bananen. kan je ijs van maken. Even door de blender, toefje slagroom er op en klaar.
Soms kook ik expres te veel aardappels of groente, dan gooi ik het de dag erna (of twee dagen later) in een pan en maak er een omelet van.



Komkommer en andere rauwkost maak ik salade van.



Van restjes rauwkost kun je ook atjar maken.



Vlees heb ik bijna nooit over, dat vries ik namelijk in porties in.
Alle reacties Link kopieren
quote:peaches100 schreef op 23 april 2017 @ 12:07:

[...]



Oh die blijven hier ook vaak n paar over.. mag ik misschien het receptje? Meestal maakt mijn man er een milkshake van maar dit is een keer wat anders!Ik maak het met amandelmeel en noten, zoiets:

https://www.lekkerensimpel.com/bananenbrood/



Of bananenmuffins

http://allrecipes.nl/rece ... udige-bananenmuffins.aspx
Alle reacties Link kopieren
Kapjes brood gebruiken in een wentelteefje?

Heb ze eeuwen geleden voor het laatst gemaakt, maar volgens mij gebruik je dan melk, ei en suiker waar je het brood im doopt en dat bak je in de koekenpan.



Heb hier een halve pot geroosterde paprika en zongedroogde tomaten staan.

Enig idee wat ik daar nog mee kan? Met een groentebouillonnetje koken en pureren? Of smaakt dat dan heel raar?
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
van de zongedroogde tomaten kun je een tapenade maken

http://uitpaulineskeuken. ... -zongedroogde-tomaat.html
van de geroosterde paprika kun je een soep maken, maar hangt even af of ze naturel zijn of wat zurig. Bij het laatste zou ik het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Zongedroogde tomaten en ingelegde paprika's kunnen best een paar weken geopend blijven staan. Dan gebruik je die toch af en toe in pastagerechten of een salade? Zelfs in mijn eenpersoonshuishouden zijn die potten zo leeg.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivachantal schreef op 23 april 2017 @ 12:46:

Ik maak altijd van te voren een lijstje en ga dan boodschappen doen. Weet dus al wat er de komende 3/4 dagen op t menu staat. Sommigen vinden dat saai maar ik vind t ideaal. Kan precies genoeg inkopen voor ons gezin en gooi ook vrijwel niets weg. Hooguit een keer een teveel gekookte aardappel ofzo.



Als ik al een keer groenten overhoud dan gaat t de vriezer in, 1x in de zoveel tijd ontdooi ik alles, tomaten enz erdoor en we hebben een lekkere pastasaus. Fruit koop ik wekelijks op de markt en gaat schoon op, soms een overrijpe banaan die de vriezer ingaat voor een smoothie.



Het enige wat ik eigenlijk vaak weggooi zijn kapjes brood... als we toevallig soep eten bewaar ik ze voor erbij met wat roomboter oid. Maar zou niet echt goed weten wat ik er verder mee zou kunnen.. om zo als brood te eten vind ik niet lekker. Wat doen jullie met kapjes brood?



Naast de bekende wentelteefjes maakte mijn moeder vroeger altijd broodsoldaatjes.



Brood In lange repen snijden en bakken in wat boter. Wij kregen ze gewoon bij de spinazie ofzo, maar je kunt ze ook in je ei dopen of bij de soep serveren.
Ha dames, leuke reacties allemaal!

Zongedroogde tomaten Kun je heel goed invriezen in een beetje olie. Ik deed dat in dieovriesijsblokjes-bakjes en dan daarna los in een ziplock. Kon ik er per stuk uithalen en neemt door de stapelbare ziplock weinig ruimte in.



Hier is mijn koelkast is ongekend leeg. Bijna alles opgebruikt, veel gehad aan de AH recepten site. Gewoon het product invullen wat ligt te verpieteren en de recepten rollen eruit.



Zelfs mijn vriezer begint echt veel leger te worden.



Volgende stap: voorraadkast leegeten. Sommige dingen liggen te lang. Ik heb behoorlijk wat voorraad en nu wil ik het menu weer daaraan aanpassen. Mijn challenge wordt nu om een hele week lekkere maaltijden te maken met zo veel mogelijk uit de kast.



Iemand ideetjes voor tortilla wraps, witte bonen in tomatensaus, asperges in pot, parmezaanse kaas, bouillon, courgette uit de vriezer, heel veel uien? Ik zie op de AH site niet echt direct lekkere dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven