Stampot!

09-01-2017 20:10 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe maken jullie stampot?



Ik maak 'm bijvoorbeeld met boerenkool, lekkere aardappelen, pakje jus van M. en een paar saucijsjes. Héérlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik lust veel stamppotten,deze is mijn favo.

Prei stamp.

Prei koken

Gehakt pittig gekruid geruld bakken

Gehakt in schaal,daarop plakken tomaat,daarop prei en eindigen met aardappel puree of plakjes uit n zakje.

Geraspte kaas erover en in de oven.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
quote:jamadi52 schreef op 09 januari 2017 @ 20:54:

Ik lust veel stamppotten,deze is mijn favo.

Prei stamp.

Prei koken

Gehakt pittig gekruid geruld bakken

Gehakt in schaal,daarop plakken tomaat,daarop prei en eindigen met aardappel puree of plakjes uit n zakje.

Geraspte kaas erover en in de oven.Dat is geen STAMPpot.
Stamppot rauwe snijbiet met ipv alleen aardappelen 50/50 aardappel/knolselderij.



Door de stamppot rauwe andijvie doe ik altijd kleine blokjes oude kaas & uitgebakken spekjes.



Bij hutspot (aardappel/wortel/ui) mag een vleugje nootmuskaat en een scheutje azijn niet ontbreken. Lekker met ouderwets draadjesvlees of een Duitse biefstuk met peper en uiteraard met was jus (apart geserveerd graag).
Oh, en ik stamp altijd aan met een beetje achtergehouden kooknat. Room of boter maakt het smeuïger en daar hou ik juist niet van.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 09 januari 2017 @ 21:04:

Oh, en ik stamp altijd aan met een beetje achtergehouden kooknat. Room of boter maakt het smeuïger en daar hou ik juist niet van.

Dat verschilt, bij boerenkool vind ik beetje roomboter wel lekker. Bij zuurkool gebruik ik kookvocht.

En jus bij stamppot snap ik nooit, zonde van de groentesmaak
quote:Philae2 schreef op 09 januari 2017 @ 20:12:

Gekookte aardappelen, rauwe fijngesneden andijvie en krokant gebakken spekjes.



Gekookte aardappelen, gekookte andijvie met groentensaus erdoor.



Gekookte aardappelen, gekookte boerenkool, krokant gebakken spekjes en jus.

Gets! Ben jij mijn moeder? Dit kreeg ik tot in den treuren...



(Anders best lekker, denk ik;) )
Alle reacties Link kopieren
AH heeft ze in de reclame: twee maaltijden voor 3,09 als ik het goed begrijp. Boerenkool, andijvie en zuurkool.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Gooloib schreef op 09 januari 2017 @ 21:15:

[...]



Gets! Ben jij mijn moeder? Dit kreeg ik tot in den treuren...



(Anders best lekker, denk ik;) )Nee ik heb geen kinderen
Broccoli-bloemkool-aardappel. Met een dikke klodder creme fraiche. Eten we zalm bij.

Spinaziestamppot (diepvries spinazie) met rookworst.
Hutspot met uitgebakken chorizo

Zuurkool vinden mijn huisgenoten jammer genoeg niet te nassen, zo lekker met garam massala, rozijntjes en uitgebakken spek+ rookworst

Boerenkool met worst



Allen met kuiltje voor de jus



In de zomer

Stamppot rauwe andijvie. In verschillende varianten: pijnboompitten met champions en uien of ouderwetsch met spekjes

Rucola met feta en zongedroogde tomaat
Italiaanse stamppot:



Aardappels prakken met pesto en melk / boter erdoor

Paprika's in dunne reepjes en reepjes ui bakken

Spinazie laten slinken

Alles door elkaar + runderworstjes



En op de andijviestamppot doe ik naast uitgebakken spekjes altijd een gebakken eitje.
I stamppot. Echter wil niet te veel aardappel erin. Daarom zijn de tips van gemengde groentesoorten gepureerd of fijngestampt wel hele goede tips vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt allemaal goed!



Hoe maken jullie dan de jus bij de stamppot?

Ik zag er een paar gruwelen van een pakje.
Alle reacties Link kopieren
quote:jamadi52 schreef op 09 januari 2017 @ 20:54:

Ik lust veel stamppotten,deze is mijn favo.

Prei stamp.

Prei koken

Gehakt pittig gekruid geruld bakken

Gehakt in schaal,daarop plakken tomaat,daarop prei en eindigen met aardappel puree of plakjes uit n zakje.

Geraspte kaas erover en in de oven.Mss geen stamppot maar lijkt me wel erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:lindaatje1900 schreef op 10 januari 2017 @ 10:39:

Klinkt allemaal goed!



Hoe maken jullie dan de jus bij de stamppot?

Ik zag er een paar gruwelen van een pakje.





Jus maak je naar mijn idee zo: vlees braden, ui/knof erbij en eventueel verse rozemarijn of tijm erbij. Scheut rode wijn, water en bouillonblokje. Inkoken tot gewenste dikte. En dan een klont roomboter erbij :-)



Of voor een dikkere jus wat bloem erbij.



Ik heb (denk ik) nog nooit jus uit een pakje op. Dus weet niet hoe dat smaakt.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:lindaatje1900 schreef op 10 januari 2017 @ 10:39:

Klinkt allemaal goed!



Hoe maken jullie dan de jus bij de stamppot?

Ik zag er een paar gruwelen van een pakje. Simpelste variant is je vlees (liefst in echte boter) aanbraden op hoog vuur en vervolgens gaar laten worden op laag vuur. Zorg voor een goed passende pan, want waar geen vlees ligt verbrandt je vet sneller op hoog vuur (of voeg een scheutje olijfolie toe om verbrande boter tegen te gaan). Als je vlees eenmaal klaar is, haal je dat uit de pan, en voeg je water toe om van het braadvet jus te maken. Extra smaak krijg je door eerst nog wat aan kruiden toe te voegen. Zelf vind ik altijd een lepel sambal oelek erg lekker in de jus. Laat dan dan eerst nog even in het braadvet aanfruiten op hoog vuur.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet zo lang geleden, hebben wij rauwe andijvie stamppot met shoarma gegeten.



Wat ik al heel lang niet meer gegeten heb is stamppot van aardappelen - ijsbergsla met gehaktballetjes in zoetzuresaus.
Ik ga vanaaf witlofstamppot met kipreepjes, hele champignons en jus maken.
quote:jamadi52 schreef op 09 januari 2017 @ 20:54:

Ik lust veel stamppotten,deze is mijn favo.

Prei stamp.

Prei koken

Gehakt pittig gekruid geruld bakken

Gehakt in schaal,daarop plakken tomaat,daarop prei en eindigen met aardappel puree of plakjes uit n zakje.

Geraspte kaas erover en in de oven.Lijkt een beetje op Griekse Mousaka?
Vraag: is rode biet stamppot een idee?

Liep vandaag tegen een bak gesneden rode biet aan en dacht meteen aan een stamppot daarvan.....echter twijfelde of dat een succesvol idee is.



Nog een vraag:



Bij mijn witlofstamppot appel een idee? Is dat lekker meeverwarmd? Of pas als laatste erdoorheen roeren?



Sorry TO, maar jij hebt vast ook wat aan de vragen.
Aardappelen stampen met crème fraîche, zout en peper. Uitgebakken spekjes, gare stukjes sperzieboon en stukjes peer er doorheen roeren.



Of mijn variatie op hete bliksem: aardappelen stampen met kookvocht, wat olijfolie, zout en veel zwarte peper. Voorgekookte snijbonen, stukjes appel en rode ui bakken tot ze zacht zijn, afblussen met balsamico-azijn en door de aardappelen roeren. Serveren met een karbonade.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favorieten:



Stamppot van gekookte bietjes met fetakaas erdoor en voor erbij een saus van gebakken spekjes, zilveruitjes en appelstroop



Hutspot maar dan met zoete aardappel ipv gewone aardappel en kokosmelk om het in te koken, groenten opbakken met sambal en dan een stukje gebakken vis erbij



Van de simpele dingen; rauwe andijviestamppot
Estranged met een hoofdletter D
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 11 januari 2017 @ 11:56:

Aardappelen stampen met crème fraîche, zout en peper. Uitgebakken spekjes, gare stukjes sperzieboon en stukjes peer er doorheen roeren.



Of mijn variatie op hete bliksem: aardappelen stampen met kookvocht, wat olijfolie, zout en veel zwarte peper. Voorgekookte snijbonen, stukjes appel en rode ui bakken tot ze zacht zijn, afblussen met balsamico-azijn en door de aardappelen roeren. Serveren met een karbonade.Klinkt allebei lekker zo met dat fruit erdoor.
Estranged met een hoofdletter D
Aardappelen en boerenkool in 1 pan, Hema rookworst, jus.



Aardappelen en hutspot in 1 pan, zigeunerschnitzels, jus.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-04-2017 23:45
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven