Nieuwe ideen voor makkelijke gezinsmaaltijd.

20-01-2017 05:05 65 berichten
Wijze kookvrouwen,

Zoals in eerdere topics wel eens voorbij is gekomen moet ik thuis veel rekening houden met allergieën als ik kook. Ik doe mijn best om meer gerechten te vinden die we met zn allen kunnen eten,zodat ik op de drukke dagen maar 1 gerecht hoef tekoken, en niet voor iedereen apart. Daarnaast zou het fijn zijn als het gerechten zijn waar ik makkelijk veel groenten in kan verstoppen ivm met een kieskeurige peuter.



Wat ik nu vaak doe: meatloaf met groenten er in, pastasaus (met eigen pasta voor de tarwevrijen), foe yong hai, omelet met vulling, soep, nasi, sushi, burritos. Het is dus bijna altijd tomaat, ei of rijst. En ik ben die smaken ondertussen een beetje beu aan het worden.



De beperkingen waar ik rekening mee moet houden: geen melk, geen kokos, geen tarwe, en geen pompoen.

Hebben jullie nog goede ideeen? zodat ik mijn gezin eens wat anders voor kan zetten? Mijn dank is groot!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aardappels, groente en vlees of vis (of vegetarisch)? Daar kun je tig combinaties mee maken. Peuter moet dat toch leren eten. Dat verstoppen hoeft echt niet elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Best lastig, dat rekening houden met meerdere diëten. Wij hebben hier ook mee te maken: 2 vleeseters en 2 vegetariers (waarvan er 1 wel vis eet) en 1 moet (veel) minder zout in het eten, daarom met pakjes en zakjes en kant en klaar gestopt. Ik heb opnieuw moeten leren koken en ben gestopt met aparte recepten te zoeken. Ik ben alternatieven gaan zoeken voor wat er niet gegeten wordt en dat is gelukt. Kan nu vrijwel alles op tafel zetten, we hebben nog nooit zo lekker en gevarieerd gegeten.



Wat bij jou misschien helpt is sommige dingen helemaal weglaten (pompoen en kokos lijken me gemakkelijk weg te laten, zit niet in veel gerechten), neem in plaats van melk(producten) sojamelk(producten) en voor tarwe zijn er ook vast alternatieven (witbrood, rijstebloem, etc.). Als je je hier aan houdt, kun je m.i. bijna alles met z'n allen eten.
Love is the meaning of life
Daar heb je gelijk in Pamela, ongeveer de helft van de maaltijden verstop ik de groente niet. Ik blijf het aanbieden hoor!
Eens met Pamela, gewone Hollandse kost. Niks mis mee. En die peuter gaat op een dag wel eten hoor. Ik zou er lekker relax over doen en gewoon gezellig met elkaar eten. Eet die peuter op een dag ook gewoon gezellig mee.
Een stamppot maken en dan ipv melk door de aardappels kan je kiezen voor soja producten of alvast de jus
Alle reacties Link kopieren
Ipv nasi een keertje bami maken. Stamppot idd, veel variaties op te vinden. Pasta met roomsaus op basis van soja. Stoofpotjes met rundvlees en groente.
Alle reacties Link kopieren
stampotten

maaltijdsoepen, gevulde kippensoep, minestrone soep (met goede pasta), erwtensoep

stoofschotels

pasta maken van courgette

lasagna met courgette of lasagna vellen

gewoon AGV
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Combinaties die ik lekker vind:

Rijst met kip, kerrie, prei (en appel of ananas).

Rijst met gadogado, pindasaus, kroepoek en ei.

Rijst met spinazie en kip of ei of karbonade of ander varkensvlees.

Witlof stampot: aardappelen koken, witlof in reepjes snijden, rauw door de gekookte aardappelen stampen. Ham of geruld gehakt erdoor. Kaas erdoor of even onder de grill met kaas bovenop.
quote:gekkepo4 schreef op 20 januari 2017 @ 06:12:

Een stamppot maken en dan ipv melk door de aardappels kan je kiezen voor soja producten of alvast de jus Kookvocht is ook nog een optie.
Alle reacties Link kopieren
Peulvruchten: linzencurry en dan met slagroom ipv kokosroom aanmaken, shepherds pie (als ik t goed spel) ik maak vaak een vega variant. Kikkererwtensalade met spekjes en bieten.



Verder maak ik baal quiche met kant en klaar glutenvrij bladerdeeg, maar ik weet niet zo goed hoe je dat kan doen als je tarwe compleet moet vermijden? Ik hoef alleen de gluten maar daar heb je zelf misschien wel ideeën over? Deeg met rijstmeel en boekweit ofzo?
Willekeurige Indiase (dus vaker kokosvrije) curry met willekeurige groenten en vlees, ipv rijst erbij kan je er aardappels/kikkererwten/linzen doorheen koken (en/of papadums bij serveren).



Om het even welke groente (courgette, wortel, paprika) met bouillon (ik gebruik altijd ongeveer 1 kg groente op 1,5l bouillon en dan heb je voor ruim 4 volwassenen) pureren en kruiden met smaakmakers (knoflook en peterselie bijvoorbeeld bij courgette, chillipeper en citroen bij de wortelsoep, kaneel door tomaten-linzensoep, etc.). Serveren met (tarwevrij) brood, dips en eventueel vlees in 1 thema (dus als je een Arabische kruiden gebruikt, bijvoorbeeld met turks brood, hummus en gekruide kippenpoten). Makkelijk. snel en zo 200g groenten per kom.



Deze met polenta erbij: http://www.jamieoliver.co ... 20Day#gSzUor4GD6Bivg3C.97



En deze (wel met rijst, sorry) is ook snel en lekker: http://www.gimmesomeoven.com/beef-and-broccoli-recipe/
Ik herken het, hier gv, lactosevrij, eentje lust geen vis en nog eentje lust bijna niks

Aardappelen vlees en groente is altijd goed.

Soep gaat ook erwtensoep bv of een goed gevulde tomatensoep

Ipv brood glutenvrij brood, witbrood is niet perse tarwevrij maar dat zul je wel weten.

Pannenkoeken met gv meel en sojamelk

Burritos van maismeel of gv wraps

Vis met krieltjes en sla



Eigenlijk kun je heel veel maken met vervangers
Is degene met de melk-allergie trouwens lactose-intolerant of heeft diegene een koemelkeiwitallergie? Want in het eerste geval: er staan steeds vaker lactosevrije koemelkproducten in de schappen van de supermarkt.

Ik heb zelf een koemelkeiwit-allergie en ik kan bijvoorbeeld wel gewoon tegen geitenproducten. Geitenmelk is lekker romig en kan heel goed als slagroomvervanger door je avondeten en geitenyoghurt gebruik ik veel voor curry's op basis van yoghurt of recepten waar crème fraîche of sour cream doorheen moet (en nee, het smaakt niet naar geit, echt niet).



Ik vermeed zelf altijd recepten met melk, omdat sojaproducten toch vaak een andere smaak aan een gerecht geven, maar sinds ik de geitenmelk ontdekt heb, is er een wereld voor me open gegaan!
quote:elfjetwaalfje schreef op 20 januari 2017 @ 05:48:

Best lastig, dat rekening houden met meerdere diëten. Wij hebben hier ook mee te maken: 2 vleeseters en 2 vegetariers (waarvan er 1 wel vis eet) en 1 moet (veel) minder zout in het eten, daarom met pakjes en zakjes en kant en klaar gestopt. Ik heb opnieuw moeten leren koken en ben gestopt met aparte recepten te zoeken. Ik ben alternatieven gaan zoeken voor wat er niet gegeten wordt en dat is gelukt. Kan nu vrijwel alles op tafel zetten, we hebben nog nooit zo lekker en gevarieerd gegeten.



Wat bij jou misschien helpt is sommige dingen helemaal weglaten (pompoen en kokos lijken me gemakkelijk weg te laten, zit niet in veel gerechten), neem in plaats van melk(producten) sojamelk(producten) en voor tarwe zijn er ook vast alternatieven (witbrood, rijstebloem, etc.). Als je je hier aan houdt, kun je m.i. bijna alles met z'n allen eten.In witbrood zit ook tarwe. Je moet dan voor glutenvrij en tarwevrij brood gaan.
quote:marie123 schreef op 20 januari 2017 @ 07:07:

Peulvruchten: linzencurry en dan met slagroom ipv kokosroom aanmaken, shepherds pie (als ik t goed spel) ik maak vaak een vega variant. Kikkererwtensalade met spekjes en bieten.



Verder maak ik baal quiche met kant en klaar glutenvrij bladerdeeg, maar ik weet niet zo goed hoe je dat kan doen als je tarwe compleet moet vermijden? Ik hoef alleen de gluten maar daar heb je zelf misschien wel ideeën over? Deeg met rijstmeel en boekweit ofzo?Vaak is glutenvrij ook tarwevrij. Er zijn maar een paar glutenvrije producten die glutenvrije tarwe bevatten.
Pilaf met wortel, uien, rozijnen en gerookte kip.



Uien bakken, wortel in kleine plakjes erbij, even smoren. Rijst erbij even omscheppen en kippenbouillon erbij. (500 gram rijst/850 water)

20 minuten op heel zacht vuur. Halverwege de tijd nog een handje rozijnen toevoegen en op het einde de gerookte kip in kleine stukjes.
Alle reacties Link kopieren
Taco's of wraps met een vulling van aangefruite ui, knoflook, champignons, paprika, mais en kidneybonen (of vega gehakt ipv de bonen, maar ik weet niet of dat tarwevrij is). Kruiden met tex mex kruiden, beetje creme fraiche erdoor.



Stamppot van aardappelen en wortelen met boter of creme fraiche erdoor en een mengseltje van aangefruite ui, knoflook, champignons erdoor. Paprika of mais kan erdoor, handje rucola is ook lekker.
quote:aikidoka schreef op 20 januari 2017 @ 07:56:

Taco's of wraps met een vulling van aangefruite ui, knoflook, champignons, paprika, mais en kidneybonen (of vega gehakt ipv de bonen, maar ik weet niet of dat tarwevrij is). Kruiden met tex mex kruiden, beetje creme fraiche erdoor.



Stamppot van aardappelen en wortelen met boter of creme fraiche erdoor en een mengseltje van aangefruite ui, knoflook, champignons erdoor. Paprika of mais kan erdoor, handje rucola is ook lekker.Gluten? Melk?
voor brood en wraps et bestaat een glutenvrije variant. Ik weet trouwens heel veel van glutenvrije produkten maar minder van tarwevrije produkten. daar zit een licht verschil in. niet ieder gv produkt is tarwevrije en niet ieder tarwevrij produkt is glutenvrij.
Maaltijdsoepen gaan hier altijd goed. Kan je een dag van te voren maken en gaan veel groenten in. Wij eten veel linzensoep (gaat bij ons overigens wel tomaat door) en erwtensoep. Doodgewone groentensoep maak ik ook vaak zonder vlees, maar met een pot bruine bonen erdoor (vult ook goed).



En pasta met een witte saus ipv tomatensaus? Ik weet dat er kookroom etc op basis van soya bestaat (mag dat wel?). Hier verstop je de groenten misschien wat minder makkelijk in.. Wij eten vaak pasta met zalm, broccoli, champignons, courgette, verse kruiden en knoflook. Kan overigens ook zonder kookroom, maar met een beetje olijfolie.



Eens een keer quinoa als bijgerecht ipv rijst of pasta?



Bestaan er tarwevrije pizzabodems? Smeer daar je zelfgemaakte tomatensaus (met verstopte groenten) overheen. Daar wat dingen op die ze lusten, tonijn, paprika? En volgens mij bestaat er ook melkvrije kaas. Heb je weer een snelle maaltijd...
gnocchi (aardappelzetmeel) gemengd met spinazie en boursin soja-kookroom en (rook)worst.



Gnocchi kook je in 4 minuten gaar. In een koekepan ontdooi je de diepvriesspinazie, daar doe je een klein beetje boursin soja kookroom doorheen, zodat het smeuig is.

Worst in plakjes snijden. En dan samen met de gnocchi alles door het spinaziemengsel in de koekenpan.



Toegeven: zelf mis ik soms wat 'bite' in dit gerecht. Maar mijn zoon en vriend vinden dit de lekkerste maaltijd denkbaar.
anoniem_264151 wijzigde dit bericht op 20-01-2017 08:58
Reden: boursin bevat melk! niet aan gedacht
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat vroeg nog om aan eten te denken.



Ik zou diverse componenten op tafel zetten zodat iedereen zichzelf kan bedienen. Ik zou het basic houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik maak voor de afwisseling wel eens:

Glutenvrije pannenkoeken gevuld met broccoli. De broccolirijst (of brocolli in je keukenmachine gooien) van AH even roerbakken met wat knoflook en zoete ui. Daarna pakje soja cuisine erbij en peper en zout. De inmiddels gebakken pannenkoek voor de helft vullen met groente, daarna eventueel geraspte kaas erover en dichtklappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Toverspiegel schreef op 20 januari 2017 @ 08:57:

gnocchi (aardappelzetmeel) gemengd met spinazie en boursin soja-kookroom en (rook)worst.



Gnocchi kook je in 4 minuten gaar. In een koekepan ontdooi je de diepvriesspinazie, daar doe je een klein beetje boursin soja kookroom doorheen, zodat het smeuig is.

Worst in plakjes snijden. En dan samen met de gnocchi alles door het spinaziemengsel in de koekenpan.



Toegeven: zelf mis ik soms wat 'bite' in dit gerecht. Maar mijn zoon en vriend vinden dit de lekkerste maaltijd denkbaar.Klinkt lekker. Misschien ook af te wisselen met boerenkool?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven