Stamppot met?

06-10-2013 17:55 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik helemaal gek op stamppot,



hutspot, zuurkool, andijvie, boerenkool, spruitjes...

(tja vroeger aten we het nooit huis, woon nu een jaar op mezelf en ben er gek op) alleen weet ik niet zo goed wat voor vlees ik erbij moet eten...

Rookworst ja, maar om nu 4 x rookworst te eten nee...

Dus ik vroeg me af... hebben jullie miss tips voor andere soorten vlees dat lekker is bij stamppot? (ik lust alleen geen klapstuk!)
Alle reacties Link kopieren
Hier staat woensdag rucolastamppot met tomaat en mosterd op het menu en erbij chipolataworstje
quote:lilalinda schreef op 06 oktober 2013 @ 18:48:

[...]



En er moet iets zuurs bij, wijn of azijn, en helemaal onder staan.

Ik kieper er gerust een liter wijn bijIk doe altijd een blik tomatenpuree. Ziet er nog leuk uit ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hutspot met Bouef Bourguignon!Recept!!!!
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Apatura schreef op 06 oktober 2013 @ 18:49:

Hier staat t nu op. Lars kan dat super lekker maken.

Er moet wel azijn bij, min 100ml. Zuurgeworden rode wijn werkt ook.



Of een flesje donker bier,tenminste dat deed mijn oma wel eens..

Heb ik zelf nooit uitgeprobeerd..
Draadjesvlees: Vandaag maken, lang laten sudderen en morgen pas eten.
Lekker draadjesvlees krijg je door het minstens 4 uur te laten sudderen. Op het pakje staat vaak 2,5 uur maar dat is echt te kort! Zelf braad ik 's morgens al de sukadelappen/riblappen aan, vervolgens op het kleine pitje met een flesje donker bier, ui in ringen, laurierblaadjes en een paar stukken ontbijtkoek. En dan laten sudderen tot een uur of 17 Wel steeds kijken of het vlees nog onder staat, en zo nodig bijvullen met water.

Speklapjes zijn ook altijd een succes. Een uurtje marineren in sojasaus, olijfolie en wat teentjes knoflook. Daarna op laag/middelhoog vuur net zo lang bakken tot al het flubbervet verdwenen is. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ja wat de meeste al zeggen;



Gehaktballen of geruld gehakt, hache/suddervlees, schnitsel, rundervinken, stukjes gemarineerde kip of biefstuk (even afhankelijk wat je als stamppot hebt), soms kan kibbeling er lekker bij zijn, stukjes worst als chorizo of andere lekkere reepjes broodbeleg die pittig zijn die erin passen.

Verder nog hamblokjes of als je dat lekkerder vindt spekjes.

Kaasschnitsel. Of blokjes kaas (heb wat gerechten met kaas erdoor), ok laatste is natuurlijk niet de vraag maar wel lekker, zoals eentje met kruidenbrie.



Soms zijn alleen paddenstoelen er ook lekker bij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Zuurkoolstamp vind ik het lekkerst met een schouderkarbonaadje of met parelhoen.



Hutspot met draadjesvlees.



andijvie met ballen.



stamp rode kool met hachee.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak preistampot met ham en kaasblokjes erdoor en een beetje pittige mosterd
Alle reacties Link kopieren
Mmm klinkt goed die rucola-stamppot. Dat heb ik nog nooit geprobeerd! Ga ik deze week ook eens maken. Moet de rucola er rauw doorheen?
quote:Apatura schreef op 06 oktober 2013 @ 18:50:

[...]





Recept!!!!eh...geen idee. Ik ga er dus voor naar mijn moeder want die kan dat zo lekker maken haha!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 06 oktober 2013 @ 18:48:

[...]



En er moet iets zuurs bij, wijn of azijn, en helemaal onder staan.

Ik kieper er gerust een liter wijn bij

Dat klinkt al lekker!

Ik doe wel altijd een scheut azijn erbij



Maar die wijn ga ik eens proberen

En dan die hele liter tegelijk?



Oh en ik gebruik riblappen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog tips voor een vegetarische stamppot? Ik kom niet veel verder dan blokjes (Goudse) kaas en wat van die gedroogde tomaatjes en dat wordt wat saai: broccolistamppot met kaas en van die tomaatjes, sla met ... en ... , allerlei kolen met ... en ...



Ik ben niet zo'n keukenprinses.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 06 oktober 2013 @ 19:05:

Iemand nog tips voor een vegetarische stamppot? Ik kom niet veel verder dan blokjes (Goudse) kaas en wat van die gedroogde tomaatjes en dat wordt wat saai: broccolistamppot met kaas en van die tomaatjes, sla met ... en ... , allerlei kolen met ... en ...



Ik ben niet zo'n keukenprinses.

Bij andijvie doe ik er wel eens noten door

cashew noten, walnoten
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Met riblappen moet het ook lukken hoor summertje..

Als je er water bij doet doe je dat dan met koud water?

Kokend water is het beste van koud water word het vlees ook taai.

Ik zet altijd even de waterkoker aan en giet dan kokend water bij het vlees maar niet over het vlees heen.!
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 06 oktober 2013 @ 19:05:

Iemand nog tips voor een vegetarische stamppot? Lust je spruitjes? Dan heb ik nog een heerlijk recept.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
@tonkje

noten, zaden (pompoen, zonnebloem, sesam, bij Turkse winkel corek otu, ziet er uit als sesamzaad maar zwart), olijven, stukjes gebakken rode paprika en/of ui

en varieren met kaassoorten

bij bv preistamppot kaas en rozijnen of ander gedroogd fruit
Feta is ook vaak lekker door de stamppot.

Rucola moet je inderdaad rauw erdoor doen, hooguit even meewarmen.
Alle reacties Link kopieren
Vega voor bij stamppot:

Eekhoorntjesbrood (of andere paddestoelen) in stukken snijden.

sjalotjes snipperen en lichtbruin fruiten in een beetje boter

2 tomaten in schijven snijden en deze met het eekhoorntjesbrood in de pan.

Doe er n scheut witte wijn bij (en evt wat bruin van jus) en laat t 5 min smoren.



Goed als groente te serveren maar ook als vleesvervanger.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:knorretje28 schreef op 06 oktober 2013 @ 18:56:

Ik maak preistampot met ham en kaasblokjes erdoor en een beetje pittige mosterdLijkt me lekker , zou je het recept hier neer willen zetten.
Alle reacties Link kopieren
- Stoofvlees

- Saucijzen

- Gehaktbal

- Zigeunergehaktschnitzel

- Boomstammetje



Deze dingen aten wij er vroeger thuis regelmatig bij.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een boomstammetje???
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
ribben
quote:tonkje schreef op 06 oktober 2013 @ 19:05:

Iemand nog tips voor een vegetarische stamppot? Ik kom niet veel verder dan blokjes (Goudse) kaas en wat van die gedroogde tomaatjes en dat wordt wat saai: broccolistamppot met kaas en van die tomaatjes, sla met ... en ... , allerlei kolen met ... en ...



Ik ben niet zo'n keukenprinses.



stamppot andijvie met pijnboompitten en gedroogde tomaten eventueel feta.

boeren kool met oude kaas en cashewnoten dan zilver uitjes en mosterd erbij serveren

zuurkool met ananas banaan en rozijnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 06 oktober 2013 @ 19:15:

[...]





Lust je spruitjes? Dan heb ik nog een heerlijk recept.Zo nu en dan probeer ik spruitjes en elke keer vind ik ze Heel Erg Vies. Er is zo'n theorie dat je alles 10x (of was het 15x?) moet proeven en dan lust je het. Nou, voor spruitjes niet dus, of zou ik het met kortere tussenpozen moeten proberen? Nu probeer ik het eens in de 5 jaar of zo, misschien dat de teller dan elke keer weer bij 1 begint?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven