Spareribs!

14-02-2014 20:07 32 berichten
Ik wil voor mijn vriend van de week graag spareribs klaar gaan maken. Nou heb ik dit nog nooit gedaan en ik eet zelf ook bijna nooit spareribs, dus ik vroeg me af of jullie een lekker recept hebben (ik wil ze graag zoet maken). Ik heb wel wat gegoogled, en kwam ongeveer hierop uit:



4 eetlepels honing

4 eetlepels tomatenpuree

1 eetlepels ketjap manis

4 teentjes knoflook

1/2 theelepel zout

1/2 theelepel peper

1 mespunt paprikapoeder

2 kg spareribs

2 eetlepels olie



Marinade maken, vlees droogdeppen en vlies eraf halen. Vervolgens met een kwast de spareribs bestrijken met de marinade, 3 uur laten intrekken, op een bakplaat (bolle kant van de spareribs naar boven) met een klein laagje water (1 cm) en aluminiumfolie erop, en 2,5 uur in de oven op 170 graden.



Mis ik nu nog iets? Nog goede tips? Ik zie trouwens dat dit recept voor 2 kilo is, maar hoeveel moet ik voor twee personen hebben? Is 1 kilo dan genoeg? En waar kan ik de spareribs het beste halen, bij de slager?



Dank alvast
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een pak bij de ah uit de vriezer kopen. Smaakt prima en is veel makkelijker
Alle reacties Link kopieren
quote:nursejacky schreef op 14 februari 2014 @ 20:09:

Gewoon een pak bij de ah uit de vriezer kopen. Smaakt prima en is veel makkelijkerEn goedkoper.
De marinade klinkt prima zo. Je zou evt. nog een beetje sambal er doorheen kunnen doen.



Garen in de oven op een lage temperatuur is een mogelijkheid, maar je kunt ze ook voorkoken in een grote pan. Je hoeft ze dan alleen nog maar te marineren en af te bakken/grillen.

't Is wel belangrijk dat je tussendoor de spareribs met marinade blijft bestrijken, dan krijgen ze een stuk meer smaak. Dus niet meteen een hele lading marinade erop doen, maar telkens opnieuw bestrijken met een kwastje.



Spareribs bevatten natuurlijk best veel bot. Ik weet niet of jullie grote eters zijn maar ik zou iets meer dan een kilo nemen voor 2 personen.



Vlees koop je bij de slager. Geen supermarktvlees doen, dat is meestal van mindere kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Spareribs zijn heel moeilijk en veel werk om zelf te maken, ik heb het een aantal keer geprobeerd maar niet zo'n groot succes. Die bevroren zijn een beetje viezig, smaken naar frikandel op een kippebotje. Die van de slager (even in de oven/grill) of van de bezorger zijn vele malen lekkerder!
Thnx Wittegeit. Moet ik dan de spareribs tussendoor steeds even uit de oven halen om te bestrijken? En hoe vaak doe je dat dan? Ik ben zelf niet zo'n grote eter, maar vriend wel. Is 1,5 kilo dan beter?



Primaat, serieus? Het klinkt mij namelijk niet als heel moeilijk. Wat is er zo moeilijk aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:wittegeit schreef op 14 februari 2014 @ 20:33:

De marinade klinkt prima zo. Je zou evt. nog een beetje sambal er doorheen kunnen doen.



Garen in de oven op een lage temperatuur is een mogelijkheid, maar je kunt ze ook voorkoken in een grote pan. Je hoeft ze dan alleen nog maar te marineren en af te bakken/grillen.

't Is wel belangrijk dat je tussendoor de spareribs met marinade blijft bestrijken, dan krijgen ze een stuk meer smaak. Dus niet meteen een hele lading marinade erop doen, maar telkens opnieuw bestrijken met een kwastje.



Spareribs bevatten natuurlijk best veel bot. Ik weet niet of jullie grote eters zijn maar ik zou iets meer dan een kilo nemen voor 2 personen.



Vlees koop je bij de slager. Geen supermarktvlees doen, dat is meestal van mindere kwaliteit.Dan zal jij vast raar kijken als je de spareribs van Appie uit de doos haalt, er zit aardig wat vlees aan de botten en de smaak is erg lekker, gewoon onder de grill en gaan met die banaan.
Anderhalve kilo klinkt inderdaad beter, dan heb je zeker genoeg.



Je kunt de spareribs het beste 'uitstallen' in je oven (dus geen lagen over elkaar heen leggen), insmeren met marinade, omkeren, weer insmeren etc.etc.
Overigens zijn gemarineerde spareribs van de slager ook nog een optie. Zooi uit de vriezer ga ik niet halen, ik kan me niet voorstellen dat dat lekker is. Vers is altijd lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Krullevaer schreef op 14 februari 2014 @ 20:36:

Thnx Wittegeit. Moet ik dan de spareribs tussendoor steeds even uit de oven halen om te bestrijken? En hoe vaak doe je dat dan? Ik ben zelf niet zo'n grote eter, maar vriend wel. Is 1,5 kilo dan beter?



Primaat, serieus? Het klinkt mij namelijk niet als heel moeilijk. Wat is er zo moeilijk aan?Je zou ook : een flinke scheut honing (appie basic) flinke scheut sweetchillie,een flinke scheut ketjap manis een beetje sesamolie en wat teentjes knoflook in een ovenschaal doen tot de spareribs bijna onder staan, en dan 30 minuten aan de ene kant laten koken en na 30 min omdraaien en weer 30minuten laten koken, daarna de spare ribs heel even onder de grill zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voor de makkelijker maar zeker niet minder lekkere marinade uit een zakje: smokey bbq. Mengen met olie en ze daarmee bestrijken. Doe ze dan in een schaal om in te trekken en schep af en toe de marinade er weer over. Dan in de oven en langzaamaan gaar en krokant laten worden. Zelf koop ik altijd spareribs met wat vet eraan. Hierdoor worden ze tijdens het bakken lekker mals, vind het vlees anders veels te droog en niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Krullevaer schreef op 14 februari 2014 @ 20:39:

Overigens zijn gemarineerde spareribs van de slager ook nog een optie. Zooi uit de vriezer ga ik niet halen, ik kan me niet voorstellen dat dat lekker is. Vers is altijd lekkerder.Tja wat je niet probeert weet je niet .
Alle reacties Link kopieren
Ik doe spareribs altijd in een dikke laag saus/marinade ruim een uur op lage temperatuur in de oven om te garen. Daarna uit de saus, grill aan en krokant grillen, af en toe bestrijken. Zou recept op moeten zoeken, meestal beetje losse pols werk..
Doe jij ze maar een uur Byrd? Bij 24kitchen stond dat ze dus 2,5 uur moeten. Vind ik wel lang, maar ja, ik heb geen idee. Hoe weet je wanneer ze goed gaar zijn?



Dank voor alle tips trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, je hebt nu weinig aan me, heb ze al lang niet meer in de oven gemaakt! We hebben een smoker, dus laat het 's zomers door mijn man doen;)



Kan dus ook best langer zijn, het voorgaren in de saus, hangt ook van de maat af.



Lig nu languit op de bank, maar vond destijds een goed recept online en vond het easy omdat je tijdens het voorgaren niet echt op hoeft te letten, alleen tijdens het grillen. Vlees blijft lekker mals op die manier.
De gaarheid checken is niet moeilijk: het vlees moet los van het bot komen, of in elk geval er heel makkelijk vanaf te halen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zit nu mobiel naar recepten te zoeken en het voorgaren duurt inderdaaad min. 2 uur...



Zorg er iig voor het vlies aan de binnenkant te verwijderen! Een 'dry rub' op de ribs (en dan een nachtje) laten trekken is ook lekker.



Ik neem meestal de kleine 'baby back ribs' trouwens..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze ook kopen; dan kan ik ze van tevoren proeven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het is heel moeilijk om je eigen creaties te keuren, tenminste dat vind ik. Steevast ben ik te optimistisch, terwijl ik wel heel goed een realistisch oordeel kan geven over andermans zelfgemaakte gerechten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit via via het volgende recept gekregen en dat was ook erg lekker en makkelijk:



+ 500 gram spareribs per persoon



Voor de saus:



2 teentjes knoflook (minimaal)

2 gedroogde pepertjes



Klein blikje tomatenpuree

1 fles tomaten ketchup

6/10 eetlepels ketjap

Sap van 1 citroen

5 eetlepels bruine suiker

2 theelepels sambal (ik neem altijd brandal)

Ananassap

Scheutje water



Spareribs in stukken snijden en bestrooien met peper en zout in een ovenvaste schaal doen.



In een scheutje olie de knoflook en gedroogde pepertjes aansmoren, na een paar minuten het blikje tomatenpuree erbij doen. 5 min. laten sudderen.



Dan overige ingredienten erbij doen, langzaam aan de kookbrengen, en zelf proeven of de saus pittig genoeg is. Dan over de spareribs gieten en in de oven zetten. Schaal afdekken met aluminiumfolie.



Eerst een half uur op 200 gr., dan terugdraaien naar 150 gr. en nog een 1,5 uur laten staan.

Dan kijken of ze goed gaar en bruin zijn. Om meer te 'bruinen' kun je ze eventueel nog even zonder folie in de oven laten staan (is eigenlijk niet nodig).
Ik gebruik hiervoor dikke ribben, de C1000- slager had altijd mooie stukken met veel vlees.

Nacht in de (dikke) marinade en dan 2,5 in de oven, gewoon op aluminiumfolie zonder extra vocht. Heeeerlijk, het vlees valt dan zo van het bot af.

Met wat patatjes en een beetje groente erbij, niet van die sausje die de lekkere smaak van de ribben verhullen.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze AH hebben ze een steak and grill afdeling en daar heb je allemaal verschillende smaken spareribs. Hoef je alleen maar op te warmen in de oven.. Lekker en niet duur!
Alle reacties Link kopieren
Ohja.. Ik vind diepvries spareribs smerig.. wij bestellen gewoon altijd bij spareribexpress zooo lekkerrr!
Alle reacties Link kopieren
Zelf maken is het lekkerst! Niet bij de supermarkt kopen hoor.



Heb je een slow cooker? Spare ribs in de slowcooker zijn ook heerlijk. Staan veel recepten op internet.



Als je van zoet houdt, kook de spareribs uit de verpakking in coca cola voor 4 uur, daarna haal je ze eruit, maak een marinade van honing en kaneel, marineer ze en bak ze nog even af op de grill daarna, super!
Dank voor alle tips, geweldig! Zo moet het vast goedkomen, en anders kan ik in geval van nood altijd alsnog de sparerib express bellen. Ik heb helaas geen slowcooker nee. De tip van cola las ik ook inderdaad, dank.



Oh en Retrostar, ik ben tegenover mezelf juist altijd veel kritischer dan tegenover een ander. Ik heb nooit het idee dat ik mijn eigen creaties niet goed kan beoordelen.



Nog één vraag: Welke soort spareribs kan ik het beste halen en wat is überhaupt het verschil tussen baby back ribs en buikspareribs?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven