Stamppot met?

06-10-2013 17:55 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik helemaal gek op stamppot,



hutspot, zuurkool, andijvie, boerenkool, spruitjes...

(tja vroeger aten we het nooit huis, woon nu een jaar op mezelf en ben er gek op) alleen weet ik niet zo goed wat voor vlees ik erbij moet eten...

Rookworst ja, maar om nu 4 x rookworst te eten nee...

Dus ik vroeg me af... hebben jullie miss tips voor andere soorten vlees dat lekker is bij stamppot? (ik lust alleen geen klapstuk!)
gats wat een smerige varianten zie ik voorbijkomen. Feta, pijnboompitten ieuw. Doe dat vooral in de griekse salade maar niet in de boerenkool. Eet boerenkool (hutspot of andere stamp) lekker op zijn hollands. met rookworst, ribben of een karbonade of speklap. Met picalilly, mosterd, zilveruitjes of mayo
en een kuiltje jus aub
Alle reacties Link kopieren
quote:vosje78 schreef op 06 oktober 2013 @ 19:53:

[...]





stamppot andijvie met pijnboompitten en gedroogde tomaten eventueel feta.

boeren kool met oude kaas en cashewnoten dan zilver uitjes en mosterd erbij serveren

zuurkool met ananas banaan en rozijnen.Die ga ik allemaal onthouden! Dank je wel!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 oktober 2013 @ 19:55:

gats wat een smerige varianten zie ik voorbijkomen. Feta, pijnboompitten ieuw. Doe dat vooral in de griekse salade maar niet in de boerenkool. Eet boerenkool (hutspot of andere stamp) lekker op zijn hollands. met rookworst, ribben of een karbonade of speklap. Met picalilly, mosterd, zilveruitjes of mayo



Nee, dat moet ook niet in de boerenkool, dat moet bij de andijvie. Boerenkool moet met cashewnoten en oude kaas.

Stamppot met mayo, dat lijkt mij dan weer reuze vies...
Toevallig zat ik vanmiddag te googelen op Duitse boerenkoolrecepten, dit naar aanleiding dat ik er achter kwam dat boerenkool eigenlijk bijna alleen maar bekend is als groente in Nederland en Duitsland. Ik was benieuwd hoe ze het in Duitsland klaar maken. Boerenkool is zo'n beetje de gezondste groente die er is, daarom zo raar dat het in andere landen bijna niet wordt gegeten. Ik zag veel lekkere recepten voorbij komen met lekkere Duitse worsten, googel maar eens op "gruhnkohl".
quote:vosje78 schreef op 06 oktober 2013 @ 19:58:

[...]





Nee, dat moet ook niet in de boerenkool, dat moet bij de andijvie. Boerenkool moet met cashewnoten en oude kaas.

Stamppot met mayo, dat lijkt mij dan weer reuze vies...gatver
Stamppot andijvie met valess sate burger... hmmm!
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 06 oktober 2013 @ 19:55:

[...]





Zo nu en dan probeer ik spruitjes en elke keer vind ik ze Heel Erg Vies. Er is zo'n theorie dat je alles 10x (of was het 15x?) moet proeven en dan lust je het. Nou, voor spruitjes niet dus, of zou ik het met kortere tussenpozen moeten proberen? Nu probeer ik het eens in de 5 jaar of zo, misschien dat de teller dan elke keer weer bij 1 begint?



hahaha, nou dan zal ik het niet plaatsen. Ik vind wel die mini spruitjes het lekkerste. Maar ja, het was vroeger mijn lievelingseten, nu zijn er ook andere dingen die ik heerlijk vind maar mij kan je dus niet meetellen. Sinds kort sambal-spruitjes ontdekt mmmm.



Maar ik dwaal af, ik had er een lekkere stamppot mee met appel en gember.



Zelf eet ik niet zo graag zuurkool, maar als het moet dan graag met ananas erin en rookworst en appelmoes



Vroeger kon ik stamppotten minder waarderen dan tegenwoordig en wat veel lekkere variaties heb je erin.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dat spruitenrecept wel!
Been there, done that, got the T-shirt.
Wat voor vlees gebruiken jullie voor de hachee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Apatura schreef op 06 oktober 2013 @ 20:20:

Ik wil dat spruitenrecept wel!Stamppot met gember en appel;





INGREDIËNTEN

1 kg kruimige aardappels, geschild en in stukken

750 g spruitjes, schoongemaakt

5 cm gemberwortel, geschild

25 g boter

1 grote ui, grofgesnipperd

2 theelepels gemalen komijn (djinten)

3 appels, stevig (bijv. elstar), geschild en in blokjes

150 ml melk, verwarmd





BEREIDEN

Kook de aardappelen en de spruitjes in een grote pan met een flinke laag water met wat zout in 15-20 minuten gaar. Rasp de gember fijn. Verhit de boter in een wok en fruit hierin de ui met de gember en de komijn heel zachtjes glazig. Schep de blokjes appel erdoor en bak ze op matig hoog vuur in 2-3 minuten bruin. Breng op smaak met (versgemalen) peper. Giet de aardappelen en de spruitjes af en stamp ze met een stamper fijn. Voeg al roerende de melk toe, zodat een smeuïge stamppot ontstaat. Schep de helft van het appelmengsel erdoor en breng de stamppot op smaak met zout. Schep de spruitjesstamppot in 4 diepe borden en schep de rest van het appelmengsel erover. Lekker met een vegetarische worst.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:knorretje28 schreef op 06 oktober 2013 @ 18:56:

Ik maak preistampot met ham en kaasblokjes erdoor en een beetje pittige mosterd

wow dat klinkt lekker!

mag ik miss t exacte recept?
Alle reacties Link kopieren
Chorizo bij de andijvie, heerlijk.

Verder chipolata worstjes, rundervinkjes, spekjes of helemaal geen vlees, maar rozijntjes door de zuurkool.
Alle reacties Link kopieren
Lees nu pas meer mee maar prei stampot



750 gram prei

1 kilo aardappelen

Hamblokjes

Kaasblokjes

Wat melk

Peper en zout

Flinke eetlepel mosterd

Klontje boter



Eigenlijk is het heel simpel. Aardappelen koken, prei koken, stampen, melk erbij (even opwarmen) boter erbij en stampen.

Hamblokjes erbij blokjes kaas erbij opsmaak brengen met peper, zout en mosterd, heerlijk!
Stampot andijvie eten wij met een gehaktbal of verse worst.

Hutspot met gekruide speklapjes.

Boerenkool altijd met rookworst.



Heerlijk hoor stamppot!
Alle reacties Link kopieren
Wat ook heel lekker is is om een uitje, rode paprika en/of champignons mee te bakken met de spekjes en dat mee stampen door de boerenkool of andijvie stamppot.



Die preistampot ga ik ook eens proberen, klinkt lekker!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even alto doen? Gek op stamppot, maar dan zonder. Zeg maar.



Boerenkoolstamp met rooktofu



Andijviestamp met gebakken uitjes en blokjes halfgesmolten graskaas



Rodekoolstamp met hachee van quorn



Spruitjesstamp met kerrie, cashewnoten en gebakken appelen



Hutspot met kapucijners en grove mosterd



Spinaziestamp met gekookte eitjes



Zuurkool met ananas en geroerbakte roergebakken geroerbakken tofugehakt



Slastamp met oude kaas



Witlofstamp met pijnboompitten
hachee van quorn, dat meen je toch niet?
Ik maak bij de Hutspot altijd gekookte droge metworst. Is een oud familie recept



2 droge worsten in de pan doen met een laagje water, ongeveer 2 uur koken en dan eruit halen. In dat vocht gooi je de hutspot en koken tot het gaar is. Wat van dat vocht ook door de aardappels doen en je hebt een heerlijke stamppot Hutspot
quote:tonkje schreef op 06 oktober 2013 @ 19:05:

Iemand nog tips voor een vegetarische stamppot?Boerenkoolstamppot met stukjes brie, rauwe andijviestamppot met gehakte hazelnoten of zuurkoolstamppot met appel, zachte geitenkaas en tijm vind ik erg lekker. Oh, en bij andijviestamppot is kleine stukjes gedroogde abrikoos ook lekker, om het wat zoeter te maken.
quote:Summerdance schreef op 06 oktober 2013 @ 18:39:

[...]



Doe ik!

laatste keer 5 uur, en nog steeds geen draadjes!



Draadjesvlees en ik....wij zijn geen vrienden, dat is duidelijk!

Wel leuk voor mijn ouders, want eens in de zoveel tijd moet ik gewoon even bij ze eten...

Want ik vind het lekker....Bij veel mensen is hun fornuis niet geschikt voor draadjesvlees. Het zachtste standje is of te heet of te koud (zowe bij gas als bij elektrisch of inductiekoken). Geen idee waar jij op kookt maar mocht dat op gas zijn (zachtste stand vaak nog te heet), doe een vlamverdeler onder je pan en haal anders een petroliestel van Marktplaats of uit de kringspier winkel.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 oktober 2013 @ 22:41:

hachee van quorn, dat meen je toch niet?



De hele lijst lijkt mij niks.

Maar ik heb dan ook het liefst stamppot zoals 'ie honderd jaar geleden ook gemaakt werd.

Alle ananassen, Franse kazen, shoarmavlezen en dergelijke ten spijt. Stamppot met rook- of verse worst, kaantjes (dus níet die zachte spekjes) en/of een bal gehakt en moeders is tevreden.
O, Summerdance, misschien helpt de aanschaf van een vleesthermometer je.

In dit artikel staat hoe 't werkt met het zacht worden van het bindweefsel in het doorregen vlees.

http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?3436
quote:mriszka schreef op 06 oktober 2013 @ 20:25:

Wat voor vlees gebruiken jullie voor de hachee?Rundvlees.
Alle reacties Link kopieren
Stoofvlees, rookworst met mosterd, gehaktballen met jus of een speklap en het bakvet gebruik ik dan als jus.

Ik neem eigenlijk altijd stoofvlees erbij en dan nog iets anders zoals een stuk rookworst, gehakbal of speklap.

Stoofvlees maak ik van sucadelappen en runderlappen. Om het vlees lekker zacht te krijgen doe ik er rode wijn azijn bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven