Snert!

04-09-2015 23:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het buiten al herfst lijkt ga ik morgen een pan snert koken. Weliswaar een beetje vroeg in het seizoen, maar ik heb er echt trek in. Normaal kook ik het volgens een familierecept, vrij bewerkelijk, wat begint met het koken van een varkenshak. En uiteraard met de volvette HEMA Rookworst.



Heeft er nog iemand een lekker erwtensoep recept voor de verandering?
Alle reacties Link kopieren
Het is nooit te vroeg voor snert. Veel plezier met koken en eten!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Half erwt, half blonde linzen.



En ik maak 'm vegetarisch, dus met groentebouillon, lekker veel knolselderij, winterpeen en een paar kruimige aardappels.
Toevallig gisteren gemaakt.. Als avondeten; snert voor man en zoontje, soep van kikkererwten voor mij en dochters. Erg lekker, (had alleen de erwten wat langer moeten koken; waren nog een beetje te hard. hahahaha)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag stamppot boerenkool gegeten. Had ik zin in met dit herfstige weer.
Alle reacties Link kopieren
Er staan 2 snert/erwtensoeptopics bij de index onder de noemer Soep.
Alle reacties Link kopieren
Deze heb ik ooit ergens gepikt groot succes keer op keer.



Ingrediënten:

2 Schouderkarbondes

Spliterwten - 400 gram

Water - 2 liter

bouillonblokjes - 2

Laurierblad - 1

Spekreepjes - 200 gram

Rookworst - 1 van 250 gram

Winterpeen - 1

Knolselderij - 1/4

Prei - 1

Ui - 1

Selderij - 8 takjes



Bereidingswijze:

Spoel de spliterwten af en doe ze in een soeppan met 2 liter water, 2 bouillonblokjes, het laurierblad, de karbonades en de spekreepjes.



Zet het vuur hoog en breng aan de kook, zodra de soep kookt zet je het vuur laag en laat je de soep 45 minuten zachtjes koken (zonder deksel), schep tussendoor het schuim weg.



Snijd ondertussen de knolselderij in blokjes, de prei in ringen, de wortel in plakjes en de ui in halve ringen.



Ga nu relaxen, stofzuigen of iets anders doen totdat de 45 minuten voorbij zijn.



Voeg de gesneden groente toe aan de soep en laat in 30 minuten op heel laag vuur zachtjes gaar koken.



Neem 25 minuten tijd voor jezelf, maar roer wel af en toe door de soep.



Snijd de rookworst in plakken en de selderij fijn, voeg toe zodra de 30 minuten voorbij zijn en kook 1 minuut mee.



Eet smakelijk!
http://www.ah.nl/allerhan ... oep-stap-voor-stap#recept/R-R511920/erwtensoep-stap-voor-stap



Deze maak ik altijd. Zonder knolselderie, maar met bleekselderie. Is wezenlijk anders, dus denkt niemand meer aan het oeroude familierecept. Gewoon een nieuwe variant van erwtensoep.
Ik ben lui en koop altijd het erwtensoeppakket bij de ap die bevalt prima en is wat kleiner, zodat er ook nog iets anders in mn vriezer kan dan erwtensoep.



Wel een verse rookworst erin! Ben geen fan van de gevacumeerde unox etc.


Ga nu relaxen, stofzuigen of iets anders doen totdat de 45 minuten voorbij zijn.

tvp
Wat is jouw recept TO?
Alle reacties Link kopieren
Varkenshak en buikspek samen met de erwten en laurier opzetten. Ong 2 uur ondertussen afschuimen

Na 2 uur prei, wortel en extra knolselderij toevoegen

Na een uurtje vlees uit de pan halen,

selderij fijn snijden toevoegen samen met worst en fijngesneden vlees (ik haal het hele vette gedeelte eraf)

Naar smaak peper en zout toevoegen



Bedankt voor de variaties en tips!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik houd het wel bij m'n eigen versie uit het andere topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de topic's gezien thee, bedankt voor de tip. Ik kan deze herfst/winter weer even vooruit met de verschillende variaties
Bedankt TO, raadt maar wat ik ga maken straks?
Alle reacties Link kopieren
juul, wat bedoel jij trouwens met varkenshak? Ik gebruik meestal hamschijf en als de slager 't heeft 1 of 2 onderpootjes, maar dat is puur voor de binding. En 't vlees van de hamschijf, zonder het spek/vet, in de soep.
Alle reacties Link kopieren
Wilde ik ook vragen; wat is varkenshak?



Ik gooi altijd 2 karbonades en een stuk spek bij de erwten terwijl ze koken, als het gekookt is vlees klein snijden en groenten erbij.



Verse rookworst pas als laatst toevoegen
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 05 september 2015 @ 15:36:

Bedankt TO, raadt maar wat ik ga maken straks?







De snert staat op, het hele huis ruikt er naar. Ik zit op de bank met een kopje thee en een bakje chocoladepepernoten. Als je het doet moet je het goed doen



Varkenshak is het onderste gedeelte van de achterpoot van een varken. Het ziet er vrij smerig uit, maar is gewoon bij de slager te verkrijgen. En inderdaad, prima te vervangen door een karbonade oid als er maar een botje aanzit.
quote:juul29 schreef op 05 september 2015 @ 16:52:

[...]









De snert staat op, het hele huis ruikt er naar. Ik zit op de bank met een kopje thee en een bakje chocoladepepernoten. Als je het doet moet je het goed doen



Varkenshak is het onderste gedeelte van de achterpoot van een varken. Het ziet er vrij smerig uit, maar is gewoon bij de slager te verkrijgen. En inderdaad, prima te vervangen door een karbonade oid als er maar een botje aanzit.

Dat doe je zeker goed.

Hier staat ie ook op het ruikt heerlijk. Moest bij de geur even terugdenken aan de oma van mijn ex. Zij (een echt Zeeuwse) maakte het altijd voor me
Alle reacties Link kopieren
Ah Juul bedankt. Dan heb ik voorpootjes, zeg maar met de teentjes eraan.



Ik heb 2 weken geleden bruine bonensoep gemaakt en dan een keer precies zoals ik snert maak. En als ik voor het vlees geen hamschijf heb, dan gebruik ik schouderkarbonades en/of ribbetjes.
Alle reacties Link kopieren
O, en eet smakelijk vast jullie van de snert
Alle reacties Link kopieren
Die bruine bonensoep ga ik volgend weekend maken, dat lijkt me ook lekker!



De snert was heerlijk, zelfs dochter van anderhalf smulde ervan. Vanavond staat de snert weer op het menu, want hij is het allerlekkerst als hij een dagje gestaan heeft..
Ik heb m bewaard voor vandaag. Gelukkig maar want hier zijn de waterpokken losgebarsten in de weer met een huilerige, koortsige baby.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net het recept van badzeep gemaakt en het was heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven