samen ontbijten, hoe doe je dat

22-05-2015 16:46 107 berichten
ik verbaas mij altijd over de hoeveelheid mensen die samen ontbijten. Bij ons lukt dat nooit. Wij hebben twee kinderen, 1 van bijna 11 die graag uitslaapt en 1 van 8 die iedere dag om half zeven met een rammelende buik wakker wordt. Zelf ben ik om 7 uur toch wel klaarwakker terwijl man het liefst tot half tien in zijn bed ligt.

In de praktijk komt het erop neer dat jongste ontbijt rond 7 uur, ik dan begin met mijn twee liter koffie om wakker te worden.

zo rond 8 uur krijg ik ook trek. Oudste komt om half negen of negen uur naar onder en heeft dan honger.

Man staat rond half tien op, drinkt eerst twee koppen koffie en wil dan eten.

De enige manier waarop wij samen zouden kunnen ontbijten is als jongste moet wachten, daar wordt zijn ochtendhumeur echter niet beter van of als de rest veel eerder opstaat wat weer niet bevorderlijk is voor hun humeur.

ik vraag me dus serieus wel eens af hoe dat bij andere gezinnen gaat, wij zijn toch niet het enige gezin met verschillende opsta tijden
Alle reacties Link kopieren
Dan doe je samen brunchen om 10 uur (neem tenminste aan dat je 't over weekenden hebt?) en degenen die op tijd zijn opgestaan die eten alvast 'n boterhammetje vooraf. Kun je de tijd nemen om broodjes af te bakken, eitjes te koken e.d. voor het moment dat iedereen trek heeft.



Maar samen ontbijten is behalve op dagen als kerst en pasen of in een hotel natuurlijk erg overrated.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Brunchen ja! Samen brunchen is zo leuk, ik mis dat van vroeger.
Hoeven jullie niet naar school/werk?



In het weekend zou ik jongste een broodje geven tegen de ergste honger en dan een tijd afspreken, bv om 9 uur, met de rest van het gezin om gezamelijk te ontbijten. En minstens één van de twee dagen. Zo moeilijk kan een beetje aan elkaar aanpassen niet zijn toch? Tenzij je het zelf niet belangrijk vindt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 22 mei 2015 @ 16:49:

Dan doe je samen brunchen om 10 uur (neem tenminste aan dat je 't over weekenden hebt?) en degenen die op tijd zijn opgestaan die eten alvast 'n boterhammetje vooraf. Kun je de tijd nemen om broodjes af te bakken, eitjes te koken e.d. voor het moment dat iedereen trek heeft.



Maar samen ontbijten is behalve op dagen als kerst en pasen of in een hotel natuurlijk erg overrated.Zo doen wij het.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Wij ontbijten denk ik zo'n keer of 5 per jaar samen (kampeervakanties uitgezonderd ): met kerst 2x, met pasen, vader- en moederdag (ontbijt op bed). Hier zo'n beetje hetzelfde ritme maar dan ben ik de uitslaper en de rest niet. Van vroeger opstaan word ik ook niet vrolijk. En gezellig kletsen om een uur of 8, nou nee, krantje of forum ofzo.

De rest vaag de maaltijden eten we wel samen denk ik dan maar.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Bij ons is het ook nooit gelukt, had daar ook geen problemen mee. Kun je lekker rustig je krantje lezen aan de ontbijttafel.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft toch niet nuchter te blijven tot iedereen aan tafel zit?
mijn jongste trekt het echt niet op 1 snee tot 10 uur. die heeft een vreselijk ochtendhumeur totdat hij 4 sneeen brood op heeft.



(ik zit er niet vreselijk mee hoor, het is iets wat ik mij altijd verwonderlijk afvraag als ik andere gezinnen hoor praten over gezellig samen ontbijten)
Alle reacties Link kopieren
Maar om er 's ochtends nou meteen een whisky in te gooien is ook zo wat...





Alle reacties Link kopieren
Wij eten 's ochtends ook zelden samen. Mijn man is meestal vroeger op dan ik. Onze oudste en jongste slapen 's ochtends wat langer terwijl onze middelste juist heel vroeg wakker is meestal.

Mijn man en jongste eten dus vaak al voordat wij op staan. Dochter wordt altijd wakker met enorme honger (ze is 1.5) en die wil dus gelijk eten (pap). Oudste gaat vaak juist vaak eerst even spelen of zo en wil pas eten als hij al even op is.
Alle reacties Link kopieren
Ja met kerst en pasen ontbijten we ook samen. En op vakantie ook soms. Of als we een dag op stap gaan en heel vroeg weg moeten. Dan zitten we vaak ook (deels) samen aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nooit gelukt. Exman wilde het ooit, voor het samen-gevoel. Zat ie met 3 onuitgeslapen types aan de ontbijttafel die geen boe of bah zeiden. (werkdagen). Hij moest veel vroeger weg dan wij, dus we moesten er heel vroeg voor uit bed. Vonden wij dan. Experiment heeft nog geen week geduurd.

Nu met nieuwe man nog niet. Ik heb uitslapers op de wereld gezet, hij is vroeg.

Ieder ontbijt hier dus lekker op zijn/haar tijd, idem voor middag eten in de weekenden. En wat dan voor man lunchtijd is, is voor zoon ontbijt-tijd..
quote:lisbeth schreef op 22 mei 2015 @ 16:55:

mijn jongste trekt het echt niet op 1 snee tot 10 uur. die heeft een vreselijk ochtendhumeur totdat hij 4 sneeen brood op heeft.



(ik zit er niet vreselijk mee hoor, het is iets wat ik mij altijd verwonderlijk afvraag als ik andere gezinnen hoor praten over gezellig samen ontbijten)Dan zou ik samen ontbijten gewoon bewaren voor feest- en verjaardagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 22 mei 2015 @ 16:55:

mijn jongste trekt het echt niet op 1 snee tot 10 uur. die heeft een vreselijk ochtendhumeur totdat hij 4 sneeen brood op heeft.



(ik zit er niet vreselijk mee hoor, het is iets wat ik mij altijd verwonderlijk afvraag als ik andere gezinnen hoor praten over gezellig samen ontbijten)

Dan eet ie toch gewoon al wat boterhammen. Er zal vast wel weer opnieuw trek ontstaan als je de zelf gebakken croissantjes met aardbeien en eitjes op tafel zet.



Als ochtendmens zie ik ook vaak de charme niet in van samen ontbijten met langslapers. Maar voor 'n feestdag maak ik graag 'n uitzondering. Elk weekend zou voor mij niet hoeven.
Shoot first, ask questions later!
erg overrated vind ik het ook best wel. man is na het opstaan het eerste uur niet aanspreekbaar. die wil zijn koffie en krant en dan vooral met rust gelaten worden. Mijn oudste moet ik ook met rust laten terwijl jongste vooral begint te kleppen wat de rest weer niet kan waarderen. Denk maar aan het liedje van ochtendhumeur
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 22 mei 2015 @ 16:57:

Hier ook nooit gelukt. Exman wilde het ooit, voor het samen-gevoel. Zat ie met 3 onuitgeslapen types aan de ontbijttafel die geen boe of bah zeiden. (werkdagen). Hij moest veel vroeger weg dan wij, dus we moesten er heel vroeg voor uit bed. Vonden wij dan. Experiment heeft nog geen week geduurd.

Nu met nieuwe man nog niet. Ik heb uitslapers op de wereld gezet, hij is vroeg.

Ieder ontbijt hier dus lekker op zijn/haar tijd, idem voor middag eten in de weekenden. En wat dan voor man lunchtijd is, is voor zoon ontbijt-tijd..Op werk/schooldagen zie ik er al helemaal de zin niet van in. Dan heeft iedereen toch gewoon haast en staat z'n boterham naar binnen te werken terwijl ondertussen de boterhammen gesmeerd worden die mee genomen worden. Juist op dat soort dagen zijn verschillende ritmes ideaal zodat je elkaar niet voor de voeten loopt in de keuken.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier niet ontbeten. Wel zwarte koffie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je beter af en toe 'n gezinslunch doen, als de gezinsleden geen drukke weekendplanning hebben op allerlei clubs tenminste. Met 'n lunch kun je ook nog meer uitpakken dan met 'n ontbijt (en natuurlijk 'n wijntje erbij! )
Shoot first, ask questions later!
Ik hoef 's morgens geen eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis het ook niet. Het is leuk voor af en toe en dan inderdaad met een heel uitgebreid ontbijt. Feestelijk. Normaal gesproken zou het alleen maar onhandig zijn. Of degenen die als eerste opstaan lopen met honger rond of de anderen moeten vroeger opstaan en zijn chagerijnig

Op zondag maakt mijn man vaak iets voor het ontbijt zoals cinnemon rolls , wafels, pannenkoeken. Hij eet dan alvast met middelste en de rest eet wanneer ze wakker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten elke avond samen en verder lunchen we zondag meestal met mijn ouders dus dan is er al volop familie tijd. Dus tijd voor elkaar hebben we echt wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel blij dat man en ik niet samen hoeven te ontbijten

Als we kinderen zouden hebben zou ik het ook niet doen, iedereen heeft toch zijn eigen tijden en ritme.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn maar met zijn twee en ontbijten alleen op zondag samen. Dan maakt mijn man een uitgebreid en ontbijten we op bed. De andere dagen ben k ver voor hem op en ben al weg als hij opstaat. Ik mis het niet, ben zo vroeg onuitstaanbaar.
Alle reacties Link kopieren
In bed ontbijten vind ik echt helemaal niks. Hou er sowieso niet van om langer dan nodig in bed te blijven 's ochtends en dan ook al die kruimels en als je pech hebt vlekken van de aardbeien of eigeel.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven