Roti recepten

25-06-2016 14:35 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het buitenland( dus moeilijker om de goede kruiden te vinden, geen toko om de hoek) en zoek een lekker Roti recept....

Kunnen jullie mij helpen?
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm Roti, nu je het erover hebt krijg ik trek, heb jij het dan over Roti kip aardappel kousenband en evt een ei???? Als je in ieder geval ergens masala zou kunnen kopen dan ben je al een heel end.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
grediënten:



1 kg kippenbouten



1 dl olie



1 ui (gesnipperd)



4 tenen knoflook (fijngehakt)



40 g masala



zwarte peper



1 tl komijnzaad



2 tomaten in blokjes



3 dl kippenbouillon



4 aardappels (geschild en in vieren gesneden)



2 Madame Jeanette-pepers



1 kleine ui



1 teentje knoflook



400 g kousenband



6 eieren



Bereiding:



Bak de kip in ruim olie aan alle kanten bruin. Schep twee derde van de olie uit de pan en voeg ui, knoflook, masala, zwarte peper en komijnzaad toe. Bak het geheel al roerend op hoog vuur 3 minuten aan. Voeg de tomaten toe en bak deze ook nog 2 minuten al roerend mee. Blus af met de kippenbouillon. Breng het geheel even aan de kook, draai het vuur laag, voeg de aardappelen en de hele Madame Jeanette-pepers toe en laat het geheel met het deksel op de pan 45 minuten zachtjes stoven.



Verhit in een andere pan 3 el olie, fruit de ui en knoflook en voeg de kousenband toe. Bak deze 2 minuten aan. Houd het vuur hoog en voeg steeds kleine beetjes water toe. Hierdoor bakken en garen de bonen sneller.



Kook de eieren 5 minuten en maak ze in ijswater volledig koud (de dooier is nu nog niet helemaal gestold). Pel ze en dep ze droog.



Bak de eieren in ruim olie aan alle kanten bruin en voeg ze toe aan de masalasaus.



Serveren:



Verdeel de kip met de aardappelen en de saus over de borden. Garneer met de kousenband en het ei. Serveer met roti of rijst.
Aantal personen: 4



Ingrediënten:



500 g zelfrijzend bakmeel



3 dl water



15 g zout



75 g gele spliterwten



1 el gemalen komijnzaad



2 tenen knoflook (fijngehakt)



1 Madame Jeanette-peper





Bereiding:



Kneed het bakmeel met water en zout tot een soepel deeg.



Kook de erwten in 20 tot 25 minuten tot ze net aan gaar zijn en laat ze uitstomen.



Voeg de komijn, knoflook en Madame Jeanette-peper toe en hak het geheel in de keukenmachine fijn tot een poeder.



Vorm 12 balletjes van het deeg en maak in elk deegballetje een kuiltje. Vul dit kuiltje met het spliterwtenmengsel en knijp het dicht zodat opnieuw een bal ontstaat. Bestuif de werkplek met bloem en rol de bal uit tot een platte pannenkoek.



Bak de roti’s in een halfhete pan ingesmeerd met een filmpje olie tot ze aan beide kanten goudbruin zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel... masala heb ik altijd in huis.... dus dat gaat wel lukken!
Alle reacties Link kopieren
Is het makkelijk om de roti platen zelf te maken?



Ik maak vaak roti maar koop de platen bij de toko omdat mij vertelt is dat je eigenlijk een steen moet hebben om de platen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom noemen ze het toch rotiplaat?? Het is toch gewoon een roti met kip en kouseband ?
quote:wyandotje schreef op 06 juli 2016 @ 11:52:

Waarom noemen ze het toch rotiplaat?? Het is toch gewoon een roti met kip en kouseband ?Omdat Hollanders denken dat roti de kip en kousenband in massala is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 06 juli 2016 @ 11:55:

[...]





Omdat Hollanders denken dat roti de kip en kousenband in massala is.Ah zo.. Maar jij begrijpt wat ik bedoel toch? Ik vind het echt raar hoor. Maar zal wel aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Donnay schreef op 06 juli 2016 @ 11:45:

Is het makkelijk om de roti platen zelf te maken?



Ik maak vaak roti maar koop de platen bij de toko omdat mij vertelt is dat je eigenlijk een steen moet hebben om de platen te maken.

Dus je maakt geen roti? Alleen de kip en de kouseband.

Ik gebruik nooit een steen voor roti. Ik zet wel zo'n geinige plastic tafelkleed op mijn tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag toch om de roti plaat? Zo noemen ze het in ieder geval bij onze surinamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Donnay schreef op 06 juli 2016 @ 12:18:

Ik vraag toch om de roti plaat? Zo noemen ze het in ieder geval bij onze surinamer.

Maar dat ding wat jij plaat noemt noemen wij gewoon roti dus. Dus je maakt de bijgerechten zelf maar de roti zelf niet.

Roti maken is niet moeilijk maar vereist wel handigheid. Ik gebruik geen steen(?) maar gewoon een houten roller. En ik gebruik altijd aardappel voor de vulling, van kikkererwten wordt het zo droog.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal wel eens roti, maar vind 't vaak niet goed. Te weinig saus of veel te waterig. Spercibonen ipv kouseband. Wil het nu ook zelf gaan maken - bedankt voor het recept
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt, ik maak alleen de bijgerechten maar niet de roti.



Dank je wel voor je uitleg. Ik ga het ook eens proberen. Veranderd het veel aan de smaak als je de vulling met aardappel maakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Donnay schreef op 06 juli 2016 @ 12:29:

Ja dat klopt, ik maak alleen de bijgerechten maar niet de roti.



Dank je wel voor je uitleg. Ik ga het ook eens proberen. Veranderd het veel aan de smaak als je de vulling met aardappel maakt?Zeker! Aardappel maakt het zoveel lekkerder. Ik zet ook altijd verse selderij en koriander erin. Heb ik van mijn lieve nani geleerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 06 juli 2016 @ 12:33:

[...]



Zeker! Aardappel maakt het zoveel lekkerder. Ik zet ook altijd verse selderij en koriander erin. Heb ik van mijn lieve nani geleerd.



Het zelf maken van de roti(plaat) doe ik allang niet meer, kost me teveel energie en ze worden niet mooi rond, ik bakte ze wel in een ouderwetse rotipan, die pan was vreselijk zwaar.

Afijn ik haal mijn platen bij een roti groothandel, zij maken voor winkels, feesten en gewoon particulieren, als je daar komt is het een drukte van belang, die roti van ze is zo vers je kunt het gewoon eten als brood.

En dat doe ik ook ????
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Miskotto schreef op 06 juli 2016 @ 12:59:

[...]





Het zelf maken van de roti(plaat) doe ik allang niet meer, kost me teveel energie en ze worden niet mooi rond, ik bakte ze wel in een ouderwetse rotipan, die pan was vreselijk zwaar.

Afijn ik haal mijn platen bij een roti groothandel, zij maken voor winkels, feesten en gewoon particulieren, als je daar komt is het een drukte van belang, die roti van ze is zo vers je kunt het gewoon eten als brood.

En dat doe ik ook ????

Ik maak ze nog wel zelf. De meeste zaakjes waar je roti kunt kopen hebben kikkererwten als vulling. Maar dat vind ik dus niet lekker.

Ik ga zo bara's maken voor een Marokkaanse vriendin, voor de Suikerfeest. Ik moet echt uitkijken dat ik ze niet zelf ga opeten
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk, je kunt makkelijk een aantal bara's opeten, na een bara of 3 zit je vast wel vol.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor
Ik maak ze ook zelf, soms ook met aardappel inderdaad. Ik maak ze in grote hoeveelheden en dan ga ik ze in de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
[quote]wyandotje schreef op 06 juli 2016 @ 13:09:



Haha, ik zie wel eens kant en klare baramix, ik ga dat denk ik ook eens proberen. Het zou voor mij de eerste keer zijn dat ik bara zelf maak.

Een lekkere knapperige bara met chutney, daar zeg ik geen neen tegen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Mi Gado, ik heb teveel bara's gegeten. Ik heb buikpijn
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 06 juli 2016 @ 16:27:

Mi Gado, ik heb teveel bara's gegeten. Ik heb buikpijn Hmmmmm waren ze lekker? Hoeveel heb je gegeten???
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
4 bara's, weggespoeld met 3 glazen groene fernandes. 25 bara's door vriendin opgehaald. Ik zit nog vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geschransd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven