Lactose vrije hapjes

29-09-2016 18:02 54 berichten
Hoi dames,



Ik organiseer binnenkort een klein feestje voor een (zwangere) vriendin met lactose intolerantie (ja ze weet ervan en het is gewenst ). Ik wil graag een aantal hapjes op tafel zetten, hartig en zoet, welke allemaal lactose vrij zijn zodat ze eens niet hoeft op te letten. Ik heb al een succesrecept voor bananenmuffins en chocolademuffins. Verder ben ik van plan een melkvrij brood te bakken en daar kleine sandwiches van te maken. Hebben jullie nog leuke ideeën? Succesrecepten? Beleg ideetjes?



Ik hoor ze graag
Alle reacties Link kopieren
Blikje Tonijn met halve avocado mengen. Gesnipperde sjalotjes erdoorheen, beetje zout en Cayenne peper. Eieren koken en in schijfjes. Komkommer in plakjes.



Schijfje komkommer+ei+ tonijn mengsel



Vanille walnoten:

Beetje walnoten in honing verwarmen in de koekenpan, vanillestokje merk uit schrapen en toevoegen. Zeezout erover.



Zoete aardappel als chips schillen, ovenplaat met bakpapier op 200 graden. Beetje olie, kaneel eroverheen en na bakken wat zeezout erover. Baktijd verschilt, als ze zwart worden ben je te laat:D
lust ze wel geitenkaas? Want vaak kunnen mensen met lactose intolerantie dat wel eten. Dan kun je dadels met geitenkaas en omwikkeld met spek maken. Of kleine mini-quiches met geitenkaas en honing en walnoot. sorry klopt niet, in zachte geitenkaas zit wel lactose



Andere hapjes:

groene asperges omwikkeld met spek en dan even in de oven

gevulde eieren

zelf gemaakte eiersalade of tonijnsalade op toast
-
Dank voor de tips tot nu toe . Ze eet ook geen geitenkaas. Lastig ..
chorizo, parmaham, harde kazen, olijven, noten, chips, zoutjes, stokbroodje, komkommer, tomaten

er zijn zoveel mogelijkheden



zoet: cake, muffins, brownies, appeltaart, alles kan zolang je de slagroom maar laat.
quote:friezinnetje2014 schreef op 29 september 2016 @ 18:07:

lust ze wel geitenkaas? Want vaak kunnen mensen met lactose intolerantie dat wel eten. Dan kun je dadels met geitenkaas en omwikkeld met spek maken. Of kleine mini-quiches met geitenkaas en honing en walnoot.



Andere hapjes:

groene asperges omwikkeld met spek en dan even in de oven

gevulde eieren

zelf gemaakte eiersalade of tonijnsalade op toastin harde kazen zit geen lactose, in yoghurt ook niet
quote:Kokoro schreef op 29 september 2016 @ 18:11:

Dank voor de tips tot nu toe . Ze eet ook geen geitenkaas. Lastig ..quiche met spek ipv kaas
Ik ga die website even doorspitten . Handig.



Chorizo en parmaham wordt door het voedingscentrum afgeraden voor een zwangere. Stokbrood kan niet zomaar omdat daar vaak melk in verwerkt zit. Ik vind het niet zo leuk om simpelweg komkommer of tomaat oid op tafel te zetten, vandaar dat ik op zoek ben naar recepten.
quote:S-Meds schreef op 29 september 2016 @ 18:12:

[...]



in harde kazen zit geen lactose, in yoghurt ook nietIn de bananenmuffins gaat idd yoghurt



Recept nog even gecheckt, er gaat lactose vrije yoghurt in
in yoghurt zit wel lactose



http://www.sightdish.nl/l ... elk-kaas-hoeveel-lactose/
Alle reacties Link kopieren
Koemelkeiwitallergie en lactose intolerantie worden veel verward.
Alle reacties Link kopieren
Als taart lekker een schuimtaart maken met lactose vrije slagroom en fruit. Nog lekkerder slagroom mengen met lactosevrije mascarpone.



Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Blaadje witlof met garnaaltjes aangemaakt met lactosevrije mayo.

Rolletjes gerookte zalm met als vulling krabsalade.

Gewoon melba toast met lekkers als kipkerrie salade, eisalade, komkommersalade.
Veganistisch is lactosevrij, dus misschien kun je daar op zoeken?

Goede pure chocolade kan ook.

Je kunt ook bakken met sojamelk, of producten van minus L (Jumbo heeft dat veel, o.a. ook mozzarella.)
quote:friezinnetje2014 schreef op 29 september 2016 @ 18:20:

in yoghurt zit wel lactose



http://www.sightdish.nl/l ... elk-kaas-hoeveel-lactose/echt amper, iemand die lactoseintolerant is hoeft niet alle lactose te vermijden hoor
quote:Kokoro schreef op 29 september 2016 @ 18:17:

Ik ga die website even doorspitten . Handig.



Chorizo en parmaham wordt door het voedingscentrum afgeraden voor een zwangere. Stokbrood kan niet zomaar omdat daar vaak melk in verwerkt zit. Ik vind het niet zo leuk om simpelweg komkommer of tomaat oid op tafel te zetten, vandaar dat ik op zoek ben naar recepten.in stokbrood zit geen lactose. Echt niet. Anders haal je een ciabatta of bak zelf een foccacia met bloem, olie en water. Ik begrijp dit dieet niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als ze lactase tabletten neemt trouwens, kan ze dan niet gewoon lactose producten eten?
quote:fee90 schreef op 29 september 2016 @ 18:37:

Als ze lactase tabletten neemt trouwens, kan ze dan niet gewoon lactose producten eten?zeker
quote:S-Meds schreef op 29 september 2016 @ 18:34:

[...]



echt amper, iemand die lactoseintolerant is hoeft niet alle lactose te vermijden hoorals je het lijstje kijkt in de link, dan heeft yoghurt 3 en melk 4,5. Geitenkaas & mozzarella 1,5-2 . Dat zijn zachte kazen en die kun je dus beter eten dan yoghurt
Oeh die schuimtaart!! Moet ik wel zorgen dat ik hem goed doorbak. Ik heb wel eens gezocht naar lactosevrije slagroom maar heb het nog niet gevonden. Waar kan ik dat kopen?



Dank voor alle ideeën! Garnaaltjes in een blaadje witlof klinkt ook erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
In het stokbrood van ah zit iig geen lactose

http://www.ah.nl/producte ... 199379/ah-basic-baguettes
quote:S-Meds schreef op 29 september 2016 @ 18:36:

[...]



in stokbrood zit geen lactose. Echt niet. Anders haal je een ciabatta of bak zelf een foccacia met bloem, olie en water. Ik begrijp dit dieet niet hoor.In mijn OP staat dat ik een brood ga bakken.
quote:nina1966 schreef op 29 september 2016 @ 18:54:

In het stokbrood van ah zit iig geen lactose

http://www.ah.nl/producte ... 199379/ah-basic-baguettesFijn te weten. Dankje .
Alle reacties Link kopieren
http://www.ah.nl/allerhan ... R911306/frambozenbrownies



Maar dan zonder de frambozen en de witte chocola. Met de frambozen mislukt hij bij mij en daar wordt hij minder lekker van, witte chocola weglaten ivm lactose. Pure chocola is vaak zonder lactose, wel even checken of het echt zo is! De roomboter kun je vervangen door margarine, is het nog steeds erg lekker!



Ik heb de taart (ik doe 'm altijd in een springvorm, ziet er feestelijker uit vind ik persoonlijk) toevallig gisteren nog gebakken voor een verrassingsfeestje van een vriendin en ze heeft wel 3x gezegd hoe lekker de taart was

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven