Taart van tevoren malen/planning

03-04-2017 08:29 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van een vriendin heb ik een grote bestelling gekregen. Nu zit ik te bedenken hoe ik dit ga aanpakken. Hopelijk heb jij een idee.

Het is voor aankomende zondag.



De bestelling is



Chocolade mousse taart met mirror glaze (biscuit lagen).

2 appelmascarpone taarten (mascarpone wordt gebakken)

Charlotte Russ taart.

36 quiches

20 worstenbroodjes.



Kortom help.



Alvast heel erg bedankt



P.s nog nooit zo'n grote bestelling gekregen
Alle reacties Link kopieren
? Als je dit bedrijsmatig doet heb je toch wel een idee? Waarom heb je anders de opdracht aangenomen? Heb je echt 0 idee bij de tijdplanning of kom je bijvoorbeeld een koelkast te kort en loop je tegen praktische problemen aan?
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je kunt invriezen vandaag en morgen maken.

Voor de rest even gaan berekenen hoeveel tijd/afkoeltijd/baktijd je voor alles nodig hebt en wat het minst lang kan staan uiteraard als laatste maken.

Gezien je zo'n opdracht krijgt neem ik aan dat je ook veel bakervaring hebt dus dan moet het lukken als je er even mee aan tafel gaat zitten met een planning
Alle reacties Link kopieren
Maak voor jezelf een planning met per item:



- Hoelang is het te bewaren?

- Is het in te vriezen/blijft de smaak dan goed?

- Hoelang duurt het bereiden?



En knutsel vanaf hier een schema in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
inderdaad niet handig om dit aan te nemen als je niet weet of je dat halen kan.

Ik neem aan dat je alles zo vers mogelijk wilt presenteren dus het lijkt mij het beste om er iemand met een tweede (en derde?) oven en koelkast bij te halen. Eventueel voor een klein zakcentje.

Je vriendin kun je niet meer afzeggen.
Oke:



Chocolade mousse taart met mirror glaze (biscuit lagen)

- Biscuit kan je vroeg bakken en zelfs invriezen

- Mousse moet ook van te voren gemaakt worden

- Mirror glaze moet redelijk last minute erop



2 appelmascarpone taarten (mascarpone wordt gebakken)

- Ik weet niet zo goed waar dit uit bestaat, zijn dit appeltaarten? Dan kan je die ook invriezen



Charlotte Russ taart

- Is dit met mousse? Dan kan het ook wel 1 of 2 dagen in de koelkast blijven staan



36 quiches

- Kleine of grote quiches? Want die zijn misschien wel lekker als ze vers afgebakken worden. Kan je ze voorbereiden en invriezen en dan op de dag zelf afbakken?



20 worstenbroodjes

- Broodjes maken, worstje erin. In de diepvries, nacht van te voren laten ontdooien in de koelkast en dan afbakken.



Maar dit is puur uit mijn ervaring, er zijn ongetwijfeld forummers die meer/andere ervaring hebben met het van te voren maken/invriezen/afbakken. Lijkt mij in ieder geval dat je goed moet bedenken wat voor apparatuur je allemaal nodig gaat hebben...
Alle reacties Link kopieren
Trouwens; 36 quiches. Normaal formaat zeg maar? En je bent ZZPer? Koop er maar een paar ovens bij dan.
Ik dacht in eerste instantie prima te doen, tot ik me realiseerde dat er ook 36 quiches in het lijstje stonden Extra ovens heb je dan wel nodig want ik zou niet langer dan een dag van tevoren bakken. Die andere taarten, dat lukt wel, en de worstbroodjes is niet zoveel werk.
Alle reacties Link kopieren
@konijntje; moet je wel die lange vingers op de Charlotte Russe last minute doen anders worden ze helemaal slof.
Alle reacties Link kopieren
De quiches en worstenbroodjes alvast maken de komende dagen, die kan je prima invriezen.

De appel minchou taarten de dag daarvoor, en de andere taarten de dag zelf.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
En dit doe je bedrijfsmatig? Waarom neem je zo'n grote opdracht aan als je niet weet of het kan?



Wat heb je aan apparatuur staan?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
36 quiches??
36 quiches heb je professionele ovencapaciteit? Anders zit daar je grootste probleem, denk ik, niet zozeer in je bereidingstijd.



Als er 2 quiches tegelijk in de oven kunnen, ben je ongeveer 18 uur non-stop aan het bakken. En dan zijn je worstenbroodjes en taart ook nog ongebakken...
Alle reacties Link kopieren
Zijn waarschijnlijk toch wel mini quiches.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat TO gezellig meepraat.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik zelf als klant zou het niet heel tof vinden als eigenlijk alles van mijn bestelling uit de diepvries zou komen, ook al is het dan wel vers gemaakt....
je kan koelkast of vriezer en oven huren bij verschillende horeca verhuurbedrijven voor catering (zuid-holland verhuur bv). Ik weet niet wat je capaciteit is, maar dat zou handig kunnen zijn. ik heb er eens een oven gehuurd, die was echt super.



planning hangt echt af van hoe snel je werkt, of je hulp kan krijgen etc
Alle reacties Link kopieren
Extra ovens en extra koeling, denk je eraan dat de elektriciteitsvoorziening in een normaal woonhuis daar niet op voorzien is?quote:Kersenpitje schreef op 03 april 2017 @ 09:37:

Ik zelf als klant zou het niet heel tof vinden als eigenlijk alles van mijn bestelling uit de diepvries zou komen, ook al is het dan wel vers gemaakt....En dit eigenlijk ook wel...
Alle reacties Link kopieren
quote:Kersenpitje schreef op 03 april 2017 @ 09:37:

Ik zelf als klant zou het niet heel tof vinden als eigenlijk alles van mijn bestelling uit de diepvries zou komen, ook al is het dan wel vers gemaakt....+1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet kunnen waarderen om mijn bestelling terug te vinden op het viva forum. Aan de andere kant zou ik nooit een dergelijke bestelling plaatsen bij iemand die dit niet bedrijfsmatig doet (en dus weet in te plannen zonder forum-hulp).;

TO: niet aan de gang gaan met ingevroren spullen. Dat komt de smaak niet ten goede. Vertel je vriendin dat je dit niet kan handelen met je huis, tuin en keuken apparatuur en dat ze een professionele partij moet inschakelen.
ik denk dat je het best redt met een koelkast hoor.



en dan nog: ik heb bij een goed restaurant gewerkt (8,3 op iens), daar kwamen de (zelfgemaakte) appeltaarten ook uit de vriezer. Dat proefde je echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik help een vriendin in nood die een enorm verjaardagsfeest geeft voor zichzelf. En het gaat inderdaad om mini quiches. Ik vraag de mede forumleden alleen om advies. Aan kritiek heb je weinig.
Gewoon de dag ervoor de worstenbroodjes voorbereiden en daarna de quiches bakken. En dan 's ochtends bijtijds beginnen met de taarten. Zo ingewikkeld is dat toch niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manoukocchipinti schreef op 03 april 2017 @ 11:20:

Ik help een vriendin in nood die een enorm verjaardagsfeest geeft voor zichzelf. En het gaat inderdaad om mini quiches. Ik vraag de mede forumleden alleen om advies. Aan kritiek heb je weinig.



Kritiek kan er ook voor zorgen dat mensen van domme ideeën afgehaald worden, of dat goede ideeën verder ontwikkeld worden.



Als het zo'n groot feest is zou ik heftig overwegen of je die verantwoordelijkheid wel wil. Als er ook maar iets mis gaat ben jij verantwoordelijk en dat kan je je vriendschap kosten. En met iets mis bedoel ik niet alleen smaak, kwaliteit van het eten (oma van 93 aan de voedselvergiftiging na halfgaar worstenbroodje) of presentatie, maar ook bijvoorbeeld hoe het wordt geserveerd en ruzie over wie nou welke kosten voor z'n rekening neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven