Recept voor Nordic Ware bakvorm

28-10-2016 00:35 16 berichten
Na lang aarzelen heb ik eindelijk een bakblik van Nordic Ware gekocht waar ik meerdere cakjes tegelijk mee kan bakken voor de kinderen.



Het bijgeleverde recept bevat ingrediënten die ik niet 1-2-3 in de supermarkt kon vinden. Toen ben ik voor een kant-en-klaar mix gegaan, maar ik was niet tevreden over het resultaat : veel te veel gerezen en daarom niet zo mooi als je ze neerlegt.



Wie oh wie weet het ideale en niet te moeilijke recept? En indien mogelijk ook wellicht nog enigszins verantwoord?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken deze vormen niet, maar volgens google gaat het om aluminium bakvormen met een antiaanbaklaag.

Zou eigenlijk niet weten waarom je daarvoor andere cakerecepten nodig zou hebben dan voor andere vormen.

De meeste cakerecepten rijzen nogal, als je platte onderkantjes wilt kun je een soort geul in het beslag duwen, voor je het bakt, zodat het midden minder omhoog komt (werk vooral als het beslag niet te dun is) of je doet de vormpjes wat minder vol, of je snijd het wat bij na het bakken.
Cake hoort toch juist luchtig? Als die weinig rijst, wordt hij loodzwaar.
Alle reacties Link kopieren
Geen ander recept gebruiken, maar een taardzaag halen. Gewoon het overtollige randje er af zagen en je hebt een mooie lekkere cake.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij inderdaad dat je alle recepten kunt gebruiken, lijkt een gewone bakvorm als ik op google zoek, maar dan met een bijzonder figuurtje. Dus ik zou gewoon het standaardcakerecept gebruiken (1 deel suiker, 1 deel zelfrijzend bakmeel, 1 deel boter, 1 deel ei) en de vormpjes niet al te vol doen, zodat ze niet de pan uit rijzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:paleviolet schreef op 28 oktober 2016 @ 01:36:

Ik ken deze vormen niet, maar volgens google gaat het om aluminium bakvormen met een antiaanbaklaag.

Zou eigenlijk niet weten waarom je daarvoor andere cakerecepten nodig zou hebben dan voor andere vormen.

De meeste cakerecepten rijzen nogal, als je platte onderkantjes wilt kun je een soort geul in het beslag duwen, voor je het bakt, zodat het midden minder omhoog komt (werk vooral als het beslag niet te dun is) of je doet de vormpjes wat minder vol, of je snijd het wat bij na het bakken.Waarschijnlijk zijn het vormpjes waar een tekening in zit en die zal je na het bakken naar boven willen draaien ipv de standaard cupcake vorm. Dan is een platte kant wel nodig, maar dat kan je heel makkelijk er af halen met een taardzaag. Die zijn ook helemaal niet scherp dus zou je ook met het bakken met kinderen kunnen gebruiken.
Alle recepten in andere bakvormen zijn tevens bruikbaar in deze bakvorm. Dat rijzen gebeurd in elke vorm en kun je idd, zoals eerder geschreven, verhelpen door aan de achterkant welke niet zichtbaar is als de cakejes goed liggen weg te snijden. Met welk mes dan ook hoor.



Is even wat extra werk en begrijp dat dat niet gewenst is. Echter geloof dat er geen andere optie is.





Wat ook een optie is.....een zware plaat, bijvoorbeeld broodplank die in oven kan!, erop leggen tot het rijzen grotendeels gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ach hee, een cake die mooi hoog rijst is toch het lekkerste? Minder rijzen bereik je door het beslag minder lang op te kloppen, minder eieren te gebruiken of meer boter.



Ook cacao toevoegen maakt de cake minder luchtig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De Engelsen hebben vaak van die compacte, vette margarinecake wat totaal mijn smaak niet is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ipv een minder luchtige cake kan je toch ook gewoon minder beslag in de vorm doen?
Voor zover ik weet is het bij cakes die je omdraait altijd de bedoeling dat je hem zelf recht snijdt aan de onderkant.



En ik ben wel benieuwd welke ingrediënten in dat recept staan die zo exotisch zijn dat je ze niet in de supermarkt kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Konijntje999 schreef op 28 oktober 2016 @ 13:27:

ipv een minder luchtige cake kan je toch ook gewoon minder beslag in de vorm doen?Een cake word dan ook bol, het midden komt altijd meer naar boven dan de randen van de vorm. Een deuk in het beslag maken kan, maar is lastig precies zo te doen dat de onderkant recht is.
Wat een gekke redenering, cake komt toch altijd met een bolling naar boven? Dat snijd je toch gewoon af? Bij professionele cakes snijden ze de bovenkant ook recht af hoor
Alle reacties Link kopieren
Wat is een gekke redenering? Afsnijden is al meerdere keren genoemd en is de meest logische keuze, maar ik snap wel dat als je niet veel bakt er misschien niet gelijk aan denkt.
Vond een deuk in het beslag maken een beetje gek. Afsnijden lijkt mij the way to go!
Alle reacties Link kopieren
Een plank op het bakblik leggen tijdens het afkoelen zorgt voor een platte bovenkant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven