Leuke tips voor (gemakkelijke) verjaardagshapjes?

28-02-2008 09:39 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Aanstaand weekend vier ik mijn verjaardag. Aangezien er niet zo veel mensen komen en ik in principe veel tijd heb, lijkt het me leuk om eens wat aparte hapjes te maken.

Veel verder dan toastjes met brie, gevulde eieren en een kaasplankje ben ik nooit gekomen, dus wie ideetjes heeft; graag!



groetjes,

mieke
Alle reacties Link kopieren
Oooh, lekker, hapjes....ik weet wel wat makkelijke:

Bladerdeeg vullen met gekruide gehakt mengseltjes, groentemengseltjes, kipmengseltjes, wat je lekker lijkt. Goed van te voren klaar te maken en op je verjaardag alleen nog in de oven op te warmen.

Gehaktballetjes doen het bij ons altijd goed....wel lekker kruiden natuurlijk.

Minispiesjes met mozarella, een vers blaadje basilicum en cherry tomaatjes.

Ik heb ook eens van die kleine soesjes opengesneden en gevuld met stukjes aardbei en daar weer chocoladesaus overheen....hmmmm.

Tortilla's besmeren met roomkaas en beleggen met gerookte zalm, evt nog kruiden met bv peper of pesto (wat je zelf lekker vind), hier rolletjes van maken en deze in de koelkast bewaren. Vlak voor opdienen uit de koelkast halen en er plakken van zo'n 1,5 cm van snijden.
Alle reacties Link kopieren
Dàt klinkt lekker!



Even een stomme vraag hoor, maar die tortilla's, die maak je wel eerst warm enzo? Of kan het rechtstreeks uit het pakje?



Wat voor kruiden doe jij dan altijd door het gehakt heen? (voor de bladerdeeg hapjes en de balletjes)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij doen fruitsticks het ook altijd erg goed, cocktailprikkers vullen met mandarijnstukje, ananasstukje en een druif die op een ronde bal van alumuniumfolie die je in een ronde schaal hebt gelegd en het ziet er ook nog eens vrolijk uit.

Die tortilla´s maak ik van te voren niet warm, gewoon besmeren met creme fraiche of kruidenkaas, zalmlapjes erop, strak oprollen, in folie wikkelen en tijdjes in de koelkast, daarna snijden maar.

Zelf stokbrood kruidenboter of pesto maken is ook altijd lekker, afbakstrokbrood pakken overdwars doorsnijden, kruidenboter of pesto er tussen, afbakken en je hebt weer een super lekker hapje
Alle reacties Link kopieren
Als je gehaktballetjes gaat maken, zou je eens moeten kijken op het topic Woensdag gehaktdag. Daar staan heerlijke verschillende gekruide mini gehaktballetjes recepten. Ik heb er diverse van geprobeerd en het is een aanrader.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Empanadas (pasteitjes) gevuld met vlees

http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media/000176100/000/000176166_001_FRBL010550_200.jpg



Ingrediënten



(zelf maak ik ze met gewoon bladerdeeg, is makkelijker)

150 g bloem

zout

100 g koude boter of margarine

1 ei (M)

1 ui

1 teentje knoflook

50 g Serranoham (plakjes)

2 takjes peterselie

1 eetlepel olijfolie

175 g half-om-halfgehakt

1 eetlepel droge witte wijn peper

1 eierdooier

1 eetlepel bloem om te bestuiven



Materialen

plasticfolie, deegroller, bakpapier, uitsteekrondje of glas doorsnede ca. 7 cm



Voorbereiden

Boven kom bloem zeven en snufje zout erdoor mengen. Harde boter in blokjes snijden en met vingertoppen door bloem wrijven tot kruimelig deeg ontstaat. Besprenkelen met 2 à 3 eetlepels koud water en snel tot samenhangende bal kneden. Deeg verpakken in plasticfolie en ca. 1 uur in koelkast laten rusten. Intussen ei in ca. 8 minuten hard koken, onder koud water afspoelen en laten afkoelen. Ui en knoflook pellen en snipperen. Ham en peterselie fijn snijden. In koekenpan olie verhitten en ui en knoflook fruiten. Gehakt toevoegen en rul bakken. Ham, peterselie en witte wijn toevoegen en ca. 5 minuten laten sudderen. Op smaak brengen met zout en peper. Ei pellen, fijnhakken en helft door gehaktmengsel mengen (rest wordt niet gebruikt). Deeg uit koelkast nemen en goed doorkneden. Werkvlak bestuiven met bloem en deeg met deegroller uitrollen tot lap van 3 mm dik. Uit deeglap ca. 20 rondjes steken. Op elk rondje 1 dessertlepel vulling scheppen. Rondjes dichtvouwen zodat halve maantjes ontstaan, randen dichtdrukken met vork.



Bereiden

Oven voorverwarmen op 225 ºC of gasovenstand 5. Eierdooier loskloppen en hiermee empanadas bestrijken. Bakplaat bekleden met bakpapier en empanadas erop leggen. Empanadas in midden van oven in ca. 10 minuten goudbruin bakken
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een leuke variant op die tortilla's. En nee, je hoeft ze niet warm te maken. Je haalt ze gewoon uit de verpakking en je kunt ze meteen gebruiken.



Dit recept kun je makkelijk 's ochtends of 's middags maken. Zet het in de koelkast en haal het er savonds weer uit.



Wat je nodig hebt is 100 gram gesneden gerookte kipfilet (dus voor op brood), 125 ml zure room, peper, zout en verse bieslook. Oh ja, en tortillas natuurlijk, twee stuks. Je snijdt de kipfilet zo klein mogelijk en doet het in een kom. Hier doe je de zure room bij, de bieslook en zout en peper. Door elkaar roeren, en op de tortilla smeren. Tortilla oprollen en in folie wikkelen. Dit laat je een uur in de koelkast staan. Dan snij je de rol in plakjes van ongeveer 1,5 cm. (naar gelang je behoefte), cocktailprikkel erin, en leuk op een bordje neerzetten. Als je ze nog wil bewaren doe je er folie omheen en zet je het in de koelkast.



Dit was op mijn verjaardag een erg populair hapje!
Alle reacties Link kopieren
Nog iets lekkers met tortilla's:

1 paprika

1 bosje peterselie

1 knoflookje

1 uitje



pureer alles met de blender heel fijn, tot een sausje. Smeer op een tortilla een dun laagje, wel overal goed bedekken, een tweede tortilla erop, even verwarmen in de koekenpan. In puntjes snijden en lekker serveren met zelfgemaakte quacemole (2 avocado's, 1 zakje quacemole kruidenmix van Casa Fiesta, beetje creme fraiche, pureren, mengen, 1 uur in de koelkast - heerlijk!)



Je kunt ook tortilla chips op een ovenschaal leggen, klein gesneden ui, paprika en rode pepers erop, eventueel wat casa fiesta salsa saus, lekkere laag kaas over het geheel en dan ca. 5 - 10 minuten onder de gril. Heerlijk van het bord plukken.



Een succes nummer bij ons: kippenpootjes, gewoon kant en klaar gekruide, 20 minuten in de oven en smikkelen maar!



De tortilla's kun je ook nog varieren met kruidenkaas, kipfilet en rucola. Of kruidenkaas en salami. Beide gewoon oprollen en in kleine strookjes snijden (zoals je opgerolde pannenkoek).



Nog een super succes: komkommer in strookjes snijden, serveren met chilisaus. Niet ingewikkeld, wel super lekker!



Veel plezier met de voorbereidingen! En alvast een fijne verjaardag.
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Ooo jongens (dames), wat klinkt dit allemaal goed!



Ik denk dat het zowieso maar iets met tortilla's wordt. De ingredienten die jullie opnoemen kunnen overal voor gebruikt worden, dus kan ik gemakkelijk een mengeling maken.



Op dinergebied kan ik best wel wat in elkaar toveren, maar qua hapjes ben ik werkelijk een ramp. Jullie tips zijn dan ook geweldig; bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Er is al een topic over borrelhapjes, zal m even voor je uppen Mieke. Staan heel veel leuke ideetjes in!
Alle reacties Link kopieren
Pikante eitjes, zie op de foto achter het lichtje.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TWG8BNIL.jpg



Pikante eierhapjes.



Nodig;



Haust snack cups ovaal of salade ragoutcups van Jos Poell

Eieren

Sla

Lente ui

Seroendeng, is bij elke supermarkt kant en klaar te koop, o.a. van Conimex of Go-Tan

Dressing; zoete chili saus of loempia saus of als u ook niet zo van heel heet houdt, mijn onderstaande eigen variatie.



Bereiding;



Kook de eieren goed hard, pel ze en snijd ze voorzichtig in vieren. Lente-ui in kleine ringetjes snijden. Leg op elk toastje eerst een stukje sla, daarop een partje met het witte gedeelte naar beneden. Doe een klein beetje dressing op de eierpartjes. Pas op met bovenstaande dressing, kan pittig zijn, met mijn onderstaande dressing kunt u iets meer erop doen.

Strooi er wat lente ui erover en daarns wat seroendeng overheen.

U kunt het lauw opdienen, of van te voren al maken en koud serveren. Het is zo gemaakt. Koud natuurlijk al makkelijk doordat je vooraf de eieren kan koken en pellen. Dressing kan er opzich ook al overheen. Op het laatste moment pas op het toastje leggen en de seroendeng er overheen strooien over de dressing, dat het er goed op blijft zitten.



Eigen mildere variatie van de dressing;



Sla dressing, die doorzichtige met die kruidjes erin. Klein beetje in een bakje doen, En voeg naar smaak wat Zoetzuur Conimex Chinese (wok) Sweet & Sour erdoor.



Kan ook natuurlijk de sla dressing met naar smaak de zoete chili saus of de loempia saus, net hoe pittig je het wilt hebben.



Door roeren en Sweet & Sour (of een van de andere) toevoegen totdat je het pittig genoeg vindt.





SATE IN EEN KOKOSJASJE

(voor 8 stuks)



http://www.mijnalbum.nl/Foto-7IF74GUM-1.jpg



Nodig;



1 varkenshaasje (ca. 250 gr.) * kan ook met kipfilet*

1 el ketjab manis

1 el olie

1 tl sambal

1 tl mosterd

1 kleine gele paprika * kan ook met ananas*

4 el seroendeng

8 houten cocktailprikkers of sateprikkers



Bereiding;



Verwarm de grill voor op de hoogste stand. Leg de prikkers ca 10 min in koud water. Snijd de varkenshaas in de lengte doormidden en vervolgens in 8 gelijke blokjes. Roer de ketjap, olie, sambal en de mosterd door elkaar en wentel de blokjes vlees erdoor. Laat ca 10 min marineren. Was de paprika, maak hem schoon en snijd hem in 8 gelijke blokjes. Rijg aan elk stokje achtereenvolgens een stukje gemarineerd vlees, een stukje paprika en weer een stukje vlees. Leg de spiesjes op een bakblik en schuif het blik ca 10 cm onder de grill. Grill de spiesjes in ca 10 min rondom bruin en gaar.

Strooi de seroendeng in een diep bord en wentel de spiesjes er een voor een doorheen. Serveer de spiesjes warm of koud.



Tip;



Warm is lekkerder. Serveer evt. met een bakje satesaus, die makkelijke van remia die je in de magnetron kan doen. Zit al in een bakje dus hoef je niet moeilijk te doen. Eventueel kan je de spiesjes dippen in de satesaus.

Een bakje kroepoek erbij om ook in de satesaus te dippen. Of een ovenstokbroodje.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, die andere tortilla hapjes die hier genoemd worden klinken ook erg lekker. Die ga ik volgende keer ook uitproberen. Dat woe-gehaktdag topic staan ook lekkere recepten zeg. Ik denk dat ik toch eens wat vaker op de eten pijler moet neuzen.



@ mieke, je kunt de tortilla's direct uit de verpakking gebruiken. Als je ze eerst verwarmd kunnen ze wat soepeler worden maar dan moet je weer wachten tot ze zijn afgekoeld voordat je ze kunt vullen. Ze hebben trouwens ook tortilla's met een smaakje, vooral die met kruiden en knoflook vind ik lekker voor hapjes.

Fijne en smakelijke verjaardag!
Ik weet niet hoe je je gevulde eieren maakt, maar ik "kruid" ze altijd met een (of een halve) zakje saladmix van Knorr en dan de kruiden-knoflooksmaak.

http://u1.peersphere.net/knorr/controller/image.jpg?livelinkDataID=566331



Verder;



Pakje salami (vleeswarenplakjes dus), pakje monchou en 1/3 paprika.

Snijdt de plakjes salami door midden

Verdeel de monchou over de plakjes

On top wat klein gesneden stukjes paprika

Dan op 1 of andere manier de plakjes salami dichtvouwen tot een leuk pakketje en voila lekkere hapjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister ook tortilla's gehaald. Een met zalm/roomkaas/sla en de ander met rosbief/smeerbare geitenkaas/tomaat. Makkelijk en snel te maken, lekker, kan als hapje, lunch, avondeten met een salade erbij.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Nou, de boodschappen zijn (bijna) binnen. De taart staat in de oven (oe wat ruikt dat lekker) en ik ben bezig een lijstje te maken voor de laatste dingetjes.



Zowieso wordt het:

- spiesjes met tomaatjes/mozarella/basilicum (moeilijk te krijgen trouwens, vandaag nog weer op zoektocht)

- tortilla's met zalm/roomkaas en met kip/zure room/bieslook

- gehaktballetjes (de kruiden ben ik nog niet uit)



Maar nu lees ik nog zoveel lekkers van jullie...moeilijk moeilijk.



groetjes,

mieke
Alle reacties Link kopieren
Up voor 44pje!
Alle reacties Link kopieren
Tnx Revival!
Alle reacties Link kopieren
upuppp
Alle reacties Link kopieren
Precies t topic dat ik wou gaan openen...ik ben aanstaande zaterdag en vier t (voor de verandering) met familie en vrienden. En aangezien ik aan de andere kant woon van t land tov familie en vrienden, komen mensen niet even voor een uurtje ofzo...



Dus ik ga ook aan de kook ;-)



- planning nu: krijg twee groententaarten kado van collega's (die nogal handig in de keuken is)

- fruitsalade

- pastasalade met sellerie, kip, mango, cashewnootjes

- dadels met monchou

-

-

-

-



Morgen ben ik vrij, boodschappendag...vrijdag voorbereidingen treffen en zaterdag...let the people come ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat goed van je dat je eerst even zoekt of er al een topic is over het onderwerp waar je een topic voor wilt openen :applause: Zouden meer forummers moeten doen :)



Er zijn nog een paar topics met hapjes, heb ze toevallig gisteren alledrie (?) ge-upt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ze ook al alle 3 door te spitten,vier nl over 3 weken mijn verjaardag en heb al wat lekkere dingen gezien hier en daar.
Alle reacties Link kopieren
revival schreef op 28 februari 2008 @ 12:27:

Er is al een topic over borrelhapjes, zal m even voor je uppen Mieke. Staan heel veel leuke ideetjes in!




Ik had dit topic al doorgespit voor ik de mijne opende,

maarja blijkbaar heeft iedereen altijd zijn mening al klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pink2510 schreef op 28 februari 2008 @ 11:22:

Nog iets lekkers met tortilla's:

1 paprika

1 bosje peterselie

1 knoflookje

1 uitje



pureer alles met de blender heel fijn, tot een sausje. Smeer op een tortilla een dun laagje, wel overal goed bedekken, een tweede tortilla erop, even verwarmen in de koekenpan. In puntjes snijden en lekker serveren met zelfgemaakte quacemole (2 avocado's, 1 zakje quacemole kruidenmix van Casa Fiesta, beetje creme fraiche, pureren, mengen, 1 uur in de koelkast - heerlijk!)





Hoi,



Heb bovenstaande tortilla vandaag gemaakt



Helaas vond ik deze versie nogal flauw. Het sausjes is zeker lekker en past goed in de mexicaanse keuken maar ik vond de combinatie met de tortilla nogal flauw.



Wat zou ik er bij/tussen kunnen doen voor een volgende keer?

- Pittige (oude) kaas?
Alle reacties Link kopieren
gevulde pepadews.



potje kopen bij de xenos (mild) deze uit laten lekken en vullen met naturel roomkaas met een eetlepel honing erdoor gemengd. Het vullen gaat makkelijker als je de achterkant van een theelepel gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mylenevalerie schreef op 28 februari 2008 @ 12:43:

Pikante eitjes, zie op de foto achter het lichtje.

[afbeelding]



Pikante eierhapjes.



Nodig;



Haust snack cups ovaal of salade ragoutcups van Jos Poell

Eieren

Sla

Lente ui

Seroendeng, is bij elke supermarkt kant en klaar te koop, o.a. van Conimex of Go-Tan

Dressing; zoete chili saus of loempia saus of als u ook niet zo van heel heet houdt, mijn onderstaande eigen variatie.



Bereiding;



Kook de eieren goed hard, pel ze en snijd ze voorzichtig in vieren. Lente-ui in kleine ringetjes snijden. Leg op elk toastje eerst een stukje sla, daarop een partje met het witte gedeelte naar beneden. Doe een klein beetje dressing op de eierpartjes. Pas op met bovenstaande dressing, kan pittig zijn, met mijn onderstaande dressing kunt u iets meer erop doen.

Strooi er wat lente ui erover en daarns wat seroendeng overheen.

U kunt het lauw opdienen, of van te voren al maken en koud serveren. Het is zo gemaakt. Koud natuurlijk al makkelijk doordat je vooraf de eieren kan koken en pellen. Dressing kan er opzich ook al overheen. Op het laatste moment pas op het toastje leggen en de seroendeng er overheen strooien over de dressing, dat het er goed op blijft zitten.



Eigen mildere variatie van de dressing;



Sla dressing, die doorzichtige met die kruidjes erin. Klein beetje in een bakje doen, En voeg naar smaak wat Zoetzuur Conimex Chinese (wok) Sweet & Sour erdoor.



Kan ook natuurlijk de sla dressing met naar smaak de zoete chili saus of de loempia saus, net hoe pittig je het wilt hebben.



Door roeren en Sweet & Sour (of een van de andere) toevoegen totdat je het pittig genoeg vindt.





SATE IN EEN KOKOSJASJE

(voor 8 stuks)



[afbeelding]



Nodig;



1 varkenshaasje (ca. 250 gr.) * kan ook met kipfilet*

1 el ketjab manis

1 el olie

1 tl sambal

1 tl mosterd

1 kleine gele paprika * kan ook met ananas*

4 el seroendeng

8 houten cocktailprikkers of sateprikkers



Bereiding;



Verwarm de grill voor op de hoogste stand. Leg de prikkers ca 10 min in koud water. Snijd de varkenshaas in de lengte doormidden en vervolgens in 8 gelijke blokjes. Roer de ketjap, olie, sambal en de mosterd door elkaar en wentel de blokjes vlees erdoor. Laat ca 10 min marineren. Was de paprika, maak hem schoon en snijd hem in 8 gelijke blokjes. Rijg aan elk stokje achtereenvolgens een stukje gemarineerd vlees, een stukje paprika en weer een stukje vlees. Leg de spiesjes op een bakblik en schuif het blik ca 10 cm onder de grill. Grill de spiesjes in ca 10 min rondom bruin en gaar.

Strooi de seroendeng in een diep bord en wentel de spiesjes er een voor een doorheen. Serveer de spiesjes warm of koud.



Tip;



Warm is lekkerder. Serveer evt. met een bakje satesaus, die makkelijke van remia die je in de magnetron kan doen. Zit al in een bakje dus hoef je niet moeilijk te doen. Eventueel kan je de spiesjes dippen in de satesaus.

Een bakje kroepoek erbij om ook in de satesaus te dippen. Of een ovenstokbroodje.



Oh wat ziet het er allemaal lekker uit! Zou je de recepten van die rode dingetjes willen geven? Het zijn er meerdere op je bovenste foto. Zou super zijn.

Groet Varia

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven