Log nu in om te reageren
  1. quote:
    Fossa schreef op 13 april 2017 @ 16:26:
    [...]

Aardappelpureepoeder uit een zakje, water erbij en voila aardappelpuree. Een zak voorgesneden andijvie er doorheen en klaar. Of nog makkelijker: https://www.ah.nl/product ... llandse-stamppot-andijvie

O ja, aardappelpuree uit een pakje, dat bestaat ook.

Ik denk dat in heel veel gevallen uit zak, pot en blik ook goedkoper zal zijn dan vers.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
  2. Prima dat anderen zonder zakjes en pakjes koken, maar waarom zo ageren ertegen en anderen per se willen overtuigen om het ook zo te doen? Laat mensen gewoon koken hoe ze willen. Wij zijn absoluut geen keukenprins(es) en diverse dingen koken wij daarom wel met een zakje of pakje. En met voorgesneden groente. Om diverse redenen, zoals snelheid (beiden 4 dagen werken en 2 kleine kinderen die om 18:00 omvallen van honger en vermoeidheid, dus lekker kokkerellen tot 19:00 zit er niet in), gemak, weinig kookinzicht en maar 1 pakje/zakje in huis hoeven halen ipv 10 ingredienten die daarna weer staan te verpieteren in de kast.
  3. quote:
    Iphi schreef op 13 april 2017 @ 16:00:
    Ik heb op zich niks tegen e-nummers maar wel tegen pakjes-en zakjes-koken. Ik vind het vooral onnodig om overal een zakje in te gooien als het zonder zeker net zo lekker wordt.

Ooit heb ik leren koken van mijn oma, en eigenlijk doe ik niet veel anders dan dat zij deed voordat al die pakjes en zakjes bestonden. En eigenlijk is dat net zo makkelijk en snel.

Een heleboel e-nummers (denk aan mononatriumglutamaat, glucose-fructosestroop of aspartaam) zijn in kleine hoeveelheden inderdaad niet schadelijk maar in grotere hoeveelheden wel. En aangezien het spul overal in zit vermijd ik ze maar liever als het niet persé nodig is.
    Daarbij zit de helft van de toevoegingen er in om het spul langer houdbaar of mooier van kleur te maken en dat vind ik niet zo nodig.

Glutamaat zit niet alleen in pakjes en zakjes. Het zit van nature in tomaten, kaas, vlees, vis, etc. Jij krijgt er bijna net zoveel van binnen als iemand die kookt met pakjes en zakjes, want van alle glutamaat die men gemiddeld binnen krijgt is ongeveer 10% in de vorm van smaakversterker E621.

Glucose-fructosestroop is een Amerikaanse uitvinding. Het werd daar geproduceerd oiv overheidsmaatregelen (eigen mais-productie stimuleren, hogere accijns op riet- en bietsuiker). Als het al in Europese producten zit, wordt het in een samenstelling toegepast die zeer lijkt op gewone suiker, qua glucose/fructoseverhouding, itt de Amerikaanse siroop die 90% fructose bevat.

Aspartaam is belachelijk veel onderzocht, dankzij een Italiaanse onderzoeker die ten onrechte iets beweerde over kanker (had niet met de zoetstof te maken bleek achteraf). En aspartaam blijkt ontzettend veilig te zijn. Vooral ook omdat je er 200x minder van hoeft te gebruiken dan van suiker, om iets net zo zoet te maken. Dus maar 1 gram ipv 200 gram/
    De aanvaardbare dagelijkse inname van aspartaam is 40 mg/kg lichaamsgewicht. Dus als je 75kg weegt kun je iedere dag 3000 mg = 3 gram aspartaam nemen zonder enige schade. Om dat in te nemen moet je iedere dag ongeveer 2,5 liter light frisdrank drinken.

Over alledrie de stoffen gaan dus vooral heel wilde verhalen. Wetenschappelijk zijn al die verhalen onderuit te halen. En dat is precies wat Rosalie Hertzberger doet.

Overigens, kun je mij wat pakjes/zakjes noemen waar deze stoffen in zitten? Kom niet aanzetten met koeken en frisdranken (want daar zitten ze zeker in, denk ook dat iedereen, incl Rosalie, het er over eens is dat je niet teveel koek en frisdrank moet innemen), ik neem aan dat je daar niet op doelt als je het hebt over koken met zakjes en pakjes.
  4. quote:
    Fossa schreef op 13 april 2017 @ 13:48:
    [...]

Met een beetje gezond verstand is dat de boodschap die je eruit kunt halen. Maar (zie ook dit topic) ik denk dat veel mensen hierin de legitimatie van een wetenschapper lezen om elke dag kant-en-klaarmaaltijden te eten. En ik wil best geloven dat ze dat interview alleen maar bij de McDonalds gaf voor het shockeffect, maar ze zegt ook dat zij zelf elke dag kant-en-klaarmaaltijden op tafel zet. En nu wil ik ook nog wel geloven dat je zelfs daarvan nog best gezond kunt blijven als je daarnaast genoeg groente, fruit en vezels en zo eet, maar de meeste mensen die veel kant-en-klaarmaaltijden eten, zitten niet bij de lunch opeens aan een groene salade.

Nou ja, dat is mijn hele punt dus. Ik vind haar provocerend. En daarmee slaat ze net zo door als de Groene Meisjes en zo. Alleen dan naar de andere kant. Geef mij dan maar types als Martijn Katan en Jaap Seidell, die gezond verstand combineren met enige nuance.

Misschien schat ik het interpretatievermogen wat hoger / te hoog in. Ik vind het ook bizar dat ze zich blijkbaar de woede van allerlei mensen op de hals heeft gehaald. Hoe sneu is dat, als je je er zo door aangevallen voelt? Wie zijn die mensen en waarom zijn ze zo boos? Voelen ze zich belazerd doordat ze zoveel geld en tijd in hun zelfgebakken speltcrackers hebben gestopt?

Maar je hebt gelijk dat iemand als Martijn Katan wat genuanceerder is. Hij heeft mijns inziens ongeveer dezelfde boodschap als Herzberger. Alleen is hij weer zo genuanceerd dat hij erg weinig aandacht krijgt in de media, dat is jammer.
  5. Die pittige aardappelpuree, die is trouwens echt erg lekker. Die gewone vind ik geen vreten.

6. Ik gooi zo even een paar pannenkoeken in de magnetron.

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
  7. quote:
    nicole123 schreef op 13 april 2017 @ 16:31:
    Prima dat anderen zonder zakjes en pakjes koken, maar waarom zo ageren ertegen en anderen per se willen overtuigen om het ook zo te doen? Laat mensen gewoon koken hoe ze willen. Wij zijn absoluut geen keukenprins(es) en diverse dingen koken wij daarom wel met een zakje of pakje. En met voorgesneden groente. Om diverse redenen, zoals snelheid (beiden 4 dagen werken en 2 kleine kinderen die om 18:00 omvallen van honger en vermoeidheid, dus lekker kokkerellen tot 19:00 zit er niet in), gemak, weinig kookinzicht en maar 1 pakje/zakje in huis hoeven halen ipv 10 ingredienten die daarna weer staan te verpieteren in de kast.
    Wie alles vers kookt kookt beter, is beter, weet het beter, leeft beter en langer. Zoiets zal er wel achter zitten.

8. Eten van Coachella waarvan we hopen dat het ook naar Nederland komt

Coachella is het festival onder de festivals. De artiesten zijn fantastisch, de bezoekers zien eruit om door een ringetje te halen en ook het eten blijkt om over naar huis te schrijven. Wij zetten het hipsterfood van Coachella op een rij, waarvan we hopen dat wij het binnenkort ook op Nederlandse festivals verkrijgbaar is.

Lees verder

9. quote:
    Nouschi schreef op 13 april 2017 @ 16:40:
    Ik gooi zo even een paar pannenkoeken in de magnetron.
    Ontdooi ik alvast de spinazie a la creme.

10. quote:
    Iphi schreef op 13 april 2017 @ 16:25:
    Met met een beetje kookboek heb je een Thaise curry ook zo in elkaar geflanst hoor. Binnen een half uur meestal.
    Ik heb een beetje voortgeborduurd op oma's kookstijl zeg maar. Mijn oma kon super koken overigens, echt niet alleen maar "hollandse pot".

Een pot Thaise curry is binnen drie minuten opgewarmd.
    En de meeste mensen - in ieder geval niet van mijn generatie - hadden niet zo'n creatieve oma.

11. quote:
    blijfgewoonbianca schreef op 13 april 2017 @ 16:41:
    [...]

Ontdooi ik alvast de spinazie a la creme.
    Hadden we gisteren door de pasta :rofl:

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
  12. Ik moet zeggen dat ik met name lees over die 'woedende mensen', maar die woedende mensen zelf nog niet ben tegengekomen in de media. Maar wellicht heb ik dat gemist.
    .
    quote:
    nicole123 schreef op 13 april 2017 @ 16:37:
    Maar je hebt gelijk dat iemand als Martijn Katan wat genuanceerder is. Hij heeft mijns inziens ongeveer dezelfde boodschap als Herzberger. Alleen is hij weer zo genuanceerd dat hij erg weinig aandacht krijgt in de media, dat is jammer.
    Ja, dat is het. Als het over voedsel gaat, krijg je heel makkelijk aandacht als je extreme dingen zegt. En uiteindelijk profiteren mensen als Rosanne Hertzberger en bijvoorbeeld Rens Kroes alleen maar van elkaar, want dit soort polemiek geeft ze een prachtige gelegenheid om hun eigen achterban te bedienen.
  13. quote:
    Fossa schreef op 13 april 2017 @ 16:44:
    Ik moet zeggen dat ik met name lees over die 'woedende mensen', maar die woedende mensen zelf nog niet ben tegengekomen in de media. Maar wellicht heb ik dat gemist.
    .

[...]

Ja, dat is het. Als het over voedsel gaat, krijg je heel makkelijk aandacht als je extreme dingen zegt. En uiteindelijk profiteren mensen als Rosanne Hertzberger en bijvoorbeeld Rens Kroes alleen maar van elkaar, want dit soort polemiek geeft ze een prachtige gelegenheid om hun eigen achterban te bedienen.
    En er moeten natuurlijk boeken verkocht worden...
  14. quote:
    fiool schreef op 13 april 2017 @ 16:46:
    En er moeten natuurlijk boeken verkocht worden...
    Yup. Je laten interviewen in de Mc Donalds en zeggen dat je elke dag een magnetronmaaltijd eet = meer aandacht = meer boeken verkopen.
  15. quote:
    Nouschi schreef op 13 april 2017 @ 16:43:
    [...]

Hadden we gisteren door de pasta :rofl:
    :worship:

16. Zeg die Surinaamse roti heb ik wel onder de knie, nasi zonder pakje of zakje is ook geen punt en een goeie curry lukt ook wel, maar de AGV gaat nog altijd jus-uit-een-zakje bij. ;-) Net als rode kool uit pot.

Ik heb een bloedhekel aan die fiezels gedroogde paprika die ze door elk sauspoedermixje gooien, wat moet er gebeuren om die terreur eens te stoppen? Kan Rens niet beweren dat je daar tumoren van krijgt of uitgezakte billen ofzo?
  17. Ik ben het er grotendeels mee eens, maar potjes en pakjes mijden we toch vanwege het zout. We moeten ivm nierproblemen hier zoutarm eten. Met e-nummers heb ik niet zo'n probleem. Suiker en vet ook niet, dat is een kwestie van 'eten met mate'. We eten wel veel diepvries, snel en makkelijk. Soms pak ik in het weekend een pakje uit het schap en Google het recept om het zelf te maken. Zo leren we wel koken en kunnen we steeds meer eenvoudig zoutarm variëren.

de meeste regen valt naast je
  18. quote:
    ZonnigKleintje schreef op 13 april 2017 @ 19:38:
    Ik ben het er grotendeels mee eens, maar potjes en pakjes mijden we toch vanwege het zout. We moeten ivm nierproblemen hier zoutarm eten. Met e-nummers heb ik niet zo'n probleem. Suiker en vet ook niet, dat is een kwestie van 'eten met mate'. We eten wel veel diepvries, snel en makkelijk. Soms pak ik in het weekend een pakje uit het schap en Google het recept om het zelf te maken. Zo leren we wel koken en kunnen we steeds meer eenvoudig zoutarm variëren.

Volgens mij is de conclusie van Roseanne ook dat met die E nummers niet zoveel mis is, dat iedereen daar niet zo spastisch over moet doen, maar dat de potten kant en klaar teveel zout en suiker bevatten, dat daar iets mee moest. Las het net in de gauwigheid in het NRC. Kijk het zo nog wel even na.
    Dat is eigenlijk ook wel logisch. Het staat ook gewoon op die potten bij ingrediënten. Als je zelf boontjes kookt doe je er doorgaans geen suiker bij. In die potten zit het wel. En als je dat elke dag eet, dus en potten, en kant en klaar, en zakjes, dan zit je denk ik al snel aan de hoge kant met alles.
  19. Ik vraag me altijd af wat volgens de geen zakjes en pakjes mensen dan wel nig toegestaan is? Maken die mensen hun eigen tomatenketchup? Hun eigen oestersaus? Hun eigen sojasaus/tamari? Of mag dat dan wel? Ik las laatst iemand in een topic die vleesvervangers verketterde, veel te bewerkt. Naast dat ik geen vlees eet, zijn worstjes van vlees toch ook voorzien van kruiden etc.?
    Ik kook graag, maar ik gebruik regelmatig kruidenmengsels, we eten vleesvervangers en mijn bouillon komt van blokjes, ik trek het niet zelf.
  20. Omdat we meestal Turks gerechten eten of in elk geval met een Turkse twist eraan gebruik ik zelden pakjes/zakjes.
    Puur omdat daar gewoon geen dingen uit een zakje/pot aan te pas komen, behalve potjes gedroogde kruiden.
    Surinaamse en Indiaas kook ik ook vers, als Indisch kook gebruik ik boemboes.
    Heb geen moeite met e nummers, krijg er aardig wat van binnen met m'n dagelijkse dosis chips.
  21. quote:
    aikidoka schreef op 15 april 2017 @ 12:11:
    Ik vraag me altijd af wat volgens de geen zakjes en pakjes mensen dan wel nig toegestaan is? Maken die mensen hun eigen tomatenketchup? Hun eigen oestersaus? Hun eigen sojasaus/tamari? Of mag dat dan wel? Ik las laatst iemand in een topic die vleesvervangers verketterde, veel te bewerkt. Naast dat ik geen vlees eet, zijn worstjes van vlees toch ook voorzien van kruiden etc.?
    Ik kook graag, maar ik gebruik regelmatig kruidenmengsels, we eten vleesvervangers en mijn bouillon komt van blokjes, ik trek het niet zelf.
    Het is helemaal geen kwestie van toestaan of wat wel of niet mag. Dat bepaal je toch lekker zelf?

Drink up me hearties
  22. Heeft iemand het al gehad over haar idee dat vers koken de vrouwenemancipatie in de weg staat?

'Het zijn meestal vrouwen die zich moreel verplicht voelen om zelf te koken, omdat ze hun kinderen geen eten uit pakjes en zakjes willen voorschotelen. Die drang om zelf te koken aangewakkerd door voedingsgoeroes, tv-chefs en zelfs beroemdheden als Michelle Obama met haar groentetuintje kost enorm veel tijd. En dat terwijl vrouwen nu al twee keer zoveel tijd aan het huishouden besteden als de man.

'Kijk, van mannen hoeven we echt geen hulp te verwachten bij de emancipatie van vrouwen. Technische doorbraken bleken in het verleden belangrijker om vrouwen meer vrijheid te geven. We omarmden de pil, de wasmachine, de afwasmachine. Laten we nu ook de kant-en-klaarmaaltijd en de magnetron omarmen.'
    Doornroosje75 wijzigde dit bericht op 15-04-2017 20:27 met 79%: Citaat toegevoegd

Ik geloof niet meer in sprookjes. Wel in mezelf.
  23. quote:
    Saz schreef op 15 april 2017 @ 19:59:
    [...]

Het is helemaal geen kwestie van toestaan of wat wel of niet mag. Dat bepaal je toch lekker zelf?

Ik wel, maar ik ben ook niet anti pakjes of anti E-nummers. Ik ben voor lekker eten!
    Ik ben vooral benieuwd of er mensen gaan reageren die daar wel een sterke mening over hebben.
  24. quote:
    Doornroosje75 schreef op 15 april 2017 @ 20:24:
    Heeft iemand het al gehad over haar idee dat vers koken de vrouwenemancipatie in de weg staat?
    Jazeker, daar doelde ik op, een paar posts geleden, toen ik schreef dat ik me zo ergerde aan haar pleidooi voor aangeleerde hulpeloosheid. Vooral niet met je man praten over wie er kookt en hoe je dat wil inrichten, besteed het uit aan de industrie...
  25. quote:
    aikidoka schreef op 15 april 2017 @ 12:11:
    Ik vraag me altijd af wat volgens de geen zakjes en pakjes mensen dan wel nig toegestaan is? Maken die mensen hun eigen tomatenketchup? Hun eigen oestersaus? Hun eigen sojasaus/tamari? Of mag dat dan wel? Ik las laatst iemand in een topic die vleesvervangers verketterde, veel te bewerkt. Naast dat ik geen vlees eet, zijn worstjes van vlees toch ook voorzien van kruiden etc.?

Ik probeer zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te koken, maar maak wel steeds de afweging of het echt de moeite waard is. Ik wil geen onnodige suikers, zout, smaakversterkers, etc. in mijn eten, producten waar dat aan toegevoegd wordt maak ik dus liever zelf. Tegelijkertijd zijn er ook genoeg producten die ik wel kant-en-klaar koop, simpelweg omdat het veel werk is om te maken of omdat ik het zelf niet kan maken. Vleesvervangers, mayonaise, bladerdeeg en bouillonblokjes komen bij mij gewoon uit de winkel, evenals yoghurt, boter, etc.

Wat ik niet zou kopen zijn magnetronmaaltijden, kruidenmixen, die dozen met wereldgerechten, kant-en-klaartoetjes, etc.
  26. Ik probeer het kopen van samengestelde bewerkte producten te beperken. Ga daar niet spastisch mee om, maar wel bewust. De oorsprong zijn de allergieen van mijn zoon en mijzelf waardoor we ieder etiket moeten uitpluizen. En daardoor zag ik allerlei niet voor de hand liggende ingredienten in bepaalde producten die ik niet kon plaatsen.

Ik wil graag weten wat ik eet, en dat is lastig bij dit type producten. Hoeveel zout, hoeveel suiker, waarom zit er lactose in diepvries rode kool, soja olie en suiker in pindakaas, etc. En als het dan gaat om e-nr's, ook hiervoor is het lastig om te achterhalen wat erin zit. Neem e471, is dit nu op basis van soja (dan kan ik een allergische reactie bij mijn zoon verwachten), of een dierlijk vetzuur (van belang voor vegan's / islamieten)? Ik zeg niet dat het vergif is, of slecht voor de gezondheid, maar ik iriteer me eraan dat ik als consument niet weet wat ik eet. Ik denk dat wat bewustzijn over wat je zoal in je mond stopt voor iedereen een goede zaak is. (Geldt ook voor vlees eten en de consequenties hiervan voor oa milieu)