Koolhydraatarm en lekker?

09-10-2014 11:24 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tevreden met mijn gewicht, BMI van 20. Enige wat ik minder mooi vind aan mezelf is mijn buik, echt zo'n bolle onderbuik, en dat komt volgens mij niet alleen door twee zwangerschappen (jongste is inmiddels 2,5). Ik heb altijd ongeveer evenveel gewogen, weeg nu zelfs iets minder.



Ik denk dat mijn buikje vooral veroorzaakt wordt door koolhydraten. Als ik mag kiezen, eet/drink ik het liefst iets waar dat in zit. Suiker, koekjes, snoepjes, frisdrank.



De vraag: ik ben op zoek naar lekkere, zoete, niet te ingewikkelde dingen / tussendoortjes waar nu eens niet zoveel koolhydraten in zitten. Heeft iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
3 eieren waarvan 1 dooier en 3 eiwit daarvan een omelet bakken met daarin: stukjes rookspek, stukjes tomaat, wat rauwe spinazie

Of in plaats van groenten wat garnalen er in doen of op het laatst een plakje gerookte zalm met een klein beetje roomkaas.

En eventueel wat lijnzaad toevoegen heel veel drinken.

Thee maken van groene thee waar je eventueel wat munt citroenmelisse en gember.

In plaats van american filet osseworst gebruiken.

2 hard gekookte eieren en een stuk fruit is ook een fijn vullend ontbijt en ik gebruik geen zout bij de eieren een kwestie van wennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 09 oktober 2014 @ 15:47:

Rolletje kipfilet met wat roomkaas en bieslook, handje ongezouten noten, rauwkost met yoghurtdip, koude gehaktballetjes met mosterd, groentechips (zelfgemaakt), 'kaaskoekjes' (rondje parmezaanse of oude kaas op bakpapier en 10 min in de oven).En als je afwisseling in het rolletje wilt kan je daar ook runderrookvlees voor gebruiken ook erg lekker
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn, 3 uur geleden



Zoals?



http://authoritynutrition.com/debunking ... orie-myth/
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 09 oktober 2014 @ 13:21:

Als je geen overgewicht hebt en je lichaam hebt laten uitwonen door 'n zwangerschap, is je enige optie een buikwandcorrectie. Het heeft waarschijnlijk niets te maken met vet, maar wel met spieren die uitgelubberd zijn.Wat een onaardige reactie.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, hier krijg ik trek van Goeie ideeën zitten er tussen!
Alle reacties Link kopieren
Koolhydraten worden in je lichaam voor een groot deel omgezet tot glucose. Deze glucose moet vanuit de bloedbaan naar verschillende cellen in je lichaam worden gestuurd om daar omgezet te worden tot energie. Het hormoon insuline verplaatst de glucose van de bloedbaan naar je cellen.

Des te meer glucose in je bloed des te meer insuline je lichaam aanmaakt. Het is belangrijk dat je lichaam glucose snel uit je bloedbaan naar de cellen verplaatst. Teveel glucose in je bloed is namelijk gevaarlijk.

Een deel van de glucose wordt netjes door je cellen gebruikt om energie aan te maken maar, omdat we veel meer glucose binnen krijgen dan we nodig hebben, wordt de overtollige glucose direct opgeslagen in je lichaamsvet.

Dit is op zich geen probleem, je lichaamsvet is immers een opslagplaats voor extra energie. Het grote probleem is echter dat een hoog insulinegehalte er indirect voor zorgt dat de opgeslagen glucose zeer moeilijk te verbranden is.

Met het huidige westerse voedingspatroon krijgen we zoveel koolhydraten binnen dat we vaak een chronisch hoog insuline niveau hebben. Het teveel aan glucose wordt dus steeds opgeslagen maar kan (bijna) nooit meer verbrand worden.

De enige manier om deze neerwaartse spiraal te doorbreken is een koolhydraatarm dieet te volgen.





www.jasperalblas.nl
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 oktober 2014 @ 16:43:

[...]





Quote van deze site:



If we take in more energy (calories) than we expend, we gain weight. If we expend more energy than we take in, we lose weight. This is an unbreakable law of physics and isn’t even debatable.



Dat hiermee niet is verklaard waarom de een meer aankomt dan de ander en dat verschillende voedingsmiddelen verschillende effecten op lichaamsprocessen hebben, dat ben ik meteen met je eens.



Bottom Line: Being aware of your calorie intake is NOT necessary to lose weight, as long as you eat in a certain way. Cutting carbs while increasing fat and protein is proven to lead to automatic calorie restriction and weight loss.



Tja, en dan wordt het een kip-eiverhaal. Als je minder koolhydraten en meer eiwit eet, zou dat automatisch tot calorierestrictie en daardoor tot gewichtsverlies leiden. Het gewichtsverlies komt dus door de calorierestrictie, en calorierestrictie kan net zo goed mét koolhydraten worden bereikt. En bovendien: als je met weinig koolhydraten en veel eiwit meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt, slaat je lijf dit op als reserve en kom je dus aan. Zo simpel werkt het. Wat denk je dat je lichaam anders met dat teveel kan doen?



Natuurlijk kent het menselijk metabolisme veel finesses en is het zeer complex systeem, maar zoals hierboven al staat: het basisprincipe (de energiebalans) staat buiten discussie.
Alle reacties Link kopieren
Wiezel, een biefstukje heeft met factor 51 een hogere insulinerespons dan witte pasta met 40 (Holt SH (1997), Miller JC, Petocz P. An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. Am J Clin Nutr. 1997 Nov;66(5):1264-76.). Dus misschien kun je even uitleggen waarom ik dat biefstukje zou moeten eten en de pasta beter kan laten staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 09 oktober 2014 @ 16:56:

Hmm, hier krijg ik trek van Goeie ideeën zitten er tussen!





Zeker. Hartstikke lekker, een rolletje rookvlees met roomkaas, een handje ongezouten noten en een stukje omelet met garnalen, zalm en/of groenten, maar je krijgt er dus niet meteen een platte buik van. Daarvoor moet je naar je totale voedingspatroon kijken. En dan nog: plaatselijk afvallen kan niet; je kunt niet zelf bepalen waar je lijf vet verliest, ook niet door minder koolhydraten te eten. Wel kun je over all afvallen en daarbij ook buikvet kwijtraken.



Maareh, geniet vooral van de snacks die hier worden genoemd. Zitten echt lekkere en gezonde dingen tussen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn, 19 minuten geleden

Wiezel, een biefstukje heeft met factor 51 een hogere insulinerespons dan witte pasta met 40 (Holt SH (1997), Miller JC, Petocz P. An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. Am J Clin Nutr. 1997 Nov;66(5):1264-76.). Dus misschien kun je even uitleggen waarom ik dat biefstukje zou moeten eten en de pasta beter kan laten staan.

Sowieso zitten er veel meer voedingsstoffen in een biefstuk dan in witte pasta.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 oktober 2014 @ 17:42:

[...]

Sowieso zitten er veel meer voedingsstoffen in een biefstuk dan in witte pasta.

Je hoort mij ook niet zeggen dat dat niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:

Elynn, 40 minuten geleden

quote:

MrsStanleyWalker schreef op 09 oktober 2014 @ 16:43:

[...]





Quote van deze site:



If we take in more energy (calories) than we expend, we gain weight. If we expend more energy than we take in, we lose weight. This is an unbreakable law of physics and isn’t even debatable.



Dat hiermee niet is verklaard waarom de een meer aankomt dan de ander en dat verschillende voedingsmiddelen verschillende effecten op lichaamsprocessen hebben, dat ben ik meteen met je eens.



Bottom Line: Being aware of your calorie intake is NOT necessary to lose weight, as long as you eat in a certain way. Cutting carbs while increasing fat and protein is proven to lead to automatic calorie restriction and weight loss.



Tja, en dan wordt het een kip-eiverhaal. Als je minder koolhydraten en meer eiwit eet, zou dat automatisch tot calorierestrictie en daardoor tot gewichtsverlies leiden. Het gewichtsverlies komt dus door de calorierestrictie, en calorierestrictie kan net zo goed mét koolhydraten worden bereikt. En bovendien: als je met weinig koolhydraten en veel eiwit meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt, slaat je lijf dit op als reserve en kom je dus aan. Zo simpel werkt het. Wat denk je dat je lichaam anders met dat teveel kan doen?



Natuurlijk kent het menselijk metabolisme veel finesses en is het zeer complex systeem, maar zoals hierboven al staat: het basisprincipe (de energiebalans) staat buiten discussie.



Mooi staaltje selectief knip- en plakwerk. Dat kan ik ook.



Van de zelfde site:



quote:Bottom Line: Proponents of the “Calories in, Calories out” way of thinking say that the only thing that matters when it comes to weight loss is calories, disregarding completely the metabolic and hormonal impact of foods.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn, 4 minuten geleden



Je hoort mij ook niet zeggen dat dat niet zo is.



Je vroeg waarom je voor de biefstuk zou moeten kiezen ipv witte pasta.



Overigens kloppen je cijfers niet van de GI van biefstuk, die is 15 en van witte pasta 46 tot 58 afhankelijk van de kooktijd. Zie de GI-index van Harvard.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Hoezo selectief? Op de site wordt toch duidelijk aangegeven aangegeven dat de energiebalans buiten kijf staat en dat het gewichtsverlies door koolhydraatarm en meer eiwitrijk te eten te danken is aan het feit dat er minder calorieën binnenkomen? Dat staat er gewoon.



En ik wil best geloven dat de metabolische en hormonale impact van voedingsmiddelen van invloed is op wel/niet/veel/weinig afvallen, maar daarmee is het verhaal van de energiebalans nog niet van de baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 09 oktober 2014 @ 17:38:

[...]





Zeker. Hartstikke lekker, een rolletje rookvlees met roomkaas, een handje ongezouten noten en een stukje omelet met garnalen, zalm en/of groenten, maar je krijgt er dus niet meteen een platte buik van. Daarvoor moet je naar je totale voedingspatroon kijken. En dan nog: plaatselijk afvallen kan niet; je kunt niet zelf bepalen waar je lijf vet verliest, ook niet door minder koolhydraten te eten. Wel kun je over all afvallen en daarbij ook buikvet kwijtraken.



Maareh, geniet vooral van de snacks die hier worden genoemd. Zitten echt lekkere en gezonde dingen tussen.T'is goed hoor je hebt helemaal gelijk .
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 oktober 2014 @ 17:54:

[...]

Overigens kloppen je cijfers niet van de GI van biefstuk, die is 15 en van witte pasta 46 tot 58 afhankelijk van de kooktijd. Zie de GI-index van Harvard.

De glycemische index is niet hetzelfde als de insulinerespons. De insulinerespons is lang niet altijd evenredig aan de stijging van de bloedsuikerspiegel
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 09 oktober 2014 @ 18:01:

Hoezo selectief? Op de site wordt toch duidelijk aangegeven aangegeven dat de energiebalans buiten kijf staat en dat het gewichtsverlies door koolhydraatarm en meer eiwitrijk te eten te danken is aan het feit dat er minder calorieën binnenkomen? Dat staat er gewoon.



En ik wil best geloven dat de metabolische en hormonale impact van voedingsmiddelen van invloed is op wel/niet/veel/weinig afvallen, maar daarmee is het verhaal van de energiebalans nog niet van de baan.Dat kan. Anyway... ik ben nu twee weken bezig met koolhydraatarm eten en ik ben 3 kilo kwijt (en ik eet niet minder, enkel anders). EN ik voel me vele malen fitter! Wat de precieze achterliggende reden ook mag zijn, voor mij werkt het in ieder geval super!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Zullen we maar agree to disagree? TO schiet hier niet zoveel mee op.
Alle reacties Link kopieren
quote:wiezel schreef op 09 oktober 2014 @ 18:14:

[...]





Dat kan. Anyway... ik ben nu twee weken bezig met koolhydraatarm eten en ik ben 3 kilo kwijt (en ik eet niet minder, enkel anders). EN ik voel me vele malen fitter! Wat de precieze achterliggende reden ook mag zijn, voor mij werkt het in ieder geval super!Voor mij ook en je kan wel degelijk buikspier oefeningen doen en resultaat zien ook als je niet droog staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet alles gelezen, maar wel het weekmenu van ronniemitchel. Even de vraag of je nou wel of niet afvalt van minder of geen koolhydraten daargelaten; is het nou wel zo gezond om elke dag (!) 2 of zelfs meer eieren te eten? Om nog maar te zwijgen van de plassen olie waarin alles bereid moet worden (waarom is dat eigenlijk?).

(Ik zie trouwens ook wel bedenkelijke combinaties van avondeten voorbijkomen - rode kool met haring, en nog een extra scheut olie eroverheen, ieuw - maar goed, da's een kwestie van smaak natuurlijk).

Maar ik vraag me serieus af of dit nou wel een gezond en gevarieerd eetpatroon is.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn, 21 minuten geleden

Hoezo selectief? Op de site wordt toch duidelijk aangegeven aangegeven dat de energiebalans buiten kijf staat en dat het gewichtsverlies door koolhydraatarm en meer eiwitrijk te eten te danken is aan het feit dat er minder calorieën binnenkomen? Dat staat er gewoon.



En ik wil best geloven dat de metabolische en hormonale impact van voedingsmiddelen van invloed is op wel/niet/veel/weinig afvallen, maar daarmee is het verhaal van de energiebalans nog niet van de baan.

Ik heb gezegd dat dat het niet zo simpel is als calorie in-calorie uit. En dat is gewoon zo, dat staat er.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:juliet64, 3 minuten geleden

Ik heb nog niet alles gelezen, maar wel het weekmenu van ronniemitchel. Even de vraag of je nou wel of niet afvalt van minder of geen koolhydraten daargelaten; is het nou wel zo gezond om elke dag (!) 2 of zelfs meer eieren te eten? Om nog maar te zwijgen van de plassen olie waarin alles bereid moet worden (waarom is dat eigenlijk?).

(Ik zie trouwens ook wel bedenkelijke combinaties van avondeten voorbijkomen - rode kool met haring, en nog een extra scheut olie eroverheen, ieuw - maar goed, da's een kwestie van smaak natuurlijk).

Maar ik vraag me serieus af of dit nou wel een gezond en gevarieerd eetpatroon is.



Heb je ook gelezen dat haar bloedwaardes en bloeddruk significant zijn verbeterd? Of heb je daar overheen gelezen?



De cholesterolhypothese ligt overigens onder vuur.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:juliet64 schreef op 09 oktober 2014 @ 18:22:

Ik heb nog niet alles gelezen, maar wel het weekmenu van ronniemitchel. Even de vraag of je nou wel of niet afvalt van minder of geen koolhydraten daargelaten; is het nou wel zo gezond om elke dag (!) 2 of zelfs meer eieren te eten? Om nog maar te zwijgen van de plassen olie waarin alles bereid moet worden (waarom is dat eigenlijk?).

(Ik zie trouwens ook wel bedenkelijke combinaties van avondeten voorbijkomen - rode kool met haring, en nog een extra scheut olie eroverheen, ieuw - maar goed, da's een kwestie van smaak natuurlijk).

Maar ik vraag me serieus af of dit nou wel een gezond en gevarieerd eetpatroon is.Ik gebruik olie op mijn manier en dat zijn geen hele plassen ,zo doe ik dat altijd met maaltijden ik pas ze aan op wat wij of enkel ik lekker vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 oktober 2014 @ 18:28:

[...]





Heb je ook gelezen dat haar bloedwaardes en bloeddruk significant zijn verbeterd? Of heb je daar overheen gelezen?



De cholesterolhypothese ligt overigens onder vuur.Inderdaad in augustus is mijn bloed gecontroleerd en de chloresterol is gewoon goed, de vitamine waardes zijn goed mijn diabetes is een stuk verminderd mijn bloeddruk is vooruit gegaan, sterker nog ik lag op 17september jl op de operatietafel en de alarm van het bloeddruk apparaat ging niet af en dat is voor het eerst in 4 jaar dat dat niet in de ok gebeurde..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel een beetje onder de indruk van het weekmenu van ronnimitchel. 18 eieren in 7 dagen tijd, werkelijk ze zouden mijn neus uitkomen. Eet je elke week zo?

En een haring met rode kool als avondeten?

Gestoomde broccoli met twee gebakken eitjes? En dan een lunch, rauwe peentjes met een gekookt eitje



En waarom alles met een scheut olijfolie?



Volgens mij is het nog net niet een crash dieet omdat alles overgoten wordt met olijfolie en elke dag walnoten eet.



Maar goed. Ieder zijn ding. Waar haal je je jodium vandaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven