nasivlees

26-06-2015 15:50 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week zijn de nasigroente weer in de aanbieding, dus ik wil graag nasi gaan maken. Bij het vlees dat ik normaal gebruik proef ik alleen toch altijd nog kleine zeentjes ofzo, terwijl ik het toch goed schoon had gemaakt. Heeft iemand tips voor welk vlees ik het beste kan gebruiken? Ik bruin het vlees even, en vervolgens bak het nog even mee met alles om gaar te worden, het wordt dus maar kort gebakken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Moet het zo goedkoop mogelijk? Klein stukje kipfilet of zo'n dikke plak schouderham heel fijn snijden. Eventueel een eitje bij bakken.
Alle reacties Link kopieren
kip, tofu (vleesvervanger), varkensvleesreeptjes, biefstukreepjes etc.



Goedkoop nasi/bamivlees zijn niet de beste stukjes vlees, de restjes van wat er overblijft nadat er schnitzels of biefstukjes van gesneden zijn. Je kan dus ook gewoon een schnitzel kopen en die in stukjes snijden of ander lapje vlees
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik neem voor nassi altijd scharrel varkensvlees.

Nog nooit een zeentje geproefd.



Heb je al eens een boemboeblok geprobeerd?

Vlees bruin bakken en dan boemboe erbij.

Zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik altijd kip of filetlapjes. Deze snijd ik zelf in kleine stukjes.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
@dubbeltje4: Wat is een boemboeblok precies? Ik gebruik altijd boemboe uit zo'n plat vierkant bakje, een soort pasta zit daarin.



@hamerhaai: Wordt tofu niet heel sponzerig? Ik heb het pas een paar keer gegeten, maar ik vond het niet zo'n succes. Misschien dat ik het heel klein moet snijden?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
oh filetlapjes is misschien ook wel een goed idee! Dat is ook al helemaal schoon
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 26 juni 2015 @ 16:00:

@dubbeltje4: Wat is een boemboeblok precies? Ik gebruik altijd boemboe uit zo'n plat vierkant bakje, een soort pasta zit daarin.



@hamerhaai: Wordt tofu niet heel sponzerig? Ik heb het pas een paar keer gegeten, maar ik vond het niet zo'n succes. Misschien dat ik het heel klein moet snijden?Ik haal mijn boemboe altijd bij de toko, maar het is inderdaad een pasta.
Alle reacties Link kopieren
Zelf gebruik ik vaak spekblokjes. Bij nasi/bami maak ik meestal saté (van kip) en dan hebben we voldoende vlees.

Doe ik dat niet, dan rul ik ook wel vaak wat gehakt.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Ik vind nasi prima met studenthaver ipv vlees. Vlees is in nasi een vullertje, IMHO.



Studentenhaver pas aan het eind toevoegen, anders worden de noten muf.
Een stuk gerookt casselerrib in blokjes snijden. Prima vulling voor de nasi.
Alle reacties Link kopieren
Nasi is een ontbijtgerecht dat wordt gemaakt van de restjes van de rijsttafel van de vorige dag. Dus gewoon wat rauw vlees en rauwe groente wokken maakt nóóit lekkere nasi.



Maak een pan babi ketjap (of ander vleesgerecht), laat dat afkoelen en een nachtje staan (in de jus/saus). Maak een simpel groentegerecht en bewaar dat ook een nacht. Kook rijst, laat die afkoelen en bewaar ook die. Deze gerechten kun je de eerste dag overigens als maaltijd eten. De restjes bewaar je.



Maak daar de volgende dag nasi van. Dan heb je de lekkerse nasi die er is. Gebakken eitje erbij en smullen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak -vleesloze- nasi met cashewnoten, soms met tofu of een in reepjes gesneden gebakken ei.



Maar als je er vlees in wilt doen, zou je filetlapjes of een hamlapje kunnen snijden. Of biefstukreepjes. Of garnalen. De keuze is reuze
Ik gebruik altijd kipfilet of varkenshaas. Dit doe ik zelf in mooie stukjes snijden en zet ze daarna even in de marinade.

Best lekker.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heb je natuurlijk gelijk, Pejeka. Ik hou hem in gedachten voor de volgende keer! Dit keer ga ik voor de goedkope versie

Ik ben nog steeds benieuwd naar de tofu. Iemand tips over hoe en wat? Ik heb er nauwelijks ervaring mee. Anders ga ik voor de filetlapjes, dat kan niet fout gaan, lijkt me!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Tofu in blokjes snijden, droogdeppen, even laten marineren in bijvoorbeeld ketjap en dan kort op hoog vuur wokken/roerbakken. Klaar!
Alle reacties Link kopieren
Nasi goreng is idd ontstaan door van restjes een lekker gerecht te maken.

Dus bijvoorbeeld nasi groeten of nasi vlees is gewoon bedacht door de groenteman en de slager. Het is net zo'n commerciele onzin als bijvoorbeeld wokolie.



Maar dit vind ik een lekkere nasi:



Rijst

Nasiblok van koningsvogel

Ui

Eventueel knoflook

Bosui

Roerei

Char Siu vlees

Eventueel klein beetje diepvries doperwten





Het char siu vlees maak je van varkensfilet lapjes die je een paar uur laat marineren in char siu kruiden (gewoon een zakje te koop bij elke toko)
Alle reacties Link kopieren
oh dat klinkt ook lekker, Janneke! Zo komt er hier elke week een andere nasi op tafel met al die recepten, haha!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Ik bak drooggedepte plakken tofu/tahoe lichtbruin en dan snij ik ze in blokjes en bak ze nog even door met een gesnipperde ui. Lekker met een sausje van ketjap en sambal.

Maar je kunt ze ook doir de nasi goreng doen.



Gemarineerde kippedijfilet is lekker door de nasi. Eerst marineren, dan bakken, dan in stukjes snijden en met gebakken uien, knoflook en kruiden en groenten door de nasi goreng.

Ik maak dit altijd eerst en roerbak er dan beetje bij beetje koude rijst door.
Alle reacties Link kopieren
Schouderkarbonade
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
missisilly gaat vanavond aan de nasi



varkensfiletlapjes van de lidl snel gaar en snijdt makkelijk!
The best is yet to come
Alle reacties Link kopieren
quote:stippensokken schreef op 26 juni 2015 @ 16:14:

Ik maak -vleesloze- nasi met cashewnoten, soms met tofu of een in reepjes gesneden gebakken ei.



Maar als je er vlees in wilt doen, zou je filetlapjes of een hamlapje kunnen snijden. Of biefstukreepjes. Of garnalen. De keuze is reuze cashewnoten goed idee !
The best is yet to come
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd kipfilet en dat snij ik in dunne reepjes.

Ruime hoeveelheid verse roerbakgroenten.

Boemboe van Koningsvogel.



Serveren doe ik met een gebakken eitje of een plak gebakken tofu van de toko.

Ook met pindasaus van het merk Ratu Culinair.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
De nasi goreng in Nederland wordt zelden echt lekker, omdat er veel te veel aan geprutst wordt. En dat terwijl het zo simpel en zo goedkoop is. Kook de avond tevoren van alles wat te veel en kook vast de rijst. Doodgewone Hollandse AVG mag ook, maakt niet uit. Varkensvlees is natuurlijk heel raar, maar goed, als je het lekker vindt...

Zet alles koel weg. Snij vlees en groente (vooral niet te veel, het is kliekjeseten!) heel klein en bak dat op met ui, knoflook, eventueel wat trassi en een ruime kwak goede sambal. Koude rijst erbij, alles heet laten worden en klaar. Als je het niet kunt laten, eitje erbij.

Boemboeblokken voor nasi zijn een uitvinding van de commercie.



En onthou wat Pejeka zegt: het is een ontbijtgerecht, overdrijf het dus niet.



Veel groente erin zal je op bv. Java niet tegenkomen. Javanen zijn niet zo van de groente, al was het alleen al om de prijs.

Raak je in paniek door zo weinig groente, maak er dan bijv. lalab bij van tomaat en/of (chinese) kool. Snij de tomaten doormidden en de kool in grove stukken. Smeer in met een lekkere, smaakvolle sambal en besprenkel evt. met wat ketjap. Ook alweer klaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sri schreef op 27 juni 2015 @ 13:28:

Veel groente erin zal je op bv. Java niet tegenkomen. !



Precies. Klopt wat Pejeka schrijft over de geschiedenis van nasi goreng.



Persoonlijk vind ik veel groenten erin lekkerder.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven