Must try igv "beperkt dieet"

28-01-2017 22:59 68 berichten
En nee, dan doel ik niet op mensen die op dieet zijn om af te vallen. Ik en mijn zoon zijn belast met tig voedselallergieen en hebben daarom een aangepast dieet. Net als velen anderen, of het nu medische redenen zijn of idealistische.



In ons geval vraagt lekker en gevarieerd eten met regelmaat creativiteit. Ik eet graag vers en met zo min mogelijk bewerkte producten. Ben altijd op zoek naar nieuwe ingredienten, toepassingen of recepten. En zo af en toe kom ik iets tegen waarvan ik al veel eerder het bestaan had willen weten.



Daarom dit topic; zijn er meer van jullie die door omstandigheden bepaalde alledaagse producten niet kunnen eten (bijv tarwe, zuivel, soja, vlees, ei) en die ter vervanging van dit product of ter uitbreiding van een beperkt menu HET product/recept hebben ontdekt wat je graag wil delen? Iets waarvan jezelf wellicht veel eerder het bestaan had willen weten? Zo ja, dan is dit het topic om je ervaringen te delen.
Eenvoudige vervangers van tarwe enz. Ik heb coeliakie en als ik wist dat je maïsmeel enz gewoon in de winkel kan kopen, had dat zoveel handiger geweest.



En veel dingen zijn van nature al tarwe en glutenvrij.
Ik wilde aftrappen, maar ben te langzaam op de telefoon ;). Maar goed, mijn eerste bijdrage:



Vandaag voor het eerst brood gebakken met bakbanenmeel. Een erg fijne vervanger van tarwe/spelt.

En in de jumbo kaas van wilmersburger ontdekt. Zuivel en soja-vrij. Hoe fijn om weer eens de bite van kaas te voelen!



Ben grote fan van kokosyoghurt (zonder zuivel), gewoon te koop bij de ah. s Ochtends heerlijk met vers fruit en "lijn-, zonnebloem-, pompoen-, en sesamzaad & gojijbessen" van Zonnatura.



Of voor een warm ontbijt een granen en zuivelvrij pap met 1 geprakte banaan, twee gekluste eieren, theelepel kaneel en scheutje kokosmelk in kokosolie "gescrambled". Heerlijk met een extra topping als kokosrasp, bosvruchten, cranberries, pijnboompitten etc.
quote:Filee schreef op 28 januari 2017 @ 23:05:

Eenvoudige vervangers van tarwe enz. Ik heb coeliakie en als ik wist dat je maïsmeel enz gewoon in de winkel kan kopen, had dat zoveel handiger geweest.



En veel dingen zijn van nature al tarwe en glutenvrij.

Wat doe je met brood en gebak?

Ik ben allergisch voor een hoop granen, maar wil niet aan al die (ongezonde en niet lekkere) glutenvrij broden uit de supermarkt.



Bedenk me trouwens nog een succes recept; chocolade muffins of brownie gemaakt van zwarte bonen, dadels, ei, kokosolie en cacao. Al veel verbaasde reacties gehad als ik na proeven vertelde wat de ingredienten waren.
Hier een zoon(tje) met koemelkallergie. Ik lees dus graag mee voor tips etc.

Hier vervangen we veel door alpro, maar dat is niet altijd lekker, rijstemelk werkt vaak ook.
quote:Horizon81 schreef op 28 januari 2017 @ 23:16:

[...]



Wat doe je met brood en gebak?

Ik ben allergisch voor een hoop granen, maar wil niet aan al die (ongezonde en niet lekkere) glutenvrij broden uit de supermarkt.



Bedenk me trouwens nog een succes recept; chocolade muffins of brownie gemaakt van zwarte bonen, dadels, ei, kokosolie en cacao. Al veel verbaasde reacties gehad als ik na proeven vertelde wat de ingredienten waren.

Gebak van almondy is gluten en tarwevrij. Jumbo heeft trouwens ook gluten en tarwevrije gebak.

Brood koop ik kant en klaar van semper, fria of schär. In de winkel zijn ook veel gluten en tarwevrije bakmixen te koop. Het brood van semper en fria bevat amper suiker en andere "rotzooi". Deze broden vind je in de vriezer.



Mijn favoriete brood is witbrood van semper en grova van fria.

Deze:



quote:Shenandoah schreef op 28 januari 2017 @ 23:16:

Hier een zoon(tje) met koemelkallergie. Ik lees dus graag mee voor tips etc.

Hier vervangen we veel door alpro, maar dat is niet altijd lekker, rijstemelk werkt vaak ook.

Hoe oud is hij?

Het is nu niet het seizoen maar als je rond de zomer gezond schepijs wilt serveren, dan is volgende echt heerlijk;

Twee zeer rijpe bananen in plakjes snijden en minimaal 24 uur in de diepvries leggen. Daarna in de blender. Evt met cacao of een andere fruitsoort zoals aardbei. Heerlijk zoet, de substantie zelf heeft nog het meeste weg van softijs.



Voor pannenkoeken e.d. gebruiken wij de kokosmelk van alpro, gebakken in kokosolie. Worden echt lekkere pannenkoeken van gemaakt (van horen zeggen want kan ze zelf niet eten ).
quote:Filee schreef op 28 januari 2017 @ 23:20:

[...]



Gebak van almondy is gluten en tarwevrij. Jumbo heeft trouwens ook gluten en tarwevrije gebak.

Brood koop ik kant en klaar van semper, fria of schär. In de winkel zijn ook veel gluten en tarwevrije bakmixen te koop. Het brood van semper en fria bevat amper suiker en andere "rotzooi". Deze broden vind je in de vriezer.



Mijn favoriete brood is witbrood van semper en grova van fria.Thnx; die ga ik checken. Ben met schar en genius niet blij, dus bak nu zelf steeds.
Horizon, je kan ook lactose en glutenvrije pannenkoeken maken van amandelmeel of van glutenvrije pannenkoekenmix van de ah. Gebruik soja of amdelmelk ipv gewone melk en het is ook lactose vrij.
quote:Horizon81 schreef op 28 januari 2017 @ 23:30:

[...]



Thnx; die ga ik checken. Ben met schar en genius niet blij, dus bak nu zelf steeds.

Ik vind schar brood ook niet te eten. Genius gaat nog wel.



Van fria is ook de groene (limpan) lekker. Van semper is al het brood lekker, behalve de lant.... brood (ik weet de precieze naam even niet).

Ik weet het; maar ben ook allergisch voor amandelen (en soja). En vind heel eerlijk gezegd de glutenvrije pannenkoekenmix van ah niet om naar huis te schrijven; heeft iets weg van aardappelen. Beste benadering vind ik nog een combi van rijst en maismeel met alpro kokosmelk, of een bananenpannenkoek. Maar het blijft ver weg van een echte pannenkoek vind ik.
quote:Horizon81 schreef op 28 januari 2017 @ 23:36:

Ik weet het; maar ben ook allergisch voor amandelen (en soja). En vind heel eerlijk gezegd de glutenvrije pannenkoekenmix van ah niet om naar huis te schrijven; heeft iets weg van aardappelen. Beste benadering vind ik nog een combi van rijst en maismeel met alpro kokosmelk, of een bananenpannenkoek. Maar het blijft ver weg van een echte pannenkoek vind ik.Heb je de wafelmix van semper wel eens geprobeerd? Die kun je ook gebruiken voor pannenkoeken. Ik weet niet of die in Nederland te koop is, maar daar maak ik mijn pannenkoeken mee.
quote:Filee schreef op 28 januari 2017 @ 23:37:

[...]



Heb je de wafelmix van semper wel eens geprobeerd? Die kun je ook gebruiken voor pannenkoeken. Ik weet niet of die in Nederland te koop is, maar daar maak ik mijn pannenkoeken mee.Nee; ga ik ook in duiken!
quote:Horizon81 schreef op 28 januari 2017 @ 23:23:

[...]



Hoe oud is hij?

Het is nu niet het seizoen maar als je rond de zomer gezond schepijs wilt serveren, dan is volgende echt heerlijk;

Twee zeer rijpe bananen in plakjes snijden en minimaal 24 uur in de diepvries leggen. Daarna in de blender. Evt met cacao of een andere fruitsoort zoals aardbei. Heerlijk zoet, de substantie zelf heeft nog het meeste weg van softijs.



Voor pannenkoeken e.d. gebruiken wij de kokosmelk van alpro, gebakken in kokosolie. Worden echt lekkere pannenkoeken van gemaakt (van horen zeggen want kan ze zelf niet eten ).



Hij is nu bijna 15 maanden. Heb toevallig vandaag zo'n setje van die invries dingen om ijsjes te maken meegenomen bij de kruidvat in de aanbieding voor wel 30 cent ;P En wilde van de zomer met fruit gaan experimenteren maar dit is ook wel een idee!

Hier nog geen pannenkoeken gegeven, laatste keer dat wij ze aten kreeg hij gewoon een portie uit de diepvries. Stukjes brood eet hij wel, maar alle andere stukjes etc in eten worden niet geaccepteerd helaas :P
quote:Horizon81 schreef op 28 januari 2017 @ 23:39:

[...]



Nee; ga ik ook in duiken!Ik zag dat ze bij de jumbo pannenkoekenmix van peaks free from hebben. Die is ook lekker.



Of deze

Ik vervang alles waar normaal melk in zou moeten altijd door rijstmelk. Ooit zo begonnen omdat ik vroeger behalve voor koemelk ook allergisch was voor soja. Daar ben ik overheen gegroeid, maar vind sojamelk echt niet weg te krijgen en overheersend in alle gerechten. Gerechten waar room in moet gebruik ik nu wel sojaroom voor.



In de zomer hebben ze bij onze natuurwinkel altijd een soort van magnums maar dan volledig op basis van rijstmelk. Dat vind ik echt de beste uitvinding ever. Vond die magnums er altijd zo heerlijk uitzien als anderen ze aten, maar mocht ze zelf niet. Tot ik dit dus ontdekte. Sowieso hebben ze in de natuurwinkel veel producten op basis van rijstmelk.
Alle reacties Link kopieren
Lidl heeft komende week een hele trits glutenvrije en biologische producten. Zag ik in hun folder.

Vanaf donderdag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Horizon81 schreef op 28 januari 2017 @ 23:36:

Ik weet het; maar ben ook allergisch voor amandelen (en soja). En vind heel eerlijk gezegd de glutenvrije pannenkoekenmix van ah niet om naar huis te schrijven; heeft iets weg van aardappelen. Beste benadering vind ik nog een combi van rijst en maismeel met alpro kokosmelk, of een bananenpannenkoek. Maar het blijft ver weg van een echte pannenkoek vind ik.



boekweitmeel?

of kikkererwtenmeel voor hartige pannenkoeken... kan je prima met water aanmaken.
quote:MrsLady schreef op 29 januari 2017 @ 02:10:

Ik vervang alles waar normaal melk in zou moeten altijd door rijstmelk. Ooit zo begonnen omdat ik vroeger behalve voor koemelk ook allergisch was voor soja. Daar ben ik overheen gegroeid, maar vind sojamelk echt niet weg te krijgen en overheersend in alle gerechten. Gerechten waar room in moet gebruik ik nu wel sojaroom voor.



In de zomer hebben ze bij onze natuurwinkel altijd een soort van magnums maar dan volledig op basis van rijstmelk. Dat vind ik echt de beste uitvinding ever. Vond die magnums er altijd zo heerlijk uitzien als anderen ze aten, maar mocht ze zelf niet. Tot ik dit dus ontdekte. Sowieso hebben ze in de natuurwinkel veel producten op basis van rijstmelk.Niet gezond; maar zo'n magnum wil ik ook wel eens proberen! Zal het tzt navragen bij onze natuurwinkel.
quote:gemberpannekoek schreef op 29 januari 2017 @ 08:22:

[...]





boekweitmeel?

of kikkererwtenmeel voor hartige pannenkoeken... kan je prima met water aanmaken.

Ja, kikkererwten(meel) vind ik nou ook zo'n product waarvan ik veel eerder de veelzijdigheid had moeten ontdekken! Bak geregeld kikkererwtenpannenkoekjes voor bij de lunch, met een kop verse soep. Of linzenpannenkoekjes met honing. Heel lekker.



Boekweit moet ik helaas ook vermijden van de allergoloog. Wat niet wil zeggen dat het niet voor anderen een interessante tip kan zijn natuurlijk. (En ik smokkel wel eens omdat de reactie op boekweit veel minder heftig is ).
Alle reacties Link kopieren
Na drieeneenhalf jaar samen met zoon meegegeten te hebben met zijn dieeet (ivm borstvoeding), kom ik er na gestopt te zijn achter dat consenza redelijk prima bitterballen verkoopt. En dat je die via de bezorg appie gewoon kunt krijgen.

De lijst van m'n zoontje is wat vreemd uitgebreid, maar dingen die ik zelf maakte:

Ei, soja en zonnebloemvrije Mayo op basis van kikkererwtenmeel en kokos- olijfolie. De olie was wat puzzelen, teveel kokos en hij werd te stevig, teveel olijf en hij smaakte te olijvig.

Pannenkoeken met 100 kikkererwt, 200 spelt en 600 water. Kan vast ook met een ander graan, maar ik vrees wel iets glutenachtigs. Hoewel je daarmee kunt experimenteren.

Ik heb quiche gemaakt van een korstdeeg, waarbij ik het eimengsel verving door een combi van bouillon, kikkererwtenmeel en tapioca.

Brownies maakte ik met kokosolie, spelt, cacao, suiker en arrowrootpoeder met wat water of havermelk.

Havermelk maakte ik trouwens zelf, scheelt veel geld. Kan ook met andere granen worden gedaan, maar mijn zoon vindt havermelk het lekkerste.

Lahmacum is ook een soort pizza, maar hoort zonder kaas dus die mis je daar niet op.

Ik vind glutenvrije lasagne echt niet lekker, ving dat op door heel dunne plakken aubergine of courgette te gebruiken. Even grillen maat het lekker.

Roux kan prima met olie, bouillonpoeder, spelt en water. Kan me voorstellen dat mais het hier wel goed in doet.
quote:Dibididoeba schreef op 29 januari 2017 @ 10:14:

Na drieeneenhalf jaar samen met zoon meegegeten te hebben met zijn dieeet (ivm borstvoeding), kom ik er na gestopt te zijn achter dat consenza redelijk prima bitterballen verkoopt. En dat je die via de bezorg appie gewoon kunt krijgen.

De lijst van m'n zoontje is wat vreemd uitgebreid, maar dingen die ik zelf maakte:

Ei, soja en zonnebloemvrije Mayo op basis van kikkererwtenmeel en kokos- olijfolie. De olie was wat puzzelen, teveel kokos en hij werd te stevig, teveel olijf en hij smaakte te olijvig.

Pannenkoeken met 100 kikkererwt, 200 spelt en 600 water. Kan vast ook met een ander graan, maar ik vrees wel iets glutenachtigs. Hoewel je daarmee kunt experimenteren.

Ik heb quiche gemaakt van een korstdeeg, waarbij ik het eimengsel verving door een combi van bouillon, kikkererwtenmeel en tapioca.

Brownies maakte ik met kokosolie, spelt, cacao, suiker en arrowrootpoeder met wat water of havermelk.

Havermelk maakte ik trouwens zelf, scheelt veel geld. Kan ook met andere granen worden gedaan, maar mijn zoon vindt havermelk het lekkerste.

Lahmacum is ook een soort pizza, maar hoort zonder kaas dus die mis je daar niet op.

Ik vind glutenvrije lasagne echt niet lekker, ving dat op door heel dunne plakken aubergine of courgette te gebruiken. Even grillen maat het lekker.

Roux kan prima met olie, bouillonpoeder, spelt en water. Kan me voorstellen dat mais het hier wel goed in doet.Mayo van kikkererwtenmeel en kokos- / olijfolie? Ben heel benieuwd hoe dat smaakt. Hier thuis gelukkig geen noodzaak voor om vervangende producten van ei te vinden. Geloof dat trouwens dat de ah inmiddels een goede "no egg" mayo in zijn assortiment heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hij smaakt vrij goed. Na anderhalf jaar zonder mayonaise was ik er in elk geval blij mee

Het probleem met bijna alle kant-en-klare vervangers is dat er olie in zit die hij niet mag hebben. Niet tegen zonnebloemolie kunnen is een vrij lastige...
quote:Dibididoeba schreef op 29 januari 2017 @ 21:22:

Hij smaakt vrij goed. Na anderhalf jaar zonder mayonaise was ik er in elk geval blij mee

Het probleem met bijna alle kant-en-klare vervangers is dat er olie in zit die hij niet mag hebben. Niet tegen zonnebloemolie kunnen is een vrij lastige...



Nog nooit van gehoord; allergie voor zonnebloempitten/olie. Is ook een onhandige idd..
Net trouwens geexperimenteerd met custard op basis van kokosmelk, eierdooiers, arrowroot, vanille en wat honing. Best goed gelukt. Wel benieuwd of hij nog wat verder opstijft (zo nee dan heb ik hem wat te snel van het vuur gehaald..). Wel fijn, weer eens een romig, zoet toetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven