Kruidentuin aanleggen

11-07-2007 11:42 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister met manlief had ik het erover om het stukje wat we nu in de tuin over hebben om te toveren in een kruidentuintje. Ben gek op koken en wil graag verse kruiden gebruiken. Alleen het probleem met mij is dat ik geen groene vingers heb. Ik zou dus niet weten hoe ik dat stukje grond plantklaar moet krijgen. Gebruik je gewoon tuinaarde? Speciaal spul en hoe begin je?



:$ Erg dit hahaha
Alle reacties Link kopieren
Hoe je begint?

Ik gewoon door plantjes en zaadjes te kopen en die in de tuin te planten, en maar zien of ze het gaan doen. Maar ik ben niet zo'n spitter eigenlijk.

zaai zakjes niet in 1 keer, maar doe met paar weken tussenruimte zodat je langer kunt plukken.

soms is een plantje kopen handiger, om miet je tuin vol met hetzelfde te hebben staan.

als je ergens in de buurt van een stad met begijnhof woont,(of een uitje zoekt deze vakantie) die hebben eigenlijk altijd ook een kruidentuin, ga daar eens kijken wat er staat en vooral hoe groot sommige kruiden kunnen worden.(kloosters hebben ook vaak een kruidentuin)

Goede raad, plaats je tuintje zo dicht mogelijk bij de keuken (niet leuk als t regent en je moet achterin je tuin zijn.

succes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Naar een tuincentrum (beter een kweker=goedkoper) gaan en daar de volgende plantjes kopen:



Rozemarijn: Kan flink groeien als ie goed in de zon staat. Ruikt heerlijk als je erlangs strijkt. Leuk om op een plekje te zetten waar je er tegenaankomt als je door de tuin loopt. Bloeit blauw.

Salie: Kan flink woekeren. Dus in de pot of in een pot ingraven om een beetje in toom te houden. Bloeit ook blauw.

Oregano: Woekert ook maar wordt erg mooi met paarse bloemen. Hommels en bijen zullen je dankbaar zijn.

Tijm: Vind ik een moeilijk plantje. Woekert niet.

Alles in de zon zetten en een beetje buiten de wind. Oh ja, peterselie kan je makkelijk zelf erbij zaaien.



Basilum is niet winterhard. Ieder jaar inzaaien in pot of in de grond. Hetzelfde voor koriander. Koriander schiet snel door dus om de paar werken kleine nieuwe portie zaaien.



Plantjes gewoon de grond in met een flinke schep tuinaarde erbij. Ze stellen niet veel eisen. Grond eerst een beetje omspitten is wel goed.



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Wow bedankt hier kan ik wat mee.



Zon zullen ze krijgen want de tuin ligt op het zuiden, en 's middags hebben ze schaduw van de schuur.



Ik hoef dus niet de aarde voor te bewerken met moeilijke spullen. Gewoon omspitten en tuinaarde. Ik had al een rozemarijn struik in de tuin maar die heeft manlief gekapt.



Ik wil inderdaad de gebruikelijke kruiden aanleggen zoals oregano, rozemarijn, koriander, salie, dille etc.



Nou ben benieuwd. Zal binnenkort de zaadjes gaan halen.



Zijn er trouwens kruiden bij die schadelijk zijn voor katten en vogels? Heb 1 kat die buitenkomt en er strijken ook vaak vogeltjes in de tuin neer. Wil straks geen dierenbegraafplaats :P
Alle reacties Link kopieren
nee hoor er zijn geen schadelijke kruiden bij, of je moet zwarte kunst willen gaan beoefenen en daar de kruiden voor wegzetten.;)

Ik heb ergens gelezen dat je kruidentuinen zelfs niet moet bemesten dus dat scheelt ook weer he

Verder als je echt uitgebreidere info wilt, in de witte boekenwinkels heb je vaak leuke boeken voor een zacht prijsje en via google is ook veel te vinden.

Voor het proefondervindelijke moet je toch hier zijn ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
hoe heette dat kruidenvrouwtje ook alweer?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor ben geen Eucalypta, dus geen rare brouwseltjes :D Zal eens rondkijken voor leuke boekjes etc. Vind het altijd leuk als je tuin ook lekker ruikt. dat zal dus wel goedkomen straks, en ook nog bloemetjes erbij. Mijn tuin kan straks niet meer stuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven