Op zoek naar simpele, snelle, liefst vegetische gerechten

30-11-2016 17:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Ik ben student en ik probeer zo vaak mogelijk zelf te koken. Nu vind ik vaak gerechten die heel makkelijk zijn, maar niet vegetarisch, of wel vegetarisch maar wat ingewikkelder.



Ik heb eigenlijk geen passie voor koken. Het hoeven dan ook geen 'echte gerechten', maar gewoon dingen die goed bij elkaar passen. Daar heb ik dus weinig idee van nog.



Wat ik bijvoorbeeld vaak maak is een saus van Brocolli, champinons, wat creme fraiche en groene pesto, en dan over wat pasta. Maar na meerdere keren in de week gaat dat zo vervelen, he :p



In het kort zoek ik dus gerechten



- het liefst in maximaal 2 pannen

- Niet een hele waslijst aan ingredienten of bijzondere kruiden

- betaalbare ingrediënten :P

- Het liefst niet een hele lange bereidingstijd.

- het liefst iets zonder vlees of anders waarbij het vlees goed weg te laten is.



Nouja, misschien dat sommigen iets weten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Opgebakken rijst met verschillende groente en een ei erdoor.

Stamppot andijvie met oude kaas erdoor.

Noedels met wortel en tauge en sesamolie en eventueel wat pinda's of cashewnootjes.
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn favorieten is soep, maak ik een hele pan en doe ik bakjes in de vriezer.



Uien, knoflook, prei, wortel, aardappel, als dit gaat is met staafmixer erdoor en dan nig brui bonen toevoegen.



Andere favoriet, doe ik ook in glazen ovenschaaltjes met deksel in de vriezer:



Aardappelpuree met linzen (afgespoeld uit blik), gekookte prei erover, bovenop geitenkaas. Afbakken in de oven.



Is wat bewerkelijker maar maak ik op zondag en dan gaan er 4 de vriezer in.
Alle reacties Link kopieren
Gevulde aubergine



Deze heb ik gisteren gegeten, met feta ipv gorgonzola. Met wat extra komijn en oregano erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Stampot andijvie doe ik cappucijners door.



Ik maak ook regelmatig aardappelpuree met rode kool met ananas en mango (vries), door elkaar heen mengen, cappucijners en een beetne geraspte kaas. Peper en zout.
Alle reacties Link kopieren
Linzencurry/ dahl

Linzensoep

Sowieso soep, met (rijst)noedels en een geklutst ei erdoor

Geroosterde groenten met geitenkaas, als je tenminste een oven hebt.

Pasta met pompoen en geitenkaas.

Gebakken aardappels met ui, prei en tomaat en wat voor groente nog meer/ frittata/aardappel tortilla.

Champignon ragout (in ragout bakjes of op geroosterd brood of met rijst)
Alle reacties Link kopieren




Als ik een goed recept geef onthoud je het niet?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
fritata/boerenomelet/tortilla Wat aardappelstukjes/plakjes (garen kan in magnetron) bakken met ui, paprika, handje erwtjes als je die toevallig in de vriezer hebt of spinazie, restje sperziboon etc etc en dan 3 of 4 eieren klutsen en voilla Ik vind ze iig erg lekker. Ik ben geen vegetarier dus wat salami er doorheen vind ik lekker , of spekjes.

Voor hartige bite kun je er wat oude kaas overheen strooien.

En allerhande soep natuurlijk. Bv bruine bonen, tomato frito oid , tot smurrie koken en de staafmixer er door. Tikje sambal, bouillonblokje, stukjes aardappel, ui, paprika.

Of bloemkool of broccoli in bouillon koken , scheutje room en staafmixeren. Gewoon een broodje er bij of een salade en klaar.
Zo'n ding kopen waarmee je je groentes in sliertjes kan maken en dan groentepasta maken.

Bijv een courgette in sliertjes, roerbakken met olijfolie en knoflook en ui.

Bijv eten met een salade of vegetarische balletjes en tomatensaus oid.

Tomatensaus maak ik altijd met een blikje tomatenpuree (maar dat schijnt uit te zijn) ui, knoflook en dan klein gesneden verse tomaten roerbakken.

Beetje verse peterselie of basilicum erover evt.
Ik vind dit een makkelijke soep, en ook in 30 minuten te maken



http://www.okokorecepten. ... n/kikkererwtensoep-linzen
Alle reacties Link kopieren
Vandaag hadden we broccolli/linzensoep van de hellofresh. De recepten kun je gewoon op hun site bekijken zonder dat je er verder iets moet bestellen. Staan veel makkelijke, afwisselende en lekkere vegetarische recepten op.
Alle reacties Link kopieren
Pasta met een saus van kookboursin en diepvriesspinazie, eventueel aangevuld met champignons, knoflook, of whatever je hebt liggen wat er bij past. Geraspte kaas er overheen.

Ik doe er ook nog geruld gehakt door maar dat hoeft dus niet.

Suuuupersimpel, en voor de luie kok.
Alle reacties Link kopieren
Pan pizza: boterhammen met tomaten puree, champignons, paprika, ui, kaas.



Ik zou eerst de ui, champignons en paprika aanbakken. Tomatenpuree op de boterhammen smeren. Dan de gebakken groenten erop. Tomaat snijden en erop leggen. Kaas erop!



Ff in de pan!



Eet smakelijk
Voor snel simpel vegetarisch koken, grijp ik naar een zak roerbakgroente, met gekruide tofureepjes en rijst.
Vegetarische chilli con carne. Ik gebruik kleine blikjes van bonduelle. Bijvoorbeeld kikkererwten met kidneybonen of een blikje gemengde bonen. Kan makkelijk in 1 pan



En hier al genoemd, groentepasta. Ik maak t van courgette en gebruik een juliennesnijder.
Alle reacties Link kopieren
Uitje en knoflook fruiten (en evt andere groentes, zoals blokjes wortel, prei...net wat je nog hebt liggen), zout, peper, oregano en basilicum toevoegen, scheutje water erbij en een bouillonblokje. Beetje laten pruttelen. Dan een stuk of 4, 5 verse tomaten in blokjes toevoegen, doorroeren en laten pruttelen

Pasta koken, scheutje olijfolie erover, en het tomatensausje.
Alle reacties Link kopieren
quote:blackberry1980 schreef op 30 november 2016 @ 22:40:

Uitje en knoflook fruiten (en evt andere groentes, zoals blokjes wortel, prei...net wat je nog hebt liggen), zout, peper, oregano en basilicum toevoegen, scheutje water erbij en een bouillonblokje. Beetje laten pruttelen. Dan een stuk of 4, 5 verse tomaten in blokjes toevoegen, doorroeren en laten pruttelen

Pasta koken, scheutje olijfolie erover, en het tomatensausje.Dit is geen volwaardige maaltijd. Hier heb je het vlees weggelaten en met niks vervangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Principe-Prinses schreef op 30 november 2016 @ 23:04:

[...]





Dit is geen volwaardige maaltijd. Hier heb je het vlees weggelaten en met niks vervangen.Oh jeetje, wat errug!
Alle reacties Link kopieren
Heey,



Pandanrijst met pak nasi en bami groente twee billen tomatenpuree, twee blikken tomatenblokjes, paar scheuten ketjap, 2 klontjes suiker, veel chilipoeder.



Vier eieren kloppen in een kom Italiaanse kruiden en peper erin doen, aardappelen schillen, kleine plakjes daarvan maken, ui en paprika snijden dit alles goed bakken, daarna ei erover heen gieten, deksel op de pan en nog 20/minuten op middel/laag vuur doorbakken. Lekker en simpel!

Zo zijn er nog wel meer lekkere gerechten te bedenken. Heb je er nog meer nodig dan laat maar weten!

Eet smakelijk!
Mario Batalli's spaghetti met tomatensaus (heb m gisteren weer eens gemaakt, echt wel restaurant standard! Kijk, pasta met tomatensaus is niet per se bijzonder, maar een échte goede tomatensaus is echt wel een van de lekkerste dingen die er zijn. en supercheap.)



Ingredienten

• olijfolie

• 1 ui, gesnipperd

• 2 teentjes knoflook, in zo dun mogelijke plakjes

• 1 eetlepel verse tijm (of evt gedroogde)

• 1/3-1/2 wortel, fijn geraspt

• blik gepelde tomaten, de tomaten even met je hand fijnknijpen als je t in de pan gooit

• zout

• Spaghetti

• Parmesaanse kaas

paar blaadjes basilicum maakt het helemaal af

(en zelf kook ik 2 blaadjes verse laurier mee, mmm.... Maar dat moet je maar net in huis hebben, gedroogde laurier vind ik niks aan)



Verwarm 3 el olijfolie in een koekenpan, fruit de ui een minuut, voeg de knoflook toe en bak 1 minuut. Voeg de wortel en tijm toe en bak 5 minuten. Voeg de tomaten en en het sap toe en laat het 20 min. pruttelen. Voeg zout toe.

Kook de spaghetti al dente (met flink wat zout in het water). Doe deze in de pan met saus, roer goed en laat nog een minuut samen koken zodat de smaak van de saus in de spaghetti trekt.



sprenkel nog wat olijfolie over het bord met spaghetti.

Garneer met de parmezaan en evt basilicum
Alle reacties Link kopieren
Van de week gemaakt, quiche met broccoli, brie en cashewnoten.



Broccoli minuut of 4 koken. Quichevorm bekleden met bladerdeeg. Paar plakken brie op de bodem en een handje noten. Wat slagroom mengen met 3 eieren, wat peper en zout. De broccoli op de brie scheppen. Hierover het eimengsel. Dan de rest van de brie en nootjes. 20 min in de oven op 180 graden.
Alle reacties Link kopieren
Salade met geroosterde groente

(Ik knip en plak 'm even)

Serves 4



INGREDIENTS

1 red bell pepper, roughly chopped

250 grams butternut squash

250 grams Brussels sprouts, hulled and halved

2 tsp dried oregano

1 tsp salt

1 tsp black pepper

3 Tbsp. olive oil

1 bag mixed greens



Avocado Dressing

1 avocado

1 small garlic clove

Juice of 1 lime

1/4 cup olive oil

1/2 tsp salt

1/4 tsp black pepper



PREPARATION

Preheat oven to 400°F/200°C

In a large bowl, mix the butternut squash, bell pepper, Brussels sprouts, dried oregano, salt, pepper, and olive oil until the veggies are evenly coated.

Pour the vegetables onto a baking sheet in one even layer and roast for 40 minutes.

To make the dressing, place the avocado, garlic, lime juice, olive oil, salt, and pepper in a blender or food processor and blend until the mixture is light and creamy.

To assemble the salad, place a handful of mixed greens on a plate and top with the roasted veggies. Spoon on the Avocado Dressing and serve!



Zo lekker!



En je kunt de groente makkelijk aanpassen aan je budget/het seizoen!

Ook heerlijk met champignons, (zoete) aardappel en pastinaak. Of rode ui, courgette en cherrytomaatjes. Of met venkel, of groene asperges....met bijna alles eigenlijk



Ik verdeel de groente altijd in 2 porties, eentje zet ik in de koelkast voor de dag daarna. Heb je het de volgende dag lekker makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:CherokeeRose1977 schreef op 30 november 2016 @ 19:25:

Vegetarische chilli con carne.

Da's een contractio in terminis.



Ik kwam hier eigenlijk om te leren wat vegetisch betekent...........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Heeft er nog niemand patat geroepen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven