Succesrecepten ijs (zelf maken)

30-11-2014 19:46 100 berichten
Net op het napraattopic op een geweldig idee gebracht, ik ga een ijsmachine kopen.

Ik heb inmiddels een bod gedaan op een nieuwe op MP.

(en als dat niet lukt ga ik er deze week eentje bestellen)

Koop op MP net gelukt



Maar dan?

Wie heeft ook een ijsmachine en heeft een lekker recept?



Of de basis? Waar koop je dat en is dat kant klaar?



quote:Kanon schreef op 30 november 2014 @ 22:12:

Door jullie wil ik nu ijs :,(Zo begon ik een paar uur geleden ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amaqanda schreef op 30 november 2014 @ 22:11:

[...]





Je hebt mijn hele grapje gewoon verpest Dat schijnt een trade van me te worden, dat pretverpesten. Vraag maar aan Ketller.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook wel dat ik van eiwitten schuimpjes en merengue kan maken, maar dat ga ik toch niet iedere keer doen! Ik moet ook een beetje aan de lijn denken met al dat ijs
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 30 november 2014 @ 22:28:

Ik weet ook wel dat ik van eiwitten schuimpjes en merengue kan maken, maar dat ga ik toch niet iedere keer doen! Ik moet ook een beetje aan de lijn denken met al dat ijs Als je het met zijn tweeën eet scheelt de helft aan calorieën.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Nectarine sorbetijs, aardbeiensorbetijs, sinaasappel/mangosorbetijs, aardbeien/citroensorbetijs. Eigenlijk al het sorbetijs wordt hier wel gewaardeerd, alleen appel viel tegen. Roomijs of yoghurtijs hebben we eigenlijk nog nooit geprobeerd, misschien met de kerst eens een experimentje aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
Oe lekker allemaal, ik ga mijn ijsmachine ook maar eens onder het stof vandaan halen..
Alle reacties Link kopieren
Als je googeled op recept eiwit, krijg je een hele rits ideeën. Het schijnt dat je eiwit ook in kunt vriezen.quote:understatement schreef op 30 november 2014 @ 22:28:

Ik weet ook wel dat ik van eiwitten schuimpjes en merengue kan maken, maar dat ga ik toch niet iedere keer doen! Ik moet ook een beetje aan de lijn denken met al dat ijs
Alle reacties Link kopieren
Fruit ijs,



Gevroren fruit naar keuze blenden en tada je hebt heerliujk ijs !



Bijvoorbeeld eerst een laag mango ijs maken, en dan een laag met ongevroren banaan+gevroren blauwe bessen en frambozen dat word dan een soort sausje doordat de banaan niet gevroren was, en heerlijk



of gewoon gevroren bananen of kiwi zijn ook super !
Ik ben dan weer niet zo van het fruit ijs. Iig geen sorbetijs.

Bananenroomijs is de uitzondering Dat vind ik echt heerlijk.



Maar verder kies ik altijd voor kaneel. stracciatella, walnoot, hazelnoot, caramel enz
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even mijn favoriete recepten opgezocht. Die zijn dus van de ijssalon van Roberto Gelato, uit het boek van Carlina:

Kaneelijs

Ingredienten:

400 gram volle melk

105 gram suiker

12 gram kaneel

15 gram dextrose

70 gram eigeel

160 gram room (dextrose en eigeel kan je vervangen voor iets anders maar ben vergeten wat )

1) Weeg alle ingrediënten nauwkeurig af en zet ze klaar

2) Verwarm de melk met suiker en kaneel tot net onder het kookpunt

3) Laat dit ruim een kwartier trekken en voeg de dextrose toe

4) Klop eigeel los met een vork en meng het door de room

5) Schep de room door de rest van het mengsel. het is belangrijk dat het mengsel niet warmer is dan 40C en dat je goed blijft roeren.

6) Schep het mengsel in de machine.



Banaanijs



Ingrediënten:

100 gram honing

120 gram (soja)melk

450 gram gepelde bananen

het sap van 1 citroen



1) Weeg de ingrediënten nauwkeurig af en zet ze klaar

2) los de honing op in de melk. Verwarm de melk eventueel een beetje als de honing niet goed oplost.

3) Pureer of prak de bananen met het citroensap en eventueel een klein beetje van de melk tot een smeuïge massa.

4) Meng alle ingrediënten goed door elkaar met een garde en schep het mengsel in de ijsmachine.
Super bedankt Einstein.

Die kaneel is de eerste die ik ga maken.
Alle reacties Link kopieren
Schrik niet van het slijmerige mengsel dat de melk met suiker en kaneel is geworden na verhitting. Ik heb geen dextrose en eigeel gebruikt, maar weet ook niet meer wat ik dan wel had gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bieb 2.0 quoten lukt niet dus dan maar even zo



het is geen sorbet ijs, het is echt puur alleen maar fruit geen andere ingedrienten hooguit een beetje water om te dunnen als je dat wilt
Alle reacties Link kopieren
En, heb je al iets geprobeerd? Dankzij dit topic heb ik tegen man aan lopen zeuren dat ik toch ook wel een ijsmachine wou. Kwam hij gisteren zomaar thuis met een van MP geplukte ijsmachine



Vandaag hebben we het hierboven genoemde bananenijs gemaakt, erg lekker en ik heb net het B&J boek bij bol.com besteld.



Misschien dat ik dit weekend ook nog het kaneelijs probeer, maar dan ga ik even googlen waarmee ik het ei kan vervangen, omdat ik zwanger ben.
Het B&J boek kwam hier vandaag met de post. Erg leuk.

De ijsmachine kan ik morgen ophalen. Staat al bij DHL servicepunt maar ik had vanavond na het werk geen tijd meer.



Wordt vervolgd.
quote:Lexie85 schreef op 05 december 2014 @ 20:18:

En, heb je al iets geprobeerd? Dankzij dit topic heb ik tegen man aan lopen zeuren dat ik toch ook wel een ijsmachine wou. Kwam hij gisteren zomaar thuis met een van MP geplukte ijsmachine

Wat lief!



Ik heb het vriend vanavond pas verteld van mijn aankoop en net wat ik dacht.. Hij trok alleen zijn wenkbrauwen op
Alle reacties Link kopieren
Nou wil ik ook graag een ijsmachine!

Ik weet al precies wat mijn man gaat zeggen: 'Nog meer rotzooi?!'
Alle reacties Link kopieren
quote:Lexie85 schreef op 05 december 2014 @ 20:18:

En, heb je al iets geprobeerd? Dankzij dit topic heb ik tegen man aan lopen zeuren dat ik toch ook wel een ijsmachine wou. Kwam hij gisteren zomaar thuis met een van MP geplukte ijsmachine



Vandaag hebben we het hierboven genoemde bananenijs gemaakt, erg lekker en ik heb net het B&J boek bij bol.com besteld.



Misschien dat ik dit weekend ook nog het kaneelijs probeer, maar dan ga ik even googlen waarmee ik het ei kan vervangen, omdat ik zwanger ben.Ik heb op internet gevonden hoe je zelf eieren kan pasteuriseren. Doe dat altijd als ik tiramisu maak. (Al zou ik het risico niet durven nemen bij een zwangerschap)
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsEinstein schreef op 07 december 2014 @ 11:01:

[...]



Ik heb op internet gevonden hoe je zelf eieren kan pasteuriseren. Doe dat altijd als ik tiramisu maak. (Al zou ik het risico niet durven nemen bij een zwangerschap)

Die optie hebben we inderdaad overwogen, maar dat durven we nu niet aan. Mijn moeder is even voor me aan het rondzoeken, ze hebben daar nog een andere supermarkt die dit soort dingen meestal wel kan bestellen.



Ik maak voor Kerst een tiramisu, die ik dan dus ook niet mee-eet, maar dan wil ik dat pasteuriseren wel uitproberen.




Was lekker, wel zoet. Volgende keer iets minder suiker.
Alle reacties Link kopieren
Ziet er goed uit zeg Bieb!

Wil je het recept hier nog neerzetten? Dan ga ik hem ook een keer proberen te maken.



Lexie, zo pasteuriseer ik de eieren altijd: (copy/paste van een site)



Voorbereiding



Verwarm water tot 60 graden, draaien het gas uit, wachten tot de temperatuur tot 57 graden gedaald is en leggen het benodigde aantal eieren in het water. Laat ze daar rustig een kwartier liggen: het water koelt wat af, maar de eieren worden door en door warm en hebben nog maar kort nodig om de kerntemperatuur van 55 graden te bereiken



Bereidingswijze



Intussen een tweede steelpannetje water op de kleinste gaspit en brengen het op de gewenste temperatuur. Nu is het zaak even te spelen met de gasknop tot de temperatuur rond de 57 à 58 graden blijft--de ideale temperatuur gezien mogelijke kleine afwijkingen aan de thermometer: geeft hij twee graden te weinig aan, dan stolt er nog niets binnen in het ei; geeft hij twee graden te veel aan, dan gaat de salmonella er toch nog aan.



Is de temperatuur bereikt, dan de voorverwarmde eieren in het water. De temperatuur zal iets dalen, maar daar trekt u zich niets van aan: gewoon alles zo laten als het is en de temperatuur komt vanzelf weer op de waarde waar u vandaan kwam. Is de 57 graden bereikt, dan klokt u vijf minuten. Daarna de eieren uit het water vissen, laten afkoelen en daarna liefst meteen verwerken.
Stracciatella ijs



200 ml slagroom

300 ml halfvolle melk

100 gr basterdsuiker

5 gr vanillesuiker

3 eidooiers

chocolade rasp (ik had een halve chocoladereep in de magic bullet verpulvert)



eidooiers en de suiker mengen, melk erbij. De slagroom eerst bijna stevig kloppen en dan ook bij de rest van het mengsel voegen.

De chocolade halverwege toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Jumbo hier hebben we gepasteuriseerde eieren gevonden. Bij de gekoelde zuivel in een verpakking met vier cupjes voor ¤1,79. Hier hadden ze wel alleen hele eieren en eiwitten, geen dooiers.



Inmiddels de French Vanilla uit het Ben & Jerry's boek gemaakt. Man en zoon zijn fan, ik heb het zelf nog niet gehad.
Ik ben nu amandelijs aan het maken.



200 ml slagroom

300 ml halfvolle melk

2 eidooiers

80 gram witte basterdsuiker

3 theelepels amandelsmaak uit flesje

Klein bakje amandelschaafsel (even in de pan bruin laten worden)



Zal straks laten weten of het te eten is



Ik had deze gekocht:





Maar bedacht me net dat een scheut amaretto ook gekund had natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven